handdator

Visa fullständig version : Kefalonia över dagen från Zakynthos?


zeus
2006-07-30, 13:45
Hej
Jag och frugan ska vara 14 dagar på Zakynthos och funderar så smått på att ta en dagstur till Kefalonia. Jag har sett att det går en båt så att man kan vara på Kefalonia från 9:30 till 19:00.Är det någon som kan tipsa om bra restauranger,stränder och sevärdheter.Ska man stanna där båten kommer in eller ska man ta buss eller taxi till någon annan ort, eller är detta en befängd idé som ska undvikas?
/zeus

Panakakis
2006-08-04, 08:38
Hej Zeus!
Det är många som gör en dagstur eller flera dagar besöker Kefalonia från Zakynthos. Det går en färja två gånger om dagen i vardera riktningen. En upplysning angående denna färja är att de tider som finns ofta ändras i bland under somaren och följer ej tiderna på färjebolagets hemsida. Zakynthos är en stor ö och färjelägret ligger på norra delen Skinari och är rätt långt från turistorterna och färjelägret på Kefalonia ligger nedanför byn Pessada
ca. 1 mil från huvudstaden Argostoli. Då Kefalonia är ca. 50% större än Zakynthos så är det stora avstånd att åka om man vill se intresanta delar av ön. Bussförbindelserna är inte att rekomendera till färjelägren. Taxi kan bli rätt dyrt på grund av de stora avstånden. Min rekomendation är att hyra en bil för 300 - 400 kr/dag då får ni ut mera av en sådan utfärd.
Tips om platser som kan besökas är Melissanthi grottan vid Sami, Assos en mycket fin by, Myrthos stranden, Klostret St Gerasimos och staden Argostoli där ni äter på Captens Tabel vid hamnen. Hiner ni så besöker ni Fiskardo i norr men det kan bli knapt om tid på en dagutflykt.

Hälsningar PANAKAKIS

zeus
2006-08-07, 21:47
Hej Panakakis!
Vi ser framemot att besöka Kefalonia och vi är tacksam för alla bra tips som du har gett oss.Vi ska försöka förboka bil när vi ser vilket datum som passar oss bäst.
//zeus