handdator

Visa fullständig version : Veckans bild!


KosAnn
2006-07-26, 09:01
Hej Janne! Jag skulle bara vilja säga att veckans bild från Samos ser helläcker ut. Det är nästan så att man kan känna det varma vattnet. :p
Annika/GBG

Kalimera
2006-07-26, 09:10
Bilden är tagen i det lilla fiskesamhället Posidonio på sydöstra Samos. Tavernan - som också heter Posidonio - ligger på en "brygga" i vattnet. Bilden ser lockande ut, det är ändå inget mot verkligheten. Efter lunchen kan man hoppa i plurret direkt från tavernan. Bredvid finns en liten strand (bild nedan). Posidonio är ett måste när man är på Samos. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/samos_01.jpg

KosAnn
2006-07-26, 09:13
Som ett paradis i miniatyr. Fantastiskt! Kanske kan locka med mig "Guben" dit någon gång i framtiden. Annars är det ju Kos som gäller. Ang_elx

Kalimera
2006-07-26, 09:20
Fantastiskt! Kanske kan locka med mig "Guben" dit någon gång i framtiden.
Gör det, ni kommer inte att ångra er. ;)

inkfish
2006-07-26, 12:14
Fast jag blir mer salig av Veckans strand. Har bara varit på Lethrastranden på Tilos en gång men den är HELT underbar!

Kalimera
2006-07-26, 12:35
Har bara varit på Lethrastranden på Tilos en gång men den är HELT underbar!
Visst är det underbar! Den korta (35 min) vandringen dit är även den en ren njutning. Stigen går längs att oerhört vacker och smått dramatisk kustlinje.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/tilos_01.jpg

Elisabet
2006-07-26, 12:47
Ååååååh! En liten bit längre fram nedanför den stigen, i en liten vik, ligger mitt hjärta kvar....



Men, strandbilden; tänk jag minns inte att stranden fortsätter bakom - eller rättare sagt hitom på bilden - stenen som går ut mot vattnet lite ovanför mitten på bilden. Kan det har varit högre vatten när jag var där? Har ett bestämt minne av att man inte kunde passera den om man inte simmade runt den.

Kalimera
2006-07-26, 12:57
En liten bit längre fram nedanför den stigen, i en liten vik, ligger mitt hjärta kvar....Ligger ditt hjärta här? Tyckte jag hörde något som dunkade...;)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/tilos_02.jpg



Kan det har varit högre vatten när jag var där?
Kan ha varit så. Alla gånger jag varit där har man kunnat gå emellan.

inkfish
2006-07-26, 12:59
Visst är det underbar! Den korta (35 min) vandringen dit är även den en ren njutning. Stigen går längs att oerhört vacker och smått dramatisk kustlinje.


Vilken tur att du gjorde pilen, annars hade man ju inte fattat vad som var vägenflabb_flab flabb_flab flabb_flab

Som jag minns var det rätt långt uppför på ditvägen?

inkfish
2006-07-26, 12:59
Ååååååh! En liten bit längre fram nedanför den stigen, i en liten vik, ligger mitt hjärta kvar....


Och jag som alltid trott att sex on the beach var en drinkAng_elx

Elisabet
2006-07-26, 13:08
Ligger ditt hjärta här? Tyckte jag hörde något som dunkade...;) Nix, min vik är mindre än de där och när man kommer till dem har man redan gått förbi min.

Kan ha varit så. Alla gånger jag varit där har man kunnat gå emellan.Hur mycket tidvatten är det där? Det känns inte som att jag minns fel. Har jämfört med mina bilder också ifall det helt enkelt är en sten som jag inte kommer ihåg, men det verkar inte så.

Som jag minns var det rätt långt uppför på ditvägen?Allt är ju relativt, men frågar du mig så var det inte så mycket uppför. Fast nog lutade det en del :)

Och jag som alltid trott att sex on the beach var en drinkAng_elxGlad att kunna upplysa dig bye_bye

Kalimera
2006-07-26, 13:09
Som jag minns var det rätt långt uppför på ditvägen?
Det går ganska mycket uppför i början, lite småjobbigt när det är varmt, men går man sakta och njuter av vyerna är det ochi problemas.

Kalimera
2006-07-26, 13:16
Nix, min vik är mindre än de där och när man kommer till dem har man redan gått förbi min. Då måste det vara denna. Den ligger innan de andra stränderna, väldigt svår att ta sig till.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/tilos_03.jpg

Hur mycket tidvatten är det där? Tror inte det är något.

inkfish
2006-07-26, 13:21
Alltså om ni kollar på veckans bild så ser ni att där troligen ÄR tidvatten. Jag skulle hålla det för troligt att vattnet kan gå ända upp i den röda, längsgående strimman där en kvinna ligger och solar.

Och i så fall går vattnet också upp över stenen som delar av stranden. Jag minns den inte heller men jag ifrågasätter knappast bildbeviset.;)

Elisabet
2006-07-26, 13:25
Då måste det vara denna. Den ligger innan de andra stränderna, väldigt svår att ta sig till.Nej inte den heller. Ska fixa en bild i kväll, men hinner inte nu.

Ang. tidvatten så är det ju lite tidvatten överallt på hela jorden, fast det är ju inte överallt det syns. I Medelhavet ska det göra det, i alla fall tror jag att jag har läst om det någon gång, men jag minns inte hur mycket. Det borde finna någon här som kan sånt tycker jag :)

Elisabet
2006-07-26, 23:25
Här nere ligger mitt hjärta kvar:

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Minvik.jpg

Viken ligger strax före udden som ligger till höger på din bild av Röda Stranden. Jag tror att man ser den när man passerat vänsterkurvan efter pilen på din första bild. På den bilden ser man också trädet som står där i ensamt majestät till vänster en bit ovanför stranden. Viken är inte märkvärdig på något sätt, men jag mådde SÅ BRA där!!

Jämför förresten bildvinkeln på din o min röda stranden-bild: :)

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Redbeach.jpg

Peter
2006-07-27, 01:20
http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Redbeach.jpg

Fantastisk, sanslös bild Elisabet. Jag har varit på Tilos ett par gånger men har av olika orsaker aldrig gått bort till Lethra... Det är ju ett litet gatt mellan fastlandet och ön. Kan man simma över? Eller är strömmarna för starka? Vad heter den? Är den bebodd? Det ser ju ut att finnas något där ute?

Peter

Elisabet
2006-07-27, 09:01
Tack Peter. Ön heter Gaidaros, jag tror inte att den är bebodd och det som ser ut att "vara något" ser ut som ett stenbrott. Det kan ju vara naturligt eller mycket gammalt, jag frågade inte någon.

På kartan ser det ut att vara 35 meter över sundet. Hur strömmarna är har jag ingen aning om, men för den som är en hyfsad simmare är det ju bara att prova. Antingen går det eller så ger man upp :)

Avgörande är ju också om det går att kliva iland på ön, och det vet jag inte heller något om. Precis mot sundet ser det ju ut att vara rätt branta (om än inte så höga) klippor vid vattnet, men åt vänster ser det lite lättare ut. Sett så här från Norrland alltså flabb_flab Enligt kartan är det klippor runt hela ön, högst och brantast i viken bakom det tredje näset som sticker ut på höger sida.

Elisabet
2006-07-30, 10:16
Jämför förresten bildvinkeln på din o min röda stranden-bild: :) Hehe, titta här, vi var uppenbarligen inte särskilt unika som fotade Ammahosti i den vinkeln: http://www.athensnews.gr/athweb/nathens.prnt_article?e=C&f=13192&t=06&m=A22&aa=1

Men att det var i örnperspektiv jag fotade, det märkte jag inte. Trodde jag stod på stigen hela tiden... ;)

KosAnn
2006-08-01, 09:38
Jag bara måste kommentera "veckans bild" denna vecka också. (vecka 31)
Hahahahaflabb_flab Vilken nyfiken get. Jag skall se om jag får syn på den den när vi "mellanlandar" på Symi. (Rhodos-Symi-Kos) i morgon. Hahahaha:p Man vet ju aldrig. Kanske kommer den ner till hamnen och hälsar på oss. Skall ha kameran redo.
/Annika GBG _B-anana

Kalimera
2006-08-01, 09:57
På Marathounta beach finns massor av getter, de tigger mat på tavernan som vore de katter. Därav staketet runt tavernan. Ganska underhållande! flabb_flab

inkfish
2006-08-01, 11:15
Symibilden är underbarklapp_klap flabb_flab

Ivi
2006-08-01, 12:49
Symibilden är underbarklapp_klap flabb_flab

Ja, verkligen! :D Trodde först att den var manipulerad :o

Janne! Får du delta själv i Fototävlingen, förresten?

Ivi

Kalimera
2006-08-01, 13:03
Trodde först att den var manipuleradOnej, jag har massvis med roliga getbilder från den stranden. Någon av dem ska jag använda för att symbolisera kategorin Möte när fototävlingen drar igång i höst. Så det kommer fler getstrandbilder. :)


Janne! Får du delta själv i Fototävlingen, förresten?
Nix.

kirtor
2006-08-01, 13:24
Veckands strand! Den er helt vidunderlig. Når båten (for man må ta båt dit) nærmer seg de hvite steinene og man hopper uti.................åhhhhhhhh!!! Det er bare 4 uker igjen!