handdator

Visa fullständig version : Får jag fresta med lite tavernamusik


pawik
2005-04-30, 11:27
Stavros Xarhakos - 15 Instrumentals

Förra året kom Stavros Xarhakos ut med en cd som heter
15 Instrumentals.
Cdn skapar en härlig stämning. Tycker att det påminner om den
musik som diskret spelas i bakgrunden när man beställt sin greksallad
och sin amstel och tagit en paus i badandet för en stunds tavernalunch
i skuggan. Sölduken börjar bli lite fuktig och medan man sitter och tittar
ut över stranden där absolut ingenting händer hör man lite bouzouki som
plingar och plongar i bakgrunden.
Kanske är det just denna cd som spelas.

Man mår förträffligt och har inte en tanke på jobb, krav och hets hemmavid.
Man bara är och njuter, kopplar av och fylls av lyckokänslor.

/pawik

Riitta
2005-04-30, 21:21
Du beskriver det så stämningsfullt. Om man blundar så sitter man där och hör musiken:)

Bara drygt 40 dagar kvar, så sitter vi där, fast på olika öar och olika tavernor:D

Riitta

Marianne
2005-04-30, 22:50
Ja, det var verkligen stämningsfullt... och så kl. halv elva om förmiddagen...

... nu är den dryga halv elva om kvällen, och vi sitter och väntar på Stin igeia mas... och vi lär få vänta en timme ännu.... de greker, de greker... programmet kommer först halv ett (grekisk tid) denna lördagsnatt, påsklördag - det måste vara förklaringen... i Grekland vaknar man ju till på denna tiden... nu tror jag vi sätter på videon... och går och lägger oss... snart...

Men först tror jag att jag sätter på en av Xarhakos skivor... har bl.a. en väldigt fin gammal cd från -74, Horis logia heter den

Ja, om dryga 40 dagar sitter vi på olika öar... många av oss... som vi l ä n g t a r ...

Marianne

Editerat: Nu är stin igeia mas igång... Riitta, det var Gerasimos som inledde programmet! Nu sjunger en annan av mina favoriter, Mihalis Dimitriadis. Oj, som jag vaknade upp, nu gläder jag mig till att underhållas av Gerasimos (Andreatos, of course) og Mihalis och alla de andra...
HURRA för parabolen!

Riitta
2005-05-01, 10:29
Ja, det var verkligen stämningsfullt... och så kl. halv elva om förmiddagen...

... nu är den dryga halv elva om kvällen, och vi sitter och väntar på Stin igeia mas... och vi lär få vänta en timme ännu.... de greker, de greker... programmet kommer först halv ett (grekisk tid) denna lördagsnatt, påsklördag - det måste vara förklaringen... i Grekland vaknar man ju till på denna tiden... nu tror jag vi sätter på videon... och går och lägger oss... snart...

Men först tror jag att jag sätter på en av Xarhakos skivor... har bl.a. en väldigt fin gammal cd från -74, Horis logia heter den

Ja, om dryga 40 dagar sitter vi på olika öar... många av oss... som vi l ä n g t a r ...

Marianne

Editerat: Nu är stin igeia mas igång... Riitta, det var Gerasimos som inledde programmet! Nu sjunger en annan av mina favoriter, Mihalis Dimitriadis. Oj, som jag vaknade upp, nu gläder jag mig till att underhållas av Gerasimos (Andreatos, of course) og Mihalis och alla de andra...
HURRA för parabolen!


Gerasimos, suck,suck,suck. Jag får väl lyssna på honom till matlagningen i dag, i brist på parabol:D

Riitta