handdator

Visa fullständig version : Grekiska kyrkogårdar


Netwolf
2006-07-23, 09:37
Något som slagit mig är att det finns en himla massa kyrkor i Grekland, men jag har sett ytterst få kyrkogårdar och begravningsplatser.
De jag har sett har möjligen haft ett lite begravningskapell i direkt anslutning. I Sverige har vi våra begravningsplatser nästan mitt i bebyggelsen, men så ser det ej ut i Grekland? Någon som vet var man har sina begravningsplatser och varför? Begraver man sina döda utanför central bebyggelse?

/Netwolf

darleen
2006-07-23, 10:31
Man har oftast inga begravningsplatser i grekland!! Det jag har läst o hört är att de begravs som vanlligt när de dör..men sen efter typ 5 år grävs de upp! De kollar om bena är svarta eller har kvar sin "färg"..Om de är svarta så har människan varit ond...:confused:. Men jag kommer inte ihåg vad de gör med kropparna sen..kanske bränner den dom till aska o så får anhöriga den eller om de inte har några anhöriga att de slängs ut i havet kanske...
Men det där med att det grävs upp är faktiskt sant.

Det e nog därför det finns många kyrkor i grekland..anhöriga går dit o hedrar sina döda med att tända ett sånt där gult smalt ljus.

yvonne
2006-07-23, 11:07
mycket riktigt så grävs benen upp och tvättas och rensas från sk rester. sedan läggs benen i en liten låda som sedan ställs in i ett litet hus i anslutning till kyrkogården.

Yvonne

bon
2006-07-23, 13:18
Återvinning av gravplatser borde vi ha i Sverige också, det finns så många obesökta gravar på "vår" kyrkogård hemma så det ser ledsamt ut på storhelgerna. Bara man spar på gravstenen till släktforskarna.

birgitta
några timmar kvar till Parga

inkfish
2006-07-23, 13:27
Här en som är ovanligt vackert belägen (utanför Pigadia, Karpathos):

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010141.jpg

Elisabet
2006-07-23, 15:58
Jag ser ofta kyrkogårdar i Grekland. När man ger sig ut på en kortare promenad kommer man inte sällan ganska snart till en.

De ligger vanligen en liten bit utanför samhället och det brukar finnas ett kapell på kyrkogården.

Här är två bilder från kyrkogården som ligger mellan Kato och Pano Stalos. På den nedre ser man lite av hur fint den ligger bland bergen och en del av kapellet som har en vacker kyrkklocka på taket, fast den är tyvärr inte med på denna bild:

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Kyrkog.jpg

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Kyrko.jpg

bon: Gravplatser återanvänds i Sverige, men inte så snart som efter fem år.

Frappe
2006-07-23, 20:56
Gravar grävs inte upp överallt i Grekland, dock storstäderna helt klart. Med undantag om du köper dig en gravplats så ligger du säkert....Uppgrävning av kroppen sker efter 3 år och benen plaseras i en låda och i ett kapell som Yvonne skriver. "skrönor" finns alltid och den om att man skulle vara ond om benen är svarta har jag dock aldrig hört. Problem kan uppstå som tex med min svärfar efter 3 år grävde vi upp honom men han fick begravas igen då de 3 åren inte var nog för honom att åter bli jord.... pga av höga halter strålning samt cellgifter antagligen.....så han fick vila ytterligare 1 år. Sjävl tycker jag att det är en makaber situation och som anhörig blir man illa berörd!!

Camilla