handdator

Visa fullständig version : Åter i vardagen


Lindiz
2006-08-02, 14:13
Efter 15 härliga dagar på Kreta och i den lilla charmiga byn Georgioupolis är man åter tillbaka i vardagen. Jag hade redan haft tre veckor semester när det var dags för avfärd så efter hemkomst på fredagkväll var det bara att packa upp, tvätta och göra sig i ordning för att återgå i arbete på tisdag.

Vi har haft det underbart. Men mig i släptåg hade jag maken, sonen på nästan tre samt min älskade underbara svärmor.

Vi bodde på Haris Room, alldeles vid kyrkan, i byn. Vi hade en stor lägehet med gigantisk balkong, två balkongdörrar (bra för att lufta ut rummet) två toaletter och duschar samt en riktigt ordentligt utrustad köksdel. Svärmor bodde i en liten studio.

Sonen var mäkta poppis, som vanligt (det är hans tredje greklansresa), och det är MÅNGA som klappat hans ljusa lintott till huvud. Han hade lärt sig säga gomorron, gokväll och tack... och skål förståss. Så vi skickade ofta in honom att handla i någon liten butik. Gissa om han gjorde succe när han knappt nådde upp med näsan över disken men ändå kunde tacka ordetligt för sig när han fick sin växel tillbaka!flabb_flab Och det belönades inte ofta med någon lite godsak.

Oj, så mycket gott vi ätit. Favoriten var nog Kleftikon hos Valentino. Så mör, så god, så stooora portioner. Och många liter husets vin har det också slunkit ned.

En dag spenderade vi i Chania - inhandlade en skiva med Anna Vissi och så lite gyros till lunch. Inget mer där. En annan dag var vi till Rethymnon - där blev det nog inte inköpt nåt alls... förutom lunch då!

Annars har dagarna gått åt till att strosa runt och titta på omgivningarna, mata ankorna, hälsa på gätterna, titta på havet och sånt. Det är mycket att upptäcka för en som när nästan tre. Eftermiddagarna har vi varit på standen med ett riktigt blötdjur som inte hållit varken mor, far eller farmor mycket ovanför vattenytan!

Och sen underbara långa sena middagar på kvällen. och sist en liten sväng på Childrens World för att få ut den sista energin ur småbenen (samt som belöning om han ätit upp sin mat ordentligt!)

Tyvärr går tiden allt för fort - jag vill redan tillbaka. Allt har funkat toppen. Vi flög med Sterling samt hade bokat boende hemmifrån i god tid. Inga förseningar, inga missöden inget som inte funkat.

Nu får man njuta av alla foton samt redigera filmen och lägga till lite härlig greklandsmusik på den så mini kan återuppleva resan många gånger. Han älskar att titta på fjolårets film - nu kan han ju snart få kika på årets.

Hoppas ni som har era resor kvar får härliga semestrar!

Lodenskan
2006-08-02, 16:43
...Så underbart ni har haft det. Fånga "det lilla" i varje ögonblick låter det som.
Vi har vår resa kvar (åker 24/8) men även om vi inte haft det skulle jag blivit glad av ditt fina inlägg.

Välkomna hembye_bye
Anneli

petola6206
2006-08-02, 21:16
Låter som en riktig toppensemester. Jag åker snart med min man och min snart fyraåriga son till Georgioupolis för två veckors relaxing. Har varit där för två år sedan och är nyfiken på om turismen har utvecklat sig något. Hoppas naturligvis inte det... Finns det någon mysig bar med riktigt bra grekisk musik i byn? Eller är det som sist endast barer med modern internationell musik? Vi föredrar om det spelas grekisk musik efter 20 års semestrande i Grekland och många favoritartister vi vill höra. Vi provade aldrig Perastikos tavernan vid utloppet av ån vid stranden. Vet du hur där är? Har för mig att vi fick dåligt betyg av någon annan, så det var därför vi inte provade.bye_bye

Kalimera
2006-08-03, 07:57
Välkommen hem! Hur var det med den där ombyggnaden av hamnpromenaden?

Ivi
2006-08-03, 11:22
Det var än härlig liten reseberättelse du hade skrivit Lindiz :) Och lillkillen verkar vara en Greklandsfantast redan, kanske en blivande Kalimera-medlem :D
Hoppas vi ses när det är dags för nästa träff för oss norrbottningar!

Ivi

Lindiz
2006-08-03, 17:34
Välkommen hem! Hur var det med den där ombyggnaden av hamnpromenaden?

Den var jättefin. Snygg och prydlig med inbygda lampor. Men elen var inte dragen så tyvärr lös dom inte på kvällarna ännu. Till stor sorg för sonen som är mycket intresserad av allt vad elektricitet, kontakter och lampor heter... Han försökte laga dom nästa varje kväll!:D

Lindiz
2006-08-03, 17:37
Det var än härlig liten reseberättelse du hade skrivit Lindiz :) Och lillkillen verkar vara en Greklandsfantast redan, kanske en blivande Kalimera-medlem :D
Hoppas vi ses när det är dags för nästa träff för oss norrbottningar!

Ivi

O ja! Det har han varit från första stund...:) Men har man hunnit med tre resor innan man är tre år så vore det väl skam och synd om morsan och farsan inte kan prägla ungen på att bli lika Greklandstokig som dom själva! :p Och det verkar vi ha lyckats med... dessvärre önskar han nu bara att vi ska åka tillbaka - vilket vi ju tyvärr inte kan ställa upp på ännu på ett tag!snyft_drop

Hoppas vi kan hänga med nästa gång det blir träff... antar att även treåriga greklandsfan är välkomna!?:rolleyes:

Ivi
2006-08-03, 20:22
Hoppas vi kan hänga med nästa gång det blir träff... antar att även treåriga greklandsfan är välkomna!?:rolleyes:

Jomenvisst är han välkommen likaväl som mamma och pappa! :D

Ivi