handdator

Visa fullständig version : Köra bil på Kreta??


FrazzeTiger2
2006-08-07, 11:36
Hej!

Jag och min sambo ska ha hyrbil 3 dagar och det börjar redan på natten den 31 augusti.
Någon som vet hur bilkörningen är på Kreta runt Heraklion området? Jag och min sambo landar på kvällen (2230) den 31 augusti och kommer med största sannolikhet hamna på ett hotell mot/i Agia Pelagia, hur är vägen därimellan, lätt och hitta, mycket trafik mm???? och hur är det i allmänhet att köra på Kreta??

/En som längtar såååå otroligt mycket efter sitt kära Grekland

Argyris
2006-08-07, 14:08
Hej,

det är ganska lätt att hitta.
Tänk på att greker (och till viss del tourister) kör som om dom skall kvala in till Formel 1.

Greker kör om överallt. Titta ofta i backspegeln och försök gå åt sida när någon kommer snabbt.
Sätt på varningsblinker om ni stannar där det INTE är parkering.

Men som helhet går det mycket bra att köra där.

/Nico

Ninette
2006-08-07, 22:45
Når du skal til Agia Pelagia, er det best å velge motorveien, New National Road, skiltet til Rethymno. Det er skiltet flere avkjøringer til Agia Pelagia, så det er helt greit å finne fram. Generelt kan jeg si at det er uproblematisk å kjøre på Kreta, spesielt på motorveien. Bilene er flinke til å vise hensyn og slippe trafikken forbi, og det bør du som turist også være. Dette viser de lokale ved å holde seg utenfor hvitstripen i høyre veikant.

Lokaltrafikken på veiene langs kysten er noe mer kaotisk, men min erfaring er at det fint går an å kjøre også her. Vær oppmerksom og bruk ta hensyn, så går det bra! Lykke til!

Chras
2006-08-08, 08:59
Har själv kört både på Kreta och andra platser i Europa. Grekerna kör i stort sätt som vi själva. En del blinkar och svänger sedan medan andra gör omvänt. Har på senare år märkt att grekerna visar mer hänsyn när de ser att det är en hyrbil. Råkade bland annat utför detta fenomen i Kerkyra på Kurfu. Kom fel och körde mot körriktning. Började baka men grekerna vinkade i stället fram mig och log. Inga sura miner.
Vill rekommendera att Ni bl a kör ner mot söder över bergen. Smala vägar men vackra vyer.
Lycka till.
Chras

ciakoohler
2006-08-08, 09:18
Det enda jag upplevde som besvärligt var serpentinvägarna men som tur var var det inte jag som körde så jag kunde blunda när det killade för mycket i magen.Fast ibland måste jag ju titta.Det var ju sååå vackert just där.Ang_elx

FrazzeTiger2
2006-08-08, 12:04
Tack för alla svar. Nu ser jag mer fram emot att köra än vad jag gjorde tidigare. Serpentinvägar är "lugnt", jag är relativt van efter att kört bil på Santorini de 5 senaste åren ;-).

/Annette, ett troget Greklands fan´

Peter_2006
2006-08-29, 11:54
Jag vill varna för bilisterna grekerna kör som
galningar helt klart. Det spelar ingen roll om
det är kurvor eller inte de bara kör. Ta det väldigt försiktigt
är min uppmaning.

Admirala
2006-08-29, 12:31
Vi har kjørt bil over mesteparten av Hellas, inkludert på tre ulike ferier på Kreta. Problemet med Kreta er at skiltingen er eksepsjonelt dårlig, særlig om dere kjører utenom hovedveiene. Ingen andre steder har vi rotet oss bort så ofte som vi gjør på Kreta. Men man treffer jo mange hyggelige mennesker når man må stoppe og be om å bli geleidet rett vei flabb_flab

Men veiene er bra de, så kos dere! Og kjøp et godt kart, Road lager gode, oppdaterte kart.

Joppan
2006-08-29, 15:04
Håller med alla tidigare talare!

Dom kör som att det brann där bak och det spelar ingen roll om det är heldragna linjer, massor med mötande trafik så skall dom om till varje pris:eek: :eek: :eek:

Som sagt titta ofta i backspegeln och håll åt sidan, då klarar du dig bra.

//Joppan

martinifk
2006-08-29, 19:20
Galningar och galningar vill jag inte riktigt säga ändå men om man jämför med den svenska stilen är väl det mesta galet....



Martinifk som tyckte en viss procent körde galet men resten HELT OK:rolleyes:

Admirala
2006-08-30, 09:15
Galningar och galningar vill jag inte riktigt säga ändå men om man jämför med den svenska stilen är väl det mesta galet....
Martinifk som tyckte en viss procent körde galet men resten HELT OK:rolleyes:

Jeg enig med deg! Visst finns det en og annen galning, men de fleste kjører jo helt normalt. Og det er en vennlighet i trafikken som iallfall ikke finnes i Norge, i Hellas slipper man hverandre fram, tar hensyn i kryss osv.

Chras
2006-08-30, 09:16
Många av de grekiska bilarna har saknar samma utrustning som här i Sverige, dvs blinkers och backspeglar. Tycker att de har samma körkultur som vi. Störst går först och här kommer jag.
Chras

Netwolf
2006-09-19, 13:41
Hyrde själv bil på Kreta. Körde på New national Road. Motsvarar en svensk motortarfikled. Som svensk så kör man i avsedd fil och inte på vägrenen. Man korsar definitivt inte heldragen linje. För grekerna tycks det vara en rekommendation. Det var en hel del som blev lack på mig, för att jag inte körde ut på vägrenen. Det var väl ok på raksträckorna, men inte före en kurva. Bakom kurvan kan en grek ha parkerat på vägrenen. Farligt? Inte alls! De har ju satt på varningsblinkers, gubevars.
En grek i en stadsjeep blev så sur på mig att han prejade ut mig på vägrenen i 100 km/h. Och det strax före en kurva! Vad jag sa då, kan jag tyvärr inte återge här på forumet.__D

I övrigt så lärde man sig. Faller man bara in i rytmen så funkar det riktigt bra. Man ser att de ändå mitt i kaoset har ett system där man släpper fram varandra. Gör som grekerna så funkar det

/Netwolf

martinifk
2006-09-20, 16:22
Gör som grekerna så funkar det

/Netwolf[/quote]



Klokt sagt:)


Martinifk