handdator

Visa fullständig version : Cykla på Alonissos?


Ruby
2006-08-07, 21:20
I Jannes Alonissos-guide står det att man kan hyra cyklar i Patitiri. Men hur är det att cykla på ön? Är det väldigt bergigt eller är det möjligt att ta sig runt ön utan att vara tävlingscyklist? Är det bättre eller sämre förutsättningar för cykling än på Skopelos?

Ruby

Kalimera
2006-08-08, 10:59
Är det bättre eller sämre förutsättningar för cykling än på Skopelos?Alonissos är så mycket mindre än Skopelos så förutsättningarna är bättre tycker jag. När du väl kommit uppför backen som leder ut från Patitiri är det inte så backigt, med undantag från vägen till Chora och till några av de mindre stränderna. Om jag haft bättre kondition skulle jag nog kunna cykla ända bort till Gherakas, och till Stena Vala och Agios Dimitrios borde det inte heller vara några problem. Börja med en busstur så ser du om du orkar att cykla. Annars finns det mopeder att hyra. :)

Ann
2006-08-08, 12:16
Om du har möjligthet att hyra moppe tycker jag det är ett bättre alternativ än att hyra cykel. Du kommer snabbar fram. Vi hyrde moppe i juni och körde runt, helt fantastiskt!
Ner till rätt många stränder är det en bra bit att cykla, de små vägarna från huvudvägen norrut är väl si o så.
Det finns ju hur många fina stränder som helst.
//Ann

Elisabet
2006-08-08, 12:24
Om du har möjligthet att hyra moppe tycker jag det är ett bättre alternativ än att hyra cykel. Du kommer snabbar fram. Fast den som frågar om hur det är att cykla är nog inte i första han intresserad av att komma snabbare fram.

Jag vill också gärna höra hur det är att cykla där, och även på Skopelos och Skiatos. Skopelos är väl bergigast eller hur? Gäller det även vägarna runt ön, eller mest "mitt på"?

Ruby
2006-08-08, 22:30
Problemet med moped är dels att jag själv inte har körkort och alltså inte får hyra moped, dels att min mamma (57 år) som jag ska åka med aldrig har kört moped förut. Cykel känns då som ett bättre alternativ eftersom vi båda är vana cyklister och någorlunda vältränade. Fast vi är inte överdrivet förtjusta i uppförsbackar... ;)

Är det förresten någon som vet ungefär hur långt det är från sydspetsen till nordspetsen på ön?

Ruby - som gärna tar emot fler synpunkter :)

Kalimera
2006-08-09, 14:24
Är det förresten någon som vet ungefär hur långt det är från sydspetsen till nordspetsen på ön?Har kollat med kartan och räknat halva morgonen, det är 20,6 km mellan Patitiri och Gherakas. Något mer du vill veta? :)

Ruby
2006-08-09, 14:26
Har kollat med kartan och räknat halva morgonen, det är 20,6 km mellan Patitiri och Gherakas. Något mer du vill veta? :)Jag kollade också på kartan tidigare idag och fick det till drygt två mil. ;) Det låter lagom, för mer än fyra mil har jag inte cyklat på en och samma dag vad jag vet...

Ruby

Kalimera
2006-08-09, 14:30
Jag vill också gärna höra hur det är att cykla där, och även på Skopelos och Skiatos. Skopelos är väl bergigast eller hur? Gäller det även vägarna runt ön, eller mest "mitt på"?[/quote]Skiathos är en baggis med cykel. Några branta partier finns, men största delen av ön är platt. Skopelos är bergigast av de tre. Mellan Skopelos stad och Stafilos är det ganska platt, mellan Skopelos stad och Glossa finns en några branta partier, men har du bara ork så tror jag knappast det är några problem. Jag har noll kondis så jag är egentligen inte rätt man att fråga. :o