handdator

Visa fullständig version : Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!


ebh
2006-07-29, 17:52
Hej,
Vid vår utresa till Santorini den 3 juni blev avresan 14 timmar och 40 minuter försenad.
Novair har nu meddelat oss att vi får 0 kronor i kompensation för förseningen! Ja, ni läste rätt: 0 kronor. Inget, nothing, nada!!
Orsak: Vi köpte enkel resa (vår slutdestination och återresa finns inte inom Novairs utbud).
Vi har begärt det rimliga 1/7 (en sjundedel) av resan pris samt hälften av det eftersom det var enkel resa. Totalt för oss två innebär det ca 250kr (vi köpte resan tidigt, den var billig).
Detta är knappas värt att tjafsa om för Novair (eller kanske för oss?). Vår tid är mer värdefull. Det handlar mer om en princip. Får man behandla folk hur som helst?
Vi köpte inte på kortet denna gång. Där finns inget att hämta. Vad säger Allmänna Reklammationsnämnden?
Varning för den ovänliga och oförstående inställning som Novair uppvisar. Vi tänker överklaga men de har redan mer eller mindre berättat för oss att vi kan glömma att få några pengar för 14 timmar och 40 minuters försening. Helt otroligt!! En hel semesterdag gick åt skogen!!
Vänlig hälsning,
ebh@telia.com

emelie
2006-07-30, 12:08
Håller verkligen med dig om att det är dålig stil! Men de förlorar på det i längden... det gäller alla företag som visar upp den här snålheten. Vad de inte verkar förstå är att nästa gång väljer inte ni att flyga med Novair -och inte era närmaste heller! Där med har de förlorat mycket mer än 250 spänn!

Eva L
2006-07-30, 13:56
Så billiga biljetter som många av oss hittat via Apollo och Novair lär vi nog ändå fortsätta att flyga med bolaget som hade otroligt bra service på de plan jag åkte i sommar. Har själv en reseförsäkring som täcker längre förseningar så om ni har en vanlig hemförsäkring finns där antagligen en hemförsäkring som kan täcka vissa kostander men nu var kanske er resa så billig att självrisken är större än det belopp ni skulle få. Jag fick själv 60 kr från Novair för drygt fem timmars försening och det är jag helt nöjd med. Kostar resan bara några hundra enkelväg har jag ändå gjort en bra affär.

Eva (som inte arbetar hos Novair eller Apollo)

rhodosfanast
2006-07-30, 15:26
Enkelbiljetter gäller inte under packetreselagen det är att läsa baktill på sin biljett där står allt vad som gäller.

Tycker det svenska folket har blivit så gnälliga de sista åren går allt fel så skall dom ha ersättning för det lilla minsta som händer...:mad:

kari
2006-07-30, 15:40
Enkelbiljetter gäller inte under packetreselagen det är att läsa baktill på sin biljett där står allt vad som gäller.

Dette gjelder når man reiser med charterselskaper her i Norge,
- "kun fly" dekkes ikke, selv om man har kjøpt tur/retur, man må ha kjøpt minst en overnatting.
Om ruteflyselskapene har andre regler vet jeg ikke.

:) Kari

Elisabet
2006-07-30, 16:20
Oavsett vilket som gäller så måste det ju ha stått i villkoren för resan. Dem har man godkänt när man köpte biljetten, även om man inte har insett att bolaget inte står för vissa kostnader som man själv tar för givet att de ska täcka.

Om Novairs besked strider mot resevillkoren borde det räcka med att påpeka det och begära omprövan av beslutet. Om beskedet däremot är i enlighet med resevillkoren har de rätten helt på sin sida, och det lär inte finnas något att göra åt det.

Agda
2006-07-30, 17:55
Tag kontakt med konsumentvägledningen i din kommun, hänvisa till EU-förordning 261/2004. Det är Komsumentverket som har tillsynsansvar över att flygbolag följer förordningen. De kan hjälpa dig med att avgöra om händelsen faller under förordningen. Ett flygbolag eller researrangör kan aldrig avtala bort EU-förordningen.
Agda

SteffTee
2006-07-30, 19:16
Eftersom jag jobbar på Arlanda blir jag lite nyfiken, resevillkoren orkar jag inte leta upp och läsa igenom. Fick ni någon form av mat eller dryck under tiden som ni fick vänta?

ebh
2006-07-31, 08:51
Eftersom jag jobbar på Arlanda blir jag lite nyfiken, resevillkoren orkar jag inte leta upp och läsa igenom. Fick ni någon form av mat eller dryck under tiden som ni fick vänta?

Svar
Ja, vi fick 2st vouchers á 100kr per person. Då jag menade att de var svårt att få ihop mat och fika under förseningen, som först aviserades till ca 13 timmar, stod Apollo och Novair på sig. De menade bestämt att 200kr räcker för 2 mål mat samt 1-2 fika i Arlandas restauranger. Vi provköpte och 2 vouchers räckte till: 2 små drickyoughurt, 2 smörgåsar, 2 festis och en pytteliten chokladbit.

Svar till dig som anser att svenska folket har blivit gnälligt (v g se tidigare inlägg)
Jag är inte svenska folket, jag är en vanlig resenär som har ganska mycket erfarenhet av resor och spec greklandsflyg och charter. Jag har ö-luffat i Grekland sedan 1974, med några års avbrott då barnen var små.
Dessbättre har den här typen av försening inte hänt mig tidigare. På det hela har mina resor gått bra och jag är oftast nöjd.

Ang det finstilta, dvs att det faktiskt finns regler: man får inget tillbaka på enkelresa
Ja, det är riktigt. Novair har rätten på sin sida, man får tydligen inget åter vid enkelresa, bara att lägga ner. Men ändå! 250kr är inget för dem.

Trevlig resa önskar
ebh

Elisabet
2006-07-31, 10:23
Novair har rätten på sin sida, man får tydligen inget åter vid enkelresa, bara att lägga ner. Men ändå! 250kr är inget för dem.Jag förstår att det känns irriterande att inte få någon ersättning.

250 kr är inget för dem, men som du skrev tidigare så handlar det om en princip: villkoren ska gälla för alla.

Jag tillhör dem som får större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar och därmed ger dem bättre förmåner än dem som tyst accepterar de villkor de har skrivit under på.

Den principen tjänar de i längden på att hålla!

Ioslina
2006-07-31, 10:32
Vet att det har ofta nämnts, när man bokar en flygstol utan övernattning. Då omfattar inte resan av den sk paketreselagen. Det krävs minst en övernattning ordnad av bolaget, för att lagen ska ingå. Tråkigt nog!

inkfish
2006-07-31, 10:38
Vet att det har ofta nämnts, när man bokar en flygstol utan övernattning. Då omfattar inte resan av den sk paketreselagen. Det krävs minst en övernattning ordnad av bolaget

Det där vet man ju om så det är vågspel där man själv står risken. Och i (höftar) 19 fall av 20 går det ju bra. Själv har jag åkt på såna biljetter sen de återinfördes i början av 90-talet (?) och jag har ännu inte råkat ut för den 20:e gången. Skulle jag göra det är det dock bara att bita i det sura äpplet.

kari
2006-07-31, 18:24
Vi var så utrolig heldige den e n e gangen vi (hittil) har vært utsatt for en forsinkelse av betydning (7-8 timer), at vi hadde booket en
14 dagers uspes reise til Egina, fordi DEN var 200 kr billigere enn "kun fly" til Athen :D
( ikke alltid å så lette å forstå seg på disse reiseselskapene :confused: )

- på Egina var vi ikke i det hele tatt, men transfer til Piraeus benyttet vi jo, og en liten erstatning i posten fikk vi og.
Siden forsinkelsen var kjent allerede før vi hadde sjekket inn, ble vi kjørt med buss til en taverna i Glyfada, hvor vi kunne bestille inn mat på selskapet's regning, - og deretter vandre rundt i solen, mens vi ventet på å bli kjørt tilbake til flyplassen (der baggasjen vår var oppbevart)

:) Kari

inkfish
2006-07-31, 22:59
Men vilken tur! Och så fick ni se lite av Glyfada också:D

Agda
2006-08-01, 09:34
Jag tillhör dem som får större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar och därmed ger dem bättre förmåner än dem som tyst accepterar de villkor de har skrivit under på.

Den principen tjänar de i längden på att hålla!

Just det ,flygbolaget tjänar på dem som tyst tiger still, pengar alltså! Resevillkoren som man skriver på kan gå i strid med vad EU-förordningen säger och varför ska man då låta flygbolagen hållas. Det handlar inte om att få extra förmåner utan vad du som resenär har rätt till. Allt har kommit till för att skydda resenären från att utsättas för situationer som blev allt vanligare förseningar, överbokade flyg och inställda flyg.
Agda

ebh
2006-08-01, 18:52
Jag förstår att det känns irriterande att inte få någon ersättning.

250 kr är inget för dem, men som du skrev tidigare så handlar det om en princip: villkoren ska gälla för alla.

Jag tillhör dem som får större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar och därmed ger dem bättre förmåner än dem som tyst accepterar de villkor de har skrivit under på.

Den principen tjänar de i längden på att hålla!

Tack för alla svar!
Det har varit intressant att läsa era åsikter. Bl a förstår jag att man inte skall sticka ut näsan för mycket. Till och med här på Kalimera kan man då få en liten "knäpp".
Två reflektioner:
-Mitt lidande för nästan 15 timmars försening blir väl inte mindre för att jag köpte enkel resa (som alltså enl Novair inte ger rätt till ersättning)?
-Den frihetliga atmosfär som präglar många av inläggen på Kalimera, dvs att själv styra sin tillvaro under resan och söka sina egna äventyr, gynnas den tanken verkligen av några av de inlägg jag fått? Bl a att man mer eller mindre får skylla sig själv om man chansar och köper enkelresa. Kanske bättre att låta sig styras upp? Eller varför inte: köp charterresa komplett från början. Hotel, grisfest och allt. Klart, fixat!
Trevlig resa önskar
ebh

Agda
2006-08-01, 21:22
Bl a att man mer eller mindre får skylla sig själv om man chansar och köper enkelresa.

Du skall inte alls behöva "skylla dig själv" om du köpt en enkelresa. Flygstolsköp, enkel eller t&r omfattas inte av paketreselagen ,nej, men det ska gå under samma regler som om du köpt en reguljärbiljett.
Agda

Ioslina
2006-08-01, 21:42
Jag som både är "greklandsälskare och greklandsresande", förstår dig att man inte köper en komplett charter biljett, inklusive allt. Utan man vill ha det äventyrligt, resa och se mkt som man inte gör om man bara åker charter. Därför förstår jag dig att du bara köper flygstol, det är vi väldigt många som gör! Så det enda tråkiga i det hela är ju att det inte ingår någon ersättning för försening i paketreselagen.
så det är nog inte någon som velat att du ska skylla dig själv!
Hur länge var du borta i Grekland...?

Elisabet
2006-08-01, 22:59
Tack för alla svar!
Det har varit intressant att läsa era åsikter. Bl a förstår jag att man inte skall sticka ut näsan för mycket. Till och med här på Kalimera kan man då få en liten "knäpp".
Två reflektioner:
-Mitt lidande för nästan 15 timmars försening blir väl inte mindre för att jag köpte enkel resa (som alltså enl Novair inte ger rätt till ersättning)?
-Den frihetliga atmosfär som präglar många av inläggen på Kalimera, dvs att själv styra sin tillvaro under resan och söka sina egna äventyr, gynnas den tanken verkligen av några av de inlägg jag fått? Bl a att man mer eller mindre får skylla sig själv om man chansar och köper enkelresa. Kanske bättre att låta sig styras upp? Eller varför inte: köp charterresa komplett från början. Hotel, grisfest och allt. Klart, fixat!
Trevlig resa önskar
ebhSka jag ta åt mig eftersom det är mig du citerat, eller?
Jag kan bara upprepa mig och igen säga att för mig är det en självklarhet att de villkor man har skrivit under på gäller. Det har inget med att skylla sig själv att göra.

Det kan ju vara så att villkoren är dåliga, men det är ju en annan sak, och inget man kan åberopa i efterhand. Jag kan inga villkor, men om det är som andra här säger att enkelresor inte ersätts så är jag den första att tycka att det är en dålig och obegriplig regel.

Att villkoren inte skulle följa eu-förordningar eller andra lagar och regler, som någon sagt, tvivlar jag däremot starkt på. Tvärtom har säkert bolagen lagt mycket tid och pengar på att formulera avtal som håller i alla lägen. Allt annat vore rena döden för företaget.

Till sist måste jag bara kommentera det här som du skriver: "Bl a förstår jag att man inte skall sticka ut näsan för mycket. Till och med här på Kalimera kan man då få en liten "knäpp"."

Jag kan inte tycka att du på något sätt har stuckit ut näsan. Du har berättat om vad du varit med om och vad du tyckte om det. Inget kontroversiellt i det.

Man skriver ju i ett forum för att delge andra sina erfarenheter, synpunkter och kunskaper och för att få del av andras. Det betyder oftast att några håller med om det man själv skrivit, medan många inte gör det. Att man får en lite "knäpp" för att man inte får medömkan och medhåll av alla, känns som ett väldigt främmande sätt att uppleva saken.

Agda
2006-08-02, 08:00
Att villkoren inte skulle följa eu-förordningar eller andra lagar och regler, som någon sagt, tvivlar jag däremot starkt på. Tvärtom har säkert bolagen lagt mycket tid och pengar på att formulera avtal som håller i alla lägen. Allt annat vore rena döden för företaget.


Då har du missat många konsument-upplysningsprogram i media! Genom att skriva luddiga formuleringar i resevillkoren eller utelämna så att du som kund inte vet exakt vad som gäller utan måste söka vidare för att få rätt information. Företagen kalkylerar ju med att du som kund skall "tiga still" och inte orka söka efter dina rättigheter eller göra en anmälan! Det är vinstdrivande företag ingen välgörenhet de håller på med. "En svensk tiger" är ju ett motto vi fått lära oss men varför skall vi göra det och bli snuvade på vad vi har rätt till. Vi svenskar är väldigt naiva och tror gott om alla.
Om man läser resevillkoren på tex Apollos sida så framgår det inte vad som gäller för endast flygstol utan man hänvisar till respektive flygbolags regler och där är det EU-förordning 261/2004 som gäller.

Att man inte får pengar tillbaka om man köper en Supersaver vid av-bokning är en sak som inte har med att göra vad som gäller vid ersättningar för förseningar och inställda flyg.

Agda,som har många års erfarenhet från transportföretag med personresor

Eva L
2006-08-02, 09:02
Jag är inte alls insatt i dessa regelverk och tillämplig lagstiftning men kan det inte finnas ett samband mellan det pris som betalats för biljetten och eventuell kompensation till kunden i efterhand. Nu kanske frågeställaren överklagar beslutet om det är överklagningsbart så då kanske vi får ett slutgiltigt svar.

Vid vår försening på drygt 5 timmar fick varje resenär en kupong på 60 kr oavsett vilket pris som betalats för biljetten så för den som betalat under 300 kr blev det en procentuellt hög ersättning.

Beträffande synpunkterna att man inte får sticka ut tycker jag det är lite märkligt eftersom alla väl har rätt att säga sin mening och åsikter brukar ju gå i sär.

Eva

Janérik
2006-08-02, 11:22
Jag är inte alls insatt i dessa regelverk och tillämplig lagstiftning men kan det inte finnas ett samband mellan det pris som betalats för biljetten och eventuell kompensation till kunden i efterhand. Nu kanske frågeställaren överklagar beslutet om det är överklagningsbart så då kanske vi får ett slutgiltigt svar.
Eva

Nja, biljettens pris har knappast nånting att göra med om man ska få ersättning vid försening eller inte, det är ju alltid samma regler som gäller. Däremot tycker åtminstone jag att en som har köpt en dyr biljett borde få högre ersättning än en som har köpt en billig biljett men det brukar väl lösas så att man får en viss del av resans pris i ersättning.
Då det gäller enkelresor så finns det väl ganska klara eu-regler om vad som gäller då de går under samma regler som reguljärresor. Jag har inte dessa regler i skallen men som någon annan redan skrev så kan säkert konsumenvägledaren ge svar på detta. Som jag har förstått det så försöker alla bolag att på något sätt kunna ersätta lägre än vad reglerna säger.

Mvh Janérik

Agda
2006-08-02, 12:25
Det är klart att det blir en viss skillnad vad man betalat för biljetten om man inte har haft andra utgifter pga tex försening.Att motivera en ersättning på 1000 skr och däröver blir ju svårare.Det går nämligen inte att anmäla till ARN om ersättningskravet understiger 1000skr när det gäller resor. Detta är förmodligen alla i resebranschen medvetna om och kan därför i lugn och ro stoltsera med texten "Vi följer ARN:s rekommendationer." i sin information.
Agda

Eva L
2006-08-02, 13:22
Jag tänkte nog mest på att ersättningen i efterhand kanske är procentuell. Det alla får direkt på Arlanda för att kunna handla fika eller mat är naturligtvis lika.

Eva

sussisanna
2006-08-03, 18:56
Hej!

Min son åkte 9 juni till Zakynthos med Airtours charter på en charterresa. Flyget ner var ca 9,5 timmar försenat. De fick matbiljetter på Arlanda men informationen var inte tillräcklig. Däremot när de kom hem låg ett brev från Airtours om ersättning på 300kr plus 70kr för den mat de bokat och betalat för. Detta trots att de inte brukar ersätta förseningar. Dessutom fanns det ett förseningsintyg medskickat att använda till reseförsäkringen. Eftersom sonen och hans resesällskap hade köpt reseföräkring fick de även 600kr i förseningsersättning.

Peter
2006-08-03, 20:29
Utan att lägga några värderingar åt något håll så kan man konstatera att denna tråd är rena reklamen för att se till att man har vettiga reseförsäkringar! Då får man ersättning för förseningar.

Av rent intresse skrev jag ut och läste EU-förordningen, 9 A4 sidor... Då kan man konstatera att Novair har helt rätt i det att inte betala ut någon form av kompensation. Däremot kan man ifrågasätta om 200 Kr per person verkligen räcker till mat och dryck under 15 tim på Arlanda. 15 timmar skulle jag påstå omfattar frukost, lunch, middag och kanske någon fika. Då räcker inte 200 långt när man är tvingad att äta ute.

I ert fall gäller att efter 3 timmar måste bolaget erbjuda mat och förfriskningar i rimligt förhållande till förseningen. Vid långa förseningar även hotellrum med transport och allt annat som där tillhör. De har dessutom stora krav på att informera passagerarna om förseningen och om vilka regler som gäller kring denna. Ni ska dessutom erbjudas 2 gratis telefonsamtal, fax eller E-mail. Efter 5 timmar skall ni erbjudas att avstå resan och få pengarna tillbaka.

Så möjligtvis kan ni begära ersättning för att ni hade högre kostnader för mat och förfriskningar än Novair erbjöd. Det hade jag slagit ner på och begärt hos Novair.

Sedan. Det spelar ingen roll vilka villkor man skrivit på när man köpte biljetten. Det som står bak på biljetten ang ersättning för förseningar eller inställda flyg kan man bortse från totalt. Det är alltid EU-förordningen som gäller, oavsett vad flygbolaget säger. Dessutom tar konsumentverket upp krav under 1000 Kr om det är av PRINCIPIELLT intresse. Vilket knappast är fallet här då Novair inte behöver kompensera någon enl EU-förordningen.

Det mest intressanta är om flyget är överbokat så att man inte kommer med! Om destinationen som i detta fall är Grekland så är ersättningen 400 € plus att de måste antingen betala tillbaka biljetten eller fixa första bästa transport till destinationen. Fickpengarna fixade! Ang_elx :D Jag har faktiskt varit med om överbokade flyg två gånger. Fast båda gångerna blev jag uppgraderad en klass och kom med. Men det gjorde inte ont med servicen och allt fritt... Ang_elx :D ;)

På konsumentverkets sida finns en kortguide om allt detta. Den är två A4. Skriv ut den och ta med. Och se över försäkringarna.

Peter

inkfish
2006-08-03, 20:41
Intressant läsning Peter!

Undrar över en detalj bara:

'Dessutom tar konsumentverket upp krav under 1000 Kr om det är av PRINCIPIELLT intresse. Vilket knappast är fallet här då Novair inte behöver kompensera någon enl EU-förordningen.


Menar du inte ARN där? De har en 1000-kronorsgräns alt principiellt intresse.

ebh
2006-08-03, 21:13
Stort tack för alla svar!
Det var ju verkligen intressant att läsa allt ni har att säga om vår utresa.
Novair meddelar just idag att man inte tänker betalar någon ersättning för förseningen. Vi har det nu bekräftat på papper. Det formuleras i ett artigt och trevligt brev. De hänvisar till de allmänna regler för förseningar som finns och pekar då speciellt på att vi hade enkelresa.
Åter tack för allas engagemang!
ebh

Peter
2006-08-04, 02:13
Menar du inte ARN där? De har en 1000-kronorsgräns alt principiellt intresse.

Tack. Naturligtvis är det ARN. Fick väl kortslutning pga värmen... :eek: Ang_elx

Peter

Peter
2006-08-04, 02:39
...pekar då speciellt på att vi hade enkelresa.

Enkelresa eller t o r spelar ingen roll! Där biter sig Novair i tummen. Det är dåligt av dem att hänvisa till det eftersom de ändå har rätten på sin sida enligt EU-förordningen. Det är irriterande när de försöker fibbla bort kunden med felaktiga argument. De om några borde ju veta vad som gäller! Dålig stil.

Att avbryta en semester på vägen ner är väl inte särskilt troligt att man gör, även om man råkar ut för förseningar. Men man bör känna till detta om det skulle behövas: Om man bokat flyg tex Kiruna - Arlanda - Milano - Athen och planet i Milano blir mer än fem timmar försenat har man rätt att avbryta hela resan och få pengarna tillbaka, och dessutom måste flygbolaget se till att man kommer tillbaka till Kiruna på deras bekostnad.

Det är ett långsökt senario, och menat som exempel, men för en kortsemester eller affärsresa kan det vara bra att veta. Allt sådant framgår i den lilla broschyren från Konsumentverket jag nämnde här ovan.

Peter

Agda
2006-08-04, 07:42
En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.Jag har ett fall uppe i ARN så jag har fått massor med utförlig information och tolknings hjälp av EU-förordning 261/2004.

Det intressanta med EU-förordningen är att, flygbolagen skall ge skriftlig information om rättigheterna vid incheckningsdisken och vid tex förseningar.
Agda

ebh
2006-08-04, 09:28
En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.Jag har ett fall uppe i ARN så jag har fått massor med utförlig information och tolknings hjälp av EU-förordning 261/2004.

Det intressanta med EU-förordningen är att, flygbolagen skall ge skriftlig information om rättigheterna vid incheckningsdisken och vid tex förseningar.
Agda

Tack för svar.
Vi fick inte skriftlig information. En tjänsteman från Novairkontoret berättade via själva disken där man slutligen lämnar boardingcarden innan ombordstigning att flyget var försenat minst 13 timmar. Innan hade vi fått info via anslagstavlan i avgångshallen samt mkt kort, osäker och otydlig info vid incheckningen. Vi fick vår första voucher á 100kr per person vid incheckningen och senare ytterligare en voucher á 100kr per person vid boardingdisken. Informationen vid boardingdisken var delvis otydlig och resenärerna var frustrerade men samlade. Novair meddelade att man ordnat daghotel och att en buss skulle köras fram.
Novair lovade också ersätta utlägg för ev resor t o r Sthlm under dagen (vilket de har hållit).
Vid vår kontakt under dagen med Apollo, då huvudsyftet var att diskutera den lilla tilldelningen av 200kr vouchers, var den vikarierande chefen oförstående ang att beloppet var för litet. "Eftersom man kan köpa affärsluncher motsv 2 måltider och 1-2 fika nere på stan i Sthlm för 200kr klarar ni det på Arlanda också" (ungefärligt citat).

Egentligen skulle man droppa det här, det har gått lite längre än vad vi tänkte, men ok, ett sista överklagande till Novair och sedan en liten rapport till Kalimera kanske är intressant?
Vi önskar därför tacksamt få alla ärendenummer ARN etc som ni kan lämna och som kan vara bra att ha med som dokument när vi nu snart överklagar. Hänvisa gärna till dokument (internet) som vi kan skriva ut och ha med. Vänligen alla som har nummer på handlingar, hänvisningar etc som kan vara viktiga i vår skrivning, skriv gärna. Stort tack!

Trevlig resan önskar
ebh

inkfish
2006-08-04, 11:19
Men du, vart menar du att ni ska "överklaga"? ARN har alltså en gräns på 1000 kr, om de inte anser fallet vara av principiellt intresse. Gäller tvisten ett lägre belopp än så tar de inte upp ärendet.

Peter
2006-08-04, 16:42
En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.

NU börjar det bli intressant! Om ARN gör samma tolkning så kan nämligen EBH berättigad till en kompensation om 400 €! Men tyvärr så står det ingenting om detta i förordningen så vitt jag kan se. Tolkningen är ju på sitt sätt rimlig men det är dock bara en tolkning. Går det igenom så blir den ju också ett prejudikat, i alla fall i Sverige. Till flygbolagens förtvivlan, för det kan stå dem dyrt.

Personligen tror jag inte ARN tolkar 5 timmars försening som inställt flyg när man ska följa EU-förordningen. Men det är mycket intressant och jag skulle uppskatta om du berättade här vad som händer och vad ARN kommer fram till.

Peter

Agda
2006-08-05, 19:28
Nej inte 400€ eftersom de rest. Ersättningen är hälften (200€) om man tagit ombokning vid inställt flyg.
Nu är det så att det tar upp till ett halvår innan ARN tar upp en anmälan.
Agda

Lodenskan
2006-08-05, 22:08
Jag förstår dina känslor och din irritation över flygbolagets snålhet! Absolut!
Jag hade ett liknande inlägg i börja av sommaren med fritidsresor som inte var villiga att hjälpa till för att de hade "rätten på sin sida." "Är inte det dåligt" tror jag min tråd hette.
Fick många kloka svar, många medkännande o tipsande... men även av typen du fått "större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar " el "svenskar blivit så gnälliga."
Visst, det är ett forum o alla får tycka vad de vill... gör ju det själv nu... men ett sånt svar kanske man kan hålla för sej själv eftersom det bara spär på den "drabbades" känsla av nederlag.
Jag vet inte... jag tror bara att resebolag/företag över huvudtaget tjänar på att vara lite smidiga o bjuda till, ge kunden rätt.. för då återkommer de.
Du lär kanske inte vända dej till Novair i första hand nästa gång.
Du kan nog bara ge upp dina pengar... men du har absolut min sympati över förlorad semesterdag!
Kram Anneli

ebh
2006-08-05, 23:00
Jag förstår dina känslor och din irritation över flygbolagets snålhet! Absolut!
Jag hade ett liknande inlägg i börja av sommaren med fritidsresor som inte var villiga att hjälpa till för att de hade "rätten på sin sida." "Är inte det dåligt" tror jag min tråd hette.
Fick många kloka svar, många medkännande o tipsande... men även av typen du fått "större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar " el "svenskar blivit så gnälliga."
Visst, det är ett forum o alla får tycka vad de vill... gör ju det själv nu... men ett sånt svar kanske man kan hålla för sej själv eftersom det bara spär på den "drabbades" känsla av nederlag.
Jag vet inte... jag tror bara att resebolag/företag över huvudtaget tjänar på att vara lite smidiga o bjuda till, ge kunden rätt.. för då återkommer de.
Du lär kanske inte vända dej till Novair i första hand nästa gång.
Du kan nog bara ge upp dina pengar... men du har absolut min sympati över förlorad semesterdag!
Kram Anneli

Ja, du sammanfattar det bra!
Stort tack!
ebh

Eva L
2006-08-05, 23:36
Lycka till med resor med andra bolag i framtiden. Själv är jag mycket nöjd med My Travel men med de priser och den service som Novair erbjuder kommer jag naturligtvis att använda mig av deras tjänster i framtiden. För mig som inte är ekonomiskt oberoende lockar en resa för 148 kr, 298 kr eller det pris jag betalde i år, eftersom jag bokade först i februari, dvs drygt 800 kr enkel väg är Novair ett bra alternativ. Jag förstår om du inte gillar mina ståndpunkter men personligen tycker jag att ni kompenserades ganska bra med daghotell, fria resor in till Stockholm etc. Mycket möjligt att bolaget inte har behandlat er och alla andra passagerare korrekt men personligen skulle jag inte orka använda energi på den striden. Naturligtvis har du min fulla respekt för ditt engagemang för en bra behandling av resenärer och kanske det är något som vi alla kan ha fördel av i framtiden.Lycka till.

Eva

Peter
2006-08-06, 03:00
Nej inte 400€ eftersom de rest. Ersättningen är hälften (200€) om man tagit ombokning vid inställt flyg.
Nu är det så att det tar upp till ett halvår innan ARN tar upp en anmälan.
Agda

I mina papper står det att ersättningen KAN bli halverad om man inte blir mer än 2, 3 eller 4 timmar försenad vid nekad ombordstigning! Beroende på avstånd och om man reser inom eller utanför EU. Jag orkar inte kolla nu, men halveras ersättningen för att man accepterat ombokning? Det låter lite märkligt, men det är ju tolkningar! Dessutom har inte EBH tagit någon ombokning! Vederbörande väntade på Arlanda i nästan 15 timmar på sin flight!

EBH slår ju tidsgränsen med god marginal. Men skit samma. Den intressanta frågan är ju trots allt om EBH har rätt till ersättning! Om konsumentvägledaren du haft kontakt med har rätt i sin tolkning?

Och även om det tar ett halvår innan ARN tar upp det hela (vilket jag tycker låter märkligt lång tid) hade det varit intressant att höra vad de säger i denna fråga.

Som av en händelse har jag en kontakt på ARN, via vänner i Sthlm, så om du PM:ar mig ärendenr så kanske jag kan få fram ett underhands förhandsbesked. Det hade varit mycket intressant!

Om inte annat så har jag minne som en elefant och återkommer i frågan i Jan - Feb då det hela bör vara avgjord. Detta är ju av intresse inte bara för alla på Kalimera, utan för alla som flyger...

Peter

Peter
2006-08-06, 04:28
Jag förstår dina känslor och din irritation över flygbolagets snålhet!

Jamen, flygbolaget har inte varit snålt! De har följt de regler som EU har satt upp! Huruvida dessa är rätt eller fel kan vi diskutera tills solen slocknar... Det förändrar inte det faktum att Novair har följt de regler som finns idag! Möjligtvis kan man ifrågasätta om 200 SEK pp räcker för mat och förfriskningar under 15 timmar, som jag nämnde tidigare.

...att resebolag/företag över huvudtaget tjänar på att vara lite smidiga o bjuda till, ge kunden rätt..

OK, då ponerar vi att Novair trots allt kompenserar varje biljett med 250 SEK pga förseningen, vilket de inte har någon skyldighet till enl EU-förordningen. Och så säger vi att planet tar 200 pers. Det innebär att Novair ska betala ut 50.000 SEK plus kostnader för att betala ut pengarna. Den flighten gick garanterat med brakförlust! Och hur länge tror ni att något bolag kan bära sådana bakslag? Vilken rätt har jag/någon att begära att bolaget ska ge högre ersättnig än den EU-förordningen säger? Vem anser sig ha rätt till särbehandling? Om vi accepterar de regler som finns kanske vi även i framtiden kan köpa billiga biljetter till tex Grekland!

Det finns tämligen klara regler vad gäller förseningar osv. Och jag anser att vare sig jag, eller någon annan, har rätt att kräva någon form av särbehandling som innebär högre ersättning än vad EU-förordningen säger.

Peter

Elisabet
2006-08-06, 07:14
Det finns tämligen klara regler vad gäller förseningar osv. Och jag anser att vare sig jag, eller någon annan, har rätt att kräva någon form av särbehandling som innebär högre ersättning än vad EU-förordningen säger.Exakt. Och jag vidhåller, oavsett om vissa tycker att jag bör hålla det för mig själv eller ej, att ett bolag som ger ekonomiska fördelar till protesterande kunder, men inte till de som accepterar reglerna, förlorar mångdubbelt mer, på sikt.

Att man ska kräva det man har rätt till, det är en helt annan sak. Och självklart känner jag sympati för er som drabbats. Jag skulle också bli irriterad om det hände mig. Men även det är en annan sak.

Eva L
2006-08-06, 11:15
Visst är det trist med förseningar men det är väl sånt som händer. Första gången jag och min dåvarande sambo åkte utomlands med båda barnen åkte vi nattbuss från Umeå till Arlanda. Väl där var planet 10,5 timmar försenat och dottern som då var fyra fick halsfluss som började redan på Arlanda. Fick ta henne direkt till läkare när vi landade på Cypern. Atlas bjöd på mat och glass under förseningen men inget mer.

En annan gång för några år sedan på väg till Santorini var planet nästan 8 timmar försenat. My travel eller om bolaget fortfarande hette Premair bjöd på daghotell med frukostbuffe, lunch och gratis dryck samt hörlurar på planet.

Har även en del andra exempel på några timmars försening som ibland varit nästan outhärdliga då vi vid något tillfälle suttit hela natten på Arlanda och trötta och frusna tvingats inse att väntan blir lång. Personligen tycker jag att det då är bäst att sätta sig med en kopp te och en bra bok som snabbt får tiden att gå.

Eva

Agda
2006-08-07, 12:29
I mina papper står det att ersättningen KAN bli halverad om man inte blir mer än 2, 3 eller 4 timmar försenad vid nekad ombordstigning!

Och även om det tar ett halvår innan ARN tar upp det hela (vilket jag tycker låter märkligt lång tid) hade det varit intressant att höra vad de säger i denna fråga.
Peter

Läs artikel 7 i förordningen samt att det finns med på många flygbolags web-sidor.

Troligen är det väl så att ARN har väldigt många anmälningar eftersom när man gjort en anmälan får räkna med att det kan ta upp till ett halvår innan de tar upp anmälan.
Agda

ebh
2006-09-03, 20:15
Tråden inte slut ännu!
Antar att det är några som undrar hur det går. Engagemanget var tämligen stort under den tidigare skrivningen. Bl a fick undertecknad reda på att kraven var orätmätiga och att det var bra att resp företag nobbade. Det författandet förvånade mycket eftesom Kalimera bl a har haft en klart användarvänlig och konsumentpositiv inställning samt att de flesta inlägg i tonläge präglats av detta.
Nåväl, hur går det nu?
Tja, den som har tålamod får se och vi har inte sett något ännu förutom ett mycket artigt brev från Novair i vilket man mycket artigt berättar att hela ärendet är under utredning.
Undertecknad ber att få återkomma när vi vet mer.
Bästa hälsningar och trevlig resa till er alla från
ebh

ebh
2006-09-13, 10:28
Novair meddelar idag att man inte ger kompensation för 15 timmars försening. Som skäl anges bl a att vår resa inte var paketresa utan enkelbiljett.
Ang vår klagan om utebliven skriftlig information menar Novair att flygbolag omöjligt kan ha en egen skylt samt att Luftfartsverket vägrat sätta upp en generell. Resp flygresenär skall själv förstå att begära skriftlig information, är innebörden av Novairs skrivning.
Man bifogar beslut från ARN i liknande ärende och menar att man med dessa som underlag inte behöver kompensera.

Slutsatsen blir således dels att ni som på denna tråd ansåg att man inte skall klaga eller söka sin rätt, ni fick rätt. Grattis..fast vi alla är förlorare,
dels det viktiga för oss resenärer: Det går inte att få kompensation för långa förseningar om man köper enkelresa. Detta trots att en försening är lika smärtsam för enkelresenären som för paketresenären.
Trevlig resa önskar
ebh

Yak
2006-09-13, 12:36
Jag vet inte om charterbolagen är snålare än de reguljära bolagen, men jag råkade ut för en liknande händelse med SAS för några år sedan. Vi skulle flyga från Bangkok en sen kväll när en av motorerna inte ville fungera. Det var bara att taxa tillbaka till gaten och kliva ur planet.
Vi fick en gratis hotellnatt, samt fri mat på hotellet. Ca 20 timmar senare kom vi iväg hemåt. När vi kom fram till Köpenhamn hade man ordnat ett extraflyg för att ta oss till Stockholm.
Dock var man tydlig med att ingen kompensation för förlorad inkomst/tidsförlust etc INTE skulle utgå eftersom tekniska fel är "force majeure". Bolagen har faktiskt, som tidigare påpekats i tråden, rätten helt på sin sida vad gäller detta.
Visst förlorade jag en dag pga detta, men det var inte mycket att göra åt. Jag kan dock inte klaga på bolagets behandling av passagerarna i detta fall.

Ps. Läste i DN att fritidsresor råkade ut för samma sak igen förra veckan.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=571942&previousRenderType=1