handdator

Visa fullständig version : Spenatpaj


mimi
2006-07-21, 15:15
Jássou!

Någon som har ett bra recept på spinish pie.

Jag blev tokig i det när vi var på Korfu. :p

Mimi

Eva L
2006-07-21, 15:39
Jag har flera recept. Kan något hjälpligt i huvudet men om du kan ge dig till tåls några timmar ska jag leta fram ett som jag har därhemma. Dottern och jag lagade en för några år sedan med filodeg, färsk spenat, keso och fårost bla som blev gudomligt god. Vet inte varför jag inte gjort den varianten senare. Tror att receptet som jag modifierade lite var från en engelskgrekisk kokbok.

Eva

mimi
2006-07-21, 15:46
ÅH, tack tack, jag väntar.
Det vattnas i munnen!

Mimi :D

Eva L
2006-07-21, 20:54
Inte hittar jag "mitt recept" varken i kokbokshyllan eller på nätet där man ibland kan hitta sina egna recept.:) Finns massor på nätet men jag tycker att du kan göra ungefär så här. Värm ugnen till 175-180 gr. Klä en rektangulär form med filodegsblad enklare än med en rund obs! medelstor form ej ugnslåda. Pensa lite olivolja mellan varje blad och ta 2-3 lager till botten och kanterna.

Stek en stor gul lök i lite olivolja samt strö över basilika och lite örtsalt. Lägg ner 350-500 gr fryst tinad spenat baby eller vanlig. Koka till vattnet dunstat. Om det finns färsk är det bäst förväll den då enligt anvisningen och släng vattnet. Blanda sen ner den med löken enligt anvisningen för fryst spenat.Tar du färsk kan du ha lite mer spenat.

Ta av kastrullen från värmen och blanda ner 2 lättvispade ägg, 200 gr fetaost eller 100 gr fetaost och 1 dl keso. Krydda med ca 1 tsk torkad mynta eller färsk om du har. Peppra lite och salta event. Gillar du vitlök kan du blanda ner en finhackad eller pressad klyfta. Bred ut fyllningen i formen och täck med mera filodegsblad. Pensla lite olivolja mellan varje blad.

Grädda ca 25 min eller tills pajen fått lagom färg det tar inte mindre än 22 min och knappast mer än 30 min.

Eva

mimi
2006-07-22, 00:35
Tack snälla snälla!
Imorgon blir det spenatpaj till middag!
OHH så gott! _B-anana

Mimi

Eva L
2006-07-22, 10:02
Även om du tar mer än 100 gr fårost kan du använda lite keso. Det gör pajen lite krämigare. Keson saltar du lite och tar lite peppar i. Blanda ihop med fårosten. Jag har inte gett några mängder salt utan det bör du smaka av. Eftersom osten är salt behövs inte så mycket salt.

För den som inte gillar fårost blir det gott med enbart spenat och keso.
Det går även att använda den här fyllningen till vanlig paj gjord på ex 3 dl vetemjöl, 100 gr smör och 3 msk kallt vatten. Då ska pajskalet förgräddas ca 10 min och pajen gräddas i 200-225 gr ugnsvärme.

Lycka till med pajbaket.

Eva

mimi
2006-07-22, 19:58
Tack snälla snälla Eva!
Pajen blev jätte god!
_B-anana _B-anana _B-anana _B-anana

Hena
2006-07-30, 00:30
Eva L...

Det var ett mycket gott recept flabb_flab Jag provade det ikväll och det var omtyckt av alla! Tack!

Har du fler goda recept på lager? Speciellt med fetaost? :o

Hena - Samos om 13 dar.... _B-anana Å har börjat skriva packlista.. hahaaa :)

Eva L
2006-07-30, 14:20
Eva L...

Det var ett mycket gott recept flabb_flab Jag provade det ikväll och det var omtyckt av alla! Tack!

Har du fler goda recept på lager? Speciellt med fetaost? :o



Roligt att pajen uppskattades. Jag ska tänka och gå igenom mina grekiska recept lite här framöver. En del är inte nedskrivna och jag ändrar lite från gång till gång. När det blir en mulen helg ska jag försöka skriva ner några och skicka in till Janne så kan han lägga ut på kalimeras receptsida. I forumet finns mitt recept på lammfärs och fetaost paj om du använder sökfunktionen bör det finnas kvar. Var ett fel i det receptet ska vara 3 msk kallt vatten till pajdegen och inte tsk som jag skrev av misstag.

Eva

Hena
2006-07-30, 23:57
Hej hej!

Jag har letat upp receptet och det låter väldigt smarrigt, så det måste jag testa vid tillfälle :rolleyes: .

Det var också kul att läsa Inkfish' inlägg om hur hon slaviskt följt ditt recept på 3 tsk ist för 3 msk... Så kan det gå! (Hade gärna velat se resultatet... flabb_flab )

Hena - som väntar på fler goda recept från Eva L, men inte att hon ska få det mulet... :)

Och självklart andras recept också, om ni vill dela med er!

Hena
2006-08-02, 00:46
Jag kan bara meddela att pajen är underbar att äta kall, som t ex utflyktsmat.... flabb_flab

Mvh Hena _B-anana - snart Samos, men en semestersväng till Finland först...