handdator

Visa fullständig version : Blåsten i Grekland denna sommar


Gita
2006-08-05, 22:04
Läser på flera ställen om att folk har drabbats av blåst och "kyla" (nja, svalt väder då) när de har varit i Grekland denna sommar. Vi råkade ut för riktig storm på Karpathos när vi var där. De lokala undrade vad som hade skett, varför hade de "vinterväder" mitt i sommaren.

Jag undrar om detta drabbade stora delar av Grekland denna sommar?

Hoppas detta var en konstighet som bara tillhör den naturliga variationen... Är det för Sverige har haft det fint som Grekland har haft det så? Det brukar ju vara så...

Ruby
2006-08-05, 23:38
Ledsen att jag direkt spårar ur, men jag måste bara berätta att jag läste BLÅ-STEN och inte BLÅST-EN. flabb_flab

Ruby - som gillar sten ;)

Gita
2006-08-06, 12:40
Blåa stenar - så vackert... men jag menade vinden, vädret. "The crazy weather!" sa en gammal farbror och skakade på huvudet. Man undrar om det är bara övergående eller är det den omtalade "växthuseffekten" som börjar visa sig?

Läste om en familj som bodde på Naxos och inte kunde nyttja sin uteplats pga det kyliga vädret. Är inte det konstigt, i juli, i Grekland?

Peter
2006-08-06, 16:24
Redan för 10 år sedan sade min hotellvärd på Tinos att det hänt något med Meltemin. Tidigare kunde man i princip ställa klockan efter den men den har blivit väldigt oregelbunden numera. Han ifrågasatte om det var miljöförstöring som påverkat Meltemin....

I år har vi haft den varmaste sommaren på 100 år i Sverige. Och i veckan snöade det i Sydafrika... Man kan ju undra....

Peter

Lissi
2006-08-06, 16:27
På Skopelos hade vi ett par extremt blåsiga förmiddagar och på Evia blåste det mer än jag nånsin upplevt i Grekland vissa dagar. Bord och stolar blåste runt på strandtavernor t ex. Enligt vår värd hade det varit extremt blåsigt i år hela juni också.

Lissi

Frappe
2006-08-07, 13:30
Jorå kan inte annat än instämma, har nog aldrig varit med om en mer blåsig sommar! Hela Juni och Juli i princip, med inställda båtar och även flyg! Kvällarna i Juni var kyligare än vanligt. Och en hel del regn och åska. Vilket å andra sidan gör att Attika äv väldigt grönt i år samt att träd fått en chans att växa till sig. klapp_klap klapp_klap ( där det brunnit förra året) Och temperaturerna har nog legat lägre än vanligt. Dock är det VARMT nu ,inne på 2:a veckan med temp över + 38 grader!

Ha det gott Camilla

YsterSyster
2006-08-07, 20:32
Nyss hemkommen från Karpathos och jag kan bara instämma. Detta år var första gången jag fick sätta på mig en kofta en kväll i juli för det blåste kyligt från havet. Vi var där under tiden 27/7-3/8.

De sista tre dagarna blev dock mycket varmare och vinden avtog. De vi pratade med som bodde på ön sa också att det här var den kallaste sommaren på väldigt många år. Fast kallt i detta fall var väl ca 28-30 grader Ang_elx !

martinifk
2006-08-08, 13:32
Nyligen hemkommen från Kreta där blåsten var jobbig och förstörde lite av nöjet på Falassarna, Elafonissi och även Plakias. Blåsten var så kraftig att sanden yrde omkring nåt så fruktansvärt och på kvällen när man skulle duscha var det driver med sand som åkte ner i avloppet.
Återkommer med mer info om Kretaresan i ett resebrev som jag ska börja skriva en kladd på idag kanske.


Martinifk som nu är i Göteborg och såg IFK 3-1 vinna över Gefle i söndags:)

Lissi
2006-08-08, 13:39
Återkommer med mer info om Kretaresan i ett resebrev som jag ska börja skriva en kladd på idag kanske.

Martinifk som nu är i Göteborg och såg IFK 3-1 vinna över Gefle i söndags:)

Välkommen hem och resebrev är så härliga att läsa , så skynda Dig på!

Lissi

Mats Fredsson
2006-08-08, 17:35
Vi var på Leros 7-17 juli, och hade ett par dagar med kraftig vind, dock inte alltför påfrestande, och "lagom" varmt, runt 30 - 32 hela tiden. Mmm... kanske var det en kväll, som tröjan var på... annars var det skönt..:p

Lite festligt är det också att fenomenet "middagsbris" inte förekommer, snarare tvärtom... det kan vara lite blåsigt på morgonen, men lagom till middagstid mojnar det, och då badar man ju som bäst... :D

martinifk
2006-08-11, 21:28
Välkommen hem och resebrev är så härliga att läsa , så skynda Dig på!

Lissi

Ska försöka skynda mig men detta är svårare än jag troodde det skulle vara och så började jag inte förren idag.


Martinifk som också tackar för välkomnandet av min hemkomst:)

Evie
2006-08-16, 00:37
Man blåste bort. Det blåste och blåste och blåste. Var på Ios 4-29 juli och bara några få dagar var vinden vad man skulle kunna kalla uthärdlig. Då såg jag på den grekiska vindkartan på nätet att vi faktiskt var i "stormens öga", det blåste mycket kraftigare på öarna precis omkring och resten av Grekland. Och det blåser fortfarande. Och blåser upp ytterligare i dagarna.
Grekerna på Ios sa att det sägs att det kommer blåsa till mitten av september. Kanske stämmer det...

Yak
2006-08-16, 01:20
Kan instämma i att även de jag pratade med på Amorgos ansåg att det hade blåste väldigt länge och intenstivt i år. Hela vecka 29-30 var det inte en enda stilla dag, och jag vet bekanta som seglade som låg inblåsta på Ios i pincip enhel vecka.
Så det blåser fortfarande alltså? Förra året vid precis den här tiden upplevde jag en helt vindstilla vecka på Amorgos _B-anana

CharinaJ
2006-08-16, 07:27
Hjälp!

Vad motsvarar 24km/h i sekundmeter.Nyss läst på Samos Weather.

CharinaJ= sifferblind=Dyskalkyliker__D

Hellen
2006-08-16, 08:03
Drygt 6m/sek, alltså med väskustmått "vindstilla"flabb_flab
// Helén

CharinaJ
2006-08-16, 08:27
Hur räknade du om det?

Ingrid
2006-08-16, 08:51
En vind 24 km/t tilsvarer 4 på Beauforts vindskala, og er det som i hvertfall på norsk kalles "laber bris".
Ser at det akkurat nå blåser mye på Karpathos også, 54 km/t, det tilsvarer 7 på Beauforts skala, dvs. stiv kuling, og da begynner det å bli litt heftig.....

Ingrid

Tom
2006-08-16, 10:53
Jag använder mig INTE av Beufortskalan.
Jag ville veta hur man räknar om från km/h till sekundmeter:mad:

Hej !

Kolla här;

http://www.dagbladet.no/vaer/beaufort.html


/Tom

Ioslina
2006-08-16, 10:57
Vilken sida har vädret så man kan se tex Kretas väder?

Hellen
2006-08-16, 11:02
Jag ville veta hur man räknar om från km/h till sekundmeter:mad:

Gör om km/h till meter, dividera med 60 och därefter med 60 igen. Då får du meter/sekund.

// Helén

Ingrid
2006-08-16, 11:11
Jeg bruker som oftest denne linken:
http://www.wetteronline.de/Europa.htm

Gå inn på Griechenland og så har du mange valgmuligheter for øyer og byer. Her kan du se værprognoser, aktuelt vær, historikk og hvor mye vind det er. Fin side, med andre ord :) .

Ingrid

yvonne
2006-08-16, 11:55
Ja nog har vi haft en konstig sommar i år, blåst, regn och kyliga kvällar, men de flesta tror här att den riktiga sommaren kommer i september.:)

Yvonne (som just nu återhämtar sig från panigiri)

Elisabet
2006-08-16, 11:57
de flesta tror här att den riktiga sommaren kommer i september.:) Det tror jag med _B-anana klapp_klap _B-anana

Ivi
2006-08-16, 17:42
Grekerna på Ios sa att det sägs att det kommer blåsa till mitten av september. Kanske stämmer det...

Det får SÅ gärna stämma...vi flyger till Karpathos 21/9 ;)

Ivi
-på själviskt humör i dag...

Riitta
2006-08-16, 17:57
På Karpathos stämmer blåsten alltid:D ;)

Riittabye_bye

Ivi
2006-08-16, 18:14
På Karpathos stämmer blåsten alltid:D ;)

Riittabye_bye

Jag vet! :D Men det får gärna blåsa LITE mindre än i slutet av juni, då vi var där senast ;)

Ivi

anne
2006-08-16, 21:35
Vilken sida har vädret så man kan se tex Kretas väder?

Hei.
På denne side kan du finne ut hvordan været er på Kreta,+5 dagers varsel.http://www.wunderground.com/global/stations/16746.html
Søk på souda greece.Lykke til.

Anne

CharinaJ
2006-09-04, 09:23
Hemma från Samos igen.
Jätteskönt att vara hemma!
Så har man upplevt sin första grekiska storm... Inte kul alls!
Natten mellan torsdag o fredag vid 4 på morronen blåste det 10 på Baufortskalan:eek: :eek: :eek: http://en.wikipedia.org/wiki/Beaufort_scale
Det fullkomligt vrålade i fönsterluckorna.
Låg vaken o tänkte på folk som var ute i övärlden o skulle ev tillbaka till flygplatsön för att åka hem till svedala.
Båtarna slutar att gå vid 8 B.

Kändes säkert inte roligt för dem. Då är man tacksam att man valt ett resmål med flyg från samma ö där man bor.

Ioslina
2006-09-04, 10:04
Hur är det med blåsten nu, på Kreta och Karpahos? Är det många dagar det är badförbud på Kreta? Om man åker en vecka, är det stor risk för många dagars badförbud+ Kan någon som nyss varit där, östra eller västra delen, svara??

Peter
2006-09-21, 16:56
Dags att blåsa liv i den här tråden igen Ang_elx :o

Det var det djä... vad det blåste i år. Och i September! Första dagarna på Naxos var helt OK, men kvällen innan vi skulle vidare började det igen. Och det blåste ju inte lite heller. Highspeed 3:an guppade som en kork på vägen till Tinos. Och där blåste det klippt hela tiden. Småkattarna var inställda hela tiden så när som på en tur en sen eftermiddag när det var lite lugnare en stund. Många turer med de stora färjorna blev inställda. När vi köpte biljetterna in till Rafina fick vi veta att det var 50/50 chans att färjan skulle gå... Så det var med hjärtat i halsgropen vi åkte ner till hamnen. Men vi hade tur. Däremot så gick färjan en lite annorlunda rutt utmed öarna för att få lite lä. Så det gungade inte SÅ mycket... Phuu...

30 gr varmt i Sverige en hel månad och vansinnesblåst i Grekland. Man kan ju börja fundera vad det beror på... Alla Greker jag pratade med sa att de aldrig hade varit med om något liknande.

Ni som varit i Doddarna. Har det blåst lika mycket där som i Cycladerna? Om inte kanske man borde dra sig däråt i Sept nästa år... Fast egentligen står Amorgos på schemat för 2007...

Peter

Janérik
2006-09-21, 17:17
Vi kom ju hit i lordags, det var lite vind da vi kom men inget som besvarade, nu ar det normallugnt, alltsa latta vindar som svalkar lite men inget problem.

Mvh Janerik

Admirala
2006-09-21, 18:04
_B-anana Været her i Nafplio har vært fint i hele sommer Ang_elx :D

Marianne
2006-09-22, 00:11
Blåste det, Peter? ;) :confused:

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Diverse/IMG_5196e.jpg

Den här bilden tog jag i Alyki i förra veckan - du skulle hoppat av på Paros i stället!:cool: bye_bye

Elisabet
2006-09-22, 08:10
Vilken bild Marianne!!! klapp_klap klapp_klap klapp_klap

kari
2006-09-22, 08:22
Den här bilden tog jag i Alyki i förra veckan - du skulle hoppat av på Paros i stället!:cool: bye_bye
D E I L I G / V A K K E R T bilde, Marianne klapp_klap
(for ikke å si : NYDELIG ;) flabb_flab )
:) Kari

Marianne
2006-09-22, 11:44
Mange tak for det, Kari og Elisabet!

... och här ska du få en helt speciell bild, Elisabet (tänkte på dig när jag tog denflabb_flab):

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Diverse/IMG_4938a.jpg

MEN FÖR ATT ÅTERGÅ TILL ÄMNET... nu kan det ju blåsa "stolevælteren" även i Alyki, så för att inte Peter ska tro att vi inte också kände av de NORDLIGA vindarna på Paros, så kommer här en bild med ett par omkullblåsta stolar:

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Diverse/IMG_4982b.jpg

Elisabet
2006-09-22, 14:51
... och här ska du få en helt speciell bild, Elisabet (tänkte på dig när jag tog denflabb_flab): Åh, tack. Roligt att vara påtänkt! :D Där är ju stolarna som han band om!! klapp_klap

Nu förstår jag varför det är en trappa "runt huset". De har naturligtvis byggt ner så där för att få en plan yta framför caféet!

Men stolarna som ligger Marianne, de la du väl omkull med tanke på Peter ;)
Inte tror jag det blåste i Alyki inte flabb_flab

Marianne
2006-09-22, 15:49
Men stolarna som ligger Marianne, de la du väl omkull med tanke på Peter ;)
Inte tror jag det blåste i Alyki inte flabb_flab
Ssshh, säg inget till Peter bara!
Jag borde nog ha slängt ner dom lite mer huller till buller, så såg det säkert blåsigare ut...flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Vi får väl fråga Janne när han kommer hem, om det blåste i Alyki;). Han har tydligen suttit PRECIS på de stolarna och ätit en god lunch idag!
GOTT ser det ut, Janne & Camilla!
Skulle GÄRNA suttit där nu!

inkfish
2006-09-22, 17:16
Jag åkte från Amorgos förra torsdagen. Då hade det blåst ordentligt i några dagar. Men nån dag efter att jag hade åkt lugnade det sig, Janne hade flera spegelblanka dagar.

Peter
2006-09-22, 19:22
Ssshh, säg inget till Peter bara!

Tss, tss... JAG LYSSNAR NOG ALLT!!!! ;) Ang_elx :D

Peter