Logga in

Visa fullständig version : Grekiska Soppköket i Göteborg

iakk
2005-04-29, 08:58
Hej!

Vill tipsa om och varmt rekommendera det Grekiska Soppköket som ligger i Saluhallen i Göteborg!
Efter en härlig cykeltur i gårdagens vårsol avnjöt jag en tallrik bönsoppa, till det bröd och vatten, för bara 30 kronor! Varje dag serveras flera olika soppor och grytor för en billig peng, och bara det att man sitter i saluhallen och äter tycker jag är en upplevelse i sig. Några meter därifrån ligger det grekiska ståndet, Alexandras, och där kan man köpa allt det goda som man haft med sig hem från sin senaste resa men redan hunnit äta upp...

Så alla ni som har vägarna förbi Göteborg, och ni som redan bor här, och som ännu inte har ätit där -gör det!

Trevlig valborg!

/Kajsa.
Som äntligen kommit på rätt sida hundrastrecket...

epiros
2005-04-29, 09:15
Hej!

Vill tipsa om och varmt rekommendera det Grekiska Soppköket som ligger i Saluhallen i Göteborg!
Efter en härlig cykeltur i gårdagens vårsol avnjöt jag en tallrik bönsoppa, till det bröd och vatten, för bara 30 kronor! Varje dag serveras flera olika soppor och grytor för en billig peng, och bara det att man sitter i saluhallen och äter tycker jag är en upplevelse i sig. Några meter därifrån ligger det grekiska ståndet, Alexandras, och där kan man köpa allt det goda som man haft med sig hem från sin senaste resa men redan hunnit äta upp...

Så alla ni som har vägarna förbi Göteborg, och ni som redan bor här, och som ännu inte har ätit där -gör det!

Trevlig valborg!

/Kajsa.
Som äntligen kommit på rätt sida hundrastrecket...

Det där låter mysigt, synd att man inte bor i Göteborg.

Trevlig Valborg från Malmö!

:) epiros

Marianne
2005-04-29, 09:32
Ja, bönsoppan i Saluhallen i Göteborg, den ska jag sent glömma! Mums!
Men om inte jag minns helt fel, så har samme ägare också en liten taverna i Saluhallen i Malmö, med samma goda soppa på menyn, - eller finns den inte kvar (det är ett tag sen jag var i Malmö)?

Marianne

epiros
2005-04-29, 09:35
Ja, bönsoppan i Saluhallen i Göteborg, den ska jag sent glömma! Mums!
Men om inte jag minns helt fel, så har samme ägare också en liten taverna i Saluhallen i Malmö, med samma goda soppa på menyn, - eller finns den inte kvar (det är ett tag sen jag var i Malmö)?

Marianne

VA :confused: Jag får ta mig dit och kolla. Det var ett tag sedan jag var i
salu-hallen:D

inkfish
2005-04-29, 13:59
Killen som ägde Alexandras i Göteborg flyttade till Malmö och öppnade likadant soppkök där. Det var hans dotter - alltså Alexandra - som tog över i Gbg.

Men det här är många år sen så om han har kvar stället i Malmö vet jag inte.

Lissi
2005-04-29, 15:10
Vi ska till Göteborg om en vecka så jag ska kolla där och nästa gång jag är i Malmö så måste jag ju kolla där med!:p

Lissi....SNART SYMI!

Riitta
2005-04-29, 16:08
Jag brukar inte missa "soppköket" heller när jag tar mig en ledig dag i Götet:)
Saluhallen är en av mina favoritställen i den staden.
Saknar den sedan vi flyttade hit därifrån för 25 år sedan:)

Riitta

Lissi
2005-05-19, 10:20
Jo....Visst var det underbar mat i soppköket! Vi var där för ett par veckor sedan och jag åt en härlig grönsaksgryta och vännen åt en pastarätt....Men av grannarna som kom och satte sig bredvid och där ALLA tog bönsoppa så förstod jag att det är det man ska äta nästa gång.
Jag frågade och mycket riktigt finns det grekiskt i saluhallen i Malmö också!klapp_klap Tänk att jag missat det när jag varit där...

30 dagar kvar till maten i GREKLAND!

Zanét
2005-05-19, 10:51
Inte behöver man åka ända till Göteborg ;) för att besöka hans soppkök. Han finns både i Malmö och Lund flabb_flab Mycket prisvärt och supergott!!

"Greken i Lund" tror jag att han kallar sig i Lund. Ligger mitt emot universitetets administrationsbyggnad nere i en källare.

I Malmö huserar han i Saluhallen bredvid restaurang Yasso.

//Zanét

epiros
2005-05-19, 11:36
Inte behöver man åka ända till Göteborg ;) för att besöka hans soppkök. Han finns både i Malmö och Lund flabb_flab Mycket prisvärt och supergott!!

"Greken i Lund" tror jag att han kallar sig i Lund. Ligger mitt emot universitetets administrationsbyggnad nere i en källare.

I Malmö huserar han i Saluhallen bredvid restaurang Yasso.

//Zanét

YASSÅflabb_flab

Zanét
2005-05-19, 16:12
Lite kompletterande info om soppköken i Malmö-Lundregionen.

Tidigare angav jag felaktigt att det hette "Greken i Lund". Är nu på hemmaplan igen och kollade upp det hela. "Hemma hos Greken" heter Lundastället och inget annat ;)

Hemma hos Greken - Sandgatan 10, Lund. Tel: 046 - 32 44 33
Greken - Saluhallen Lilla Torg, Malmö. Tel: 040 - 97 55 12

Zanét bye_bye

Riitta
2005-05-19, 16:36
"Hemma hos Greken" Så det var kanske hemma hos erflabb_flab

Riitta

Zanét
2005-05-19, 16:42
"Hemma hos Greken" Så det var kanske hemma hos erflabb_flab Riitta

Nja, inte riktigt. Hemma hos oss är en annan (grekisk) historia. Inga fasta öppettider och endast improviserade menyer. Just nu kan vi snabbt svänga ihop kirskålspajer för oväntade gäster flabb_flab

//Zanét bye_bye

Riitta
2005-05-19, 16:44
Hoppas i allafall att du slipper äta gräs i dag och får en tårtbit i ställetflabb_flab

Riitta

Zanét
2005-05-19, 16:46
:D Idag blir det varken ogräs, grekiskt eller tårta. Idag blir det pizza och tårtan får anstå tills på lördag :)

//Zanét bye_bye

Riitta
2005-05-19, 16:51
Det blev pizza här också, fast bara en liten bit av äkta mannens som hade köpt en till sig själv. Jag fick bara smaka:o .

Strunt samma. Är ingen pizzavän i vilket fall som helst:)

Riitta

epiros
2005-05-19, 17:04
Lite kompletterande info om soppköken i Malmö-Lundregionen.

Tidigare angav jag felaktigt att det hette "Greken i Lund". Är nu på hemmaplan igen och kollade upp det hela. "Hemma hos Greken" heter Lundastället och inget annat ;)

Hemma hos Greken - Sandgatan 10, Lund. Tel: 046 - 32 44 33
Greken - Saluhallen Lilla Torg, Malmö. Tel: 040 - 97 55 12

Zanét bye_bye

Yasso Zanet, och grattis på födelsedagen förresten

bye_bye epiros

epiros
2005-05-19, 18:53
Yasso Zanet, och grattis på födelsedagen förresten

bye_bye epiros

Yassas, menar jag naturligtvis;)

bye_bye epiros

Zanét
2005-05-19, 20:22
Yassas, menar jag naturligtvis;)

bye_bye epiros

Jag tackar och bugar :) Apropå geia sou kontra geia sas så får du gärna använda dig av geia sou - Vi är ju kalimeraner båda två.

//Zanét bye_bye

epiros
2005-05-19, 20:36
Jag tackar och bugar :) Apropå geia sou kontra geia sas så får du gärna använda dig av geia sou - Vi är ju kalimeraner båda två.

//Zanét bye_bye

Apropå geia sou kontra geia sas:confused: jag fattar nada:confused: rena grekiskan för migflabb_flab kan du förklara ?

Zanét
2005-05-19, 20:54
Apropå geia sou kontra geia sas:confused: jag fattar nada:confused: rena grekiskan för migflabb_flab kan du förklara ? :)
epiros

Lugn o fin ;) Geia sou/Yasso kontra Geia sas/Yassas. Du skrev ju i tidigare inlägg "Yasso Zanét" vilket var helt korrekt. Sedan ändrade du till det lite mer hövliga "Yassas", vilket också var korrekt om man betänker att vi inte känner varandra personligen.

Geia sou är alltså i singular form medan Geia sas är i pluralis OCH även vid mer formell hälsning.

Tycker vi kör med Geia sou eftersom vi, som jag nämnde tidigare, är Kalimeraner båda två flabb_flab

//Zanét bye_bye

epiros
2005-05-19, 21:00
Lugn o fin ;) Geia sou/Yasso kontra Geia sas/Yassas. Du skrev ju i tidigare inlägg "Yasso Zanét" vilket var helt korrekt. Sedan ändrade du till det lite mer hövliga "Yassas", vilket också var korrekt om man betänker att vi inte känner varandra personligen.

Geia sou är alltså i singular form medan Geia sas är i pluralis OCH även vid mer formell hälsning.

Tycker vi kör med Geia sou eftersom vi, som jag nämnde tidigare, är Kalimeraner båda två flabb_flab

//Zanét bye_bye

Geia sou, Zanetflabb_flab jag trodde yasso betydde ungefär; hej då. Men man blir aldrig för gammal för att lära nytt;)

bye_bye epiros

Zanét
2005-05-19, 21:07
Geia sou, Zanetflabb_flab jag trodde yasso betydde ungefär; hej då. Men man blir aldrig för gammal för att lära nytt;)

bye_bye epiros
Håll i dig nu, men yasso/yassas betyder ÄVEN hej då :eek: i singular resp pluralis :cool:

//Zanét bye_bye

epiros
2005-05-20, 07:52
Håll i dig nu, men yasso/yassas betyder ÄVEN hej då :eek: i singular resp pluralis :cool:

//Zanét bye_bye

YASSÅflabb_flab