handdator

Visa fullständig version : Matförgiftning...


Lodenskan
2006-08-05, 21:15
Hur ofarligt är det att käka en gyros el annat direkt fr ett stånd med våra skandinaviska magar????
Brukar bakteriekvaliteten vara ok?
Man vill ju inte riskera sitta på toa hela semestern...

bye_bye Kreta om 18 dgr

Elisabet
2006-08-05, 21:25
Hur ofarligt är det att käka en gyros el annat direkt fr ett stånd med våra skandinaviska magar????
Brukar bakteriekvaliteten vara ok?
Man vill ju inte riskera sitta på toa hela semestern...Springa till toa får man göra om man äter för mycket oliver :p

Matförgiftning orsakad av snabbmat är däremot knappast mer vanligt i Grekland än här.

Gita
2006-08-05, 21:58
Jag (och resten av familjen) har aldrig blivit dåliga i Grekland. Dock i Spanien, åt musslor...

Kastas
2006-08-06, 07:23
Har aldrig blivit dålig av maten i Grekland.Så risken är nog väldigt liten, ät och må så gott.bye_bye 27 dagar kvar till Samos/ mvh kastas

YsterSyster
2006-08-06, 08:17
Jag har aldrig blivit dålig utav någon mat i Grekland och då äter jag även sådant som man ska vara försiktig med. Förr eller senare blir man väl det men det kan man även råka ut för här hemma. Att ha med Resorb och Dimor/Imodium är alltid bra om skadan skulle ske.

Däremot har jag två gånger känt av att jag druckit för lite vatten när det varit väldigt hett. Resultatet av det brukar bli illamående, kallsvettas, dålig i magen och huvudvärk.

Ibland hör jag människor säga att de ätit dålig mat när det egentligen är vätska som saknas eftersom symptonen kan vara ganska lika.

Eva L
2006-08-06, 11:01
Sannolikheten för sk turistdiarre i Grekland är mycket liten. Själv fick jag salmonella på Karpathos (odlingsverifierad) och blev mycket sjuk men jag hade lika gärna kunnat drabbats här hemma. Sverige, Norge och Grekland var för några år sedan, när jag kollade statistiken, de länder i Europa som hade lägst frekvens av en del smittofarliga sjukdomar.

Vätskersättningsmedel typ Resorb som säljs på apoteket för 46 kr är bra att ha med om någon insjuknar eller behöver förbättra vätskebalansen efter en för lång dag i solen.

Eva

Mpersson
2006-08-06, 11:30
Jag har en ganska känslig mage, blir lätt illamående o kräks av dålig mat. Men stötte inte på några problem alls i grekland. (Har förut blivit dålig både i Spanien och Egypten) Däremot håller jag med om resorb. Det ska man inte åka utan. Nån kväll efter en lång dag på stranden var jag utmattad och illamående. En resorb och 10 minuters vila löste det hela och jag var fit for fight för en helkväll med god mat och dryck.

lille
2006-08-06, 19:43
I sommer fikk 2 av våre små venner ( begge 8 år) matforgiftning, og det fikk de på en veldig bra restaurant med høy standard på Kreta. Så matforgiftning kan man få selv de beste steder! Min kollega fra jobbet fikk matforgiftning av pizzan han kjøpte på restaurant her hjemme i Norge..... Har forresten aldri før hørt om noen som har fått matforgiftning i Helles, så jeg tror ikke det skjer ofte......?...

Klick
2006-08-07, 12:05
[Hur ofarligt är det att käka en gyros el annat direkt fr ett stånd med våra skandinaviska magar????
Brukar bakteriekvaliteten vara ok?
Man vill ju inte riskera sitta på toa hela semestern...

Hej!
Jag var på Agistri förra året och beställde in souvlaki på en taverna... Som tur var åt jag inte allt för mycket eftersom köttet luktade inte friskt och inte heller smakade det ok... Jag fick för den kvällen äta pizza som köptes på hotellbaren... Inte det jag ville äta sista kvällen... Men i övrigt skall jag tillägga att maten var i övrigt dålig på de andra ställena...

Hälsningar Klick i HBG som åker till Skiathos om 14 dagarbye_bye bye_bye bye_bye

kickan
2006-08-07, 16:32
Hej! Har varit på Lefkas fem ggr. och ska åka den sjätte gången den 28 aug. Vi äter alltid gyros utan att bli sjuka, har förövrigt inte varit sjuk någon gång på Lefkas däremot i Indien men det räknar man med.
Hälsningar kickanbye_bye