handdator

Visa fullständig version : Arbeta i Grekland


Maximus
2006-07-23, 12:33
Hej allihop,

jag är utbildad civilingenjör ifrån Sverige och skulle hemskt gärna vilja prova på att arbeta i Grekland. Jag ställer därför följande frågor som jag hoppas någon härinne har svaret på_B-anana.

* Hur pass viktigt är det att kunna grekiska, jag hade tänkt studera grekiska under vintern.

* Finns det några bra sidor där den typen av arbeten som jag är intresserad av annonseras ut?

* Hur är lönenivån i Grekland för ingenjörer? Jag har hört att man tjänar bra mycket bättre i Grekland som ingenjör än i Sverige.

Ser fram emot era svar och ett eventuellt nytt liv i det soliga Greklandbye_bye .

/Maximus

Tingstad
2006-08-25, 16:29
Hej,
ser att din intressanta och obesvarade fråga är en månad gammal. Kanske tråden kan vakna till liv ändå?
Jag har själv sökt på alla tänkbara ställen/websidor för att få reda på något om akademikerlöner i Grekland. Det är svårt att hitta info som inte är på grekiska...
Det allmänna löneläget lär ju vara ett av EU:s lägsta medan priserna ligger i nivå med svenska, så visst blir man tveksam.
Att man tjänar blygsamt som ung semesterservitris eller nanny behöver väl inte betyda att det gäller alla yrken...??? Eller? Många med längre utbildningar tjänar ju ofta bättre i utomlands än i Sverige...

Hjälp gärna till med info, om det finns någon som vet...

/Daniel A

mariamaria
2006-08-25, 19:29
Psykolog med 30 års erfarenhet får ut drygt 1200 Euro.... Nyutbildad akademiker ca 500 - 700 Euro. Per månad!

Ivi
2006-08-25, 19:44
Psykolog med 30 års erfarenhet får ut drygt 1200 Euro.... Nyutbildad akademiker ca 500 - 700 Euro. Per månad!

Ska kanske inte sucka över min mellanstadielärarlön efter 30 år inom yrket, när jag ser detta...alltid en tröst för lejonhjärtan ;)
Har hitintills jämfört med mina forna studiekamrater i Finland, och DÅ suckar jag!

Ivi

Tingstad
2006-08-26, 09:08
Netto 1200 efter 30 år låter ju inte så uppmuntrande...
Och det förutsätter att man dessutom lärt sig språket först!
Nej, man får nog hitta på något annat än en ordinarie anställning om man på allvar planerar att bo permanent i Gr.
Ska man behöva jobba 14 timmar om dagen för att överhuvudtaget försörja sig så skulle man inte få så mycket av stränderna i alla fall...

Jag tänker mig att det borde vara möjligt att starta någon rörelse som riktar sig till turister, t ex svensk- och engelsktalande. De flesta grundutbildningar borde kunna fungera som bas för att erbjuda...kurser, utbildningar, boende, uthyrning eller andra tjänster på olika teman- historia, språk, hälsa, utveckling, historia, konst etc etc etc....eller vad man nu är bra på.
Svenska mäklare finns ju exempelvis. Även restaurangägare och kursarrangörer. Vad är det som saknas?

Nån som erfarenhet - eller idéer?

Elisabet
2006-08-26, 09:28
Jag kommer aldrig att flytta till Grekland för att jobba, så jag kanska kan avslöja vad jag skulle starta om jag trots allt skulle göra det... :rolleyes: ;)

- Ett modernt och fullt utrustat konferenscentrum med ett bra utbud av kringaktiviteter, riktat till utländska och inhemska företag och organisationer. Det finns säkert, men i vår tid tvivlar jag på att det kan bli för många sådana, inte minst med tanke på att resorna är så billiga.

Janérik
2006-08-26, 10:12
Gör det dessutom fullständigt handikappanpassat med mycket personal som kan hjälpa de boende så borde det kunna locka en ännu större kundgrupp.

Mvh Janérik

Tingstad
2006-08-26, 15:27
Intressant tanke. Att konkurrera med nordeuropeisk standard på utrustning, funktionalitet och handikappanpassning borde ge konkurrensfördelar. Stor investeringskostnad dock. Kanske är möjligt att börja i mindre skala ändå...
Kanske även skulle passa i kombination med vissa svenska företag som arrangerar greklandsresor för företag, men som i nuläget hyr in sig på grekiska hotellanläggningar. Antar att de oftast inte funkar för rullstolsburna ex v...