handdator

Visa fullständig version : Den goda Fetaosten!!!


Arne
2006-08-07, 16:01
Vi ha vid flera tillfällen å grekiska flygplatsers taxfree inhandlat dessa läckra enkilosklossar med fetaost. Mevgal är namnet. Klossarna kosta i runda slängar cirka 6€.

Den Mevgalfeta vilken saluföres här hemma förmenas icke hava särdeles mycket med originalet att göra. Avse de smala 200-grams bitarna. Klossosten är utomordentligt smakrik, dess konsistens är krämig och aromen icke av denna världen....

Flera erfarenheter??


Arne och Hustru Birgitta

Gita
2006-08-07, 16:05
Hur gör du med osten när du har öppnat paketet? (Man kan ju inte äta 1kg ost på en kväll...?) Den brukar väl inte hålla sig fräch så värst många dagar när vacumet väl är öppnat?

Eva L
2006-08-07, 16:13
Personligen tycker jag Fage är bäst här hemma krämig och god.

Eva

inkfish
2006-08-07, 16:14
Fast jag tycker att Mevgal här hemma hör till en av de bättre man kan få här! Den, El Greco eller Fontana.

JohanN
2006-08-07, 16:31
Själv tycker jag att Dodonis feta är bäst. :)

Arne
2006-08-07, 17:24
Nja!! Vi öppna genast efter hemkomst förpckningen samt nedsänka densamma i saltlag. (10/00) Där hålla sig osten fräsch samt vid god vigör allt emedan vi densamma i skivor skära att mumsa på!!!

Osten är mer än förträfflig!!! Så utsökt god att man nästan kunna Kungen på densamma bjuda....

Till denna excellenta fetaost passa de turkiska svarta smakrika oliverna som allra bäst!!!

Arne

Gita
2006-08-08, 09:27
Prövade själv att koka saltlag denna sommar då jag tog med mig en färsk bit ost (i världens minsta kylbag), men hade inget recept, det blev till att höfta lite. Tidigare har osten surnat, blivit dålig väldigt fort om man inte ätit upp den direkt, men saltlaget gjorde att det höll sig tills osten var slut.

Osten jag köpte var den bästa jag ätit, lösvikt, taget ur en väldigt stor bit. Köpte också Fage, men det har vi inte öppnat än.

Någon som har recept på saltlag, de rätta proportionerna? Undrar hur länge man kan få en ost att hålla sig fräch genom detta?

Eva L
2006-08-08, 10:11
Jag har recept på saltlag hemma men kan det inte utantill. Om ingen svarat kan du får det ikväll. Proportionerna är viktiga för bevarandet och för att det inte skall bli för salt.

Eva

Elisalinn
2006-08-08, 10:27
Mina grekiska vänner gav mig rådet att lägga den i olja, dock inte olivolja, samt förvara i kylen, håller sig jättebra på det viset.

Gita
2006-08-08, 10:50
Jag har recept på saltlag hemma men kan det inte utantill. Om ingen svarat kan du får det ikväll. Proportionerna är viktiga för bevarandet och för att det inte skall bli för salt.

Eva

Tack Eva, det vore mycket trevligt. Det finns ju feta att köpa i storbit här hemma också, ibland till extrapris.

ciakoohler
2006-08-08, 12:03
Ja jag har nyligen köpt en två kilosförpackning på Citygross i saltlag ,så den håller ett tag

carjoh
2006-08-08, 14:22
Någon som kan skriva receptet på saltlagen????

Carina

Eva L
2006-08-08, 22:36
Nu har jag botaniserat bland alla mina receptböcker och funderat lite. Så stark lag som när jag lägger in sill behövs inte och inte passar tjälknölslagen riktigt eller lagen för syrade gurkor??

Gissar att det blir bra med en lag gjord på 0,5 dl vanligt salt, 1 liter vatten och eventuellt 1-2 tsk socker som jag tror kan uteslutas. Osten bör hålla några veckor i den här lagen men samtidigt är den inte så salt att den drar ur smakämnen från osten. Den som föredrar en saltare lag kan prova med 1 dl salt, 1 l vatten och 2 tsk socker. Koka upp lagen och låt den svalna i rumstemperatur. Kyl den sen och häll över osten.

Eva

Zanét
2006-08-09, 06:48
Just om inläggningar har jag diskuterat flera gånger med grekiska vänner och de kan för sitt liv inte förstå att vi tillsätter socker. Man använder endast vatten och rikligt med salt.

Frågade sambon om saltlake till feta och han berättade att man in hans familj alltid tar vatten och så mycket salt att ett ägg flyter. Skulle det bli för salt kan man alltid lägga fetan i mjölk eller vatten (förvara i kylen), det förstnämnda går snabbare. När vi har plåtdunkar med feta hemma brukar vi ta upp en lagom bit och skölja den under rinnande vatten innan avätning.

På Livsmedelsverkets sida http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3763 står bl a så här om feta:

"Fetaost produceras nuförtiden kommersiellt för försäljning. Först behandlas mjölken med laktobaciller, därefter används enzymen rennet från får eller getmage som ystmedel. Löpet bleks sedan med kalciumklorid för att fetaosten ska få sin typiska vita färg och läggs i 25-procentig saltlake där osten mognar under en period av 3-6 veckor. Fetaost bevaras bäst i saltlake..."

//Zanét bye_bye

ford prefect
2006-08-09, 08:10
Vi fick tipset när vi köpte Feta på bit att förvara den i saltlag på en liter vatten och tre - fyra matskedar salt.

//Åke

Eva L
2006-08-09, 08:45
Det är ju skillnad på ost som redan är klar och behandlad i saltlake och ost som bara ska bevaras i den. Sockret ger ingen som helst smak till osten i den mängden jag föreslår utan hjälper bara den konserverande processen men kan säkert uteslutas. Själv köper jag sällan stora mängder feta eftersom vi har en utmärkt ICA affär som alltid har grekisk ost på lösvikt av bra kvalite. Att använda 2,5 dl salt till 1 liter vatten är helt onödigt då det räcker bra att konservera sill med 1,5 dl salt. Jag gissar att den saltlake som affären här hemma förvarar sin färdiga ost i har en ganska låg salthalt.

Vid konservering är det väldigt viktigt att använda vanligt salt som har den rätta mängden natrium men tyvärr har natrium hos många personer en ogynnsam effekt på exempelvis blodtrycket varför det kan vara bra att hålla nere konsumtionen, särskilt i Sverige där vi har ett högt intag av natrium.

Eva

Fontana
2006-08-14, 09:07
Den Mevgalfeta vilken saluföres här hemma förmenas icke hava särdeles mycket med originalet att göra. Avse de smala 200-grams bitarna. Klossosten är utomordentligt smakrik, dess konsistens är krämig och aromen icke av denna världen....

Mevgal finns i storpack även här i Sverige. Dock inte på alla kedjor, så det kan vara svårt att få tag på.
Se: http://www.fontana.se/sortiment/psearch.asp?Keyword=97113
Mevgals 200-gramsförpackningar som säljs här hemma är precis likadana som säljs i Grekland. Ska inte vara någon skillnad i smak alls. Dock ligger de ju inte i saltlag, så det blir ju naturligt "lite torrare".

Eva L
2006-08-14, 10:02
Fages färdigpackade har lite saltlag runt sig så den är inte så torr och betydligt krämigare i konsistensen. Bra köp för den som inte har tillgång till en affär som har grekisk feta på lösvikt.

Eva

Frappe
2006-08-15, 14:48
Mina grekiska vänner gav mig rådet att lägga den i olja, dock inte olivolja, samt förvara i kylen, håller sig jättebra på det viset.

Lägger du osten i olja tar fetan smak av den! så jag skulle inte göra det.
Feta i saltlag lägger du endast om du köper ost på lösvikt eller vakumförpackad och har då inget eget lag. Men en ost bit på 1/2kg äter man ganska fort upp så den klarar sig i kyl utan lag.
En ost bit på 1 kg brukar jag göra en lag med 1 L vatten och 1/2 dl salt.

Camilla

Eva L
2006-08-15, 15:53
Lägger du osten i olja tar fetan smak av den! så jag skulle inte göra det.

En ost bit på 1 kg brukar jag göra en lag med 1 L vatten och 1/2 dl salt.

Camilla

Som mitt förslag då. Tror att den mängden salt är alldels perfekt. 2,5 dl salt som någon föreslog ger alldeles för hög salthalt till ost.

Eva

yeasou
2006-08-15, 16:10
Helt rätt enligt min mening som Frappe och Eva L skriver. 1 liter vatten och en halv dl salt ger rätt sälta! Exakt samma saltlake som jag har till lagen när jag ska röka Ål och andra fiskar. Vid denna sälta brukar en potatis eller ett ägg börja flyta!

Jag köper ofta Fontanas färdigförpackade ost på Coop här i stan. Smakar hur gott som helst. Finns i get eller fårmodell! Kan rekommenderas om man inte får tag på hel bit av gott märke!
MVH
OstYeasou_B-anana

Arne
2006-08-15, 17:08
Yepp!!! Nu börjar det så snart komma till vår lag!!! Vi äro emellertid förtjusta i salt och därav bringa vi lagen en styrka på en liter vatten samt en deciliter grovt salt!!! Kunna förvisso för endel synas väl salt!!!

Men, salta efter behag!!!

Arne

(Som enligt Hustrun ävenså salta osmakat på stekt salt sill)

Rinaki
2008-03-26, 22:00
Själv tycker jag att Dodonis feta är bäst. :)
Spånade runt lite här på sidorna bara och MÅSTE bara få hålla med JohanN...ingen feta går mot Dodonis...:rolleyes:..helt rätt!!!!
Sen bor vi nära BÅDE Dodoni tillverkningen och Fagefabriken så vi kunde valt vilket som...men Dodoni är krämigast och "goast"...bara ÄR så...:p

litentuva
2008-03-27, 17:13
Får man ta med sig osten i handbagaget eller måste man checka in det? Tänkte på innehållet med vätskan samt att plåtburken ev kan klassas som mordredskap om man slår det i huvudet på någon... :0)
Eller förresten, du skrev inget om förpackningen ser jag nu, hur är det med den saken?

litentuva
2008-03-27, 17:19
By the way...
Nån som kan tipsa om vart man köper den bästa fetaosten (på löstvikt) i Stockholm med omnejd? Har funderat på den i Hötorgets saluhall eller Östermalmshallen men tar tacksamt emot tips. Börjar tröttna på de små fnuttiga bitarna man köper på coop och även det dyra priset på dessa. Måste bli billgare att köpa på lösvikt och smarrigare kan jag tänka...?

Frappe
2008-03-28, 07:48
[QUOTE=litentuva;121878]Får man ta med sig osten i handbagaget eller måste man checka in det? Tänkte på innehållet med vätskan samt att plåtburken ev kan klassas som mordredskap om man slår det i huvudet på någon... :0)


Bäst att checka in får ju bara vara 1 dl vätska!

Camilla

Frappe
2008-03-28, 07:51
By the way...
Nån som kan tipsa om vart man köper den bästa fetaosten (på löstvikt) i Stockholm med omnejd? Har funderat på den i Hötorgets saluhall eller Östermalmshallen men tar tacksamt emot tips. Börjar tröttna på de små fnuttiga bitarna man köper på coop och även det dyra priset på dessa. Måste bli billgare att köpa på lösvikt och smarrigare kan jag tänka...?

Grekerna i mitten affären i Hötorget har god feta på lösvikt, sen kan du hitta på City Gross 2 kg feta av märket Dodoni för 190 pix, lite beroende på var du bor men många "invandrar affärer" säljer feta på lösvikt.


Camilla

litentuva
2008-03-28, 17:12
perfekt, Dodoni är en av mina favoriter!