handdator

Visa fullständig version : Sporaderna i backspegeln


Hasse
2006-08-01, 14:10
Hej alla !

Det är alldeles för tidigt att vara fullt rättvis när man bara dagen efter i all vimmelkantighet ska försöka sig på att sammanfatta 14 dagars intensivt (ibland) upplevande av nya öar. Bara det att försöka förstå hur tung sömnen var efter en nästan 18 timmars lång resdag (12 timmars effektiv tid) är nog för att bli virrig värre.

Nåja, vi hade så rätt att det var kontrastrika öar, dessa två fina Skiathos och Skopelos. En ytterligare kontrast var Alonissos som vi nu lagt till i listan över "sporadiskt" (tung humor) besökta öar/platser. Det är ingen överdrift att säga att det är riktigt fina gröna öar vi har varit på. Det mesta känns likt dock, det man kanske kan kalla "infrastruktur". Bland allt grönt dyker inga större överraskningar upp, vägar, bebyggelse, hustyper, sådant som folk och fä, trafik, utrymmen.....ja allt som liksom bäddar in en plats, en ö och som man efteråt ska försöka minnas och skriva om.

Det var som den minnesgode kanske minns, vår 10:e resa i rad sedan Parga 1999 och vi har nu 25 öar/platser på en lista som nu måste finnas nedskriven för att vi ska få kontroll över den. Oundvikligen blev det ett litet jubileum (som iofs inte firades) och alla ö-grupper är nu besökta. Det skapar om inte annat en tanke om vart vi vill åka 2007, om vi ev. om möjlighet finns, kan åka tidig och sen sommar men ha en resa till annat land men återkomma till Grekland och ev. återvändo-ö i så fall ?

Vi hade en del diskussioner huruvida man ska "göra som andra" eller envist hålla på vad man brukar göra under sin resa ? Sporaderna är ju utan tvekan öar för de för badsugna och vi har förstått av allt diskuterande och även av öarnas generella beskrivningar att vi nu har gått miste om något. "Göra som andra"......(?) - ja jag är BADKRUKA och har inte doppat stortånageln ens och jag räknar nu kallt med att få på tafsen för det. Är du inte.........!?!?!? Nej jag är kanske inte klok men jag är inte intresserad av bad, simmar dåligt, vågar inte dyka, borde begripa var svalka bäst kan fås men jag har varit dålig denna gång. Förra året var jag i poolen nästan varje dag men inte i år. Jag har dock haft ett skäl, jag dras med en hudinfektion på hals och kind som innebar att jag av läkarinrådan inte skulle vistas för mycket i solen. Det blir det ju i vatten, oavsett hav eller pool.

Jag är dessutom den som upplever så mycket på andra sätt än i vattnet så jag har inga direkt stora tankar om att jag gjort fel på något sätt. Sambon har inte heller så stort badbehov, simmar också dåligt men hon har badat både i hav och pool. Hon har haft fritt fram att själva välja att bada och vi vistas inte fullt ut exakt 24 timmar om dygnet helt tillsammans under 14 dygn så därför har jag i alla fall inte förhindrat henne till bad !

Kontrasterna ja - Skiathos är inte helt fullt ut en enbart party-ö men när vi fick de 2-3 första dygnen på Skopelos förstod vi att det var bra att ha fått den som ö nr. 2 på resan. Vi hade ingen möjlighet att få annorlunda eftersom rumstillgången i bokningen blev som den blev. Skiathos är dock begränsad anser vi, till att det i stan är ett sjuhelsikes kommersiellt centrum som vi inte behöver. Bitvis trevlig stad några meter utanför Papadiamantis-gatan och några av tavernorna blev minnesvärda besök. Ganska mycket lugnare områden i delar av staden men till slut kommer man oundvikligen tillbaka till "smältdegeln" kring "kommers-gatan" och gamla, resp. nya hamnen och där de två möts.

Vi har inte åkt utanför Skiathos stad någonting beroende på två orsaker. Jag vill inte göra premiär för utlandskörning med bil i Grekland. Tvåhjuling har jag viss erfarenhet av men vill inte skjutsa. Lokalbussarna var aldrig annat än knökfulla, det hade tagit onödigt lång tid att stå och vänta på en där det fanns sittplats. Tyvärr är det vanligt denna tid på sommaren, slutet av juli. Ståplats på sådana bussar och biljettförsäljare som ska tränga sig bakåt och framåt konstant är inget vi ville utsätta oss för.

Skopelos är en riktig PÄRLA som redan är konstaterat och nu även av oss. Kontrasterna var tydliga: Där tog befolkningen siesta, det existerade inte på Skiathos. Delar av staden var helt tyst, någon enstaka boende syntes till, katterna sov och vi galningar som promenerade och fotograferade kunde lätt höra endast våra respektive röster mycket långa stunder. Hamnpromenaden var hyggligt befolkad, inte trång och inte en enda "inkastare" var synlig. På Skiathos fanns det de som "representerade" utanför respektive taverna men man blev inte mer tilltalad än med ett försiktigt "hallo". I Skopelos stad kunde man lätt studera utställd tavla med menyer utan att någon ens tittade på en som "presumtiv besökare". Visst fanns det affärer med massor av krims-krams även på Skopelos men jag undrar om det är någonting som egentligen "stör" ? Butiker med souvenirer är väl något som existerar i viss form även på de allra minsta öarna ? Vi är hur som helst inte sådana som påverkas, vi har handlat ett par små prylar, lite presenter till familjemedlemmar och mina obligatoriska radband till samlingen.

Och det var överlag mycket bra mat överallt, inget misstag, dåligt, oätligt eller dylikt. Nu har vi äntligen dessutom, fått in rutinen på att nästan aldrig äta före 21.00 vilket i sig är en seger för oss som tagit år på oss att lära in det !! Att många maträtter är i stort sett desamma som på många andra ställen är inget vi tycker berör oss särskilt. Tiden mellan föregående resor och den nyss är så lång att man behöver uppdatera sig lite och jämföra samma rätt med tidigare års. Kryddar de annorlunda här eller har de styckat köttet på något annat sätt, typ.

Resebrev ? Dagboken har slagit rekord i antal sidor (hemligt) och hur jag ska kunna få till en reseberättelse som täcker det mesta men ändå inte avslöjar sådant som bara berör oss två är en gåta just nu. Jag kommer att få en tid framöver i så fall, som innebär ett par timmars skrivande och redigerande varje kväll och i flera veckors tid från nu. Jag måste börja, vad som sedan kan avslutas och hur får jag vara mycket ödmjuk inför. Jag borde dock, det finns mycket som ska berättas.

Verkligheten är något som man också ska vara ödmjuk inför och jag är för egen del inte ledsen över att vara hemma. Resor tar alltid slut någon gång och de veckor jag får i Grekland är alltid väldigt bra men kontrasterna mellan hemma och Grekland är väldigt personligt utformade. Vi är inte överens till 100 % här hemma hur detta faktum fungerar (eller inte).



Hasse :cool: bye_bye

Kalimera
2006-08-01, 14:19
Välkommen hem Hasse! Och tack för dina personliga - och läsvärda - reflektioner! Väntar med spänning på fortsättningen. ;)

Hasse
2006-08-01, 14:28
Välkommen hem Hasse! Och tack för dina personliga - och läsvärda - reflektioner! Väntar med spänning på fortsättningen. ;)



Hur länge orkar du vänta ?


Hasse :cool: Ang_elx

Kalimera
2006-08-01, 15:18
Hur länge orkar du vänta ?
Åker i september, så innan dess...:rolleyes:

inkfish
2006-08-01, 15:30
Fingrarna i maskin Hasse - det är inte bara Janne som väntar!:cool:

Nä, det var ett skämt. Man måste landa även mentalt innan man orkar samla sina intryck. Och jag tycker du gjort det väldigt bra hittills.

Så landa i lugn och ro, välkomna hem - och kul att höra även från er att Skopelos är en sån pärla!

Elisabet
2006-08-01, 15:34
Sicken tur att Janne hann fixa ett eget Skopelos-forum innan du kom hem Hasse ;)

Jag har påbörjat min lista med 101 frågor om Skopelos och 99 om Skiathos, så du ska minsann få visa vad du går för bye_bye

Härligt att ni haft det så bra, ska bli roligt att höra vad man kan göra på öarna om man inte badar :rolleyes: ;)

ENIAC
2006-08-01, 18:14
Åker i september, så innan dess...:rolleyes:

Ska du till Sporaderna OCKSÅ? Jag trodde du bara skulle till östra Kykladerna och härja! Det var värst..!flabb_flab

Eva L
2006-08-01, 20:30
Välkommen hem. Ska bli intressant att läsa om dina favoriter. Skopelos är ett kommande resmål för mig om inte nästa år så året efter. Skönt att det finns fler som gillar att komma hem trots att resan varit bra. Precis den känslan har jag alltid också även om några resor som årets kunde fått vara lite längre.

Eva

Zanét
2006-08-02, 10:52
Välkomna hem igen :) Väntar också med spänning på intressant resereapport :D

//Zanét bye_bye