handdator

Visa fullständig version : Yeasous orkester


yeasou
2006-08-05, 00:19
Tackar för Priset och inbjudan till kyrkan om söndagen som kommer, tyvärr är jag inte så kyrklig i mitt liv! Men tack ändå för det fina priset!!!!
Har suttit och övat med grannen ikväll, alltså, jag på bouzouki och grannen på gitarr. Vi ska spela på resturang El Greco i Ängelholm imorgon, "Läs Lördag"
MVH
Yeasou_B-anana

Elisabet
2006-08-05, 07:33
jag på bouzouki och grannen på gitarr. Vi ska spela på resturang El Greco i Ängelholm imorgon, "Läs Lördag"Vad kul!! klapp_klap Men VARFÖR är jag inte där???? :mad:

Lycka till och hoppas det kommer nån recension från någon som har möjlighet att vara där!

yeasou
2006-08-06, 14:02
Till Elisabet och alla andra som inte var med på vår spelning igårkväll på restaurang El Greco i Ängelholm. Kvällen var varm och fin, god mat och dryck som alltid. Jannis var på sitt bästa danshumör, fullt med folk som ville äta och njuta av lite grekisk atmosfär:D

Musiken blev väl mottagen och själva var vi nöjda.
Jag spelar bouzouki och min granne Uffe gitarr.

MVH
BouzoukiYeasou_B-anana

http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/ElGreco060806.jpg (http://s76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/?start=#imgAnch1)

Peter
2006-08-06, 14:22
Tycker det är härligt fräckt att du spelar bouzouki. Spelade själv en del gitarr för många år sedan, men guran står orörd i sitt fordral nu sedan länge... :rolleyes:

Hur mycket skiljer det från att spela gitarr? Ackord och fingersättning bör väl vara samma, men speltekniken skiljer väl rätt mycket? Och så är väl Bouzoukin 8-strängad? Blev lite sugen på att försöka hitta en gammal beg billig att ta med hem och klia lite på strängarna igen... Hmm, men det kan vara långt från tanke till gärning ibland....

Fast det hade ju varit kul med ett Kalimera-bouzouki-band som åkte runt och spelade på olika Kalimerafester... :D Ang_elx

Peter

ciakoohler
2006-08-06, 14:23
När spelar ni nästa gång??Hoppas jag har möjlighet att komma då Cia

yeasou
2006-08-06, 14:44
Till Peter, det är inte så svårt att spela Bouzouki om man kan spela gitarr. Det gäller att träna på högerhandens mjukhet för att få till det med plektrumet! Väldigt roligt är det i alla fall. Övar man så kommer färdigheten! Köp inte någon turist bouzouki, de går inte att spela vettigt på, halsen brukar böja sig på dem efter ett tag.

Till Cia, vet ej när det blir. Ska försöka att maila dig när vi ska spela nästa gång! Grejen med vårat spelande är att vi kan spela när vi vill på El Greco. Vi gör detta för att det är så jäkla kul. Vi är inga supermusikanter, även om vi båda har ett förflutet musikerliv bakom oss! Själv spelade jag med Hasse Andersson och Kvinnaböske band hela 80 talet! Då spelade jag SteelGuitar.

Konstig tråd detta blevAng_elx
MVH
Yeasou_B-anana

Elisabet
2006-08-06, 14:50
Till Elisabet och alla andra som inte var med på vår spelning igårkväll på restaurang El Greco i Ängelholm. Kvällen var varm och fin, god mat och dryck som alltid. Jannis var på sitt bästa danshumör, fullt med folk som ville äta och njuta av lite grekisk atmosfär:D

Musiken blev väl mottagen och själva var vi nöjda.
Jag spelar bouzouki och min granne Uffe gitarr. Vad härligt att höra!! LOVA mig att ni spelar för mig nästa gång jag kommer till Skåne!!!

Peter: Bouzouki och gitarr har inget annat gemensamt än att båda är så kallade knäppta stränginstrument. Strängarnas toner är helt olika, och varken ackord eller fingersättning desamma.

Mandolin, banjo, ukulele m fl 8-strängade instrument som är stämda unisont i par i tonerna G, D, A, E, är däremot "samma" instrument som bouzouki.

Peter
2006-08-06, 15:46
Själv spelade jag med Hasse Andersson och Kvinnaböske band hela 80 talet!

HA!!!! flabb_flab Då måste du ju känna Lasse Schön!!! Han spelade ju trummor med Hasse i början på 80-talet! Vi trackade honom hårt och sade att han hade sålt sig... :D Jag har inte träffat honom på många år nu, men vi sänkte många pilsner tillsammans på "Bullen" i Malmö på den tiden... :D _B-anana

Peter

yeasou
2006-08-06, 16:51
Jomenvisst känner jag Lasse. Han jobbar väl på Svt fortfarande! Det var några år som vi kamperade ihop i Böskebandet!

Jo Elisabet, fingersättningen på en 8 strängad Bouzouki är likadan som på en vanlig gitarr. Det fattas ju de två tjockaste strängarna som en gitarr har men annars så funkar det likadant! Bouzoukin är stämd, D A F C. Det finns tresträngade bouzoukis med, kallas även "Baglamadaki" dessa stäms anorlunda!

Hälsningar
Yeasou_B-anana

Peter
2006-08-06, 16:59
Köp inte någon turist bouzouki, de går inte att spela vettigt på, halsen brukar böja sig på dem efter ett tag.

;) Knappast... Det har jag för mycket kontakter för att göra... Ang_elx

Jag är stendum på bouzouki som du förstår. Men om jag förstår det hela rätt så är den stämd som en 12:a? I princip alltså? (Jag hade en super 12:a också tidigare, men den blev stulen vid ett inbrott! Min vanliga 6;a lämnade de...? Beställningsjobb? Jag snyft_drop och försäkringsbolaget __D __D __D )

I och för sig så spelar man väl inte ackord på en bouzouki men om jag vill ta ett Am, är fingersättningen samma som på en gitarr? Eller är den stämd som en slide?

Peter

Peter
2006-08-06, 17:11
Jomenvisst känner jag Lasse. Han jobbar väl på Svt fortfarande! Det var några år som vi kamperade ihop i Böskebandet!
:D Asgarv! Jorden är rätt liten trots allt! Var Lasse håller hus idag har jag ingen aning om. Jag har flyttat runt en hel del i vårt kära fosterland och har inte träffat honom sedan slutet på 80-talet... Men då var han kul att umgås med, och han visste hur man roade sig... Ang_elx Ang_elx Ang_elx

Men då känner du kanske Strandbo och de andra gitarrgalningarna som umgicks i samma krets?

Peter

yeasou
2006-08-06, 17:12
Funkar som en gitarr utan 5e o 6e strängen! Det svåra med att lära sig grekiska låtar är alla mollskalor som de använder! Tycker i alla fall jag. Vi spelar mest låtar som man oftast hör när man är på semester i Grekland, typ Theoderakis och en del andra kända Bouzouki mästare!
MVH
Yeasou_B-anana

Moster
2006-08-06, 17:12
Jag var där och jag lovar att dom är duktiga! Två glada amatörer som kan skapa atmosfär klapp_klap Dessutom är Jannis bra både på att fixa god mat och på att dansa. Så ska ni till vårt hörn av Skåne, kolla ifall dom har spelning på gång Ang_elx Ni kommer inte att bli besvikna.

Moster :)

Peter
2006-08-06, 17:51
Funkar som en gitarr utan 5e o 6e strängen!
AHA! flabb_flab Då gäller det att plocka fram en av mina gamla "hajfenor", mitt favoritplektrum... Förr, för många år sedan, hade jag alltid en hajfena i plånboken! Man visste aldrig när man skulle springa på en Gura... Ang_elx :D Eller fick lust att springa in på Anderssons Musik, eller Italienska, bara för att testa en Ovation... Ang_elx De tröttnade på oss så småningom eftersom vi aldrig köpte någon... De kostade ju skjortan då... Fast vi köpte en del noter!


Det svåra med att lära sig grekiska låtar är alla mollskalor som de använder! Tycker i alla fall jag.

Det stör nog inte mig. Tvärtom! Mina fingrar föredrar Moll-ackord på gitarr. Så det skulle väl i så fall gå att överföra till Bouzoukin!

Detta är något att tänka på... :(

För ca tre år sedan hade jag gitarren framme på skoj, och dåvarande katterna gick i taket! (Jo, strängarna hade ärgat duktigt... Men för att stått orörd så länge så stämde den tämligen väl ändå!) Av vilken anledning de gick i taket fick jag dock aldrig reda på... Ang_elx Så jag undrar lite hur nuvarande katter skulle reagera om jag släpar hem en bouzouki och börjar fippla på den...? Ang_elx

Peter

yeasou
2006-08-06, 19:12
Våran katt som har det förnämliga namnet "Yeasou" bryr sig inte en sekund när husse spelar, även om det är steelguitaren som plågas! Duktig katt vi har:-)

Plocka fram hajfenorna och stränga guran vet jag! Finns inget som är så avkopplande som att sitta o "Jama" litegrand!

MVH
Yeasou_B-anana

Peter
2006-08-06, 19:25
Finns inget som är så avkopplande som att sitta o "Jama" litegrand!
Det var så länge sedan... snyft_drop Och då var vi ofta 3 - 5 st som Jamade tillsammans... :D ;) Det var tider det... Ang_elx ;)

Peter

Elisabet
2006-08-07, 15:39
fingersättningen på en 8 strängad Bouzouki är likadan som på en vanlig gitarr. Det fattas ju de två tjockaste strängarna som en gitarr har men annars så funkar det likadant! Bouzoukin är stämd, D A F C. Då förstår jag inte. Tonerna kan ju inte ligga på samma plats som på en gitarr med de strängarna.

yeasou
2006-08-07, 16:42
Jag ska försöka förklara! D A F C, så är Bouzoukin stämd från tunnaste nedre strängen till den tjockare 4e strängen. Strängarna är stämda i par. De första 2 strängarna är helt lika i stämningen så även de andra paret F. På den 3e, A, stränguppsättningen stäms den lindade strängen en oktav lägre än den tunnare så även på den 4e, C, uppsättningen. Om jag sätter fingarna likadant på Bouzoukin som jag gör på en vanlig gitarr när jag vill spela ett D ackord blir det på Bouzoukin ett C dur ackord!

Fingersättningen är densamma med naturligtvis blir ackorden olika eftersom strängarna har en annan stämning instrumenten emellan!

Got it:confused:

MVH
Yeasou_B-anana

Elisabet
2006-08-07, 21:25
Got it:confused: Njae. Jag förstår vad du menar, och det stämmer när det gäller C-dur som ju blir samma grepp som D-dur på en vanlig gitarr. Men sedan stämmer det ju inte längre. Ett D-durackord blir ju som ett E på vanlig gitarr men utan 3an och + andra bandet på första strängen, dvs inte alls lika. E-dur blir inte alls som ett F# på gitarren osv, så jag förstår fortfarande inte hur du menar att fingersättningen blir lika som på en gitarr. :confused:

De enskilda tonerna om man spelar melodispel får ju inte heller samma fingersättning.

Vad är det jag har missförstått?

Chras
2006-08-07, 21:28
Ska nästa gång vi besöker dottern i Ängelholm kolla upp om det är musik på El Greco. Har förövrugt varit där några gånger och upplevt besöken positivt
Häls/Chras

yeasou
2006-08-07, 21:31
Hej igen. Om du tar bort 5e och 6e strängen på en gitarr, så får du de fyra tunnaste strängarna kvar. Spela på dem och du spelar likadant som på en Bouzouki! Frånsett att ljudet inte blir detsammaAng_elx
Nu då:confused:
MVH
SträngYeasou

adzip
2006-10-30, 16:21
Hejsan Stanley här, var kan man lära sig spela bouzoki, om man bor i Skåne, närmare bestämt i Hhlm- Krstd -trakten
ring mej i så fall
0733-313421.
m.v.h.