handdator

Visa fullständig version : Kontroll av resväskor


Masouraki
2006-07-27, 15:39
I förra månaden när jag var på väg hem från Grekland så var det extra hård kontroll av väskor.Hade man flaskor i väskan så åkte de ut och personalen ville veta vad man har i flaskan.De frågade om min hårsprayflaska vad det är i den.Hårspray sa jag och de frågade om det bara var vanligt hårspray.Väldigt konstigt tyckte jag eftersom detta aldrig har hänt tidigare.Nu åkte vi ju hem från Tessaloniki men är det någon som vet varför de gjorde så?

Brige
2006-07-27, 16:33
Jag kan bara gissa. Ibland får ju flygplatsen tips om att "något är på gång". Kan handla om smuggling av knark, vapen eller annat som ej är tillåtet att ta med sej. I sådana fall görs extra noggranna kontroller. Det KAN ju ha varit något sådant man misstänkte och då tar man inte hänsyn till person. Det är bara att finna sej i det hela:) Vid ett tillfälle råkade jag ut för något liknande. Jag hade en glasburk som innehöll tvättmedel i pulverform. Man öppnade t.o.m. locket för att känna att det luktade just tvättmedel och inget annat.
För egen del tycker jag att det är värre då jag märker att väskan har öppnats och sakerna i den är kringrörda. Då har jag ju inte ens varit närvarande vid kontrollen. Nu har jag aldrig tagit med något otillåtet, men det känns besvärande att någon annan har "rotat" i mina personliga tillhörigheter.:mad:

Peter
2006-07-27, 16:57
I förra månaden när jag var på väg hem från Grekland så var det extra hård kontroll av väskor.Hade man flaskor i väskan så åkte de ut och personalen ville veta vad man har i flaskan.

Du råkade kanske ut för en extra hård kontroll på just din avgång. Men det är faktiskt så att det är förbjudet av säkerhetsskäl att ha flaskor med alkohol i bagaget! Det var kanske det man ville påminna passagerarna om... Det fanns en tråd om just detta för en tid sedan men jag orkar inte leta rätt på den just nu i värmen... Ang_elx :D

Peter

ENIAC
2006-07-27, 17:03
För egen del tycker jag att det är värre då jag märker att väskan har öppnats och sakerna i den är kringrörda.

Det leder mig osökt till frågan: får man låsa resväskan? Jag brukar alltid ha min resväska låst, men när jag reser med rygga är ju den däremot inbrottsvänlig eftersom den av förklarliga skäl är svår att låsa. Jag har hört att om man åker till USA måste väskan vara olåst, men hur är det annars?

Frappe
2006-07-27, 17:04
Just när det gäller hårspray finns faktiskt en viss "spräng" risk, lika som med färg på burk vid upphettning etc kan de explodera! När jag flög tillbaka till Aten i tisdags var det kontroll åt andra hållet.. på väg in i landet gjorde man stick kontroller och så klart JAG! nu hade jag med mig i en lite kylväska 3st jordgubbsfil som ungarna längtat efter, en massa smågodis :D o kaviar samt en liten syrén buske som jag ska plantera i trädgården..tulltjänstemännen blev en aning roade! Men det bjuder jag på!

Camilla

Busan
2006-07-27, 17:10
Det leder mig osökt till frågan: får man låsa resväskan? Jag brukar alltid ha min resväska låst, men när jag reser med rygga är ju den däremot inbrottsvänlig eftersom den av förklarliga skäl är svår att låsa. Jag har hört att om man åker till USA måste väskan vara olåst, men hur är det annars?

Klart att du får låsa din väska MEN de har rätten på sin sida att klippa upp låset om de får för sig att kontrollera innehållet. Det är väl inte så vanligt på "vanliga" flygturer men förra året på väg till USA fick jag rådet att ta av låset eftersom de annars av ren princip klipper upp det.

Ioslina
2006-07-27, 18:15
Jag hade glömt att "flytta" över mina frukost attiraljer från handbagaget till resväskan nu när vi åkte hem från Athen. Det slutar i säkerhetskontrollen med att en trevlig dam ber mig öppna min väska. Där hittar hon mitt lilla "scoutkit". En slö liten kniv som vi använt som smörkniv. Den enda vassa kniv jag hade att jag lagt i resväskan men glömt bort mitt lilla scoutkit! Men hon var så noga med att jag skulle få tillbaka dessa efter flighten. så på Arlandas bagage band låg en liten papp påse till mig.........med min kniv!

Eva L
2006-07-27, 18:16
Numera finns det en speciellt lås som bara tulltjänstemännen kan låsa upp. Rekommenderas speciellt till länder som tydligt anger att väskan inte får vara låst.

Eva

Elisabet
2006-07-27, 19:16
Efter senaste hemresan har min tilltro till säkerhetskontrollerna naggats avsevärt i kanten.

Vi hade exakt en timma på oss att byta flyg på Arlanda när vi kom från Frankrike. Planet var dock försenat så när vi hade fått våra väskor i utrikeshallen hade vi 25 minuter kvar till avgång till Luleå. Vi skyndade genom skycity, men var för sena för att få checka in väskorna vid incheckningsdisken och fick istället ta med dem till gaten för att droppa dem där.

Det innebar förståss att vi måste igenom säkerhetskontrollen med dem. När ryggsäckarna hade gått igenom kameran frågade de om vi hade bestick i en av väskorna.

- Ja självklart, sa jag, var skulle vi annars ha dem?
Då ville de se kniven i min väska.

- Men planet går ju nu, försökte jag invända. De tyckte att de sju minuterna som då var kvar till avgång var mycket, så de sa att jag skulle ta fram kniven och pekade på den ena av våra ryggsäckar. Jag öppnade den och letade, men hittade inte kniven.

Minuterna gick. Jag letade och letade, men hittade den inte.

- En av er kan ju gå till gaten och be dem vänta, sa de då och tyckte alltså att dottern skulle gå till gaten och säga att de inte fick fara ännu för att mamma kommer…

Hon tig sin väska och gick dit. Jag fortsatte att leta men hittade fortfarande inte kniven, och när tiden var slut, lyckades de efter många om och men, besluta att säkerhetstjänstemannen kunde bära min rygga till gaten och droppa den, för då visste hon ju att jag inte hade tagit upp kniven på vägen.

Så blev det, och i samma ögonblick som jag steg ombord hörde jag ”boarding completed”.

Efter några minuter när jag hade pustat ut, började jag fundera på kniven, och DÅ slog det mig, att kniven inte var i den ryggsäck som hade pekats ut och som jag letat den i – UTAN I DEN SOM DE SKICKAT IVÄG DOTTERN TILL GATEN MED!!!

Så var det med den säkerheten. I den ryggan låg för övrigt också nagelsaxen…

SteffTee
2006-07-30, 21:24
Dessutom kan man alltid komplettera sin knivsamling i de serveringar som finns på Arlanda eller på många andra flygplatser.
.

Sandroow
2006-07-31, 11:11
Jag har aldrig själv varit med om något med mina väskor på olika rsor jag gjort....men en kompis till mig hade lagt sin digitalkamera i sin resväska och den var inte låst.
När hon kom hem skulle hon sätta sig ner och titta på korten hon tagit under semestern, hämtar kameran och slår på den....då står det "no card".
Hon öppnar luckan där man sätter in minneskortet och ja de hade tagit hennes minneskort__D ......ganska så tråkigt att komma hem utan bilder.....detta var dock en resa till Bulgarien. det gör ju att amn gärna låser sin väska....

Klick
2006-07-31, 11:55
Jag hade glömt att "flytta" över mina frukost attiraljer från handbagaget till resväskan nu när vi åkte hem från Athen. Det slutar i säkerhetskontrollen med att en trevlig dam ber mig öppna min väska. Där hittar hon mitt lilla "scoutkit". En slö liten kniv som vi använt som smörkniv. Den enda vassa kniv jag hade att jag lagt i resväskan men glömt bort mitt lilla scoutkit! Men hon var så noga med att jag skulle få tillbaka dessa efter flighten. så på Arlandas bagage band låg en liten papp påse till mig.........med min kniv!

Det känner jag igen... Samma sak hände mig när jag skulle lyfta från Katrup till Santorini. Jag hade en liten trubbig broderisax som jag hade med ab ngn anledning... Den fick jag av säkerhetsskäl checka in den för sig eller så fick jag strunta i den... Jag valde det sistnämnda. Brann inte av längtan att ställa mig i lång kö bara för att checka in en minipåse för min trubbiga broderisax...

Elisabet
2006-07-31, 12:48
Jag har också en gång haft en kniv i handbagaget. Det var första resan sedan de bestämmelserna skärpts, och jag hade inte hängt med.

Jag fick följa med en säkerhetsvakt ut i flygplatsens bagageutrymme, peka ut min väska på vagnen som var färdigpackad för att köras till planet, och lägga ned kniven i den.

Ioslina
2006-07-31, 13:02
Ja, det är ju så onödigt och lite pinsamt att stå där med en liten fjuttig kniv, en kniv som man bara haft med sig för att brett sina mackor med..!!!!Ang_elx
stor uppståndelse blir det, för de vill oftast att man ska få den med sig hem i alla fall!

CharinaJ
2006-09-06, 09:08
Blev tagen åt sidan vid säkkontrollen på Samos flygplats i söndags.Inget pep eller så men iaf.
Blev beordrad att öppna min rygga=handb. Gjorde så. Mycket hånfullt blev jag tvungen att redovisa vad allting var.Killen pekade bla på min dig- kamera o frågade vad det var:confused:
När allt låg huller om buller på bänken återstod endast min nessesär. Fick vränga ut o in på den med.
Tur att man inte hade några ekivoka prylar i den men det va pinsamt ändå.
DÅ ser han det OTROLIGT LIVSFARLIGA VAPNET:eek: :eek: :eek:
Min nagelfil!!!!
Triumferade håller han upp den framför min näsa " This is not allowed" o kastar den sedan i en plastback han hade bakom ryggen.

Resväskan min däremot slank igenom. Där låg mitt "multiverktyg" = typ Viktorinox!
Innehållande massor av spetsiga "vapen" bla 3 knivar.

När jag får min väska på Landvetter så sitter det en liten klisterlapp på väskan "security checked"... Men väskan var oöppnad! Hur kan de checka sekuriteten utan att öppna väskan?!


Grejjen är att nagelfilen gjort massor av flygresor oantastad men nu va det tydligen slut på globetrottandet.

Zanét
2006-09-06, 09:58
Resväskan min däremot slank igenom. Där låg mitt "multiverktyg" = typ Viktorinox!
Innehållande massor av spetsiga "vapen" bla 3 knivar.

När jag får min väska på Landvetter så sitter det en liten klisterlapp på väskan "security checked"... Men väskan var oöppnad! Hur kan de checka sekuriteten utan att öppna väskan?!
Även om bågen inte gjorde utslag när du gick igenom kan man mycket väl ändå få genomgå en extra koll och ska också göras på ett visst antal % av resenärerna. Även "märkliga" frågor är medvetet ställda för att se vad personen ifråga vet om sina saker etc, t ex att du fick frågan om vad din digitalkamera var för något.

Beträffande nagelfilen vet jag att många tycker att det är onödigt, rent av löjligt, men det är inte vad du som resenär kan göra med den utan vad andra personer kan använda den till - Allt för att resenärer ska kunna känna trygghet under flygningen.

Att resväskan slank igenom beror på att väskor går igenom avancerad röntgenutrustning där man kan se detaljerade bilder och då har din väska säkert även blivit extraröntgan via ytterligare en röntgenapparat. Detta kan också förklara lappen om "security checked" utan att väskan varit öppnad. Det är alltså inte otillåtet att ha t ex multiverktyg, verktyg etc i sin incheckade reväska - Däremot får man inte medföra dylika ting in i kabinen.

//Zanét bye_bye

Agda
2006-09-06, 11:17
Det är ju lika mycket för ens egen säkerhet som för andras, dessa säkerhetskontroller. Det är bara att "gilla läget" och vara tacksam över kontroller och "dumma" frågor, som kan skilja en vanlig resenär från en attentats resenär!
Agda

Rasmus
2006-09-06, 11:44
För inte alltför länge sedan passerade jag säkerhetschecken på Arlanda, utan problem då jag inte hade några "livsfarliga vapen" i handbagaget. Satte mig sedan i cafeterian och åt en räksmörgås. Till denna macka plockade jag även åt mig bestick, varpå jag kunde konstatera att det skulle gått alldeles utmärkt att i jackfickan stoppa ner både metallgaffel och relativt vass kniv av samma material och sedan borda flygplanet...
Frågan blir då, var detta en miss av caféföretaget, eller anses dessa bestick vara ofarliga...? Personligen tycker jag att en matkniv må anses avsevärt "farligare" än en fickdito.
Någon som vet vad som gäller...?
R :)

Elisabet
2006-09-06, 12:08
Frågan blir då, var detta en miss av caféföretaget, eller anses dessa bestick vara ofarliga...? Personligen tycker jag att en matkniv må anses avsevärt "farligare" än en fickdito.
Någon som vet vad som gäller...?Jag tror att alla är pinsamt medvetna om detta, men inte kan komma överens om någon lösning. SteffTee påpekade ju för övrigt detta i inlägg #10 här i tråden. H*n som jobbar på Arl kanske vet mer om hur de resonerar.

aake
2006-09-18, 17:15
På tal om att kolla resväskor,kan jag berätta att jag ringde tullverket och frågade om jag som har ett codelås på min väska behövde upplysa om detta. Den person jag talade med skrattade och sa att alla lås på resväskor kunde dom öppna med förbundna ögon. Så de så!!!
aake.