handdator

Visa fullständig version : Mitropanos & Mpasis & Adamantidis - Yparhei kai to Zeimbekiko (Live)


pawik
2005-04-29, 21:54
Här är en härlig live cd. Den stämning som jag saknade på
Dalaras & Remos cd finns här.
Mitropanos är så bra som han varit tidigare och av hans sjukdom märker
i alla fall jag inget. Han får härligt stöd av Adamantidis och Mbasis (och några andra) och cdn känns gedigen rakt igenom.

Denna cd är precis ny och köper ni den i sommar får med er en
genuin bit Grekland hem.
Bara att korka upp den kylda retsinan, luta sig bakåt och njuta.

Kanoncd!

/pawik

Ivi
2005-04-29, 22:10
Här är en härlig live cd. Den stämning som jag saknade på
Dalaras & Remos cd finns här.
Mitropanos är så bra som han varit tidigare och av hans sjukdom märker
i alla fall jag inget. Han får härligt stöd av Adamantidis och Mbasis (och några andra) och cdn känns gedigen rakt igenom.

Denna cd är precis ny och köper ni den i sommar får med er en
genuin bit Grekland hem.
Bara att korka upp den kylda retsinan, luta sig bakåt och njuta.

Kanoncd!

/pawik

Tackar så mycket!
Ska spana efter denna på Rhodos till veckan! Lyssnar just nu på en av mina favoritkassetter med Kotsiras och Basis för att bygga upp stämningen inför resan ytterligare :D.
Och du Pawik, eftersom jag är så insnöad på Kotsiras ;) så undrar jag vilken av hans tidigare CD:n rekommenderar du? Har för mig att du har talat varmt för "Mono ena fili", stämmer det?

/Ivi

Marianne
2005-04-29, 23:05
Mitropanos och Zeibekiko - det låter mycket bra (önskelistan till sommarens resa blev längre nu :D ).

Vi såg Mitropanos på TV för några veckor sedan i programmet "Stin igeia mas" och det var absolut lika fint att se och höra honom som någonsin. Vi har faktiskt just suttit och njutit av programmet, som vi inspelade, igen ikväll. Underbart program!

Ivi, nu heter jag ju inte Pawik, men jag dristar mig till att sätta nummer på de tre med Kotsiras som jag gillar bäst i alla fall: 1. Xilino alogaki (2003), 2. LIVE (dubbel, 2002), 3. Mono ena fili (1997).
Sen finns det många fina låtar på "Jiannis Kotsiras >30 +Kati" från förra året också!!!
Spänd på att höra vad Pawik säger!
Ivi: Bara TVÅ dagar till avresa? Ha en riktigt skön semester!!! :)

Marianne

pawik
2005-04-29, 23:08
Funderar och återkommer!

/pawik

Ivi
2005-04-29, 23:39
Ivi, nu heter jag ju inte Pawik, men jag dristar mig till att sätta nummer på de tre med Kotsiras som jag gillar bäst i alla fall: 1. Xilino alogaki (2003), 2. LIVE (dubbel, 2002), 3. Mono ena fili (1997). Spänd på att höra vad Pawik säger!
Ivi: Bara TVÅ dagar till avresa? Ha en riktigt skön semester!!! :)

Marianne

Hej Marianne!
Det går så bra så att komma med Kotsiras-tips, även om man inte heter pawik ;). Har antecknat flitigt musiktips under kvällen! Kotsiras 30+ Kati äger jag redan och håller med dig att den innehåller många fina låtar utöver "To Sentoni", som de spelade flitigt ett tag på Ellinikos.

Snart börjar jag räkna timmarna...spännande att få uppleva två för mig helt nya öar, Rhodos och Karpathos. Och visst kommer det att bli skönt med vårsemester i Grekland, kanske har de sista snöhögarna hunnit smälta bort härhemma under tiden, så att vi kan börja drömma om sommaren, när vi kommer hem :).

/Ivi

Zanét
2005-04-29, 23:44
Förresten, någon som kan texten till sången "Mana mou" som jag gissar att den heter - de medverkande blev så rörda av att höra sången att jag gärna skulle vilja ha en översättning - någon som kan hjälpa? (Det var dock INTE Mitropanos, som sjöng den.)Marianne
Menar du "Mana mou Ellas"? I lördags (samma program) var det Nikos Dimitratos som var huvudpersonen och det är just han som sjunger "Mana mou Ellas" i TV-serien/filmen Rempetika.

I övrigt är jag också mycket intresserad av Mitropanos nya LIVE cd, men har även hittat en annan utgivning Mitropanosutgivning - Sitter just och lyssnar på "Ta Kalitera Zeimpekika" också den utgiven 2005

//Zanét

pawik
2005-04-30, 00:00
I övrigt är jag också mycket intresserad av Mitropanos nya LIVE cd, men har även hittat en annan utgivning Mitropanosutgivning - Sitter just och lyssnar på "Ta Kalitera Zeimpekika" också den utgiven 2005


Jomen.
Ta Kalitera Zeimpekika kom för någon månad sedan.
I samma serie ( i alla fall om man skall dömma efter omslagen) som denna har jag sett Katerina Stanisi och även Filippos Nikolaou även om jag inte hört den sistnämnda. Den nya live cdn är dock bättre. Bättre stämning och bättre material.

/pawik

Zanét
2005-04-30, 00:23
Jomen.
Ta Kalitera Zeimpekika kom för någon månad sedan.
I samma serie ( i alla fall om man skall dömma efter omslagen) som denna har jag sett Katerina Stanisi och även Filippos Nikolaou även om jag inte hört den sistnämnda. Den nya live cdn är dock bättre. Bättre stämning och bättre material./pawik
Ja ibland är de snabba med flera cd på raken och sedan kan det dröja väldigt länge innan de visar sig igen. Ny med Filippos Nikolaou? Ytterligare en då som man får spana in framöver :)

//Zanét

Marianne
2005-04-30, 01:06
Menar du "Mana mou Ellas"? I lördags (samma program) var det Nikos Dimitratos som var huvudpersonen och det är just han som sjunger "Mana mou Ellas" i TV-serien/filmen Rempetika.
//Zanét

Hej Zanét.
Oj, där var du snabb! Jag tog bort frågan, för strax efter jag skrev den, gick jag in på musical.gr och sökte på "Mana mou". Jag fick visst 80 titlar! "Mana mou" är tydligen ett kärt ämne att sjunga om :) . Med 80 titlar tyckte jag frågan var malplacerad, och jag vet inte om Nikos Dimitratos sjunger just den sången som jag hörde. Han sjöng inte den i lördags i alla fall. Jag vet inte heller om den heter "Mana mou Ellas".
Vi kan kanske se bandet tillsammans en dag, så är jag säker på att du eller Zissis känner väl igen sången. Det var så rörande text att flera medverkande torkade tårarna (bl.a. Katerina Kouka). Det skulle vara fint om man förstod texten ibland. Men ofta ska man kanske vara glad över att inte förstå :rolleyes:

Marianne

Riitta
2005-04-30, 08:31
Här är en härlig live cd. Den stämning som jag saknade på
Dalaras & Remos cd finns här.
Mitropanos är så bra som han varit tidigare och av hans sjukdom märker
i alla fall jag inget. Han får härligt stöd av Adamantidis och Mbasis (och några andra) och cdn känns gedigen rakt igenom.

Denna cd är precis ny och köper ni den i sommar får med er en
genuin bit Grekland hem.
Bara att korka upp den kylda retsinan, luta sig bakåt och njuta.

Kanoncd!

/pawik


Mitropanos är aldrig fel. Jag köpte en gammal cd från -83 med honom i Aten.
Den heter "Oy laikes stigmes". Lyssnade på den senast i förgår.
Skall ha ögonen öppna i den lilla skivbutiken på Kalymnos efter den nya:)
Listan börjar bli lång som vanligt:)

Riitta

pawik
2005-04-30, 21:49
Vet inte om du hinner läsa detta innan du reser men i alla fall.


1. Xilino alogaki (2003),
2. LIVE (dubbel, 2002),
3. Mono ena fili (1997).
30 +Kati

Det är väl hugget som stucket.
Ti tragoudi na so po från 2003 är ju också en superb Kotsiras.
Kanske jag tycker den är lite bättre enbart eftersom jag lyssnat på den senast.
Kotsiras håller som regel en mycket hög kvalitet och man blir väl aldrig
besviken .

/pawik

Marianne
2005-04-30, 23:10
Ti tragoudi na so po från 2003 är ju också en superb Kotsiras.
Kanske jag tycker den är lite bättre enbart eftersom jag lyssnat på den senast.
Kotsiras håller som regel en mycket hög kvalitet och man blir väl aldrig
besviken .

/pawik

Kotsiras blir bara bättre och bättre för varje år, tycker jag.
"Ti tragoudi na so po" är väl en DVD med en single CD? (Bör nog önska mig den...:))

Marianne

Ivi
2005-04-30, 23:20
Vet inte om du hinner läsa detta innan du reser men i alla fall.

Det är väl hugget som stucket.
Ti tragoudi na so po från 2003 är ju också en superb Kotsiras.
Kanske jag tycker den är lite bättre enbart eftersom jag lyssnat på den senast.
Kotsiras håller som regel en mycket hög kvalitet och man blir väl aldrig
besviken .

/pawik

Visst hann jag läsa detta! Har inte blivit besviken på något jag hittills lyssnat på av Kotsiras, så det blir ett angenämt bekymmer att välja bland era tips. Tack Marianne och pawik!

/Ivi

karinafp
2005-05-01, 10:49
Kotsiras blir bara bättre och bättre för varje år, tycker jag.
"Ti tragoudi na so po" är väl en DVD med en single CD? (Bör nog önska mig den...:))

Jepp, helt rätt! En fantastisk DVD med MASSOR av bra låtar! :p

Karin

Riitta
2005-05-01, 11:14
Håller med helt och hållet. Tittar på den bara när jag vet att jag kan sitta i lugn och ro och bara njuta:)


Riitta

kari
2005-05-01, 11:23
Håller med helt och hållet. Tittar på den bara när jag vet att jag kan sitta i lugn och ro och bara njuta:)


Riitta

Samme her og !!! :) :) :)

Jeg synes den er hans beste C D og :)
- de gangene jeg ikke har tid til å s i t t e og nyte,
bruker jeg DVDspilleren til CDspiller :)

:) Kari

pawik
2005-05-04, 20:28
Lyssnar igenom cdn återigen.
Den växer faktiskt med varje lyssning.
Som ett gott vin blir den bara bättre och bättre.

Klar köprekommendation om ni åker ner i sommar och letar cd att köpa.

/pawik

Ivi
2005-05-05, 11:01
Lyssnar igenom cdn återigen.
Den växer faktiskt med varje lyssning.
Som ett gott vin blir den bara bättre och bättre.

Klar köprekommendation om ni åker ner i sommar och letar cd att köpa.

/pawik

Och jag har redan hittat den! :D
Kommer att lyssna pa den pa Karpathos, dit vi flyger i morgon.

/Ivi

pinulk
2005-05-06, 12:39
Har jag fel eller har Themis Adamantidis jobbat som diskare i Stockholm? Om jag har rätt så var och när?

Pinulk

evabro
2005-08-21, 00:20
Hej Marianne,

Jag hade turen att se det program du skriver om ("Stin igia sou") i repris i Grekland under sommaren. Tyvärr kan jag inte ge dig texten till "Mana mou", men det är definitivt inte "Mana mou Ellas" (som jag tror är en Xarchakos sång)! Hela programmet var en hyllning till kompositören/textförfattaren Takis Mousafiris, och de inbjudna gästerna var artister, skivbolagsfolk, journalister etc. som alla hade samarbetat med honom. Mousafiris var den vithårige/skäggige man som då och då fick ordet.

Denna underbara show tog mig tillbaka till början av 80-talet då jag bodde och studerade i Thessaloniki....en tid då Mousafiris hade sina stora succéer med Mitropanos, Stratos Dionysiou, Pitsa Papadopoulou, Doukissa, Rita Sakellariou mfl.. Flera av dessa artister uppträdde också i programmet (Dionysiou representerades ju av sina söner). Mitropanos berättade bl.a att Mousafiris (som är "vlachos" från Ipiros) älskade att prata "vlachika" (rumänsk dialekt som är minoritetsspråk i Grekland) med hans mamma, och Mousafiris själv gav en rörande introduktion till sången "Mana mou" där han förklarade att han inte förstått hur mycket hans mor betytt för honom tills hon dog, och att det var då han skrev sången. Vad jag minns hör den sången inte till hans mest kända (inte någon man brukade höra på radion) men jag tyckte också den var mycket fin.

Intressant att notera är att Mousafiris musik iallafall på 80-talet av vissa ansågs som "skyladika" ("gav-gav" musik som någon kallat den här!), dvs. kommersiell bouzouki-nattklubb musik utan större konstnärliga ambitioner. När Mousafiris uppträdde tillsammans med Mitropanos och Pitsa Papadopoulou på Lykavittos i Athen i början av 80-talet var det en del journalister som kallade den konserten "en skändning av antika monument"! Och nu får han ett eget hyllningsprogram på statliga TVn och hans sånger tillhör den "klassiska" grekiska sångskatten. Vilket bara visar att attityderna förändras med tiden, antar jag....

En lång utläggning som inte direkt svarar på din fråga är jag rädd...Iallafall, Mitropanos är en underbar sångare, och live CDn med Adamantidis och Basis är denna sommarens favorit!

MVH, Eva




Hej Zanét.
Oj, där var du snabb! Jag tog bort frågan, för strax efter jag skrev den, gick jag in på musical.gr och sökte på "Mana mou". Jag fick visst 80 titlar! "Mana mou" är tydligen ett kärt ämne att sjunga om :) . Med 80 titlar tyckte jag frågan var malplacerad, och jag vet inte om Nikos Dimitratos sjunger just den sången som jag hörde. Han sjöng inte den i lördags i alla fall. Jag vet inte heller om den heter "Mana mou Ellas".
Vi kan kanske se bandet tillsammans en dag, så är jag säker på att du eller Zissis känner väl igen sången. Det var så rörande text att flera medverkande torkade tårarna (bl.a. Katerina Kouka). Det skulle vara fint om man förstod texten ibland. Men ofta ska man kanske vara glad över att inte förstå :rolleyes:

Marianne

Riitta
2005-08-21, 12:56
Det var intressant och läsa om lite historia bakom skivan och artisten.
Då känns det ännu bättre när man lyssnar den:)

Riitta