handdator

Visa fullständig version : Kea. Vart sussar man bäst?


Fröken Fokus
2006-07-22, 17:37
Helt sådär supervälplanerat :rolleyes: har jag nu bokat flyget till Athen om fem dagar... tänkte träffa en vän där och dra till Kea. Inser nu att detta ju är högsäsong för alla Athenare, så misstänker att det blir svårt att hitta ett trivsamt boende. Har sökt på nätet men hittar bara nåt gigantiskt 4 stjärnigt komplex. Jag letar avskildhet och enkelhet och fin natur.

Någon som bott så och har kvar kontaktuppgifter? Ska bara vara där en vecka, så vore skönt att slippa flytta runt en massa.
Såg ett tidigare inlägg om en tjej som bokat i Chora. Hittar inte det på nätet.

Tack på förhand!!
Martina

Peter
2006-07-22, 17:54
Det är i princip alltid billigare och bättre att leta boende på plats när man kommer ner. Kea har jag aldrig varit på så jag vet inte hur det är med boende där, och ni kommer precis i början av den riktiga högsäsongen. Men jag har aldrig förbokat vare sig rum eller färjebiljetter, och det har alltid löst sig ändå...

Men visst, har du otur så har Pensionaten många förbokningar just den här tiden så du får svårt att hitta rum...

Men jag hade väntat ändå... Ang_elx

Peter

Admirala
2006-07-22, 18:08
Vi hadde trøbbel med å finne rom på Kea, men les innleggene til Janne og meg under "Hvor kan vi bo i Chora Kea".
Jeg hadde nok ikke reist uten å bestille på forhånd, Kea har ikke mange hotellrom, ettersom jeg har forstått.

Kalimera
2006-07-23, 19:05
Inser nu att detta ju är högsäsong för alla Athenare, så misstänker att det blir svårt att hitta ett trivsamt boende. Har sökt på nätet men hittar bara nåt gigantiskt 4 stjärnigt komplex. Jag letar avskildhet och enkelhet och fin natur. Jag skulle inte åka till Kea under högsäsong utan att boka i förväg, det är knepigt att få rum även under icke-högsäsong, speciellt om man kommer en fredag. Stina här på forumet bodde i Otzias förra året, där är det lugnt och stilla. Kanske hinner hon berätta var hon bodde innan du åker (om hon är hemma vill säga).

Fröken Fokus
2006-07-23, 19:58
Hej igen!
Tack för tipsen!! Har gjort en kompromiss :p och bokat in oss de två första nätterna på hotellet som rekommenderas på Kea-guiden. Skönt att kunna gå direkt till ett hotell från färjan som kommer in ganska sent på kvällen.
Hoppas att Stina ser detta och att hon kan tipsa om boendet hon hade, det lät perfekt!
Tänkte annars att vi då i alla fall har två dagar på oss på ön att titta efter boende i de mindre orterna.
En liten extrafråga bara... det står att det går buss från flyget till hamnen Lavrio, är det en direktbuss eller ska man byta? Är busshållplatsen lätt att hitta på flygplatsen ( på Kastrup finns det till exempel massa olika). Och försökte sen att boka färjan till Kea, men det stod att det inte behövdes om man bara var passagerare utan bil. Någon som vet??

Tack på förhand!!!
bye_bye Martina

Kalimera
2006-07-23, 20:15
det står att det går buss från flyget till hamnen Lavrio, är det en direktbuss eller ska man byta? Du byter buss i Markopoulo, resan dit tar cirka 10 min, från Markopoulo tar det sedan ungefär 35 minuter till Lavrio. Är busshållplatsen lätt att hitta på flygplatsenHållplatsen ligger mittemot Hotel Sofitel, hållplatsskylten är orange och går inte att missa. Och försökte sen att boka färjan till Kea, men det stod att det inte behövdes om man bara var passagerare utan bil. Behövs inte om du reser utan bil, det går två till tre båtar dagligen.

Bra val av ö! Kea är perfekt om du gillar Grekland utan (utländska) turister!

Fröken Fokus
2006-07-23, 21:38
Tack för bra info!!!
Jo, två tjejkompisar och jag var på Skopelos för några veckor sedan och märkte just då skillnaden mellan en ö som mest besöks av grekiska turister och till exempel Skiathos med många fler utländska besökare, vilken skillnad i stämning!!!
Så därav föll valet denna spontangång på Kea eftersom det ju i guiden stod att det mest var greker där! Ser fram emot en väldans massa god mat och en massa slappande...

Tack för hjälpen!!!
:) Martina