handdator

Visa fullständig version : Grönt eller kargt....


Riitta
2005-04-27, 16:54
Vad gillar ni bäst i Grekland?
För min del gillar jag bäst när det är kargt och helst höga berg.
Favoritutsikten är från Telendos mot Myrties och Massouri och dom höga
bergen bakom:)
Don flesta kanske tycker tvärtom att det är finast mot Telendos:)
Helt kalt är det ju endå inte på bergen i allafall. Alla dessa ljuvligt doftande kryddorna växer ju där:)
Karpathosnaturen föll mig i smaken direkt också. Har haft lite svårare och tycka om naturen på dom "gröna öarna", som Lefkas. Fast det var ju många fina ställen där också, så helt konsikvent kan man ju inte vara:)
Men i det stora hela är det mäktiga berg och öppet hav som gäller:)

Riitta

ciakoohler
2005-04-27, 19:00
Men i det stora hela är det mäktiga berg och öppet hav som gäller:)

Riitta[/QUOTE]

Ja men då måste ju Karpathos ligga högt upp på listan :)

CarinaN
2005-04-27, 19:02
Vi har tidigare bara besökt karga öar och tyckt att det har varit det bästa. Förra sommaren fick vi en helt ny upplevelse när vi besökte Skopelos. Så vackert med de gröna pinjeträden som klättrade längs sluttningarna invid stränderna. Detta ihop med turkosblått hav! Helt klart vackrare med en grön ö! Undrar hur vi kommer att uppleva Sifnos den här sommaren. Det ser ju onekligen kargt ut där!


Carina

Riitta
2005-04-27, 19:05
Men i det stora hela är det mäktiga berg och öppet hav som gäller:)

Riitta

Ja men då måste ju Karpathos ligga högt upp på listan :)[/QUOTE]

Det är klart att Karpathos ligger högt på listan:)
Såg med en gång att det var rätt sorts natur där:)

Riitta

Stina
2005-04-27, 19:37
[ Undrar hur vi kommer att uppleva Sifnos den här sommaren. Det ser ju onekligen kargt ut där!


Carina[/QUOTE]

Sifnos är inte en karg ö, den kan upplevas som karg när man anländer till Kamares men runt hörnet väntar ett mycket vackert landskap med många olivträd!
Man kan ju inte jämföra med öar som Skopelos, men för att vara en ö i kykladerna så får man nog säga att Sifnos är en relativt grön ö.

Själv gillar jag bäst öar som har lite av varje, tycker inte om allt för skogiga öar(typ pinje/barrskogar) men tycker inte heller om allt för karga öar.
Amorgos tycker jag är lite för karg, med undantag för den underbara byn Langada!
Amorgos var för övrigt en trevlig och speciell ö, men landskapet är så kalt.
Saknade olivträd.
Samos är en mycket vacker ö, tycker jag.
Naxos och Paros tycker jag också mycket om men bäst är ju...Sifnos;)

Mvh. Stina
SIFN:)S, the best island?

epiros
2005-04-27, 20:05
Jag tycker om att det finns så mycket variation i Greklands natur. Kargheten på öar söder om fastlandet har sin charm, grönskan och den alpina terrängen på fastlandet har sin. Jag vill inte välja något framför det andra. I år har jag möjlighet att uppleva både och:p Det glädjer mig ( fast Sifnos kanske inte är så kargt som jag föreställt mig )

:) epiros

Riitta
2005-04-27, 20:57
Kom på att jag gillat visst skarpt en ö som har väldigt fina "gröna" områden.
Nämligen Samos:)
Tack Stina som fick mig att komma på detta:)

Riitta

Eva L
2005-04-27, 22:31
Jag tycker om att det finns så mycket variation i Greklands natur. Kargheten på öar söder om fastlandet har sin charm, grönskan och den alpina terrängen på fastlandet har sin. Jag vill inte välja något framför det andra. I år har jag möjlighet att uppleva både och:p Det glädjer mig ( fast Sifnos kanske inte är så kargt som jag föreställt mig )

:) epiros

Så känner jag det också. Allt har sin plats och sin alldeles egen speciella charm. Variationen berikar på något vis.

Eva :)

Krukan
2005-04-28, 11:02
Jag tycker om att det finns så mycket variation i Greklands natur. Kargheten på öar söder om fastlandet har sin charm, grönskan och den alpina terrängen på fastlandet har sin. Jag vill inte välja något framför det andra. I år har jag möjlighet att uppleva både och:p Det glädjer mig ( fast Sifnos kanske inte är så kargt som jag föreställt mig )

:) epiros

Instämmer med dig,
Det är mångfalden som gör att jag älskar Grekland. Man kan liksom aldrig tröttna.. :)

//gunilla

epiros
2005-04-28, 18:33
Instämmer med dig,
Det är mångfalden som gör att jag älskar Grekland. Man kan liksom aldrig tröttna.. :)

//gunilla

Eksagt så sant som det är sagt:p

:) epiros

Riitta
2005-04-28, 19:36
Det vore ju trist om alla öarna såg likadana ut:)
Bra att det finns lite av varge så alla blir nöjda:)

Riitta

epiros
2005-04-28, 20:04
Det vore ju trist om alla öarna såg likadana ut:)
Bra att det finns lite av varge så alla blir nöjda:)

Riitta


Jaaaa, FAST ibland kan det oxå vara kul med lite FAST LAND under fötterna. Det är helt okey, jag lovar;)

:) epiros

Riitta
2005-04-28, 20:34
Jaa,det var väldigt roligt med fast mark under fötterna i Aten:)

Riitta

epiros
2005-04-28, 20:41
Jaa,det var väldigt roligt med fast mark under fötterna i Aten:)

Riitta


Ja, jag tycker oxå det är kul i Athen, Riita, men är där kargt eller grönt:confused:
Skitsamma, jag kommer resa dit fler gånger i vilket fall:p

Ha det gott
:) epiros

Riitta
2005-04-28, 20:53
Lite kargt var det där vid Akropolisklippan som vi såg från balkongen:)
Och grönt i Nationalparken tvärs över stora vägen:)

Riitta

epiros
2005-04-28, 21:01
Lite kargt var det där vid Akropolisklippan som vi såg från balkongen:)
Och grönt i Nationalparken tvärs över stora vägen:)

Riitta


Ja, Athen har liksom något som passar alla året runt. En härlig stad med andra ord. Ska bli kul att "tvingas" stanna där ett par nätter i sommar;)

:) epiros

Ivi
2005-04-29, 20:38
Under flera år trodde jag, att jag skulle trivas bäst med de gröna öarna, så det blev Korfu, Kreta (den grönare västra sidan), Poros, Egina, Lefkas, den gröna Parga på fastlandet och Samos. Kanske berodde det på att av det karga hade jag fått en rejäl portion av då jag fjällvandrade i Norrbottens län härhemma. Ett par år sedan reste vi till Kalymnos, och plötsligt förstod jag att det karga landskapet inte störde mig det minsta, eftersom det var andra saker som var ännu viktigare. Möten med människor med ett stort hjärta, maten, musiken... det finner jag nog överallt i Grekland tror jag.

/Ivi
2 (TVÅ) dagar kvar :)