handdator

Visa fullständig version : Idé!


Elisabet
2006-08-03, 09:21
Jag fick en idé, tror inte att den har diskuterats förut.

De flesta har säkert en massa fotografier som det aldrig finns någon anledning att visa för oss andra. Skulle det inte kunna finnas ett forum som heter 'Bildgåtan' där man kan lägga ut bilder från olika platser, och så får alla vi andra gissa var det är!?

För att det ska bli roligt bör det förståss finnas något i bilden som ger ledtråd till var det är, något man kan känna igen alltså. Och så ska man skapa en ny tråd för varje bild. Efter en tid bör förståss den som tagit bilden säga svaret :)

Det skulle inte bara vara en kul grej och ett sätt att få se/visa bilder som annars bara ligger - det skulle också bli ett lite annorlunda sätt att få nya kunskaper om olika platser.

Vad säger ni? Fler som tycker det skulle vara kul med bildgåtor? Och vad säger bossen, kan vi få det i så fall? :)

ENIAC
2006-08-03, 09:44
Kul idé, Elisabeth! Det är lite som den gamla bildgåtan som fanns förut, den med beskurna bilder och man fick gissa hur originalbilden såg ut.

Kör hårt, Janne! klapp_klap

Chras
2006-08-03, 14:17
Är det något som detta Ni har tänkt ER.

VAR ÄR BILDEN TAGEN OCH VAD ÄR DET?

http://www.onslundafoto.se/kalimerafoto_1.htm

Platsen är mycket välkänd och förekommer i många sammanhang.

Förlåt Janne om jag föregriper Dig men jag tyckte iden var bra och eftersom jag har en egen webbplats med gott om utrymme tänkte jag testa idén.
Det är som sagt en liten frihet jag har tagit mig.

Föremålet i fråga kommer att redovisas tillsammans med andra foto från ön senare i månaden.

Sänder samtidigt en sommarhälsning från ett Ösaterlen som börjar återgå till normala temperaturer.
MVH
Chras

Annlotta
2006-08-03, 21:51
Mycket bra idé, men jag tror inte jag sett den bilden i verkligheten. Väntar nyfiket på andra svar!

Kalimera
2006-08-04, 11:41
Bra idé! Men jag tycker att vi väntar med bilder tills i höst när alla har kommit hem. Då har vi något att göra när höst- och vintermörkret är drabbar oss.

Kalimera
2006-08-04, 11:43
Förlåt Janne om jag föregriper Ingen fara Chras. :) Jag har inte den blekaste aning om var bilden är tagen. :o

yeasou
2006-08-04, 13:25
VAR ÄR BILDEN TAGEN OCH VAD ÄR DET?
Chras, jag tycker det ser ut som den lilla kyrkan som finns på en pytteö, på Korfu! Tycker o tycker........ Jag känner mig nästan säker på att det måste vara den kyrkan! Har aldrig varit där men den syns ju ganska ofta på bilder!!!!
Vad vinner jag:confused:
MVH
Yeasou_B-anana

Chras
2006-08-04, 16:48
VAR ÄR BILDEN TAGEN OCH VAD ÄR DET?
Chras, jag tycker det ser ut som den lilla kyrkan som finns på en pytteö, på Korfu! Tycker o tycker........ Jag känner mig nästan säker på att det måste vara den kyrkan! Har aldrig varit där men den syns ju ganska ofta på bilder!!!!
Vad vinner jag:confused:
MVH
Yeasou_B-anana

RÄTT
Bra att se detta trots att det är en omvänd vattenspegling av motivet.
Hela bilden finns på: http://www.onslundafoto.se/L145.htm
Priset är äran plus fri entre till högmassan i denna kyrka på söndag.
Grattis och hälsningar
Chras

Elisabet
2006-08-04, 17:01
...en omvänd vattenspegling av motivet.
Hela bilden finns på: http://www.onslundafoto.se/L145.htm Vilken fin bild Chras!
Jag undrade vad du hade gjort med bilden, men nu förstår jag ju varför den var "suddig".

Till exempel så där var min tanke att man kan göra, eller på något annat sätt. Jag tycker inte att det ska finnas några begränsande regler, utan det viktiga är att delge varandra bilder som ingen annan än kameraägaren annars skulle få se.

Jag tar mig också friheten att ge ett annat exempel på hur man också kan göra:

Bilden på stolstitsflätaren som jag la in i en annan tråd, är tagen på Paros. Men var på ön? Jag vet att många som har varit på Paros har varit just där. Känner någon igen "trappan" som han sitter på? Skuggan från träden kan vara en ledtråd.

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Ssf.jpg

Kalimera
2006-08-05, 11:04
Skuggan från träden kan vara en ledtråd.
Vilken fantastisk ledtråd Elisabet. Ett träd! Det är (nästan) omöjligt att gissa, men jag gör det ändå och säger lilla torget i Lefkes. Vad vinner jag? _B-anana

Elisabet
2006-08-05, 12:47
Vilken fantastisk ledtråd Elisabet. Ett träd! Behagar du håna mig min vän :mad: ;)

Trädet var faktiskt en bättre ledtråd än du tror! Den ledde dig rätt och du vinner en enkel resa till Lefkes så snart jag tagit hem storkovan :cool:

Här en några glassätare under trädet på det lilla torget med den lilla serveringen ca 100 meter från den vackra kyrkan. Stolsitsflätaren sitter till vänster, utanför bilden, mot väggen på det hus som av okänd anledning har två trappsteg runt om.

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Lefkes.jpg

Kalimera
2006-08-11, 13:30
Trädet var faktiskt en bättre ledtråd än du tror! Den ledde dig rätt och du vinner en enkel resa till Lefkes så snart jag tagit hem storkovanInga storkovor ännu? :rolleyes:

Elisabet
2006-08-11, 14:08
Inga storkovor ännu? :rolleyes:Tror den kommer i helgen _B-anana

Carina
2006-08-14, 12:52
Var ligger Lefkes?

Elisabet
2006-08-14, 14:26
Var ligger Lefkes?Lefkes ligger mitt på Paros, i bergen. Det är den gamla huvudstaden. Där finns en vacker kyrka med ett torg framför och i en gränd ca 100 m från torget ligger serveringen med träden på bilden.

Det är en mycket fin liten stad, som man även kan vandra till både från Naoussa och Parikia.

Eva L
2006-08-14, 14:36
Första "kalimera was here bilderna" vi tog i vår familj var några bilder som dottern tog på mig utanför kyrkan i Lefkes sedan körde vi en repris med en bild som sonen tog ett eller två år senare. Första bilderna tror jag inte finns kvar på kalimera. Det här är en av mina favoritbyar att vandra runt i samt sitta ner och bara njuta av kaffe eller lite god mat.

Eva

Lissi
2006-08-14, 14:58
JA Lefkes var/är en jättefin by....Det var nog den plats jag gillade bäst på Paros, när vi var där sommaren 1995. Fast inte kände jag igen bilden trots det!snyft_drop

Lissi

Kalimera
2006-08-15, 16:13
Bra idé! Men jag tycker att vi väntar med bilder tills i höst när alla har kommit hem. Då har vi något att göra när höst- och vintermörkret är drabbar oss.Svarar mig själv. Jag menade att vi skulle vänta till i höst att lägga ut "gissa-vad-bilden-föreställer" på stora Kalimera. Här i forumet är det självklart fritt att lägga ut frågebilder. I höst kan vi göra en större grej av det och lägga bilderna på själva Kalimera, inte bara i forumet. Kalimerasajten har bra många fler läsare än forumet och därför är det många som missar bilderna om de bara ligger här.

Så kör på bara. Starta gärna nya trådar för varje bild.

Kalimera
2006-08-15, 17:00
Första bilderna tror jag inte finns kvar på kalimera.
Den finns kvar, jag kan lägga ut den om du vill.

Elisabet
2006-08-15, 17:03
Så kör på bara. Starta gärna nya trådar för varje bild.Ah, bönhörd ;)

Men vore det inte smart med en egen avdelning för det? Eller var ska vi lägga dem tycker du?

Kalimera
2006-08-15, 17:10
Men vore det inte smart med en egen avdelning för det? Eller var ska vi lägga dem tycker du? Vet inte riktigt. Kunde ju iofs skapa ett nytt underforum under Ordet är fritt som heter Bilder eller Gissa min bild?

Elisabet
2006-08-15, 17:24
Kunde ju iofs skapa ett nytt underforum under Ordet är fritt som heter Bilder eller Gissa min bild?Up to you. Men frågar du mig så.. ;)

Kalimera
2006-08-15, 17:30
frågar du mig så..
Så?

Elisabet
2006-08-15, 17:32
Så?Så blir det bra vilket som :)