handdator

Visa fullständig version : Boende Chania stad/Agii Apostoli i aug?!


Sandra82
2006-07-25, 14:12
Hej!

Jag och min pojkvän försöker hitta boende på Kreta 12/8-19/8, vi har tänkt bo på Chaniakusten, gärna Chania stad eller Agii Apostoli. Vi tar tacksamt emot alla tips vi kan få! :)
Vi är verkligen nybörjare på det här, men vi vill slippa köpa en onödigt dyr charterresa om det enkelt går att boka boende själva.

Vi vill gärna ha åtminstone kylskåp på rummet, kallas de rummen "studios"? Har inte riktigt förstått skillnaden mellan apartment och studio?

Arne
2006-07-25, 16:52
Mitt i Gamla Staden, Chania, där hittar ni "Casa Del Amore" Ett hus från sjuttonhundratalet pietetsfullt renoverat. AC, Kylskåp samt balkong finnes. Lägg därtill en formidabel takaltan med bord och stolar!!! Vi bodde där i våras.

Nära till allt. Tre minuters vandring ner till strandpromenaden i Chania.

En fin badstrand på gångavstånd etc etc...
Hela gatan utanför är fylld av trivsamma Tavernor med gott utbud.

Vad mera kunna man begära?? Jo, att gubben som hyr ut hämtar er vid Chania Airport och kör er till Pensionatet. Oss körde han för 10€ när vi bokat för tre nätter på Casa.

Arne

"Om bilder önskas skickar vi dem"

Tel : 0030 2821064895
Mobil 00306977065993

Gubben George talar utmärkt Engelska efter över 20 år i USA.

Gubben och Gubben!!!! Han var två år yngre än jag själv är!!!

Sandra82
2006-07-26, 12:17
Tack Arne för tipset! _B-anana

Jag har skickat ett mail till Georgios, jag har inte fått något svar ännu men jag vågar inte hoppas att det finns något ledigt hos honom nu när jag är så sent ute. Det är ju högsäsong och mycket i Chania verkar fullt 12-19/8.

Jag har funnit ett ställe med en ledig studio, Silde studios and apartments, någon som bott där och kan ge ett omdöme?

Nu är i alla fall flygresan helt bokad! :cool: Ditresan går med Apollo och hem med Sterling.

CamillaN
2006-07-26, 12:30
Det vimlar av rumsuthyrning i Chania stad. Vi var där i mitten juni förra året och hade inga som helst problem att hitta rum. Gå runt i gränderna bakom hamnen eller på själva shoppinggatorna. Det var på ena shoppinggatan (ej lädergatan) utan den parallellt, ca 50 - 100 m från hamnen som vi hittade "Pension Bassia", jättetrevligt ställe med supertrevlig personal (finns dom inte på plats så finns dom i kryddaffären precis jämte "Bassia"). Balkong mot shoppinggatan, då 25 €. TV, fläkt fanns på rummet och ett litet kök precis utanför vår dörr med fritt kaffe o té där vi fick rumstera som vi ville.
Jag kan kolla hemma om jag hittar nå´t telefonnummer dit och återkomma.
//Camilla.

Sandra82
2006-07-26, 17:10
Camilla, jag håller tummarna för att du hittar telefonnumret till Pension Bassia! flabb_flab

Stället jag trodde vi skulle bo på, Silde, hann hyra ut sin sista lediga studio till någon annan. Värdinnan skickade mig ett mail 06:12 och jag svarade 07:27, tydligen alldeles för sent! :confused:

Bör jag känna panik?

Tror ni på att försöka hitta boende där nere i detta fall? Vi kommer inte ha råd med de finare hotellen i stan, en del tar ju 130 Euro/natt. :eek: (Min studentplånbok har inte alls sådana resurser).

Sandra82
2006-07-27, 09:19
Nu har jag ringt till Georgios! :)
Jag berättade vilka dagar vi kommer befinna oss på Kreta (lör 12/8-lör 19/8) och han sa att han inte har rum åt oss första natten, men han skulle försöka lösa det så att vi bodde någon annanstans första natten och sedan kan vi bo hos honom resten av tiden.

Det konstiga var att han sa att han hade rum från den SÖNDAGEN den 14:e augusti, men söndag är ju den 13:e. Eftersom jag blev osäker så frågade jag igen om söndag var den 13:e eller 14:e. (Han svarade att söndagen är den 14:e.) Jag har hört att de har andra kalendrar, men veckodagen söndag måste väl vara söndag även om den är annorlunda placerad i almanackan?

Men nu när Georgios har tagit oss lite "under sina vingar" så behöver vi väl inte oroa oss även om det är två nätter som vi ännu inte har någonstans att bo?

Vad säger Arne? ;)

CamillaN
2006-07-28, 09:05
Camilla, jag håller tummarna för att du hittar telefonnumret till Pension Bassia! flabb_flab


Glömde o kolla till igår men här kommer det:
Mme BASSIA
Betolo str 49
Tel o fax: +30 28210 55087

Jag skickar deras hemsida till din inbox eftersom man inte får lägga ut den här.

Lycka till! ... o meddela gärna hur det går.
//Camilla.

Sandra82
2006-07-28, 13:05
Tack, Camilla! klapp_klap

Dock har jag redan bokat våra två första nätter hos Ifigenia studios, så jag hoppas det blir trivsamt där.

Jag längtar till Grekland! :) :rolleyes:

CamillaN
2006-07-28, 13:29
Inkfish !!
Måste bara fråga... Det var ju inte en länk till hotellet utan bara en karta med hotellet markerat ... får man inte lägga ut det heller alltså ??
//Camilla.

inkfish
2006-07-28, 15:11
Länken gick till hotellets sida, Camilla. Och sen låg kartan som en "underavdelning" till resten.

inkfish/moderator

CamillaN
2006-07-28, 15:41
Länken gick till hotellets sida, Camilla. Och sen låg kartan som en "underavdelning" till resten.
inkfish/moderator

Vad lustigt .. jag provade innan för och va säker och då fick jag bara fram kartan när jag klickade på länken. Mysko ! De va ju inte meningen :(
//Camilla

inkfish
2006-07-28, 15:49
Jodå, man fick fram kartan. Men länken var ändå en tydlig hotellänk. På det här viset: www.hotellkalimera.nu/karta - det går ju liksom inte att missförstå att man kommer till hotellets sajt.

Jag tycker egentligen inte att länkförbudet är så problematiskt. Jag är med på ett hästforum med förbud mot kommersiella länkar. Ställer nån exvis en fråga om en sadel kan jag svara och berätta om min likadana sadel. Sen PM:ar jag en länk till en sadelförsäljares sida för att visa hur sadeln ser ut och var den finns att få tag i - som skulle vara förbjuden att ha med i inlägget. Och jag skriver inte ens "har PM:at länk" för det upptäcker ju mottagaren ändå. Alltså är jag inte i närheten av att bryta nån regel.

(Nu är jag OT så fortsätter länkdiskussionen kommer vi att dela tråden senare, ska härifrån nu).

inkfish/moderator