handdator

Visa fullständig version : Mycket krångligt att lära sig Grekiska?


Ioslina
2006-08-03, 11:54
Är det mycket svårt att lära sig grekiska........... har frågat tidigare, men ingen har vågat svara!flabb_flab
Tror ni att något bildningsförbund tar emot mig? Har haft min dröm att lära mig lite grekiska ända sen jag var där för 20 år sen! (Ganska exakt 20 år idagarna faktiskt!) Har lite svårt för engelska grammatiken...........
Så har jag väntat i 20 år, är det väl ändå på tiden, eller vad tycker ni???:rolleyes:

inkfish
2006-08-03, 11:56
Jag gick på bildningsförbund i flera år och jag tror att resultatet beror på två saker: ambitionsnivån i gruppen och ambitionsnivån hos läraren.

Vi hade en en suveränt bra lärare. pluggade rätt bra och VILLE verkligen lära oss. Så jag hade tur. Men bildningsförbund kan vara rätt slött också, med opedagogiska lärare och en grupp som aldrig hinner plugga utan mer sitter av tiden.

Ioslina
2006-08-03, 12:00
Såg att ABF och medborgarskolan har, verkar vara skillnader på antal ggr och så 5 ggr á 2 timmar vet jag inte om det hinner klicka till och allt blir självklart! Men jag imponerade på en italiensk familj vi träffade i somras i Grekland. Jag lärde dem 5-6 ord på grekiska och de var helt överväldigade!;)

bopia
2006-08-03, 15:20
Jassas.

Jag och min bästa vän läser grekiska på ABF i Stockholm/Sveavägen,vi har läst 3 terminer och lärt oss jätte mycket och kommer att fortsätta i höst.
Våran lärare är toppen,han har varit lärare där i över 40 år och får inte sluta.
Så bor ni i Stockholm och vill läsa grekiska så prova där.Varje termin är 13 gånger 1,5 timme.

längtar till termin 4 som startar i september klapp_klap


Bopia(18 dagar kvar till Mytilini)_B-anana

klaritza
2006-08-04, 18:08
Hej!
jag har aldrig gått någon grekiskakurs i Sverige, så där vet jag ingenting. men om du åker till Grekland och spenderar ett par månader med att plugga, så lovar jag att du kommer göra stora framsteg! under mina två månader vi Athens Center i Athen, så tycker jag faktiskt att jag lärde mig jättemycket. från att inte ha kunnat alfabetet, till att kunna skriva brev och små historier, kunna föra ett samtal om ditten och dattenoch hänga med på släktmiddagarna!det var en fantastiskt skola som jag varmt kan rekomendera! Nu i september börjar det hårda livet som grekstudernade vid Univeristy of athens, och där lär det inte vara lika mysigt och trevlig, men förhoppningsvis lärorikt!

Hoppas du hittar något som passar dig, och att du inte tänker så mycket på om det är svårt eller ej. det är bara ett språk, varken mer eller mindre! Kör hårt! och se till att ha kul, då kommer det gå som en dans!

Ioslina
2006-08-04, 21:12
tack klaritza! och lycka till med dina försök att sova i kastrup!!! och lycka till igen i grekland sen.............berätta gärna här på kalimera hur du har det där i grekland...............

Elisabet
2006-08-04, 21:23
Hoppas (...) att du inte tänker så mycket på om det är svårt eller ej. det är bara ett språk, varken mer eller mindre! Kör hårt! och se till att ha kul, då kommer det gå som en dans!Det här var det bästa jag någonsin har hört någon säga om att lära sig ett nytt språk! Det är precis så det är!

Man hör så mycket snack om hur mycket bättre det är att kunna grammatik. Jag tillhör dem som alltid gillat grammatik och har lätt för den, och min bestämda uppfattning är att det har minimal betydelse för att lära sig klara vardagssamtal på ett nytt språk.

Tveka inte längre Ioslina, utan sätt igång. Du kommer att ångra dig annars!

Ioslina
2006-08-04, 21:54
ja jag ska sätta igång! har ju ångrat mig i 19 år nu att jag inte börjat tidigare!!! men det värsta av allt jag ska ju ner 1 eller 2 veckor i grekland i september, då kursen börjar! får man bakläxa då???

Joppan
2006-08-05, 08:39
Har läst grekiska på ABF i 4 år (har haft uppehåll 1,5 år) men där lär man sig bra tycker jag och som någon skrev, man måste gå in för det för det är ett svårt språk att lära sig, fraser och så går bra, göra sig förstådd men gramatiken är rätt svår ibland.

Allt går ju med god vilja!! Våga prova det är så kul att se reaktionerna i grekland när man pratar lite dom blir lite fundersam varför man har läst deras språk. T.ex när vi var på Rhodos 2003 så pratade jag lite med personalen i baren på hotellet och det tråkiga med det var att dom svarade på svenska eller engelska tills dom förstod att dom kunde prata sakta och tydlig grekiska med mig så förstod jag lite ändå. Jag vill ju att dom skall göra det så jag får träna för man glömmer fort.

//Joppan med 6 dagar kvaaaaar _B-anana

Netwolf
2006-08-05, 10:34
Helt klart är man sugen på att lära sig grekiska. Någon som har erfarenhet av kurser i Göteborg? Nån som kan rekommendera något kursställe eller varna för någon annan?

Netwolf

ENIAC
2006-08-05, 10:55
Jag gick en "grekiska för nybörjare"-kurs på Folkuniversitetet här i Borås för ett par år sedan. Läraren var grek och la ribban väldigt högt och pratade bara grekiska hela tiden. Man hade inte en aning om vad han pratade om när han ställde frågor, samt att han inte heller hade lärt ut vad "ja" och "nej" hette så man hade en chans att kunna svara. Han gjorde sig även lustig på min bekostnad när han förstod att jag inte hängde med riktigt. Men hur lätt är det att svara när han ställer frågor man inte har en aning om vad de betyder?

Dessutom var det två eller tre halvgreker som gick kursen, och alla (utom jag och två till) kunde redan alfabetet.Efter första lektionen sa jag till att det var för svårt och bad honom sänka tempot så man kunde hänga med.

Vi hade inga böcker att följa med i utan bara halvtaskiga papperskopior som vi fick läsa. Grekiska alfabetet är ju lite halvknepigt och inte blev det lättare när man försökte tyda hans kråkfötter på tavlan.
Efter andra lektionen påpekade jag igen att det var för svårt, men han ville inte lyssna utan påtade bara runt bland sina papper på katedern och mumlade något ohörbart.
Är mycket besviken på dels läraren, och även på de andra att det ska vara så svårt att VÅGA SÄGA TILL! Jag pratade med en av de andra tjejerna som också tyckte nivån vad för hög, men hon sa det bara till mig, inte till läraren!

I övrigt har jag inte svårt för språk utan jag har lätt för att lära mig, men när man kommer till en nybörjarkurs med höga förväntningar så vill man inte ha den ska ligga på en fortsättningskursnivå! Man ska väl ändå anpassa sig till de som kan MINST, inte till de som kan MEST?
810 kronor fattigare och mycket besviken gick jag inte dit mer efter den tredje lektionen...

Har istället använt mig av Pimsleur och lär mig jättefort med den kursen! Rekommenderas starkt!

inkfish
2006-08-05, 11:44
Man hör så mycket snack om hur mycket bättre det är att kunna grammatik. Jag tillhör dem som alltid gillat grammatik och har lätt för den, och min bestämda uppfattning är att det har minimal betydelse för att lära sig klara vardagssamtal på ett nytt språk.


Där håller jag inte alls med. Grammatik är avgörande. Det du framför allt måste lära dig är tempus.

Om nån frågar "vad gjorde du i går" så svarar du "jag går och badar" om du bara lärt dig presens, vilket du alltid börjar med. I såna lägen blir samtalen snabbt väldigt komplicerade och framför allt blir de oprecisa. Den andre får inte riktigt koll på vad du faktiskt berättat.

Det är också grammatiken som gör att greker lägge märke till dig som "där är hon som talar grekiska". Stapla birra och eucharistå på varann kan vem som helst (om man inte säger ett öl, vilket man lätt gör utan grammatiken) men lär du dig att korrekt säga "jag skulle vilja beställa en sallad, en briam" osv - då har du redan där garanterat att du blir igenkänd och får trevligt bemötande nästa gång du kommer.

Min erfarenhet i Grekland är att det blev stor skillnad när jag började få koll på grammatiken. Min erfarenhet.

Ett annat sätt att göra stort intryck är att kunna skriva på grekiska. Åtminstone på öarna är det inte få som faktiskt själva har svårt att skriva korrekt så kan du det blir många jätteförvånade.

Elisabet
2006-08-05, 12:41
Där håller jag inte alls med. Grammatik är avgörande. Jag hade inte väntat mig att bli oemotsagd. Det du säger är ju den gängse uppfattningen. Och jag håller med i det du säger, självklart har det viss betydelse för förståelsen om man anväder rätt tempus och andra former.

Men min poäng är att man egentligen inte behöver ha teoretisk koll på grammatiken för att lära sig att förstå och uttrycka sig förståeligt och så gott som rätt. Det går att lära sig genom att "bada i språket" som det ibland brukar uttryckas, alltså inte genom att nöta glosor och grammatiska former, utan genom att med glädje bara vara i det. Med en duktig och inspirerande lärare är jag övertygad om att det går, även om det självklart är enklare om man vistas bland människor som pratar språket.

Oftast är det dessutom ordvalet och inte de rätta formerna som gör att man upplevs kunna ett språk.

Marouli
2006-08-05, 15:11
När jag hade läst grekiska i ett år var jag mäkta stolt när man på biljettkontoret i Pireus förstod mig när jag köpte biljetter.Det året och säkert något längre pratade jag i "nutid" och det fungerade utmärkt MEN efter hand som man lär sig mer grekiska,samtalar om fler och ev.djupare saker,tycker jag att behovet av att kunna grammatiken bara blir större för varje år.För att variera sina nyanser,tempus mm.känner åtminstone jag att grammatiken har varit A och O (:o ). Dessutom är det kul att så ofta fått frågan,i Grekland-av greker,var jag lärt mig grekiska eftersom de tycker att jag (oftast)talar så riktigt.Ordförrådet fyller man ju på efter hand,och har man då grammatiken som grund så kommer man långt.:) . Tror mig veta att jag har samma lärare som Inkfish haft och jag tycker också han är kanonbra! Han undervisar på flera ställen,men jag och någon till här på forumet läser på Medborgarskolan. Grekiska är inget lätt språk men väldigt,väldigt roligt att lära sig :)

Ella
2006-08-05, 16:01
Själv har jag nu anmält mig till nybörjarkursen i Nygrekiska på ABF i Stockholm, inspirerad delvis av denna tråd! Jag har rest runt i Grekland sedan barnsben och visst lärt mig alfabetet och ett och annat ord men aldrig lärt mig tala språket. Som den språkvetare jag är hoppas jag att det inte blir en ren konversationskurs, för sånt irriterar mig bara. Jag behöver veta _varför_ det heter som det heter, och är därmed väldigt intresserad av just grammatiken.

Vi får väl se! Det bästa med att kunna nästan ingenting är ju att varje ny sak man lär sig är en klar förbättring...

Ruby
2006-08-05, 23:09
Själv har jag nu anmält mig till nybörjarkursen i Nygrekiska på ABF i Stockholm, inspirerad delvis av denna tråd! Jag har rest runt i Grekland sedan barnsben och visst lärt mig alfabetet och ett och annat ord men aldrig lärt mig tala språket. Som den språkvetare jag är hoppas jag att det inte blir en ren konversationskurs, för sånt irriterar mig bara. Jag behöver veta _varför_ det heter som det heter, och är därmed väldigt intresserad av just grammatiken.Med de ambitionerna tror jag att du skulle trivas bättre på universitetet. Det finns fortfarande platser kvar på grundkursen i nygrekiska på universitetet här i Stockholm. Man kan läsa på heltid eller deltid (kvällar) och man lär sig en massa grammatik! :D

Mer info här: http://www.ling.su.se/anslag/lediga_platser_nygrHT06.html

Ruby

Eva L
2006-08-05, 23:20
Om du Ella är språkvetare och har tid att avvara är väl en universitetskurs den rätta platsen för dig. Min erfarenhet från kvällskurser är väl att visst går det att lära sig en del men mycket hänger på deltagarns möjligheter att förbereda sig samt ambitionsnivå hos både lärare och elever. Själv har jag läst några kvällskurser och visst förstår jag en del efter dessa kurser samt 25 års resor till Grekland men flytande är inte grekiskan ändå.

Eva

inkfish
2006-08-06, 00:02
Som den språkvetare jag är hoppas jag att det inte blir en ren konversationskurs, för sånt irriterar mig bara. Jag behöver veta _varför_ det heter som det heter, och är därmed väldigt intresserad av just grammatiken.


Synd att du inte bor i Göteborg! Maroulis lärare - som även jag tidigare läste för - hade passat dig perfekt. Har du tur får du en lika bildad, språkkunnig och intresserad lärare.

Ella
2006-08-06, 12:17
Någon universitetskurs har jag inte tid med, tyvärr, även om jag har övervägt saken. Inte ens deltidskursen fungerar eftersom den går på dagtid de två första veckorna. Just nu har jag ett nio-till-fem-jobb som kräver närvaro på dagtid - när jag går åter till min frilanstillvaro kan det komma på fråga, så nästa år, kanske. Det får bli ABF i år, och som sagt - allt nytt jag kan lära mig är ju en bonus. Tack för tipset, ändå!

Ingela_H
2006-08-07, 07:11
Hej!

Jag har just anmält mig till en kurs i Grekiska på Medborgarskolan i Eskilstuna! Visserligen en kurs i "grekiska inför resan". Det kommer nog inte ge mig några djupare kunskaper i grammatiken men det är ju alltid en början!

Hälsningar
Ingela

Klick
2006-08-07, 09:30
Hej!
Jag har vid ett par tillfällen anmält mig till ngn kvällskurs hos TBV i Helsingborg men det har alltid varit allt för få anmälningar och då har det inte blivit ngt av... Jag köpte hem en språkkurs i Grekiska och skulle försöka lära mig hemma själv men det var som sagt rena grekiskan.....

Ioslina
2006-08-07, 21:07
Ja jag så också att de hade den kursen här i Västerås. Men är det bra grund? Får man lära sig lite grunder också? Det var ju så få ggr...

Ingela_H
2006-08-07, 22:03
Hej,

Vad jag har förstått så innehåller kursen endast det enklaste som man kan ha nytta av när man reser till Grekland. Jag tror inte att man ska ha förstora förhoppningar utan mest se det som ett första stapplande steg i, förhoppningsvis, rätt riktning ;) . Som sagt så är det ju bara fem tillfällen på tre timmar var, men det kan ju vara kul och lärorikt i alla fall.

Hälsningar
Ingela

IBM
2006-08-20, 19:33
Hej Ioslina. Är du möjligen från Västerås? I så fall rekommenderar jag att Du anmäler dig till en kurs på ABF här för där finns en toppenbra lärarinna som är från Grekland. Visst är grekiska svårt för oss svenskar men litet grunläggande kan man alltid lära sig. Hälsningar IBM

Ioslina
2006-08-20, 21:15
Tack IBM! Har faktiskt anmält mig idag till ABF, verkar vara en grekisk kvinnlig lärare. Har man med mera kortet blir det 10% rabatt också.