handdator

Visa fullständig version : Opplevelser som varmer hjertet


kari
2006-07-23, 12:11
V i s s t elsker vi Hellas :D
- er ikke i tvil om hvorfor, det er en s u m av mange gode "ting",
og det er ikke sjelden man opplever noe som holder kjærligheten vedlike :D

På Sifnos i juni var det en taxisjåfør som varmet hjertene våre :)

Da vi gikk av bussen på torget i Artemonas (kom fra Cheronissos) var det ingen taxi å se, pga et vondt kne ønsket vi ikke å gå ned til Apollonia.
I kiosken på torget fikk jeg tlf. nr. til en taxisjåfør og ringte. Han spurte hvor vi var, og hvor vi skulle ( Kamares), da beklaget han og sa han ikke kunne kjøre oss fordi han var bestillt til Platy Gialos.

Vel, vel, så fikk vi gå tenkte vi , men kom ikke så langt før det svingte en taxi inn på torget, TENK han kom likevel opp til Artemonas for å hente oss, (jeg hadde ikke sagt noe om kneet)
og kjøre oss de 2 km ned til Apollonia :D Der satte han oss av og sa, det kommer en taxi og henter dere om 2-3min!
Hva han ville ha for tjenesten ??? TIPOTA ( ingen ting) klapp_klap
Kunne dette hendt i et annet land? Det tror jeg ikke :)

:) Kari

Eva L
2006-07-23, 12:26
Sånt värmer. Jag mötte också en mycket generös taxichaufför i Manaus, Brasilien. Han skjutsade mig tvärs över staden en em och var tillsagd av mina vänner att släppa av mig vid hotellet. När vi kom nära hotellet var det enorma trafikköer beroende av ett förfestivalkarnevalsfirande i samband med en kyrkofestival. Jag försökte förklara för taxiföraren att jag visste var vi var och skulle hitta hem genom att gena över ett par gator. Hans engelska var dock minimal eller så ville han inte förstå men efter mycket trixande över trottoarer etc var han en timme senare ändå tvungen att lämna mig en bit från hotellet.
Jag fick betala halva priset mot vad en normal resa skulle kostat och nästa gång jag åkte med honom var det helt omöjligt att få betala för resan.

Denna händelse förbättrade något min uppfattning om taxiåkande som jag alltid är lite reserverad inför efter att jag blev rånad av en taxichafför i Aten.
Det är en händelse som är svår att glömma trots att det gått några år.

Eva

inkfish
2006-07-23, 13:32
Hva han ville ha for tjenesten ??? TIPOTA ( ingen ting) klapp_klap
Kunne dette hendt i et annet land? Det tror jeg ikke :)



Sånt där är så härligt! Och som svensk blir man ofta lite handfallen när man inte får betala och "göra rätt för sig". Men ibland är faktiskt ett varmt TACK tillräckligt.

Astri
2006-07-23, 16:53
Det er vel en av grunnene til at vi reiser tilbake og tilbake og tilb......
Astri