Visa fullständig version : Hemma från Kreta igen
Jaha, då sitter man här igen efter årets andra och sista (?) Kretaresa...snyft_drop
Denna resa var vi tillbaka i Kato stalos efter att i maj varit "otrogna" Rethymnonbesökare...och nu känns det som att vad ska jag till Rethymnon att göra igen? Nej, jag gillar Chania bättre helt enkelt och det är även betydligt billigare där anser jag.
Vi bodde på ett mysigt hotell direkt på stranden, med pool som tur var för det var röd flagg halva första veckan. Hmm, det är förstås då man ska passa på att göra alla de där sakerna man bestämt sig för hemma när man läst resebrev från Kreta här på Kalimera..., men nej vi kan inte slita oss från solen ens när vi håller på att blåsa bort. Så nu har vi bestämt att det är bättre till nästa resa att bestämma vad vi absolut inte ska göra istället, eftersom inget ändå blir av.
Jag tycker dock att det var ovanligt lite turister i området om jag jämför med tidigare år. Gott om lediga solstolar på stranden, aldrig fullt på restaurangerna och aldrig ens trångt i de smala gränderna i gamla stan.
För att reflektera lite kring en del av de ämnen vi diskuterat här på senare tid så måste jag börja med skräpet. Jag tyckte inte det var skräpigt någonstans, papperskorgar fanns uppsatta, askfat vid solstolarna, soptunnor och påsar prydligt uppställda i väntan på sopbilen:)
Diskussioner kring AI har också förts huruvida detta koncept "missgynnar" de lokala näringsidkarna eller ej... Jag tycker mig ha sett ett helt nytt "koncept" under denna resa...att man åker till Lidl första dagen och handlar vad man behöver och sen äter frukost, lunch och middag på sin balkong:confused: Jag är chockad över vad "nordiska" turister kan med att göra På vårt hotell var det gratis solstolar även på stranden (utan skylt om att det gällde om man handlade i baren) men det är väl en självklarhet att man gynnar dem då genom att käka lunch eller köpa några öl eller juice eller vad som helst...nej då, då traskade de iväg till rummet eller möjligtvis supermarketen tvärsöver gatan och kom glatt med sin påse, nöjd över att ha "sparat" ytterligare några kronor...baah, ja mår illa....( med risk att få på pälsen)
Jag måste ha missat nåt...för när tusan blev det "helinne" att sola topless igen:confused: Nej jag är inte pryd men väl uppvuxen på 80-talet då ingen människa ägde en överdel, men också varit med om när trenden begravdes...och den som grävt upp den igen kan ju inte va klok! 80 % av kvinnor mellan 15 och 70 var väldigt noga med att låta resten se att de minsann har bröst!!! Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska:eek: Så tycker jag, med risk för påhopp igen.
En annan intessant sak, är när det står en stor balja med vatten i framför strandingången till tavernor och hotell och 50 % av turisterna verkar tänka: Men oj här har någon idiot ställt en stor balja ivägen för oss, också trasker de in men sand upp till knäna...men hallå finns det ingen hemma där uppe eller?
Efter flera rekomendationer härifrån besöktes Ellotis restaurang inne i Chania. Helmysig miljö men sen då...ingen kulinarisk matupplevelse precis och betydligt dyrare än vad vi betalade på de flesta andra restauranger.
Nu till alla trevliga saker, ni hade kanske börjat tro att det inte fanns några sådana...:o
Jag tycker maten blivit bättre...man slipper pommes fritesen på ganska många ställen och får istället in den goda potatisen från ugnen:) Hittade fler grekiska specialiteter på menyerna än vad man är van med och det är ett stort plus. Flera för oss nya restauranger ha besökts och vi har varit lyriska över vissa ställen. Ett exempel är "Romanza" i Agia Marina...där var det billigt och gott. Åt mixad tallrik med diverse grekiska specialiteter, för 5 euro, massor med mat och de tog bara 2,5 euro för 1/2 liter vin...kan varmt rekomenderas! Vi har ätit ute 2 mål om dagen och inte lite heller så vågen fick en chock när jag kom hem!
Motionen blir ju inte så mycket med på semestern heller, förrutom alla underbara strandpromenader från Kato Stalos i öst bort till Gerani i väst, underbart! Inte en enda "Kalimera" har setts till heller...hade jag sett bilden på "Sandroow" innan jag åkte hade jag ju kunnat spana lite efter henne när jag var borta på Esperides och tog en eftermiddags ölflabb_flab
En morgon tog vi bussen in till Chania redan vid 8 tiden, kan varmt rekomenderas för det var som att komma till en annan stad...helt tyst och öde kunde man vandra omkring i gränderna utan att möta en människa!
Så förrutom våra 4 besök inne i Chania har vi som vanligt inte gjort någonting, men haft en underbar semester med mycket sol och bad och god mat och dryckflabb_flab
När vi skulle gå på planet hem fick jag en klump i halsen, har aldrig fått det förr men nu vet jag vad ni pratar om som beskrivit det...och det värsta av allt är att det inte finns någon bokad resa att se fram emotsnyft_drop
Malin
När vi skulle gå på planet hem fick jag en klump i halsen, har aldrig fått det förr men nu vet jag vad ni pratar om som beskrivit det...och det värsta av allt är att det inte finns någon bokad resa att se fram emotsnyft_drop
Malin
Med djupaste sympati måste jag säga att jag just nu planerar min andra för resa till Chania/Kreta.
Lefteris
Kalimera
2006-08-03, 07:56
Välkommen hem nilam! Och tack för dina reflektioner, om du har lust vore det kul med ett litet resebrev. :)
Ja, välkomna hem ! Vi vet ju hur det känns allihop när årets sista grekresa är över:(
Jag håller med Dig i många av Dina reflektioner...Bla annat att vi också tycker att Chania-området är mysigare än just Rethymno. Jag måste också säga efter vår resa nu i juli att så många papperskorgar som vi sett i år har vi nog inte sett sammanlagt på alla de andra resorna vi gjort, med lite överdrift....;)
Det där med att äta på balkongen istället för att gå ut och äta kan ju variera. Den sena lunchen på strandtavernan eller nån annan taverna är för oss självklar. Där sitter vi LÄNGE i skuggan o njuter, både av sallad och småplock och även av en o annan moussaka eller bifteki..Lokalt vin, öl eller retsina därtill....Morgonmålet på vår terass är lika självklar, med varor vi köpt hos närmsta lilla affär o bageri.Kvällsmålet har i år varierat mycket...Vi har faktiskt på kvällarna lika ofta eller oftare än att äta ute gjort vår egen mesede av smårätter och ätit på balkongen , före eller efter kvällspromenaden till "byn"... Detta inte för att spara euro, inte alls , utan för att vi helt enkelt tyckt att det varit så himla MYSIGT att sitta och prata , njuta av utsikten och god mat o vin..Vi har njutit enormt av dessa kvällar! Vi vill inte äta vid 22-23-tiden när det är som mysigast på tavernorna... Vi har haft så fina uteplatser i år att det varit jättehärligt att äta lite småplock hemma på balkongen och dela en flarra vin och SEN gå ut..för att kanske istället nånstans på vägen under promenaden ta ett glas vin eller en ouzo ..Men att äta 2 stora lagade mål om dagen klarar inte vi..... Det kan ju vara så också att många helt enkelt inte HAR råd som åker hela familjen att äta ute mer än någon enstaka gång! Jag vet själv hur mycket pengar som gick till annat på resan när barnen var små så semesterkassan byggde faktiskt på att man åt hemma också! Dessutom hade inte barnen samma tider att äta som vi vuxna helst velat ha...Jag tror inte det bara är "snålhet"..
Vore det så att jag bara haft råd att åka till Grekland om jag åt maten oftast på balkongen så hade jag GÄRNA gjort det bara för att komma till Grekland!
Är solstolar gratis vi en strandtaverna så håller jag fullt med Dig om att man då ska äta där eller ligga någon annanstans!
Där vi varit i år har 2 stolar med parasoll kostat mellan 7-12 euro! DE pengarna har varit lätta att spara:D
I år hade vi så många platser vi ville se, men när vi väl kom till ett ställe vi gillade så bara NJÖT vi, lät dagarna rulla på och gjorde bara det vi ville! Inga "måsten" här heller....Grekland bjuder på så många överraskningar på plats!
Nu får vi leva på goa minnen Malin!
Lissi - som inte landat mentalt än!
ragnhild
2006-08-03, 10:39
Jaha, då sitter man här igen efter årets andra och sista (?) Kretaresa...snyft_drop
Jag är chockad över vad "nordiska" turister kan med att göra På vårt hotell var det gratis solstolar även på stranden (utan skylt om att det gällde om man handlade i baren) men det är väl en självklarhet att man gynnar dem då genom att käka lunch eller köpa några öl eller juice eller vad som helst...nej då, då traskade de iväg till rummet eller möjligtvis supermarketen tvärsöver gatan och kom glatt med sin påse, nöjd över att ha "sparat" ytterligare några kronor...baah, ja mår illa....( med risk att få på pälsen)
Samme observasjon har jeg også gjort mange ganger. Jeg tror det beror på at gjeldene personer ikke vet hvordan man oppfører seg. De er også lite reisevante. Det er veldig synd at ingen forteller dem hvordan ting skal gjøres.
Det som er virkelig ille er jo at barna tar etter foreldrene slik at de gjør de samme dumhetene når de etterhvert skal ut alene.
Ellers vil jeg si at du også hadde noen andre morsomme poeng i innlegget ditt.
Jag måste ha missat nåt...för när tusan blev det "helinne" att sola topless igen:confused: Nej jag är inte pryd men väl uppvuxen på 80-talet då ingen människa ägde en överdel, men också varit med om när trenden begravdes...och den som grävt upp den igen kan ju inte va klok! 80 % av kvinnor mellan 15 och 70 var väldigt noga med att låta resten se att de minsann har bröst!!! Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska:eek: Så tycker jag, med risk för påhopp igen. Påhopp :confused::confused: aldrig i livet! Jag gillar dina reflektioner. Men jag vill gärna ge ett par kommentarer; att sola topless gör inte jag för att visa upp mej, jag AVSKYR helt enkelt att ha "kläder" på mej då jag vistas i solen. Helst skulle jag vilja vara helt utan, speciellt då jag badar och simmar. Att bada naken är en ren njutning, prova själv så får du se;) Men, jag brukar ALLTID kolla in andra kvinnor på stranden innan jag lägger undan överdelen. Jag har full respekt för min omgivning och tar seden dit jag kommer. På stränder inne i byar, nära befolkningen och tavernor, brukar jag behålla "alla kläder", likaså om jag märker att de flesta kvinnorna på stranden har överdelen på. På stränder utanför "tättbefolkat område" och där flertalet kvinnor är topless, eller där vi är ensamma badande, där ryker överdelen avflabb_flabflabb_flab
/Birgitta, ej alltid barbröstad:D
Bra inlägg Brige. Själv har jag solat med bikini det sen jag var tonåring så jag tar inte åt mig. Men jag blir irriterad när andra måste påpeka att de som solar utan gör det för "att visa upp sig". Var och en kan ju prata för sig själv i den frågan.
Elisabet
2006-08-05, 12:31
det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiskaDu får gärna kalla detta påhopp om du vill, men jag tycker sannerligen att det vore HELT FEL om kvinnor är självkritiska på det sättet att de med tanke på sitt utseende inte solar topless om de vill det.
En enda gång såg jag någon som solade topless på de 20 dagar vi var i Grekland och det var på en liten ministrand på Skopelos där vi bara var en handfull solande. Det var en äldre italienska som var topless. Annars tycker jag det nästan är borta från de platser vi varit på de senaste åren.
Alla må ha sin egen uppfattning om det är ok eller inte, men själv vill jag nog vara ensam på stranden om jag ska vara topless.. Jag personligen tycker det är trevligare med hel bikini på, men som sagt det är ju upp till var och en.
Lissi
Bra inlägg Brige. Själv har jag solat med bikini det sen jag var tonåring så jag tar inte åt mig. Men jag blir irriterad när andra måste påpeka att de som solar utan gör det för "att visa upp sig". Var och en kan ju prata för sig själv i den frågan.
Jag tycker också att "Brige" gjort ett bra inlägg...jag håller med om mycket i det att man bör "känna av lite" innan man plockar av sig. Det kanske de gjorde på denna strand eftersom det var var ovanligare med än utan? Men min poäng med det hela var att detta är ingen "enskild liten strand" utan i direkt anslutning till otaliga restauranger och barer. Och om man inte gillar att "visa upp sig" så behöver man inte stå precis utanför tavernan, där folk sitter och äter, och spela strandtennis som ett exempel...jag har många liknande. Om folk ligger på sina solstolar och solar topless bryr jag mig inte heller om, men jag står för att jag inte tycker det ser trevligt ut när jag sitter och äter att någon "hoppar omkring" topless 3 m ifrån bordet!!!:mad: Jag tycker det handlar om vett o etikett...
Malin
Det där med att äta på balkongen istället för att gå ut och äta kan ju variera. Den sena lunchen på strandtavernan eller nån annan taverna är för oss självklar. Där sitter vi LÄNGE i skuggan o njuter, både av sallad och småplock och även av en o annan moussaka eller bifteki..Lokalt vin, öl eller retsina därtill....Morgonmålet på vår terass är lika självklar, med varor vi köpt hos närmsta lilla affär o bageri.Kvällsmålet har i år varierat mycket...Vi har faktiskt på kvällarna lika ofta eller oftare än att äta ute gjort vår egen mesede av smårätter och ätit på balkongen , före eller efter kvällspromenaden till "byn"... Detta inte för att spara euro, inte alls , utan för att vi helt enkelt tyckt att det varit så himla MYSIGT att sitta och prata , njuta av utsikten och god mat o vin..Vi har njutit enormt av dessa kvällar!
Lissi - som inte landat mentalt än!
Det låter inte så helt olikt våra semestrar;) även om vi just under denna åt alla mål utom frukost ute.Självklart är det upp till var och en hur man äter men det jag främst reagerade på var att man ALDRIG gynnade dem vars solstolar man låg på gratis...då tycker jag det lutar åt snålhet!
Malin
Du får gärna kalla detta påhopp om du vill, men jag tycker sannerligen att det vore HELT FEL om kvinnor är självkritiska på det sättet att de med tanke på sitt utseende inte solar topless om de vill det.
Jag tycker inte heller det om de bara solar...se mitt svar över, men det handlar om att vistas kring restauranger mm och då tycker jag att även många män borde slänga över sig en t-shirt för jag tycker det är lika "osmakligt" att se en fet man med "hängbröst" när jag äter...:mad:
Malin
Elisabet
2006-08-05, 19:52
Jag tycker inte heller det om de bara solar...se mitt svar över, men det handlar om att vistas kring restauranger mm Jo jag har sett vad du skrev i förra inlägget. Då förstår jag. Själv skulle jag bli irriterad om någon spelar strandtennis så nära där man äter, ja där man solar med för den delen, oavsett vad de har på sig. Det är ohyfsat att "ta all plats" på det sättet.
Självklart är det upp till var och en hur man äter men det jag främst reagerade på var att man ALDRIG gynnade dem vars solstolar man låg på gratis...då tycker jag det lutar åt snålhet!
Malin
Jo men det skrev jag också i mitt inlägg att det är SJÄLVKLART att man inte ligger på barens solstolar om man inte gynnar dem.
Håller helt med Dig om topless när man inte ligger still på sin solstol.
Lissi
Jag reagerade också på detta med självkritik. Tycker du (nilam) alltså att det alltså okej att vara topless om man har snygga bröst men inte annars? Vem är du att bedöma vem som är snygg eller ful? Jag syftar här på ditt första inlägg och inte på de senare om vistelse runt restauranger.
Ruby
Jag reagerade också på detta med självkritik. Tycker du (nilam) alltså att det alltså okej att vara topless om man har snygga bröst men inte annars? Vem är du att bedöma vem som är snygg eller ful?
Ruby
Personligen tycker jag att det är oerhört sexistiskt att anse att bara personer med snygga bröst ska få sola topless så jag håller med Ruby att du bör precisera dig. Tankar jag själv har är varför kan inte en gammal kvinna eller en kvinna med ena bröstet bortopererat sola topless om det är ok för henne?
Själv är jag ganska förundrad över en del jag sett i motionsanläggningens omklädningsrum. Unga kvinnor kommer in duschar med baddräkten på före bassängbadet, har handduken noga insvept runt kroppen efter duschen, krånglar på sig trosorna därunder och vips faller handduken och där står kvinnan i trosor som skulle få en besökare på Repherbahn att rodna.
En gammal persisk kvinna frågade mig varför gör dom så där och jag svarade jag vet inte men konstigt är det. Hon sa att hemma badar alla kvinnor ogenerat på anläggningar och i rum där bara kvinnor finns. Min dotter är född på 70-talet så hon är för gammal för att kunna förklara det här fenomenet för mig men ni 80-talister kanske har en bra förklaring.
Eva
Jag reagerade också på detta med självkritik. Tycker du (nilam) alltså att det alltså okej att vara topless om man har snygga bröst men inte annars? Vem är du att bedöma vem som är snygg eller ful? Jag syftar här på ditt första inlägg och inte på de senare om vistelse runt restauranger.
Ruby
Eftersom jag i mitt första inlägg inte berättade om HUR man "sprang omkring" topless så beskrev jag en episod i ett senare inlägg...och där kan jag inte se att jag skriver något om att det är OK om man har snygga bröst:confused: Jag har heller aldrig skrivit att jag har rätt att bedöma om någon är snygg eller ful vad jag kan se...men jag måste väl få ha rätt att tycka att det kan se "osmakligt" ut, eller...:confused:
Malin
Eftersom jag i mitt första inlägg inte berättade om HUR man "sprang omkring" topless så beskrev jag en episod i ett senare inlägg...och där kan jag inte se att jag skriver något om att det är OK om man har snygga bröst:confused: Jag har heller aldrig skrivit att jag har rätt att bedöma om någon är snygg eller ful vad jag kan se...men jag måste väl få ha rätt att tycka att det kan se "osmakligt" ut, eller...:confused:
Som jag sa syftar jag på ditt första inlägg där du skriver "Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska:eek:". Jag (och tydligen några till) tolkar det som att det hade varit okej om det hade varit vackra människor det handlade om. Om det inte är vad du menar så tycker jag verkligen att du uttryckte dig klumpigt.
Ruby
Jaha, då sitter man här igen efter årets andra och sista (det "helinne" att sola topless igen:confused: Nej jag är inte pryd men väl uppvuxen på 80-talet då ingen människa ägde en överdel, men också varit med om när trenden begravdes...och den som grävt upp den igen kan ju inte va klok! 80 % av kvinnor mellan 15 och 70 var väldigt noga med att låta resten se att de minsann har bröst!!! Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska:eek: Så tycker jag, med risk för påhopp igen.
Malin
Eftersom du inte verkar förstår Rubys fråga kanske du kan förtydliga vad som avses med ovanstående inlägg och att kvinnor bör vara självkritiska. Spännande att få höra hur du tänker?
Eva
Som jag sa syftar jag på ditt första inlägg där du skriver "Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska:eek:". Jag (och tydligen några till) tolkar det som att det hade varit okej om det var "vackra" människor det handlar om. Om det inte är vad du menar så tycker jag verkligen att du uttryckte dig klumpigt.
Ruby
Ok, då uttryckte jag väl mej klumpigt då...för ärligt talat vet ju ingen här vad jag i så fall tycker att en "vacker kropp" är, och ni vet ju inte om jag väger 50 eller 150 kg... eller hur? Och sen att jag tycker att det ser osmakligt ut att "vissa" hoppar runt framför mig måste jag ju få tycka, och andra kanske tycker det ser "trevligt" ut..smaken är som baken, så är det väl med allt:confused:
Malin
Ja inte blev jag klokare av ditt svar men du har ju naturligtvis rätt att tycka vad du vill och formulera dig hur du vill så länge det inte överskrider vissa gränser. Vad sen din eventuella vikt har med frågan att göra övergår min logiska förmåga.
Eva
Ok, då uttryckte jag väl mej klumpigt då...för ärligt talat vet ju ingen här vad jag i så fall tycker att en "vacker kropp" är, och ni vet ju inte om jag väger 50 eller 150 kg... eller hur? Och sen att jag tycker att det ser osmakligt ut att "vissa" hoppar runt framför mig måste jag ju få tycka, och andra kanske tycker det ser "trevligt" ut..smaken är som baken, så är det väl med allt:confused: Jag är inte det minsta intresserad av din vikt eller din syn på skönhet - utan om du faktiskt gör skillnad på folk och folk. Skulle det exempelvis vara mer okej om en vältränad 20-åring med A-kupa rörde sig topless i närheten av en restaurang än om en överviktig 40-åring som har ammat fyra barn gör detsamma? Ta nu inte exemplet bokstavligt utan fundera på om det överhuvudtaget spelar någon roll vem som visar sig topless eller om du tycker att det är lika "osmakligt" vem det än är.
Ruby
Ja inte blev jag klokare av ditt svar men du har ju naturligtvis rätt att tycka vad du vill och formulera dig hur du vill så länge det inte överskrider vissa gränser. Vad sen din eventuella vikt har med frågan att göra övergår min logiska förmåga.
Eva
Jag fick ju frågan om vad jag hade för rätt att bestämma vad som var en "vacker människa" eller inte och det svarade jag på. Vikten har väl en viss betydelse av hur en kropp ser ut? Diskussionen är ganska löjlig...för det handlar tydligen om att man inte får tycka att det är osmakligt att äta med studsande topless kvinnor framför sig. Det är konstigt att det blir så starka reaktioner så fort det handlar om "tyckande" kring kvinnokroppar:confused:
Hade jag från början skrivit att jag tycker att män ska ha på sig tröja på restaurang hade säkert ingen reagerat...inte ens om jag skrivit "tjocka" män.
Att jag i samma inlägg antyder att folk som inte sköljer av sanden från fötterna är mindre inteligenta reagerar ingen på...? Så det är helt Ok tydligen att jag bedömer vem som har hög IQ och vem som inte har det:rolleyes:
En hel del i mitt första inlägg var skrivet med viss sarkasm...men det förstod kanske inte alla;)
Malin
Fast grejen är ju, nilam, att du inte kan göra det till en smakfråga. Du kan ju ändå inte inrätta omgivningen efter din egen smak.
Jag kan ju tycka att gula badbyxor är osmakligt men det gör inte att den som vill bära gula badbyxor ska behöva ta hänsyn till min smak. Har jag ont av gula badbyxor får jag väl titta åt andra hållet. (Fiktivt exempel).
Fast grejen är ju, nilam, att du inte kan göra det till en smakfråga. Du kan ju ändå inte inrätta omgivningen efter din egen smak.
Jag kan ju tycka att gula badbyxor är osmakligt men det gör inte att den som vill bära gula badbyxor ska behöva ta hänsyn till min smak. Har jag ont av gula badbyxor får jag väl titta åt andra hållet. (Fiktivt exempel).
Hmm...jag vet inte om jag försökte inrätta omgivningen efter min smak, jag satte inte upp några plakat på stranden direkt om att det var förbjudet att springa topless där...:rolleyes: Nej, jag ville bara säga vad jag tyckte om saken i fråga...och jag mådde inte särskilt "dåligt" av det hela heller...faktum är att om jag bara fick sitta på den där tavernan just nu och äta så skulle jag nog till och med stå ut med ett par hoppande bröst framför mej:D
Malin
faktum är att om jag bara fick sitta på den där tavernan just nu och äta så skulle jag nog till och med stå ut med ett par hoppande bröst framför mej:D
Malin
Finns det några lediga bord ?
//PO bye_bye
Jag läser med intresse alla inlägg och jag tycker att nilam´s ursprungliga spontana intryck efter sin resa missuppfattats lite...Hon vet ju mycket väl att så länge det inte är förbud på topless-solning så har ALLA oavsett ålder, form på byst, vikt etc sin fulla rätt att att sola topless på stranden. Det är ju KÄNSLAN det medför när det överallt på en full strand guppar runt nakna bröst i alla former som kan vara jobbig..Hon reagerade på det hon såg och skrev det och står för det, precis som ni andra har era åsikter och står för dem!
Jag har kropp så jag kan sola topless om jag vill utan att skämmas för mig , men jag tycker att det kan jag välja en mer avskild plats att göra på. Jag måste inte ligga på en strand full av tavernor, barnfamiljer etc..där jag inte har en aning om hur min nakenhet stör andra. En hänsyn till dem som kanske inte uppskattar mina bröst pga olika orsaker..Den hänsynen kan och vill jag så gärna visa min omgivning, vare sig det är i Grekland eller hemma.
Lissi
Jag har kropp så jag kan sola topless om jag vill utan att skämmas för mig , men jag tycker att det kan jag välja en mer avskild plats
Lissi
Nu blir jag frågande även av ditt inlägg. Menar du att det finns kroppar som någon borde skämmas för? Det jag är tycker är problematiskt och som jag reagerade på i beskrivningen från Kreta är undertonen av att inte alla kroppar duger.
Eva
Välkommen hem Nilam! Trevlig läsning!
Känner igen mig i "klump i halsen" när man är på hemväg.Brukar alltid vara gråtfärdig. Själv har jag turen att få åka till Grekland igen nu på onsdag:) men fasar för vintern... Man får leva på trevliga minnen, laga grekisk mat, lyssna på grekisk musik och titta på kort. Planeringen för nästa sommars resa brukar börja på hösten för min del.
Ha det gott
Miabye_bye
Har följt inläggen med spänning. Att "mjölkförpackningar" kan väcka så mycket diskutioner är rätt intressant. Att alla kroppar inte ser lika dana ut ska vi vara tacksamma för. Att det sedan finns vissa estetiska skäl att ta hänsyn till kan man inte bortse från. Att vi sedan har olika skönhetsideal ä'r bara att konstatera.
Att det sedan inte kan vara så trevligt att sitta på en taverna och äta medan ett par meter längre bort man ser hoppande "förpackningar" fråb båda könen är inte alltid trevligt.
En ful ovana som blir mer och mer utbredd är att man går badklädd både i affärer och på taverner. litet hänsyn kan man begära. Glömmer aldrig tavernaägaren som sa om sina landsmän som kom in för att äta i badbyxor och bikini. "Tror dom att dom är några dj-a turister".
Att ta ett par shorts och en t-shirt på sig vid tavernabeös kan man väl begära liksom att inte uppträda provocerande precis framför densamma.
Om vi sedan väger 50 eller 150 kg är oväsentligt. det handlar faktiskt om stil.
För att sedan avsluta mitt inlägg måste jag sitera en känd svensk:" Om man nämner synål är det alltid någon enögd dj-ul som tar illa upp".
Tycker förövrig att Malins beskrivning av sin resa var jättebra.
Häls/Chras
Välkommen hem Nilam! Trevlig läsning!
Känner igen mig i "klump i halsen" när man är på hemväg.Brukar alltid vara gråtfärdig. Själv har jag turen att få åka till Grekland igen nu på onsdag:) men fasar för vintern... Man får leva på trevliga minnen, laga grekisk mat, lyssna på grekisk musik och titta på kort. Planeringen för nästa sommars resa brukar börja på hösten för min del.
Ha det gott
Miabye_bye
Hej Mia!
Va skönt att ha en resa kvar...känner mig avundsjuk;) Men jag ser fram emot att också börja planera in nästa års resor redan nu i början på hösten, annars står man inte ut.
Ha en trevlig resa!
Malinbye_bye
TACK till er som verkar förstå vad jag menar:)
Malin
Hej... vilket liv det kan bli bara för att det förekom "topless" i en mening.
Om jag läser inlägget från Nilam, så handlar det inte om topless utom om västra sidan av kreta, Stalos & Chania.
Om det är av vikt att diskutera topless / naken eller så, så tycker jag att vi kan ta det som ett nytt ämne.
När det gäller vad du har upplevt så tycker jag att jag har gjort samma "resa". Vi har varit i Rethymnon, på andra öar och fastlandet, men vi känner oss "hemma" i Chania. Med trevligheten, mysigheten och prisläget.
Jag åker 8-10 ggr / år till Kreta (nästa vecka 4ggr i år). Jag trivs att vara där när alla turistställen har stängt och man se vilka tavernor & affärer som finns på vintern.
Dessa tycker jag skall man gynna, inte dom ställen som har öppet några månader och säljer skräpmat / skräpsaker etc. Dom flesta som har dessa ställen behöver inte livnära sig på inkomsten. Många ställen ägs dessutom INTE av Kretansera. (OBS: Jag vet att det finns några som ägs av lokalbefolkningen.)
På dessa ställen få lokal folk jobba för ganska lite lön och med arbetsvillkor som vi ej skulle acceptera.
Jag har flera av mina bekanta som har jobbat där och blivit sämre behandlat än bergsgetter (enligt dom själva). Sedan tar ju ganska många utländsk personer anställning i lokala turist ställen (titta i Platanias).
Fråga nästa gång om dom kommer ifrån Kreta.
Om det är någon i detta forum som har en annan åsikt ”fine”, men tänk om vi hade många turister i Sverige och man bara pratar t.ex. ”utländska i Visby…eller att alla affärer ägs av ”icke-gotlänningar”
Jag ser fram att komma ”hem” till Chania på onsdag, jag kommer att lämna kreta 1 vecka senare med en sorgsen blick.
/Nico
Jag ser fram att komma ”hem” till Chania på onsdag, jag kommer att lämna kreta 1 vecka senare med en sorgsen blick.
/Nico
Förstår dig så väl:) Jag gick flera gånger, under min vistelse där, förbi där du beskrivit att ditt hus ligger..men fick inte riktigt ihop det:o Det var några byggen på höger sida om man går upp vid Marias men visst sa du väl att det låg på vänster? Får kolla bättre nästa år:)
Trevlig resa!
Malinbye_bye
TACK till er som verkar förstå vad jag menar:)
Man kan förstå dig utan att hålla med dig.
Smak och stil är något man kan ha sin egen uppfattning om. Men när man börjar kräva exakt samma smak och stil av omgivningen - då blir tillvaron jättekomplicerad. Väldigt många tycker nämligen olika.
Jag har inte ont av hoppande och studsande bröst, eller vad det nu är ni tycker er se. För jag tittar inte. Det är faktiskt bara att låta bli.
Några av er har erkänner vad det handlar om: estetik. En 20-årings bröst är okej men en 40-årings är det inte. Och hu om hon dessutom är överviktig. Trist att kropps- och utseendefixeringen spridit sig ända hit.
Man kan förstå dig utan att hålla med dig.
Det begär jag inte att alla ska göra heller!
Några av er har erkänner vad det handlar om: estetik. En 20-årings bröst är okej men en 40-årings är det inte. Och hu om hon dessutom är överviktig. Trist att kropps- och utseendefixeringen spridit sig ända hit.
Återigen vill jag förtydliga då att jag inte tycker det är MER ok med en 20-åring än en 40-åring... Vad jag ville komma till att det kanske väcker mer uppmärksamhet om en dam med DD-kupa hoppar omkring framför tavernan än om en med A-kupa gör det? Och jag tycker inte det känns trevligt när jag äter. Att den ena kroppen eller andra sen skulle vara snyggare lägger jag ingen värdering i här.
Jag är förövrigt någon som verkligen värnar om alla människors lika värde och rätt att tycka och tänka som de vill, så jag anser att alla såklart ska sola och bada oavsett utseende och kropp.
Men jag vet också av egen erfarenhet att väldigt många människor i vårt land har svårt att acceptera olikheter och ni, som tycker att mitt inlägg här är ett exempel på det, måste ha det verkligt jobbigt varje dag ni möter alla dessa personer.
Jag skulle vilja berätta hur "inskränkta" människor kan vara och hur man kan vara tvungen att handla mot sin vilja för att ändå visa hänsyn till dessa: När vi var i Rethymnon i maj var min son med. Han har ett handikapp och är lite vild. När han gick i barnpoolen på hotellet så tog majoriteten av föräldrar ur sina barn ur poolen. Här hade jag ju kunnat strunta i det och låtit hela hotellets barn varit utan bad en veckas tid...men istället fick jag försöka lugna min son och tjata hela tiden fast jag inte ville det. Jag hade förstås velat att alla skulle acceptera honom som han är men så är det inte och jag kan inte göra något för att ändra på honom heller, men jag kan försöka "tillrättalägga" situationen....
Jag vet inte om ni fattar liknelsen men som extremt storbystad kan man kanske "tillrättalägga" situationen genom att sätta på sig en bh när man vistas kring en taverna, även om man inte har lust med det...?
Malin
CharinaJ
2006-08-06, 15:21
Herreminskapare vilka inskränkta individer det vandrar i vår herres hage.
" Äh, du där borta! Kan du vända dig bort så jag slipper se din sneda näsa!"
Med extremt vänlig hälsning från en 47årig, dessutom överviktig 2 barnsmor, som (ve o fasa):eek: :eek: naturistar ivrigt! Utan att flasha!!!!__D __D
Det med din son där låter inte lätt. Nu vet jag ju inte hur hans beteende påverkar de andra barnen, men det låter lite synd att de andra föräldrarna inte ska kunna lösa situationen tillsammans med dig. Så att både ditt barn och de andra kan bada på lika villkor.
Däremot ser jag inte alls liknelsen. Jag tror att vi helt enkelt får konstatera att vi tycker olika. Kupstorlek i relation från avstånd till taverna skulle ge lösningen på om det var okej eller inte? Jag fnissar lite när jag ser det som en räkneoperation;) :cool:
Själv tycker jag att man ska vara klädd och ren när man äntrar en restaurang och inte vifta med svettiga armhålor i bordsgrannens mat. Några större krav än så har jag inte.
Men som sagt, det är ingen katastrof att ha olika åsikter i vissa frågor och samma i andra:)
På ett sätt tycker jag att detta är en pseudodiskution. Jag när en förhoppning om att man som gäst i ett annat land anpassar sig till hur det fungerar där och tar hänsyn till omständigheterna där man är. Om det på en viss strand verkar vara OK att vara toppless, så visst. Fine by me... Jag bryr mig inte. Andra kanske bryr sig men det är i så fall era problem... Jag bryr mig inte om utseende, vikt eller ålder! Den som gör det är väldigt fel ute... Det kan vara intressant i andra sammanhang, men inte på stranden...
Vad jag däremot kräver är vanligt hyfs och anständighet när man besöker en Taverna eller butik! Då anser jag att man bör ha en T-shirt på överkroppen och något vettigt nertill. Oavsett om man är man eller kvinna! String tex är inte så aptitligt när man går och handlar...
Klarar man inte av sådana basala krav som att respektera de förutsättningar på hyfs och anständighet som råder där man är, har man bevisat att man har IQ = Fiskpinne. De begränsningar som råder på vissa platser kan vara av religiösa eller moraliska skäl, och klarar man inte av att ta hänsyn till det så bör man planera sina framtida resor till ställen som stämmer bättre med det uppträdande man har själv. Mutter...
Egentligen skulle jag vilja muttra lite mer, men jag orkar inte, för jag tycker att detta är en idiotdiskution....
Peter
Nu blir jag frågande även av ditt inlägg. Menar du att det finns kroppar som någon borde skämmas för? Det jag är tycker är problematiskt och som jag reagerade på i beskrivningen från Kreta är undertonen av att inte alla kroppar duger.
Eva
Nä jag menar VERKLIGEN inte att någon ska skämmas för NÅGON kropp, men jag försöker säga att ALLA kanske inte uppskattar att se nakna bröst på stranden OAVSETT hur de ser ut..Vill man missförstå så vill man!
Lissi - som nu sagt det hon vill säga i denna diskussion
Jag fnissar lite när jag ser det som en räkneoperation;) :cool:
Det är inget att fnissa åt! Matte är väldigt allvarliga ting, efter viss efterforskning
i ämnet kan jag presentera en erkänd formel av den kände matematikern och militären Major Failiure.
http://hem.tyfon.net/wa0263/bilder/lindex_lag.jpg
Instämmer för övrigt helt med Peter!
PO// ;)
flabb_flab
Play it safe och sätt If till en konstant. Typ 100.;)
CharinaJ
2006-08-06, 16:51
"""Jag måste ha missat nåt...för när tusan blev det "helinne" att sola topless igen:confused: Nej jag är inte pryd men väl uppvuxen på 80-talet då ingen människa ägde en överdel, men också varit med om när trenden begravdes...och den som grävt upp den igen kan ju inte va klok! 80 % av kvinnor mellan 15 och 70 var väldigt noga med att låta resten se att de minsann har bröst!!! Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska:eek: Så tycker jag, med risk för påhopp igen."""
Det jag störde mig på var att , ingenstans i passusen om toplessinsidenten, står det att det gällde tavernabesök. Utan hon ondgjorde sig över att vissa inte hade respekten för andra att skyla sin uppenbart vämjeliga kropp.
Detta försöker hon senare "förklara bort"..
Fy fan för bigotta människor. Som dessutom försöker släta över sina misstag.
Hade varit bättre att be om ursäkt o få lite respekt.
Men nähä..
Det med din son där låter inte lätt. Nu vet jag ju inte hur hans beteende påverkar de andra barnen, men det låter lite synd att de andra föräldrarna inte ska kunna lösa situationen tillsammans med dig. Så att både ditt barn och de andra kan bada på lika villkor.
Däremot ser jag inte alls liknelsen. Jag tror att vi helt enkelt får konstatera att vi tycker olika. Kupstorlek i relation från avstånd till taverna skulle ge lösningen på om det var okej eller inte? Jag fnissar lite när jag ser det som en räkneoperation;) :cool:
:)
Liknelsen var menat att man oavsett beteende, vare sig det handlar om topless eller stökiga barn, skadar det inte att visa hänsyn vare sig man vill eller inte. Att lösa sådana situationer tillsammans med andra föräldrar funkar inte alltid men jag kanske skulle försökt löst situationen på tavernan tillsammans med de skumpande brösten...;) (Obs! ironi)
Malin
[quote=CharinaJ
Det jag störde mig på var att , ingenstans i passusen om toplessinsidenten, står det att det gällde tavernabesök. Utan hon ondgjorde sig över att vissa inte hade respekten för andra att skyla sin uppenbart vämjeliga kropp.
Detta försöker hon senare "förklara bort"..
Fy fan för bigotta människor. Som dessutom försöker släta över sina misstag.
Hade varit bättre att be om ursäkt o få lite respekt.
Men nähä..[/quote]
Det är bra att du låter mig få veta vad du tycker på ett såå sympatiskt vis...och nej jag tänker inte be om ursäkt för jag har redan förklarat vad jag menar och du får gärna ta det som bortförklaring om du vill. Sen kan du gärna kalla mig för du istället för "hon"...:eek:
men jag kanske skulle försökt löst situationen på tavernan tillsammans med de skumpande brösten...;) (Obs! ironi)
Malin
Ja, du kunde väl ha slängt av dig på underkroppen för att kompensera, liksom?
;) :D
Visst förstod jag syftet med din liknelse redan första gången. Men jag tycker inte att den håller - och jag håller alltså inte med. Klart att alla ställer upp på att man ska visa hänsyn. Men i det här fallet - vem ska avgöra vad som är tillräcklig hänsyn? Nån som försörjer sig på att vika ut sig i Café eller en djupt religiös frikyrkopastor från Vetlanda?
Jag är lika mån om att göra mig förstådd i diskussionen som du är, det är därför jag harvar vidare. Och min poäng är alltså att eftersom ingen enstaka person har rätt att avgöra vad som är rätt smak, stil eller tillräcklig hänsyn så gör man klokast i att titta åt andra hållet och inte ha så förbaskat många synpunkter på hur andra beter sig. Själv har jag fullt upp med att uppföra mig själv.;)
Och min poäng är alltså att eftersom ingen enstaka person har rätt att avgöra vad som är rätt smak, stil eller tillräcklig hänsyn så gör man klokast i att titta åt andra hållet och inte ha så förbaskat många synpunkter på hur andra beter sig.
Jo, det finns en person som har rätt att avgöra vad som är rätt eller fel. Det är den Grek(inna) som vill ta sina barn till stranden där det mot dennes vilja finns bara bröst osv. Denna person kanske vill uppfostra sina barn i strikt religiös och moralisk anda, jag lägger inga värderingar åt något håll i detta, men det är mitt, ditt och alla andras ansvar att uppträda på ett sådant sätt att vederbörande kan göra det utan att det strider mot deras sätt och tankar.
Vi är där som gäster och ska uppföra oss, och anpassa oss efter de regler, skrivna eller oskrivna, som gäller där. Vad vi här hemma sedan tycker om bara bröst i Grekland är fullkomligt ointressant!!!! Det enda som betyder något är vad de som lever och bor där tycker!
Vi har ingen som helst rätt att ta med oss de seder och vanor som finns i Sverige och påtvinga andra människor i andra länder dessa. Däremot så har vi en skyldighet att ta hänsyn och anpassa oss till den kutym som råder i det landet vi besöker som gäster!!!!
Ärligt talat alla. Är det så svårt att förstå? Grekland är inte Sverige och våra värderingar kan skilja tämligen mycket i vissa fall. Och jag anser att vi som gäster där har ett stort ansvar att ta hänsyn till de värderingar som råder. Klarar man inte det så är det fortfarande IQ = Fiskpinne och har inte där att göra!
Sedan kan ju jag alltid titta åt andra hållet om jag har lust och orkar. Både där och här. Men jag kan inte acceptera att vi riskerar att begränsa rörelse- och handlingsfrihet för de som bor där pga vårt uppträdande. Det skulle vara riktigt förödande i längden.
Jag är född på 50-talet och kommer fortfarande ihåg när tidningarna skrev om när lokalbefolkningen på Grekiska öar gick till stranden och kastade färg på turisterna för att de uppträdde oanständigt...! Dvs utan Topp... Någon mer som kommer ihåg det? Just det kanske inte behöver återuppstå, men det hade kanske inte skadat om vi vore lite mer lyhörda för de direkta och indirekta regler som gäller där vi råkar befinna oss...
Visa hänsyn, uppträd anständigt och anpassa klädsel och uppträdande efter situation och plats! Ska det vara så svårt?????
Grrrrr.....
Peter
Men varför lägger du den där bredsidan mot mig? Tagga ner. Om du läser mina inlägg ser du att de handlar om turister som har synpunkter på sina medturister. Inget annat.
Grekinnorna har inte mer på kroppen än kvinnliga turisterna från andra länder snarare mindre. Jag är ganska konventionellt uppfostrad och tycker defintivt inte att man ska sitta topless på strandserveringen men på stranden är det faktiskt en helt annan sak. Finns många andra saker jag inte gillar som att folk röker mellan för och varmrätten etc men det får jag leva med. Mina värderingar ska inte behöva bli norm för hur andra ska bete sig.
Jag besökte tre öar i sommar och såg ingen turist som var speciellt olämpligt klädd vare sig på stranden eller på något annat ställe. Kanske beror det på att jag inte bryr mig speciellt om andra människors klädsel utan lägger det engagemanget på min egen. Både i Grekland och i Sverige finns det djupt religiösa människor som kanske tycker att lättklädda människor en varm sommardag eller naturister beter sig stötande men sånt är livet.
Eva
Ett inlägg i tråden är raderat och jag vill påminna om att personangrepp inte är tillåtna.
inkfish/moderator
Aha det hann jag inte läsa. Det är ganska kul när debattens vågor går höga och för mig är det här en mycket intressant fråga. När jag först läste Nilams inlägg tänkte jag att det är bäst att "tiga ihjäl eländet" men sen när inläggen började komma kändes det väldigt viktigt att markera att alla kroppar duger även om ex extrem övervikt naturligtvis är ett hälsoproblem samtidigt som undervikt och kroppsfixering är svårt för många tonårsflickor och unga kvinnor som försöker skapa en bra egen kroppsuppfattning och identitet i vårt bitvis väldigt förytligade och sexfixerade samhälle. Vem duger och vem ratas och vem sätter normen? Jag har i mitt tidigare yrkesliv haft förmånen att få arbeta med kvinnor och reproduktiv hälsa samt även som sexualrådgivare under en period som fortfarande får mig att reflektera över vissa fenomen i vår kroppsfixerade värld. Det är alltid svårt att formulera sina tankar på ett pregnant sätt och att inte låta allt för förnumstig men jag önskar att vi alla får bli lite friare, naturligare och mindre beroende av vad alla tycker.
Eva
Men varför lägger du den där bredsidan mot mig?
F´låt :o Det var inte menat som en "bredsida" mot dig, eller någon annan person här heller. Absolut inte. Jag uttryckte mig kanske på ett klumpigt sätt. Jag "kapade" en bit av ditt inlägg för att det var en bra ingång till det jag ville föra fram. Nämligen just det att jag tycker att vissa turister tar för lite hänsyn till de krav som finns i landet vi besöker. Oavsett om det är Grekland eller något annat land. Dessa få riskerar att förstöra så mycket för så många! (Härlig travesti!flabb_flab )
Jag anser att de som bor i landet vi besöker har större rätt att bestämma hur vi som gäster ska uppträda än vi själva har. Jag protesterar mot att turister tror sig ha rätt att uppträda som de gör här hemma utan att ta hänsyn till vad som gäller i landet de besöker.
Jag tror att du och de flesta andra här på Kalimera, och de "övriga" som av någon märklig anledning inte hittat hit ännu flabb_flab , vet att uppföra sig på ett korrekt och vettigt sätt. Men det finns tyvärr undantag.
Så, till den det berör:
På vissa öar och stränder är det helt accepterat att vara utan Top. På andra är det helt otänkbart! Jamen, åk då till de ställen där det är OK om det är viktigt för er. (Jag har själv "näckat" i Grekland, men det är ingen som sett om de inte haft en synnerligen kraftig kikare...:D Ang_elx Och det är en speciell känsla!) Men ser man att alla andra har toppen på ska man kanske inte vara den första att ta av den... Speciellt inte som besökare. Då anser i a f jag att man brister i respekt.
Utan att rikta mig till någon speciell utan till alla som besöker andra länder:
Visa respekt för de regler som gäller i landet ni besöker, och ta ansvar för ert uppträdande. Sverige och Svenskarna är inte Världens Navel... Vi är en liten fläck på kartan väldigt långt norröver...
För att avsluta det hela så kan jag informera er om att alla dessa liter Glass som jag konsumerat de senaste månaderna har gjort att jag också kanske borde ha Top nästa gång jag går till stranden... För anständighetens skull... Ang_elx
Peter
P.S. Sedan det här med "fräschhetsfaktorn", huruvida personen är 20 eller 60, väger 50 eller 150, är så ovidkommande att det nästan gör ont... Det spelar väl ingen roll på stranden!? Om någon här som är 20 nu har åsikter om en 60-åring utan Top kan jag informera vederbörande om att om 40 år är du själv där....! Då kan du ju gå omkring och fundera över vad 20-åringarna då tycker och säger... Lev och låt Leva...
Alternativt: Get a Life...
D.S.
Återigen vill jag förtydliga då att jag inte tycker det är MER ok med en 20-åring än en 40-åring... Vad jag ville komma till att det kanske väcker mer uppmärksamhet om en dam med DD-kupa hoppar omkring framför tavernan än om en med A-kupa gör det? Och jag tycker inte det känns trevligt när jag äter. Att den ena kroppen eller andra sen skulle vara snyggare lägger jag ingen värdering i här.Du menar alltså att du tycker att det är mindre osmakligt med en topless tjej med A-kupa än en topless tjej med DD-kupa? Det var precis detta jag undrade över igår men inte fick något svar på. Skulle det ha stört dig mindre där du satt på din taverna om det var en tjej med A-kupa som spelade strandtennis topless i närheten än om det var tjej med DD-kupa?
Det är detta att du gör skillnad på olika bröst/kroppar eller för all del olika tjejer/människor som jag stör mig på, inte att du i allmänhet reagerar på det sätt du gör. För mig får du gärna tycka att det är trevligare med topp än utan, men då ska det gälla alla kroppar och inte bara vissa.
Ruby
F´låt :o Det var inte menat som en "bredsida" mot dig, eller någon annan person här heller. Absolut inte. Jag uttryckte mig kanske på ett klumpigt sätt. Jag "kapade" en bit av ditt inlägg för att det var en bra ingång till det jag ville föra fram.
Tack! Det gjorde du bra, reste dig på nio där. Då ska jag försöka lägga tillbaka topplocket där det låg innan det rökAng_elx
Eva_L: Håller med dig om det du skriver i inlägg #53. Exakt så förnumstigt resonerar jag också. Jag rör mig mycket bland yngre tjejer på nätet och det är skrämmande hur långt utseendefixeringen har gått. I synnerhet när det gäller just bröst. Bröst är inte längre kroppsdelar, utan accessoarer, som får diskuteras och värderas av alla och som man fixar och förbättrar om de inte duger (vilket de sällan gör:( ). Här på jobbet berättade en kollega om en flicka i dotterns klass som fått en bröstförstoring i studentpresent av sina föräldrar.
Detta är kortversionen av hur jag går igång när nån börjar bedöma andras tuttar i olika sammanhang. Se upp så att jag inte fortsätter;).
För övrigt anser jag att det är vansinnigt att slänga överdelen, med tanke på vad man får betala för en sjysst bikini.:o
Du menar alltså att du tycker att det är mindre osmakligt med en topless tjej med A-kupa än en topless tjej med DD-kupa? Det var precis detta jag undrade över igår men inte fick något svar på. Skulle det ha stört dig mindre där du satt på din taverna om det var en tjej med A-kupa som spelade strandtennis topless i närheten än om det var tjej med DD-kupa?
Ruby
Jag tror inte att det spelar så stor roll vad jag säger mer i den här diskussionen för ni har redan bestämt er för VAD jag tycker ändå och hittar något att anmärka på hur jag än försöker förklara mej... det ses tydligen som bortförklaringar.
Men läs en gång till (eller två) vad jag skrev tidigare...inte att det var mer osmakligt men att det väckte min uppmärksamhet mer.
Och det västa av allt är att det finns fler av min "sort" för min sambo tycker på precis samma sätt och han är man:rolleyes:
Nilam, trots att jag är man och har en förkärlek till bröst, så tycker jag att det är smaklöst att man går t.ex topless vid en taverna.
Men jag tycker att det är lika smaklös att jag med min småfeta :eek: mage visar den "gå topless" i en taverna..
Så jag tror det handlar om att bete sig så som man vill att andra bete sig.
När det gäller vårat hus:
man går från maria mot Pano Stalos. efter ca 500m finns det 2 nya hus på vänstra sida med en stenmur som har nästan bygts färdig.
/Nico
Funderar på detta med toplessAng_elx Jag förstår nudisterna som har som livsfilosofi att dom vill bada nakna. Det finns ju speciella stränder för dom också. Kan tänka mig också att man kanske vill sola hela överkroppen,men då skulle jag i allafall ligga stilla och sola. Det där att hoppa omkring bland folk och tavernor där andra äter har jag lite svårare att förstå. Det gör vi ju inte här hemma hellerAng_elx Man kan ju välja lämpliga ställen och vara på om man vill vara topless.Men det finns säkert en del som har som syfte att bara få visa sin kropp och då kanske det inte spelar så stor roll var.
Som sagt man får funderingar:)
Jag själv är för blyg och hämmad för att vara toppless någonstans:o
Riittabye_bye
När det gäller vårat hus:
man går från maria mot Pano Stalos. efter ca 500m finns det 2 nya hus på vänstra sida med en stenmur som har nästan bygts färdig.
/Nico
Aha...då vet jag precis, de husen såg jättefina ut!:)
Malin
Jag tror inte att det spelar så stor roll vad jag säger mer i den här diskussionen för ni har redan bestämt er för VAD jag tycker ändå och hittar något att anmärka på hur jag än försöker förklara mej... det ses tydligen som bortförklaringar.
Anledningen till att jag fortsätter att tjata är ju att du inte kan ge några raka svar. Vad tycker du egentligen? Är alla bara bröst lika osmakliga eller är vissa mer osmakliga än andra? Snälla svara kort och koncist.
Ruby
Att en synpunkt kan väcka debatt är allom känt men att denna om bröst skulle vara så känslig trodde jag inte. Vad var och en tycker är en smaksak och kan man inte respektera detta så ska man inte hålla på älta detta i evighet. Tycker att man ska respektera Malins synpunkter. det handlar faktiskt om vett och etikett. Vad jag tycker är vackert eller fult kan jag inte proppa på andra men jag har min rätt att framför mina synpunkter om min åsyn. Ska man inte få göra detta under sakliga förhållande kan vi inte påstå att vi lever i ett demokratiskt samhälle.
Anser förövrigt att Janne ska låsa detta ämne för ett av de senaste inläggen gör att det börjar urarta.
Kan man inte respektera andras åsikter är det kört.
Hälsningar/Chras
PS det ska vara högt till taket men inte hur långt ner som helst. DS
Elisabet
2006-08-07, 21:35
Tycker att man ska respektera Malins synpunkter. det handlar faktiskt om vett och etikett. Vad jag tycker är vackert eller fult kan jag inte proppa på andra men jag har min rätt att framför mina synpunkter om min åsyn. Ska man inte få göra detta under sakliga förhållande kan vi inte påstå att vi lever i ett demokratiskt samhälle.
Anser förövrigt att Janne ska låsa detta ämne för ett av de senaste inläggen gör att det börjar urarta.Chras jag tror vi är många som inte håller med dig. Den här diskussionen handlar om människosyn, inte om vett och etikett.
Det handlar inte heller om att respektera någons synpunter eller inte, men om rätten att få ett tydligt svar på vad det är för värderingar som ligger bakom uttalande som är svåra att tolka på något annat sätt än att vissa nakna kroppar är okej, men inte andra.
I den här tråden har inte förekommit någon osaklig debatt, och om något gjort att den urartat så anser jag det vara att du verkar anse att din syn på saken är avgörande för om tråden ska låsas eller inte.
Även en mänskosyn kan variera. Om Du tycker en person är snygg och jag anser att så inte är fallet vem har rätt? Detta kan diskuteras i evighet. Smaken liksom baken är som bekant delad och det är verkligen tur. Att sedan vissa personer aldrig ger sig utan alltid ska ha rätt och sista ordet blir tyvärr allt vanligare. Att bedömma en människa och i synnerhet en kvinna på hennes bröst verkar litet konstigt och verklighetsfrämmande för min del. Att man sedan kan ha synpunkter på det yttre, är en sak och respekten för människan en annan.
Anser fortfarande att det har gått prestige i diskutionen. Det verkar mera handla om vem som har rätt syn på saker och ting.
Att jag sedan anser att den bör stängas är just att visa personers mänskosyn verkar litet skrämmande. Tänker fortfarande på synålen!!!!!!!!
Chras
Chras jag tror vi är många som inte håller med dig. Den här diskussionen handlar om människosyn, inte om vett och etikett.
....men jag VET att många håller med ;)
Elisabet
2006-08-07, 23:44
Även en mänskosyn kan variera.Ja exakt! Och det är precis det jag och andra frågar om. Det är totalt ointressant vilken smak ni har ni som anser att det är okej att en del kvinnor är topless men inte att andra är det. Eller att feta män inte visar vett och etikett om de har bar överkropp i närheten av en taverna, men att det är acceptabelt om slanka män gör det. Det som däremot är intressant är att få en förklaring till den människosyn som ligger bakom ett sådant ställningstagande!
Smaksaker varierar. Själv tycker jag det är osmakligt när någon försöker framställa sin smak som etablerad vett och etikett.
Inte för vara elak på nåt sätt men jag åker på fredagmorgon till Georgioupolis, tvättning av div. kläder och planeringen av packningen börjar väl att infinna sig. Har längtat sedan november
//Joppan
....men jag VET att många håller med ;)
och det tycker jag då som inte delar din uppfattning är tragiskt även om jag känner till att så är fallet.
Eva
Men är det inte lite trist om vi hamnar på nivån "jag får minsann PM från många som tycker som jag"?
Jag har svårt att se dramatiken i att ha olika åsikter, så länge man beter sig hövligt i diskussionen. Ett diskussionsforum drar till sig diskussionslystna som är beredda att argumentera för sin åsikt, det är väl inget konstigt med det?
En diskussion blir inte bättre för att alla är eniga. Däremot blir den totalt poänglös.:(
Men är det inte lite trist om vi hamnar på nivån "jag får minsann PM från många som tycker som jag"?
En diskussion blir inte bättre för att alla är eniga. Däremot blir den totalt poänglös.:(
Och det är just mej du "hoppar på" om detta....Vad jag kan se så var det Elisabeth som skrev till "Chras" att många inte höll med och jag skrev motsatsen. Men det är kanske oväsentligt...
Jag skrev dessutom inte att jag "minsann fått PM" från många...utan det var din tolkning.
Om det precis utanför samma taverna är stoppförbud och många bryter mot det, är det då inte lättare att störa sig på en stor och skitig gammal lastbil jämfört med en nyvaxad Ferrari? Även om förseelsen är densamma.
Eller har jag en skev fordonssyn?
//PO
Jag skrev dessutom inte att jag "minsann fått PM" från många...utan det var din tolkning.
Nej, det gjorde du inte. Det är därför jag kallade det "nivån Jag har minsann fått PM osv..." Jag försökte alltså vara mer generell. Precis sånt har jag läst både på andra forum och här. Och jag tycker att det är trist för det handlar ju inte om nån omröstning om vem som har rätt.
Mitt inlägg var inte mer påhopp på dig än det i så fall skulle vara på Elisabet, tycker jag. Om hon skriver att många inte håller med och du skriver att många gör det - det är ju samma sätt att diskutera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.