handdator

Visa fullständig version : Boenden i Thailand


Annlotta
2006-08-05, 22:38
Efter alla år som luffare i Grekland, ska vi efter nyår åka till Thailand några veckor. Har kollat en del, men det verkar som om charterresorna är billigast. Funderar på att ta en sådan och ändå lämna hotelll för besök på annnan plats några dagar.
Är det Phuket som gäller, eller någon annan plats som utgångspunkt?
Skulle även vilja veta om det är enkelt att fixa boende på plats. Handlar det kanske i första hand om att förboka?

Celbe
2006-08-06, 21:37
Först en liten varning: Thailand är lika beroendeframkallande som Grekland;). Våra senaste sju decemberresor har varit till detta underbara land och den åttonde turen är på g. Alla gånger har vi rest med charterflygstolar till Phuket, sedan tagit oss runt på egen hand som backpackers och aldrig bokat något på förhand hemifrån. Om det är enkelt att resa i Grekland så är Thailand ÄNNU enklare. På varje ort finns en drös resebyråer (de flesta är bara ett hål i väggen men fullt pålitliga) som ordnar det mesta. Ibland kan det vara lite problem med engelskan men vi har alltid kommit dit vi tänkt oss. Någon gång har vi bokat ett boende genom resebyrån men för det mesta så har vi åkt minibuss till t ex Ao Nang i Krabi och sedan ordnat boende på plats. Det finns massor att välja på och man kan lägga ribban precis där man vill ha den, billigt, mellan, dyrt och lyx.

Flyger man till Phuket är det ett bra utgångsläge. På själva Phuket finns flera stränder att välja mellan (det är inga avstånd precis, mellan Kata och Karon beach kan man åka tuk-tuk på 10 minuter), sedan når man på mellan en - tre timmar med minibuss eller taxi t ex Krabi-området inkl Koh Lanta, Khao Lak (jodå, turismen är igång och de vill mer än gärna ha turisterna tillbaka) och så kan man åka ända ner till Koh Ngai (tror jag det stavas) men det tar lite längre tid.

Att åka buss, minibuss eller taxi är väldigt billigt i Thailand men de kör ganska friskt emellanåt. Går det för fort får man säga till chauffören.

Sök på nätet, det finns en uppsjö med hemsidor med information där du kan kolla in boende och prisnivå. Men som sagt, vi har aldrig förbokat hemifrån men vill man vara på den säkra sidan så är det ju ok att göra det.

Och sedan återstår det bästa, nämligen maten:p!

Celbe

Annlotta
2006-08-06, 22:24
Tusen tack för ditt svar. Hade nästan ställt in mig på att det fick bli charter, men nu tvekar vi. Det är alltid roligare att boka på plats.
En resa med charter på två veckor hamnar runt 11.000 kronor, vad jag har sett så här långt. Med KLM kan vi flyga, med mellanlandning i Amsterdam och Singapoor för 8.800 kronor. Det betyder ju att vi har några tusenlappar att spendera på boende. Vad jag förstått kan man få ett bra boende för 200 kronor natten? Kan du rekommendera det billigaste sättet att ta sig till Phuket?
Från början pratade vi bara om Phuket, men efter att ha läst på blir jag mer och mer intresserad av Krabi. Därifrån kan man väl även ta båten till Koh Lanta, om jag fattat det hela rätt?
Du får gärna ge mig mer kött på benen. Ska bli roligt att upptäcka något nytt, och alla säger att om man älskar Grekland, så älskar man Thailand...

Eva L
2006-08-07, 09:20
När jag var i Thailand bodde jag i Surin, Phuket på charterhotell men såg att det var väldigt enkelt att ordna boende på egen hand. Jag gjorde några turer och övernattade i Krabi samt besökte flera öar i området som Poda, Koh Hong, Phi Phi Don, Chicken Islands, Bounty Islands som jag glömt det Thailändska namnet på samt en obebodd ö där koraller och snorkling var fantastiskt.

Eftersom jag nästan inte kunde simma innan gick jag i simskola ett helt år före min resa och jag kan bara säga att vattnet där nere är underbart.

Thailand är ett fantastiskt land och ni kommer inte att ångra er. Underbart dessutom att lämna Sverige när vi har som kallast och vädret där nere i december/januari är ju helt perfekt.

Eva

Ella
2006-08-07, 13:10
Vi flyger tor Stockholm - Bangkok med mellanlandning i Helsingfors för 6800 kronor var, med avresa 24 januari. Priserna har gått upp lite sedan vi bokade men borde inte ligga på mer än 7500 för den perioden. Närmare nyår är det dyrare, dock.

Vi har aldrig varit i Thailand och planerar att ta inrikesflyg till Krabi för att långsamt jobba oss upp till Phuket och sedan flyga tillbaka till Bangkok därifrån. Sambon har dessutom ett väldigt Kuala Lumpur-sug, så kanske hinner vi med det också - vi har nästan tre veckor på oss. Vi planerar att boka den första natten i Ao Nang eftersom vi är totala nybörjare och anländer sent, men sedan gör vi som i Grekland - går dit näsan pekar.

EDIT: När vi redan bokat våra biljetter fick jag veta att Scan och Flygvaruhuset har en kampanj ihop - samla tre Scan-streckkoder och få 10% på flygbiljetter på Flygvaruhuset. Blir en del pengar om man bokar ett par biljetter för 8000! Finns info på Flygvaruhusets hemsida, /scan.

Frappe
2006-08-07, 13:23
Har varit 2 gånger i Thailand och då Krabi, flyger med Thai kärran till Bankok och sen vidare. Priset är en spottstyve ( SEK 2700.00 ToR....) då jag som jobbar i speditör branchen får dessa erbjudanden 2 ggr / år. Hotell inga problem att hitta och 200 kr som du säger bor du fint.

Lycka till Camilla

carjoh
2006-08-07, 14:13
Sist vi var i Thailand tog vi flyget till Bangkok och sedan med buss ner till Laem Ngop, för transport ut till Koh Chang. En inte så vanlig ö, då iallafall. Har dock sett på nätet att det blivit ordentligt exploaterat. Synd!!

Carina

Annlotta
2006-08-07, 21:41
Tack alla för trevliga svar. Nu ska vi fortsätta att planera vinterns resa.

Ann
2006-08-08, 13:02
EDIT: När vi redan bokat våra biljetter fick jag veta att Scan och Flygvaruhuset har en kampanj ihop - samla tre Scan-streckkoder och få 10% på flygbiljetter på Flygvaruhuset. Blir en del pengar om man bokar ett par biljetter för 8000! Finns info på Flygvaruhusets hemsida, /scan.

Detta erbjudande gällde endast tom juli.

//Ann

Ella
2006-08-08, 13:58
Detta erbjudande gällde endast tom juli.

//Ann

Ah, okej. Dåså.

Celbe
2006-08-10, 17:17
1.000 bath d v s c:a 200 kronor per natt för boende är ett bra riktmärke men det kan innebära olika standard. Det finns fortfarande ganska många bungalow-byar som endast har en kran i duschen, d v s det finns inget riktigt varmvatten. Vi för vår del har inga problem med denna sortens boende, duschar man direkt när man kommer från stranden saknar man inte varmvattnet. På många boenden har de börjat komplettera med en liten varmvattenberedare i varje rum/bungalow (det är alltså inte solfångare på taket som i Grekland).

Rum/bungalows med ac är alltid dyrare än med fläkt. Vi bor alltid med fläkt för vi tycker det är behagligare än ac. Dessutom slipper vi diskussionen om vilket gradtal ac:n ska stå på och att jag klagar på att det surrar hela tiden;).

Det absolut bästa och mysigaste boendet har vi haft på Nang Thong Beach i Khao Lak, tegelstensbungalow (inget varmvatten) med 10 steg till stranden, för 600 bath per natt. De hade också den bästa mat man kunde tänka sig på resortens restaurang. Hela detta ställe strök med i tsunamin och ägarna håller på att bygga upp det igen vilket naturligtvis innebär helt andra priser (men högre standard på boendet, ac, kylskåp och varmvatten).

Det går att få en bra överblick på prisläge och standard om man kollar lite på de olika bokningssajter som finns på nätet, så har man lite kött på benen när man väl ska bestämma sig. Bilderna som finns är som alla resekatalogsbilder, en del överensstämmer med sanningen, andra inte.

Som sagt, det finns både billigt och dyrt, kolla gärna här om det trillar in en (stor) trissvinst före resan:rolleyes:

http://www.r24.org/krabi.com/krabi/rayavadee/pictures/

Från Phuket kan man ta sig till Koh Lanta på två sätt. Antingen åker man minibuss eller taxi till Krabi town och åker färja därifrån eller så åker man färja från Phuket town till Koh Phi Phi (om man nu gärna vill dit också passar det ju bra med ett par övernattningar här) och sedan vidare med färjan till Koh Lanta. Koh Phi Phi blev i stort sett krossat i tsunamin men de har inte haft så svårt som Khao Lak att få sina turister tillbaka.

Färjorna i Thailand är inte riktigt som sina motsvarigheter i Grekland. De är mycket mindre och vissa är ganska slitna. Scopelitis kan faktiskt framstå som ett riktigt bra färja i jämförelse. Inget "liftvest under your seat", den hänger på stolsryggen istället. Men vi har aldrig råkat ut för något och personalen är alltid hjälpsam. Dessutom finns det alltid rumsraggare ombord så har man inte bokat något i förväg får man en möjlighet på båten också. Och obs, "change boat in the water" är helt ok;)!

Celbe

danneblom
2006-08-10, 21:50
Glöm inte bort Koh Samui, gillade den ön bäst (den hade något för alla)
Vi började med flygresa till Phuket, fixade rum på plats i Patong (2dagar), fortsatte sedan till Krabi med minibuss ca:3timmar har jag för mig, Ao Nang tycker vi såg ganska trist ut så vi tog en Longtailbåt ut till Railey Beach (vilket ställe!!! får ej missas) lugnt och paradisaktigt, allt vid stranden.
Vi åkte eftre 2dagar med minibuss mot Koh Samui med minibuss och båt den sista biten (man kan flyga från krabi, Phuket och Koh Samui)
Vi stannade i ca 5-6dagar, trivdes kalas ! Sedan tog vi oss tillbaka till Patong i 2dagar innan vi åkte hem. Allt på 2veckor (utan stress) Rekomenderas varmt ! Dyrare än Grekland att åka dit men tokmycket billigare att leva. Ska dit igen i April, fast får nöja oss med 2veckors båtluff i Kykladerna först, åker på måndag :D

Lycka till !

//Danne (resesällskapet bestod av kompisar i 30årsåldern 2killar och 1tjej)

danneblom
2006-08-10, 21:53
Oj, glömde ju att vi hann med Phi-Phi Island oxå (bara över dagen men ändå, snorkling är ett måste på Phi-Phi) Oroa er inte för Tsunamiskräck. Vi var där 1,5månader efter katastrofen. Det var supernice.

/Danne

Annlotta
2006-08-10, 22:29
Tack, tack för alla svar. Finns visst massa platser att besöka, men problemet verkar vara att ta sig dit på ett billigt sätt. Har forskat lite och hittar ingenting under 8.800 med reguljärt. Två veckors charter kostar omkring 11.000 kronor, så vi kanske väljer det och sedan lämnar hotellet under några omgångar för att hitta eget boende.

Danneblom, jag önskar dig en underbar semester i Grekland. Var ska du åka?
(Vi har varit hemma några veckor nu efter fyra veckors luff då vi besökte Antiparos, Mykonos, Naxos, Folegandros, Ios och Santorini)

Ann-Charlotte

danneblom
2006-08-10, 23:09
Hej igen !
Vi flyger till Santorini, sen vidare till Ios, Naxos, Paros kanske Anti oxå (man får bestämma sig vad det blir där nere) ;)

Ps. Vi flög t/r Arlanda-phuket för 1995:- (det var billigt direkt efter Tsunamin och fick ett erbjudande av en bekant i resebranchen :D
det gick ju bara inte att tacka nej till som du förstår _B-anana Vi åkte redan 1vecka efter att fick fick reda på erbjudandet...

//Danne

Iréne
2006-08-14, 19:21
Thailand? Här? tänkte jag. men jag som varit 24 ggr därnere vet hur beroendeframkallnde det blir- fast jag bodde förståss i grannlandet laos under ett par år, därav trafiken...
Jodå,södra delen är underbar! Vi åker alltid (när vi kommer från Sverige) via Bangkok. Bussar med AC o käcka värdinnor går på natten neråt. men glöm inte att det finns ett land norrut oxo! Vart ni än kommer blir ni helt betagna! Och maten!!!!!! Och priserna!!!!!!! Det är andra bullar än Grekland. Mai penrai!