handdator

Visa fullständig version : Skopelos - hotel Denise


Assar
2006-07-24, 22:50
Vi ska till Skopelos den 4 september och ska bo på hotel Denise.
Är det någon som bott där? Vilka stränder är bäst? Har ni tips på bra
restauranger med grekisk mat?

Kan man göra dagsutflykter till Alonissos eller Skiatos? Vad är då bäst att besöka?

Charlotte!
2006-07-25, 10:35
Hej Assar,

Nu har det gått en vecka sedan jag kom hem från Skopelos och jag är hemskt avundsjuk på dig som har din resa att se fram emot. Det är en härlig ö som ger mersmak!

Jag bodde själv på ett annat hotell så jag hoppas att någon annan kan tipsa om hur det var där.

Bland stränderna var Milia min favorit, mycket pga den coola strandbaren med DJ i södra delen, men Panormos är inte heller dumt med fint vatten. Om du inte hyr bil går det att ta bussen som stannar vid de flesta stränderna (dock är det en liten promenad från busshållplatsen till stranden i vissa fall). Tyvärr är stranden i Skopelos stad riktigt sunkig, det gäller att åka iväg till andra sidan ön.

Restauranger: Längs hamnpromenaden ligger tavernorna tätt. Min favorit var naturligtvis den Kalimera-rekommenderade Nostos, där mannen som stal mitt hjärta jobbar (hälsa Kostas från mig - jag saknar honom!). Inne i stan, runt det lilla torget Platanas, finns lite enklare serveringar. Alexander ligger högre upp i staden på en charmig gård, det var trevligt att sitta under citronträden och höra vattnet från fontänen medan man åt. Den mest eleganta restaurangen heter Le Bistro, medelhavskök och stylad inredning.
Om ni åker till den näst största byn, Glossa, ska ni inte missa ett besök på Agnanti. De gör grekisk mat i modern tappning, och kanske är detta öns bästa restaurang. Det är ganska elegant men det märks inte på prislappen. En av deras servitörer heter Nikos, och han berättade att han bodde i Sverige en tid. Det är en liten värld!

Att besöka Alonissos och Skiatos är en enkel match. Man tar "Flying Cat", katamaranen. Till Alonissos tar det 20 minuter och till Skiatos 40. Öarna har ganska olika karaktär. Jag tyckte att Alonissos är mer slumrande, lugn, relaxande medan Skiatos är mer shopping + bar. Så det beror på vad man är ute efter. Jag ångrar att jag inte åkte en arrangerad utflykt (går varje dag från hamnpromenaden i Skopelos) till Alonissos, en heldagsutflykt som även innehåller en tur i marinparken där de utrotningshotade munksälarna bor. Så jag måste helt enkelt åka tillbaka! flabb_flab
Antagligen landar du på Skiatos flygplats och i väntan på Flying Cat hinner du se lite av Skiatos stad (uttalas "skjatås" lärde jag mig, det hade jag ingen aning om innan jag åkte!).

Men Skopelos har allt: Vacker natur (minns fortfarande den underbara doften av vildväxande oregano från vägkanterna), trevliga stränder, pittoreska byar (framför allt Skopelos stad och de labyrintliknande gränderna runt Kastro), trevliga sevärdheter (typ kloster och ett litet folkloremuseum), lite charmiga butiker - inte bara bjäfs, supergrekiska tavernor, ett par barer (mina favoriter i stan var La Costa, och den som ligger på en höjd till vänster om polis/tullhuset i hamnen och The Garden, men Kariatides i bergen är helt fantastisk med utsikt över byn), ett par nattklubbar och en ruggigt bra bouzoukiklubb (bredvid nattklubben Metro, jag var där som enda icke-grek - vilken upplevelse!) med duktiga musiker.

Ja, det här blev ett långt svar - hoppas att du har fått lite tips inför din resa.

Ha en fin semester!

Mvh Charlotte

ENIAC
2006-07-25, 11:33
Tack Charlotte för alla tips! klapp_klap Jag och sambon åker till Skopelos den 11 september och ska också bo på hotell Denise. Det du skrivit här får mig att längta ännu mer efter resan! Det börjar suga rejält i greklandstarmen, trots att det inte gått mer än en och en halv månad sen jag kom hem från Amorgos...

Malena
2006-07-26, 21:58
Åh, det låter ju toppen! Jag och sambon åker den 18 sep och ska också bo på Denise.

Assar! Du hinner ju rapportera allt innan jag sticker_B-anana

Vi har redan bestämt oss för en tur till den marina nationalparken, hoppas såklart på delfiner!

Åh, vad jag längtar nu:eek: klapp_klap flabb_flab

Assar
2006-07-26, 22:07
Ja, lovar att skriva lite innan ni åker.

Men, är det ingen som bott på Denise? Hur ligger det till i stan?
Hur är utsikten, poolen och hotellet i stort?
Är det långt från "centrum"?

Mette
2006-07-27, 09:33
Hej

Jeg har ikke boet på Denise, men jeg kender det meget godt. Rummene er små, men gode. Der er to lejligheder, de ligger i samme niveau som poolen.

Hvis du er heldig og få et rum til havnen er udsigten fantastisk. Denise ligger øverst i byen på ringvejen, derfor kan du se vidt omkring.

De bedste strande er Malia og Kastani. De ligger langt fra byen, men bussen kører dertil.

Limnonari er også en god strand med et par tavernaer.

Angående restauranter, så se et andet indlæg i forumet under "Egeiska öarna & Sporaderna", der har Frank fået nogle tips.

Go' tur
Mette

Eva L
2006-07-27, 10:10
I ett trevligt resebrev från Ann och Tommy finns det en del tips.

Eva

Ann
2006-07-27, 13:24
Vi tackar för det Eva!

Skopelos är verkligen helt fantastiskt.

En av de absolut bästa öarna i Grekland.

//Ann

Lena*
2006-07-27, 19:59
Jag har bott på hotel Denise och kan varmt rekommendera det hotellet. Mkt trivsamt, trevlig och hjälpsam ägare och en vidunderlig utsikt!! Det kändes verkligen som att bo mitt i ett vykort. Har inte haft så vacker utsikt från ngt annat hotell vare sig före eller efter Denise. Och vad jag förstod (?) så var det bra utsikt från alla rum...?

Nedförsbacke till stan såklart, det tar ungefär...tja, tio minuter att gå. Jättemysig promenad, emellan vitkalkade hus. Ja, jag sa ju det, som att bo i ett vykort! ;) Och, det kan ju alla räkna ut, _uppförsbacke_ hem - men det är det värt.

Taverna Panos åt vi ofta på, där var allt gott (iaf allt grekiskt, åt inget annat) och med en kypare som agerade barnvakt åt vår lille son mer än en gång och bjöd oss på åtskilliga kilo vin. flabb_flab

Jo, en lite kul grej var ju när vi hyrde bil på Skopelos, rustade oss med karta och åkte iväg - *brum* - så var vi framme i Skopelos stad igen! :o Ön är inte stor om jag säger så. ;)

Ha en jättehärlig Skopelos-vistelse, det hade vi!

Lena*.

Hasse
2006-08-01, 13:18
Ja, lovar att skriva lite innan ni åker.

Men, är det ingen som bott på Denise? Hur ligger det till i stan?
Hur är utsikten, poolen och hotellet i stort?
Är det långt från "centrum"?



Hej Assar


Här är en (2) som bott på Denise, kom hem i går eftermiddag så vi var på hotellet till och med i går morse ;)

Läget är både bra och dåligt beroende på hur man ser det hela. Utsikten är formidabel, man ser inte hela stan, men halva kan man säga. Den del man ser rakt fram är inloppet från det öppna havet. Man ser också kastrot, de små kyrktorn som finns en bit ovanför rådhuset nere vid gästhamnen. En tjusig syn är det berg mitt emot som stupar brant ner och där det ligger en del bebyggelse här och där längs slänten. Lite till höger finns den som vi förstod var, den nyare bebyggelsen med många hotell mer nära havsnivån så att säga. Bland annat ligger ju Apollo´s komplex Sunrise Village där.

Denise´s läge är lugnt om man som vi bor med balkong (markterass) inåt gården. Visserligen går ringleden förbi ingången och bitvis är det en hel del trafik, särskilt hörs ju alltid de tvåhjuliga fordon som inte har tänkt på att de kan åtgärda bristfälliga motorer/ljuddämpare. Nedanför hotellet pågår ingen trafik, det är så många smågränder att bara tvåhjulingar med nöd och näppe får plats.

Vi bodde i lägenhet med markterass, 2 (!) meter från den lilla osymetriska poolen och trädgården (inte vacker) med sin c:a 7 meter höga palm. Det är bättre att vara sanningsenlig anser jag och vad vi tyckte i korta drag var detta: Om ni ska bo i lägenhet och hamnar vid trädgården så är det som vi tyckte, slitna rum som duger utmärkt att spendera så lite tid i som möjligt. Det är tråkiga väggar, en del avflagnad färg, jag tror huset byggdes 1984 som jag minns Apollo´s information rätt. Dock fungerade toalett, handfat, dusch, diskbänk och kylskåp helt perfekt. Det droppade lite från kranen i duschen, packningen var inte helt frisk och vi sade/klagade aldrig på det. Kylskåpet förde en del liv under natten men i regel var vi så trötta och somnade snabbt att det inte väckte oss mer än någon enstaka stund.

Vår syn på rum är att de ska användas på natten och till långa frukostar, eventuellt lata timmar någon gång då man inte orkar företa sig någonting och funderar på nästa aktivitet. Därför är boende på Denise helt ok om man inte har stora krav på komfort, vacker inredning eller annat. Vad "annat" kan vara vet vi inte. Det var för övrigt dåligt med plats i garderoben, vi är två som alltid lyckats ta med oss för mycket kläder. Vi borde lära oss detta och lita mer på vår outtömliga energi att tvätta kläder vart efter.

Har ni boende på någon annan våning på Denise än markplan så vet jag inget om hur det var. Jag antar att det var mest hotellrum eftersom hotellet serverar frukost. Kvinnan i ägarparet, Mary var glad och hälsade när hon var där. Spiros såg vi två gånger minns jag och han var en mussla, var där och kollade mest att saker och ting verkade gå sin gilla gång. Det finns en son, Dennis tror jag han hette, han skötte mest sittande i reception men var och städade i poolen ett par gånger. Tydligen gjorde han det mindre bra för Spiros fick "göra om" allt en av dagarna. Dennis uppskattade jag till c:a 16-17 år, han sa alltid "hallo" men var annars inte pratsam.

Hoppas detta inte ställde till tankarna om vistelsen på Denise för dig ? Jag har varit sanningsenlig men då har vi sett någonstans kring 16-17 hotellrum/lägenheter de senaste 7 åren på skilda platser i Grekland.



Hasse :cool:

ENIAC
2006-08-01, 13:51
Hoppas detta inte ställde till tankarna om vistelsen på Denise för dig ?

För mig gjorde det det! snyft_drop Ni var väl inte besvikna i alla fall hoppas jag?!

Assar
2006-08-01, 14:02
Tack Hasse för din beskrivning av hotel Denise!

Nej, jag är inte bekymrad! Har inte för vana att att bo på fina hotel i Grekland. Använder mest hotellet till att sova på. Uppskattar dock vacker utsikt och att det är någorlunda tyst om nätterna! Pool brukar vi inte ha, men nu var det ju långt till strand.

Vi ska ha hotellrum med frukost, inte lägenhet. Har bokat havsutsikt. Det var just utsikten, och läget i gränderna (tror jag) som jag föll för när jag bokade Denise.

Hoppas du hade det bra på Skopelos i övrigt!
Är det något man inte får missa?

Hasse
2006-08-01, 14:27
Tack Hasse för din beskrivning av hotel Denise!


Hoppas du hade det bra på Skopelos i övrigt!
Är det något man inte får missa?


Hej hej

Utsikt och hyggligt lugn lär du få och förmodligen störs nog inte utsikten för mycket av palmen ? Blir det rum högst upp i huset har du i så fall stans bästa utsikt. Denise-huset syns till och med på en del av vykorten, klart och tydligt. Det finns hiss på hotellet !!

Vad får man inte missa ? Ja oj, det är ju en stor fråga. Självklart tycker vi man ska besöka Glossa antingen med lokalbuss eller eget fordon. Det är inte slutstation på bussturen, det är Loutraki. Vi gjorde det misstaget och klev inte av i Glossa som vi just då trodde var Loutraki. Vi fick åka tillbaka några kilometer och förlorade 2,20 Euro men det var det värt, i all klumpighet med några extra skratt oss emellan !

En rejäl vandring i gränderna inne i stan är värt varenda steg och svettdroppe. Det finns miljarder med intryck som förnöjer ögon-, öron- och doftsinnenna. Bara beläggningen på många av gränderna, stenmönstret och de små långsmala stenarna de placerat i mitten som för att markera "kör/gångbarno" var mycket speciellt och minnesvärt.

Ta en tur till Alonissos och känn kontrasten, det som jag redan nu skrivit mycket om.

Detta är ungefär vad som i skrivande stund kommer över mig. Ännu mer som man spontant kommer på själv på Skopelos är nog lättare att genomföra då jag tycker det kändes lättare än på Skiathos. Där är man bitvis så mycket mer beroende av en del faktorer man inte kan påverka själv (som knökfulla bussar som sagt).



Hasse :cool:

Hasse
2006-08-01, 14:42
För mig gjorde det det! snyft_drop Ni var väl inte besvikna i alla fall hoppas jag?!



Nej nej, besvikna var vi inte. Man sover ju inte på väggar som är fula, de syns ju bara i dagsljus ;) Uteplatsen/terassen var STOR, det var lugnt och som sagt var ju allt i badrummet och pentryt perfekt fungerande. Ett tag trodde vi att det skulle bli mycket mygg eller andra varelser som skulle komma in på rummet. Men trots att det var gräsmatta (det var den som var ful) omedelbart utanför och som kanske kan innebära kryp så var det inget annat än någon enstaka fluga och någon mal som var inne och vände.

Hotellet, i alla fall den markdel vi var på kändes dock av äldre årgång och var som sagt slitet. Vi kunde bara jämföra med Fiorella i Apollo´s Skiathos-utbud som vi bodde på veckan innan. Det hotellet var om jag minns rätt, byggt 2002. Nu har jag kollat och byggår för Denise var 1982 men renoverat 1992. Bilden på ett rum på Apollos sida är INTE från ett av rummen med markterass. På den bilden ser man AC på väggen, det hade inte vi och pga marknära så hade vi relativt svala (ljumma) nätter inomhus.

Det var som jag skrev i ett annat svar här nyss - har man inte stora krav på ett rum mer än renligt och bra funktionellt så duger Denise bra. Vill man se detaljer i ett boende och börjar bli tveksam så tror jag man ska tänka om. Rum som är enkla i Grekland saknar inte "skavanker", detaljer som är ologiska eller som man undrar över och man bör vara ödmjuk om man t.ex är van med mer "kontinental" klass.

Så ta det lugnt ENIAC, du blir nog nöjd. Har du lägenhet eller hotellrum på Denise ?


Hasse :cool:

ENIAC
2006-08-01, 14:54
Så ta det lugnt ENIAC, du blir nog nöjd. Har du lägenhet eller hotellrum på Denise ?

Nu känner jag mig lugnare efter ditt senaste svar! Jag har förmodligen bott på sämre ställen (Pension Katapola, exempelvis :rolleyes: ) som duger till att sova på men inget ställe man spenderar mer tid på! Å andra sidan åker man ju inte utomlands för att sitta på rummet/hotellet och glo heller...

Vi har hotellrum med balkong och havsutsikt, och vad jag minns så skulle det vara bl a AC, kyl och TV. Jag har läst massor om Skopelos nu och jag tror nog att vi blir nöjda, även om rummet inte skulle vara femstjärnigt! Tack Hasse för infon!