handdator

Visa fullständig version : Handbagage - Apollo


bon
2006-07-23, 16:44
Är det någon som vet hur strikta Novair är på maxmåttet??? Alla andra har 55, 40 ,23 och Novair har 45, 35, 20. :eek: Detta upptäcker jag mitt upp i packningen.

Suck, hur ska jag hinna allt????? Marsvinsburarna måste städas, mamma måste få instruktioner om katterna och .................SUCK

birgitta

Arne
2006-07-23, 18:29
Nja!!! Vi resa alltsomoftast med Apollo/Novair, och vår erfarenhet är att de äro ganska så noga med handbagagets volym, vikt och mått!!

Dock hava vi erfarit att de vid incheckningen förbarmat sig över resenärer vilka medbringat "Krokaner" dvs lite udda och volymiösa handbagage!!!

Med lite god tur, Cockerspanielögon vid incheckningen samt glad uppsyn förmenas ni ändock kunna erhålla nåd och tillåtas ert volymiösa handbabage medföra.....

Arne

"Som enligt Hustrun icke medföra Cockerspanielögon utan fastmer ilskna och pockande
strävhårstaxögon.."

inkfish
2006-07-23, 18:36
Denna tämligen voluminösa ryggsäck (t v) brukar jag släpa som handbagage, fullproppad med grejer. Jag är lika förvånad varje gång att de inte ens tittar på den.

Mätt den har jag dock aldrig gjort.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010157.jpg

bon
2006-07-23, 19:29
Tack båda, jag chansar att turen står på min sida.

birgitta
några få timmar kvar till Parga

Joppan
2006-07-23, 21:10
Jag säger som någona annan sa, Novair har inte ens frågat eller ifrågasatt om eller vad vi har för handbagag, antingen har vi alltid haft tur eller så....är dom inte så hårda, men jag har bekanta som har fått börja stuva om vid incheckningen en gång, då skulle jag bli superstressad med 20 m kö bakom :eek: :o
Man tar ju en väska ändå som men vet håller måttet någotsånär för man vill ju inte börja packa om så att säga.

//Joppan med endast 18 dagar kvar _B-anana

Elisabet
2006-07-23, 21:20
Eftersom det inte finns någon plats inne i planet för för stora väskor så är de nog rätt noga. Att de oftast inte säger något om väskans storlek beror troligen på att de ser att man har en väska som utan problem håller måtten. En "vanlig" rygga av dagstur-storlek är inga problem, den är även fullpackad inte för stor. Det går också bra med en mjuk bag som egentligen är för stor, men inte fullpackad så att den går att "klämma ihop".

Men chansa skulle inte jag göra. Hur kul är det att stå där och måsta packa om, särskilt om man inte har något att packa i???

bon
2006-07-23, 21:23
packa om

Behöver inte packa om, checkar in det vid behov, detta handbagage innehåller det nödvändiga kläder och medicin ifall resväskan försvinner. Katastrof-kiten ligger i ett väldigt OK handbagage.;)

Snart ready for take off, dags och logga ut för en vecka.

birgitta
strax Parga

Hena
2006-07-23, 22:10
Inkfish... jag förstår att du behöver en så stor rygga till din bok som ser enorm ut på bilden... Hahahaaa.. :)

Själv läser jag också väldigt mycket, och även om det tar plats el väger lite extra så går det absolut inte att välja bort. Hellre plockar jag bort en top eller två flabb_flab .

Hena - som börjar fundera på packningen om mindre än 3 veckor... :p längtar......

inkfish
2006-07-24, 11:25
Det finns till och med en gammal tråd om den bokens tyngd i packningen. Men jag var tvungen att ha med den för att jag var så nyfiken på den (Stieg Larsson: Flickan som lekte med elden)

CamillaN
2006-07-24, 12:26
Min mamma har en liten cabinväska på hjul som handbagage, det har hänt ett par gånger att hon fått lägga den i en typ box vid incheckningen som dom har som mått för att se att den inte varit för stor.

Brige
2006-07-24, 18:21
Det finns till och med en gammal tråd om den bokens tyngd i packningen. Men jag var tvungen att ha med den för att jag var så nyfiken på den (Stieg Larsson: Flickan som lekte med elden)
Fanns tydligen inte i pocket då:confused:;):rolleyes:
Men du, på vilken strand är bilden tagen? Det ser ju alldeles fantastiskt härligt ut:):)
/Birgitta

inkfish
2006-07-24, 19:55
Nej, den var helt nyutkommen när jag åkte och finns alltså inte i pocket än.

Stranden är Apella på Karpathos. Underbart ställe.:D

YsterSyster
2006-07-24, 20:50
Göm handbagaget bakom incheckningsdisken om det är tungt:rolleyes: !

Jag har aldrig vägt mitt handbagage vare sig på charter- eller reguljärflyg. Har någon kommit ombord med ett för stort eller för tungt bagage och fått lämna planet? Nej! Flygvärdinnorna lyckas alltid hitta ett skrymlse att gömma väskan i om den inte skulle få plats ovanför stolarna.

Visst måste man respektera måttkraven men vikten är det väl aldrig någon som kollar OM man inte knäar fram till disken. flabb_flab

Eva L
2006-07-24, 21:40
Jag har aldrig vägt mitt handbagage vare sig på charter- eller reguljärflyg. Har någon kommit ombord med ett för stort eller för tungt bagage och fått lämna planet? Nej! Flygvärdinnorna lyckas alltid hitta ett skrymlse att gömma väskan i om den inte skulle få plats ovanför stolarna.

flabb_flab

Inget vidare bra råd. När jag åkte till Samos vägrades flera personer att ta med sitt handbage och vid senaste inrikesresan med SAS blev en uppretad affärsresenär nästan avkastad när flygvärdinnan nekade honom att ha kvar handbagaget ombord trots att han klarat incheckningen. Personligen tycker jag att det är bra med noggranna kontroller för det visar att bolaget bryr sig om flygsäkerheten.

Eva

YsterSyster
2006-07-25, 10:34
Du har rätt Eva. Det var dumt skrivit av mig att uppmuntra till olagligheter. :o Men jag upplever oftast att flygbolagen ser mellan fingarna när det gäller handbagage. Särskilt om man flyger reguljärt.