handdator

Visa fullständig version : Grekisk språkkurs på cd


Mpersson
2006-08-04, 20:53
Hejsan.

Gillar att försöka prata lite av det lokala språket när jag reser o
tänkte därför försöka mig på att lära mig några fraser på grekiska eftersom min andra Kretaresa närmar sig. Har dock märkt att orden inte fastnar i skallen på mig. :o (Läser just nu "grekiska på resan") Så småningom får det nog bli en lärarledd språkkurs men tills vidare tänkte jag leta efter någon hyfsad bra "lära o höra" cd. Någon som tröttnat på sin som kan tänka sig att sälja den till mig eller som har tips om någon bra?

Maria

ENIAC
2006-08-05, 07:47
Hej!

Jag har en superbra "lyssna-prata-skiva" från Pimsleur. Finns ingen egentligen bok att följa, men det medföljer en wordfil där man lär sig läsa och uttala olika bostavskombinationer. I övrigt får man lyssna och upprepa och man repeterar hela tiden tidigare lektioner så man inte hinner glömma.
Är visserligen på engelska, men har man inga problem med det så är den hur bra som helst!
Man får exempelvis lära sig hur man frågar efter vägen, hur någon mår, beställa på restaurang mm.

Jag tror att det var tio lektioner (eller var det tjugo?). Är på jobbet just nu så jag har ingen möjlighet att kontrollera det!

Mpersson
2006-08-05, 08:37
Nej tack gode gud så har iaf engelskan fastnat i min blonda lilla skalle.

Men skulle jag kunna få köpa den av dig tror du? Det är ju det där med uttalet som är svårt att lära genom en bok. Vill överraska mina grekiska vänner genom att iaf kunna några ord när jag hälsar på. klapp_klap

ENIAC
2006-08-05, 09:20
Jag PM:ar dig!