handdator

Visa fullständig version : "Hyra" person som arbetar


Electronica
2006-08-02, 18:34
med att visa runt privatpersoner som vill köpa hus i Grekland? Nån som har erfarenhet av detta?

Jag har sett ett par annonser/hemsidor där svenska "mäklare" hjälper privatpersoner att gå runt och kika på hus, man äter lunch osv.

Nån som vet vad det rör sig om för arvode, är det värt pengarna och leder det någonstans?

Peter
2006-08-02, 19:13
Jag var nere för ett par år sedan för att titta på hus åt ett Svenskt företag. Jag var i kontakt med några Svenska mäklare i Grekland men fick inget gott intryck alls. Jag fick tex inga prospekt eller info, bara en uppmaning att komma dit så skulle det lösa sig... De tyckte jag skulle ta mig 20 - 30 mil på vinst och förlust... Nej, det gjorde jag inte, det verkade inte seriöst.

Mitt råd är att bestämma var ni vill bo först. Sedan åka ner på en "arbetssemester" och se vilka möjligheter som finns. Har ni kontakter på orten så hör med dem om det finns hus till salu, vilka mäklare som är seriösa osv.

Hittar ni något ni är intresserade av bör ni kontakta en advokat direkt, så att han är med från början, för att undvika ev problem. Ni kan köpa ett "skelett" och bygga färdigt själva, eller en färdigt hus. Eller ett renoveringsobjekt. Tänk på att dragning och inkoppling av tex vatten och el ofta inte ingår i köpeskillingen utan betalas separat och kan kosta multum. Därav behovet av advokat. Jag har för mig att det dessutom är lag på att köpet ska gå genom advokat men ju tidigare han är med desto bättre.

Peter

Eva L
2006-08-02, 19:23
Tänk också på att besikta huset eftersom många hus i Grekland har helt andra brister än i Sverige. Känner ni någon byggkunnig person kan det vara bra att låta den personen titta på huset.

Eva

Jayo
2006-08-02, 20:40
Under årens lopp har jag hyrt två och köpt tre hus i Grekland. Lite har jag lärt mig av detta och om jag köper hus idag vet jag vad jag ska titta på.

Du måste för det första ha en duktig jurist som undersöker ägande och mycket annat om det hus du köper. Köper du ett gammalt hus så finns det säkert brister av många slag. Många av bristerna kan man kanske leva med och många andra kan man bygga om och förbättra. Köper du ett nybyggt hus idag så har du chansen att få ett bra hus. Men ta referenser från folk du kan lita på som kanske köpt hus av samma säljare eller byggare.

Min rekommendation är att om du tänker köpa hus så vänta ett tag. Hyr först något år och lär känna trakten, folk etc. Då har du mycket större chans att hitta ett bra hus. Rusa inte in i en affär utan ta tid på dig. Det finns många bra hus i Grekland, men man kan också åka på smällar som man inte tänkt sig. Lycka till!

Electronica
2006-08-04, 07:35
Tack så mycket för svar! Vi har diskuterat att åka ner 3-4 veckor nästa år och kika runt och se var vi vill bo och ifall det finns något av intresse. Tack!