handdator

Visa fullständig version : Tidvatten i Medelhavet


Elisabet
2006-07-31, 10:12
Har klippt ihop citat från en annan tråd:

Men, strandbilden; tänk jag minns inte att stranden fortsätter bakom - eller rättare sagt hitom på bilden - stenen som går ut mot vattnet lite ovanför mitten på bilden. Kan det har varit högre vatten när jag var där? Har ett bestämt minne av att man inte kunde passera den om man inte simmade runt den.
Kan ha varit så. Alla gånger jag varit där har man kunnat gå emellan.
Hur mycket tidvatten är det där? Det känns inte som att jag minns fel. Har jämfört med mina bilder också ifall det helt enkelt är en sten som jag inte kommer ihåg, men det verkar inte så.
Tror inte det är något (tidvatten).
Alltså om ni kollar på veckans bild så ser ni att där troligen ÄR tidvatten. Jag skulle hålla det för troligt att vattnet kan gå ända upp i den röda, längsgående strimman där en kvinna ligger och solar.

Och i så fall går vattnet också upp över stenen som delar av stranden.
Ang. tidvatten så är det ju lite tidvatten överallt på hela jorden, fast det är ju inte överallt det syns. I Medelhavet ska det göra det, i alla fall tror jag att jag har läst om det någon gång, men jag minns inte hur mycket. Det borde finna någon här som kan sånt tycker jag :)

Eftersom ingen svarat letade jag lite, och hittade detta på Vattenportalen: "Medelhavet är måttligt påverkat av tidvatten och skillnaden mellan ebb och flod är i allmänhet mindre än 30 cm."

Det är alltså stenen som skjuter ut mot vattnet i mitten av den här stranden det handlar om:

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/30.jpg

Hjälp mig att uppskatta: om vattnet var 30 cm högre den hösten när jag var där, då skulle det väl gå en bit upp på stenen, åtminstonen ungefär i höjd med den främre "kanten"? Eller vad tror ni?

Annki
2006-07-31, 10:34
Har upplevt samma fenomen när vi var till Porto Katsiki på Lefkas. Vi hade sett på bilder att det var strand på båda sidor när man kommit ned från den långa trappan. Men när vi kom dit hade vi bara en stor klippa på vår vänstra sida och för att komma runt den skulle vi varit tvugna att vada i ganska högt vatten. Har jämfört senare med bilder därifrån och det verkar vara torrlagt på de flesta bilderna.
Vi var där tidigt på året, i slutet på april - och stranden till höger var UNDERBAR! (Så det gjorde ju inget, men visst är det märkligt)

Ann-Kristin.

karinafp
2006-07-31, 12:31
Nja... om man bor vid havet, så vet man att det inte är så märkligt att vattenståndet inte är konstant, utan varierar då och då... helt normalt, faktiskt. Beror inte enbart på månen, utan även bl a på vindar och lufttryck. Ibland är det uppförsbacke för att komma ombord på båten från bryggan, ibland går det utför. ;)

Karin
f d skärgårdsbo

Elisabet
2006-07-31, 12:43
Nja... om man bor vid havet, så vet man att det inte är så märkligt att vattenståndet inte är konstant, utan varierar då och då... helt normalt, faktiskt. Det behöver man knappast bo vid havet för att känna till. Vattenståndet varierar i alla vattendrag, beroende på årstid och flera andra faktorer. Förändringar under samma dygn beror dock vanligen på tidvatten.

Peter
2006-07-31, 14:11
Nja... om man bor vid havet, så vet man att det inte är så märkligt att vattenståndet inte är konstant, utan varierar då och då... helt normalt, faktiskt. Beror inte enbart på månen, utan även bl a på vindar och lufttryck.

Det är inte helt ovanligt att det slår så mycket som +/- 50 cm från normalvattenståndet vid kusten. T o m i Vänern kan det slå så mycket som 25 - 30 cm +/-! Så en bild tagen vid lågtvattenstånd och ebb skiljer sig rätt mycket från en tagen vid högt vatten och flod. Det kan alltså lätt skilja en bra bit över en meter! Och då både det märks och syns.

Peter

Rolf
2006-07-31, 15:09
Vist är det så att vattnet höjer och sänker sig men min erfarenhet är det nog snarare är så att stranden höjer och sänker sig. Vindar och strömmar för ständig ny sand och sten till stranden och tar tillbaka till havet vid andra tillfälle.
Kanske är sten större nere under stranden och når ut mot vattnet, och då får man kanske gå i vattenbrynet. Vem vet? Ref till bilden.
Stränderna här utanför (Helsingborg) ändras ständig i utseende med sand och sten från år till år. Från dag till dag om det blåser och stormar.
En som utnyttjar dessa bad och stränder varje dag.
Rolf