handdator

Visa fullständig version : Läs och lär om grekiskt vin


Hasse
2005-04-30, 10:42
"Grekland - ett vinland i förändring" heter en hela 11 sidor lång artikel som finns i tidningen "Livets Goda", nr 14. För övrigt är detta nummer 164 sidor tjockt, den tjockaste tidning om drycker mm. jag någonsin lagt handen på i Sverige !

Jan Petersén heter artikelförfattaren, han har bl.a provat c:a 3.000 viner mm. per år i drygt 15 år så jag antar att artikeln vi nu kan läsa har ett väl underbyggt grundkunnande om vin.

Här får vi hur som helst läsa en hel del om Grekland som vinland i allmänhet, om ett antal producenter som t.ex Achaia Clauss, Boutari, Kourtaki, Tsantalis, Domaine Gerovassiliou, Ktima, Lazaridi m.fl. Det skrivs en del om hur grekiska viner klassificeras, en ack så viktig "beståndsdel" i hur man kan lära sig förstå att ett visst lands produktion är kontrollerad för både producent och oss konsumenter. Ungefär som att säga att vinproduktion är styrd av en "livsmedelslag" fast specifik för sitt syfte.

Vidare skriver Jan Petersén om just Domaine Gerovassiliou, en producent som finns representerad med vin i Sverige. Druvsorter, 7 gröna och 5 blå beskrivs ingående och en karta med beskrivning av var i landet vin tillverkas förhöjer artikeln avsevärt.

Som slutkläm ägnas hela 3 egna sidor åt vinnäringen på Santorini med bl.a några ruggigt vackra fotografier på ön.

Nog har grekiskt vin renderat i artiklar genom åren men denna nyutkomna är den i särklass bästa jag läst hittills ! Bedömningar om bl.a drycker är ju subjektiv, kanske även när man återger dem i skrift ? Men hela artikeln ger ändå så pass mycket fakta om Grekland som vinland att intrycken man får är värda att ta lärdom av. Vilka viner man sedan tycker om eller inte tycker om och var och när och hur man dricker dem, det är fortfarande upp till var och en.

Och när fick man 164 sidors läsning för bara 49:50 !!!

KÖP och läs, ni som uppskattar Livets Goda !




Hasse

Soleil
2005-05-06, 10:39
En väldigt bra tidning med mångå sidor om grekiska viner. Köpte den genast, har nog inte hunnit läsa allt ännu.

Eva L
2005-05-06, 10:57
Tack för tipset Hasse. Jag funderar på att köpa en flaska gott grekiskt vin och tidningen till en vän som fyller år. Tror det löser mitt presentbekymmer för han uppskattar ett gott rött vin.

Eva

PO
2005-05-06, 11:28
-Systembolaget i onsdags, jag stod i andra tankar och när det blev min tur beställde jag en flaska "Kourtina Retsaki" varvid expediten och jag tittade på varandra en god stund innan vi kom på vad jag menade.. Undrar om det är kådan som fastnar i skallen?

//OP

Agapi
2005-05-06, 17:31
Prova gärna ZITSA (ligger strax utanför Ioannina), Bahltazar. Vitt vin. Gott!:p

Agapi:)

epiros
2005-05-06, 19:43
Intressant artikel, Hasse. Och kul att oxå Tsipouron och Babatzanis fanns med på ett hörn. Lokala destillatörer med gott resultat är värda all respekt:p

:) epiros

yvonne
2005-06-08, 10:05
Prova gärna ZITSA (ligger strax utanför Ioannina), Bahltazar. Vitt vin. Gott!:p

Agapi:)


Zitsa gillar jag också!!!!:)

Yvonne