handdator

Visa fullständig version : Arbeta i Grekland


Maximus
2006-07-23, 12:33
Hej allihop,

jag är utbildad civilingenjör ifrån Sverige och skulle hemskt gärna vilja prova på att arbeta i Grekland. Jag ställer därför följande frågor som jag hoppas någon härinne har svaret på_B-anana.

* Hur pass viktigt är det att kunna grekiska, jag hade tänkt studera grekiska under vintern.

* Finns det några bra sidor där den typen av arbeten som jag är intresserad av annonseras ut?

* Hur är lönenivån i Grekland för ingenjörer? Jag har hört att man tjänar bra mycket bättre i Grekland som ingenjör än i Sverige.

Ser fram emot era svar och ett eventuellt nytt liv i det soliga Greklandbye_bye .

/Maximus

Tingstad
2006-08-25, 16:29
Hej,
ser att din intressanta och obesvarade fråga är en månad gammal. Kanske tråden kan vakna till liv ändå?
Jag har själv sökt på alla tänkbara ställen/websidor för att få reda på något om akademikerlöner i Grekland. Det är svårt att hitta info som inte är på grekiska...
Det allmänna löneläget lär ju vara ett av EU:s lägsta medan priserna ligger i nivå med svenska, så visst blir man tveksam.
Att man tjänar blygsamt som ung semesterservitris eller nanny behöver väl inte betyda att det gäller alla yrken...??? Eller? Många med längre utbildningar tjänar ju ofta bättre i utomlands än i Sverige...

Hjälp gärna till med info, om det finns någon som vet...

/Daniel A

mariamaria
2006-08-25, 19:29
Psykolog med 30 års erfarenhet får ut drygt 1200 Euro.... Nyutbildad akademiker ca 500 - 700 Euro. Per månad!

Ivi
2006-08-25, 19:44
Psykolog med 30 års erfarenhet får ut drygt 1200 Euro.... Nyutbildad akademiker ca 500 - 700 Euro. Per månad!

Ska kanske inte sucka över min mellanstadielärarlön efter 30 år inom yrket, när jag ser detta...alltid en tröst för lejonhjärtan ;)
Har hitintills jämfört med mina forna studiekamrater i Finland, och DÅ suckar jag!

Ivi

Tingstad
2006-08-26, 09:08
Netto 1200 efter 30 år låter ju inte så uppmuntrande...