handdator

Visa fullständig version : Höstresa till Grekland


Smultron
2006-07-27, 18:42
Hejsan!

Sommarens resa till Samos, Fourni, Patmos mm är tyvärr över för några veckor sedan. Börjar nu fundera på att ge mig iväg på någon resa under höstlovet, dvs vecka 44 ( som lärare får man anpassa sina resor till skolloven).
Är det någon som har erfarenhet av att åka till Grekland i månadsskiftet oktober-november och kan ge tips om något ställe med bra, någorlunda stabilt väder vid den här tiden?

Smultron

siraja
2006-07-27, 21:51
Hej hej

Har inget svar på din fråga tyvärr, men ville bara säga att vi också funderar på en resa i början på oktober,(8/10-15/10) men vet inte vart man kan åka:confused: vill ha lite värme, sol och bad... hoppas vi får några svar.....:)

AnitaC
2006-07-27, 22:04
Hei på dere,
Jeg er også så heldig at jeg har en uke fri i oktober. Vil gjerne til Hellas og få litt sol, i allefall mer enn i Norge på den tiden. Håper noen vet hvor man bør reise.

Anitabye_bye

Elisabet
2006-07-27, 22:21
Jag skulle välja södra Kreta om jag skulle resa så sent på hösten.

Yak
2006-07-27, 23:02
Ja, så långt söderut som möjligt. Det som står i boken jag har är att det varma och fina vädret håller i sej långt in på hösten, ofta långt in i oktober. Men förr eller senare kommer det första riktiga höstovädret och då kan det bli rätt så elakt. Ju längre söderut man är, desto längre håller det sej finare. Att åka i slutet på Oktober är nog en chansning oavsett var dock, men Grekland är ju så mycket mer än bara sol! Dessutom slipper du ju trängas klapp_klap

kdy
2006-07-27, 23:29
Har varit på Samos (och Kusadasi i Turkiet) den 1 till ca 15 november för några år sedan. Vädret var fint, lagom varmt och vattentemperaturen var som i Sverige på sommaren. Vi var dock ganska ensamma på stranden. Ett par rejäla regnväder, som varade någon timme, fick vi också uppleva.
Höstresa kan definitivt rekommenderas om man vill vandra t.ex. M.v.h. Kdy

Marianne
2006-07-28, 10:12
Jag skulle definitivt välja en flygbiljett till Chania och därefter ta mig till Paleochora (sydvästra Kreta) på egen hand. Här kan man bada och ha det skönt hela hösten, men det är klart att ingen kan garantera något när det gäller vädret. Är man inställd på att det är en viss chansning, så kan det bli hur underbart som helst, men även moln och regnskurar om man har otur (vilket man ju inte behöver ha).

Admirala
2006-07-28, 13:18
Neida...
Som jeg nylig skrev i en annen tråd, det er ikke sikkert at Kreta har det beste været selv om det er lengst syd. I følge værstatistikkene er det ikke slik. Her på fastlandet, ved Attika (Athen og omegn) og stedene i nærheten, viser værmeldingen som regel alltid de høyeste temperaturene, oftest høyere enn Kreta.

I månedsskiftet oktober/november vil du ikke finne noen steder i Hellas hvor du garantert kan bade og sole deg. Hvilken badetemperatur foretrekker du? Har en kompis her i Nafplio som bader hele året, og han anslår vanntempen på denne tiden til ca 20 grader. Det kan være sol, men det kan være kjølig, og kveldene på denne tiden har vel rundt 13 - 17 grader.

Men er er en fin og stille tid i Hellas, det er riktig deilig å være her - da også.

Marianne
2006-07-28, 21:57
Nejdå… vaddå?
SÖDRA KRETA är vad JAG skulle välja!!!
Jodå!!!
Statistikerna kan säga vad de vill, men några garantier angående vädret kan INGEN ge, inte ens statistikerna.

Sol och regn kan förekomma året runt, temperaturer över och under 20 grader likaså.

Men är man villig att ta chanser och satsa på att man inte har direkt otur, så finns det många delar av Grekland jag skulle tordas chansa på i oktober och även november (dock föredrar jag själv en storstadssemester när vi kommer in i november).
OM jag satsade på att kunna bada, då skulle jag absolut välja södra Kreta, då är det inte ”dött” nere i Paleochora. JAG skulle alltså välja detta och det är vad jag vill rekommendera.

Men man kan ha en fin höstsemester på många andra platser också. Rhodos, Karpathos, Cypern, fastlandet och på många andra platser… - och man kan ha regnväder, blåst och kyla mitt i juli. Även i Grekland.

Vi har haft helt underbara semestrar på södra Kreta i oktober flera gånger – och när vi reste hem i mitten av månaden träffade vi ett engelsk par som ankom för att stanna på en 3-veckors semester. De åker varje år på just den tiden. Höstsemester ja, men de satsade både på vandringar och att bada.