handdator

Visa fullständig version : Getingar och ormar


Kalimera
2006-07-21, 13:20
När vi var på Agathonissi skickade jag en liten rapport i forumet, jag skrev bland annat om en getingattack. Nu har jag tillgång till bokstäverna å, ä och ö och skriver därför om incidenten igen. Läs texten här... (http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/janne_01.html)

Masouraki
2006-07-21, 13:24
Vilken bild på getingen du har fått.Men orm
bilden gillar jag inte:eek: ormfobi:(

inkfish
2006-07-21, 13:31
GRYM bild på getingen och bläckfiskenklapp_klap klapp_klap

Borde tävla i klassen Mötenflabb_flab

Bluesea
2006-07-21, 14:01
Va festligt (om nu det är rätta ordet). När vi var på Tilos förra året, hyrde vi vespor för att åka till Eristos. När vi kommit halvvägs, såg vi en stor svart orm s-a-k-t-a slingra sig över vägen. Skulle tro på på nästan samma ställa du såg ditt döda exemplar. Vi bedömde att den var mellan 1,5 och 2 meter lång, och ofarlig eller ej, ingan av oss hade någon lust att närma sig den för att ta ett kort.

Det ska tydligen finnas en sorts skorpioner på Tilos också, men det har vi inte sett till. Lika bra, för sonen älskar att sticka in händer i bergskrevor för att leta efter olika mineraler. Jag tror att en skorpion som just slumrat till i den svala bergsskrevan, skulle bli en aning irriterad om den blev fingrad på av en entusiastisk amatörgeolog.

Men däremot har vi sett några rackarns stora spindlar. De byggde stora trattar som de satt och lurade i. Såg sura ut.

Bluesea

Netwolf
2006-07-21, 14:20
Googlade lite snabbt och fick fram att blinda ormar finns i Europa. Främst på Balkan, Bulgarien men även i Grekland och på många av öarna.
Typhlopidae (Blind Snakes): Typhlops vermicularis (Engelska: Worm Snake, Svenska: Maskorm)

Jag vet inte om det var den du såg, men det existerar tydligen dylika ormar. Huga!:eek:

Kalimera
2006-07-21, 14:22
Rasmus berättade precis att alla ormar är döva, så det gick inte på hörseln. Måste alltså gått på känsla. Kan inte fatta varför den inte blev rädd som alla andra ormar och listigt pep iväg. :confused:

Kalimera
2006-07-21, 14:26
Vi bedömde att den var mellan 1,5 och 2 meter lång, och ofarlig eller ej, ingan av oss hade någon lust att närma sig den för att ta ett kort. Måste varit samma slags orm, denna var också mellan 1,5 och 2 meter lång.


Det ska tydligen finnas en sorts skorpioner på Tilos också, men det har vi inte sett till.
Nedanstående bild tog jag på Tilos för fem år sedan. Så visst finns det skorpion på Tilos.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/skorpion.jpg

PS. Ska hälsa från David och Lynn.

Netwolf
2006-07-21, 14:26
å inte kan de prata heller, så då är de förutom blinda även dövstumma!:D

Kalimera
2006-07-21, 14:28
Jag vet inte om det var den du såg, men det existerar tydligen dylika ormar.
Det var inte samma som finns på bilden (http://www.embl-heidelberg.de/~uetz/families/Typhlopidae.html), "vår" orm var silverfärgad. Finns säkert i olika varianter.

Elisabet
2006-07-21, 14:30
Tycker att den svarta ser ut att vara en Svart bjälksnok http://www.herp.it/indexjs.htm?SpeciesPages/DolicJugul.htm

Vad gäller den vita så vet jag inte vilken orm det kan ha varit, men en sak är säker: även om den var blind så gick den inte på hörseln! Ormar har nämligen varken öron eller hörsel. De ser dessutom dåligt, bara i grått och stora rörliga fält. Byten lokaliserar de med lukten och genom att känna temperaturförändringar, även på avstånd.

Peter
2006-07-21, 15:07
Från Förstasidan:

...Vi kan ju börja med den "afrikanska getingen"...

Om du menar den stora klumpiga som flyger "framåtlutad" med benen hängande under sig, så känner jag den som Afrikansk Febergeting. Jag såg för många år sedan att Arne kallade den för "Turkisk geting", så kärt barn osv... Den är vanligt förekommande i mellersta och norra Afrika och även i Medelhavsländerna. Om det är exakt samma släkte vet jag dock inte, men de ser likadana ut. Möjligen är de något mindre i Grekland. Förhoppningsvis är de då också något mindre "giftiga".

Den har ett helt annat gift än den vanliga getingen och i Afrika ska man passa sig, för den kan orsaka kraftig feber i 2 - 3 dagar om man blir stungen. Och detta utan att man är överkänslig eller allergisk.

Men som väl är så är den inte aggresiv utan snarare tämligen loj och brukar flyga iväg om man viftar efter den. Jag tror att de flesta som blivit stungna av den har blivit det av misstag. Om man råkat sätta sig på den eller något liknande. Eller som att den flyger in under hjälmen... Ang_elx :eek:

Förlåt Janne, man ska inte skratta åt det hela, men lite roligt är det... Ang_elx Och det var ju tur också att du inte fick en allargireaktion.

Peter

Elisabet
2006-07-21, 16:19
Här är den gamla tråden om stora getingar: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2030&highlight=geting

Då som nu, tror jag att det var en bålgeting. Om de även kallas Afrikansk geting vet jag inte, men kärt barn har ju många namn som sagt, så varför inte.

babsan
2006-07-21, 16:25
När jag var på Kalymnos för några år sedan, såg jag en vitaktig orm, ringlades över vägen :o . Jag frågade senare några av lokalbefolkningen, vad det var för sort, men de hade ingen aning :confused: .

Barbro :)

inkfish
2006-07-21, 16:28
Rasmus berättade precis att alla ormar är döva, så det gick inte på hörseln. Måste alltså gått på känsla.

De verkar gå på vibrationerna i marken - säger en som oftast mött orm till häst (ja alltså JAG har varit till häst, inte ormen:D ) Hästklamp i marken är effektiva ormskrämmare.

Peter
2006-07-21, 17:47
Då som nu, tror jag att det var en bålgeting. Om de även kallas Afrikansk geting vet jag inte, men kärt barn har ju många namn som sagt, så varför inte.

Nej bålgeting är det inte, kan jag säga. Jag vet precis hur sådana ser ut efter att de hade byggt bo på utedasset vid den gamla sommarstugan... snyft_drop Det finns inte minsta likhet i vare sig färg, form eller flygsätt. Det vete tusan om det ens är en geting, även om den kallas för det!? Den LIKNAR en geting, speciellt när den sitter still, men det finns mycket som skiljer den från de "vanliga" getingarna också. Och det finns flera andra insekter som har gulrandig bakkropp.

Peter

yeasou
2006-07-21, 19:08
Oj va "Räliga" dessa getingar är.Man är ju tacksam för att någon av dem inte har kommit innanför tröja eller huvudbonad. Någon Bålgeting är det inte. Afrikansk Geting låter bra tycker jagflabb_flab
Brukar se dem när de dricker vatten vid poolkanten, lyckligtvis är jag varken rädd eller allergisk mot getingar, men jag hyser den största respekt för dem.
MVH
Yeasou_B-anana
Skulle skickat med en bild på min geting men den blev så hiskeligt stor så jag återkommer med bildAng_elx

yeasou
2006-07-21, 19:21
Bilden på mördargetingen som satte sig på min toffla, kommmer härAng_elx

MVH
GetingYeasou_B-anana

http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Grekisk_Geting_liten_bild.jpg (http://s76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/?start=#imgAnch1)

Peter
2006-07-21, 20:10
Bilden på mördargetingen som satte sig på min toffla, kommmer härAng_elx

Den har inte bara satt sig, den ser ut att vilja våldföra sig på den... :eek: Himla tur att det inte är naturlig storlek... Då hade jag blivit rädd... Ang_elx

Men det syns tydligt att det inte är en Bålgeting dock.

Just skärpa och närgräns på den zoomen.

Peter

yeasou
2006-07-31, 22:32
Jag har nu med 100% säkerställande fått veta att den stora getingen som vi diskuterat och visat på fotografier i denna tråd är en "Vespa Orientalis Orientalis Linnaeus"
Alltså bör den kallas Orientalisk Geting!
Stora och läbbiga är de men samtidigt ett fredligt väsen om man inte stör dem!
MVH
GetingYeasou_B-anana

Kalimera
2006-08-01, 07:40
Tack för det!

På denna sida (http://www.hornissenschutz.de/oriental.htm) finns en hel del info och bilder. Där finns även en ljudfil där man kan lyssna på "surret".

Joppan
2006-08-07, 20:28
Dessa monster finns lite varstans i grekland och jag är livrädd för dem dom är ju stora som helikoptrar :eek: :eek: Vi har träffat på några små svarta "getingar" som gärna ligger i vattenbrynet och krälar. Vår dotter klev på en sådan när vi promenerade efter stranden och DET gjorde jätteont, men vi hann få ut gadden så det gick över senare på eftermiddagen, jag fick vara "krycka" till min vännina som åxå klev på en sådan för några år sedan, ont och svullet blir det. Vet du vad dessa små odågor kallas då??

//Joppan

Guldgryning
2007-01-15, 05:54
Jag har en fråga..Finns det något samband mellan att ju varmare/mer tropiskt klimat som är det existerande, desto giftigare blir djuren?Jag kom att tänka på dettta efs jag, vid ett getingstick här i Sverige, endast får en lokal reaktion, det gör lite småont och blir lite rött typ.Som ett myggbett.Men i Grekland, och detta har inträffat vid flera tillfällen, blir jag så sjuk av ett getingstick att jag får besöka sjukhus för att få en jättespruta med antihistamin,cortison och antibiotica.Jag fick getingsticket på tummen när vi var på Skopolos..inom några timmar hade hela armen svullnat upp till oigenkänlighet.Den var tjock som en skogaholmslimpa.

Detta har även hänt av elaka moskitobett.Jag är överkänslig mot moskitos, men här hemma blir det en röd, kliande bula lokalt...i Grekland kan ett helt ben svullna upp så jag inte kuinnat gå (bara hasa mig mellan hotellrummet och baren *S*Vad är det för semester)Det har oxå gjort grymt ont.

Har någon funderat över varför betten blir så våldsamt mer elakartade i Grekland?
Är det bakteriefloran som är annorlunda mot Sverige?

Jayo
2007-01-15, 08:17
Kan det vara så att ouzo sätter ner immunförsvartet?.....

Guldgryning
2007-01-15, 10:12
flabb_flab Ja, säg det den som vet?Eller kan det vara så att getingarna konkurrerar med mig om ouzon.De kanske är riktiga ouzofiler, de där snarstuckna krypen.*ryser*(Men omöjligt mer än mig!:) )

Apropå sprit...Min väninna fick en allergisk reaktion, en infekterad jätteböld på armen av en moskit på Kalymnos.Som tur var hade vi shoppat både de karaktäristiska (för Kalymnos) tvättsvamparna och en Famous Gros till kattvakten därhemma.På väg hem tog hon fram tvättsvampen och baddade bölden med whisky.Synd att behöva använda god whisky att fylla bakterierna med.Men även mikroorganismerna kan väl behöva sig en redig bläcka ibland.Jag blev snurrig bara av doften:p !

malou
2007-01-25, 20:51
[quote=yeasou;54005]Bilden på mördargetingen som satte sig på min toffla, kommmer härAng_elx

MVH
GetingYeasou_B-anana

Neimen - den ligner da svært på de 'kjempevepsene' med snabel som besøker Telendos samtidig med meg. Er det virkelig samme sorten?? Fargesterke, stooore. Kan viftes vekk fra solsengen, men de kommer på nye besøk etter en stund. Beste rådet jeg har klart å finne på er å kaste skinke opp i berget - da holder disse uhyrene seg i aktivitet med å forspise seg. Brød og oliven og frukt bryr de seg jammen ikke om! - Men finnes disse morderne virkelig på Telendos? -eller tar jeg feil? :confused: :confused: Avskyr slike kryp og er uhyre allergisk til tider, men tilbake drar jeg likevel_B-anana

malou
2007-01-25, 21:02
[quote=Guldgryning;70805]flabb_flab Ja, säg det den som vet?Eller kan det vara så att getingarna konkurrerar med mig om ouzon.De kanske är riktiga ouzofiler, de där snarstuckna krypen.*ryser*(Men omöjligt mer än mig!:) )

Retsina liker de, i hvert fall de geitingarna som befinner seg på Telendos. De hærtok min venns flaske med det spesielle innholdet. Merkelig smak de har, disse uhyreneflabb_flab

Agda
2007-01-26, 12:21
Getingen på bilderna ser jag ofta i banan-stockarna. Vi har därför kallat den "Banangetingen", vi har aldrig haft besvär av den på det sätt som getingar i sverige.
Jag kan mycket väl tänka mig att besvären vi får av myggorna och andra insekter har med bakteriefloran och imunförsvaret att göra. Innan jag flyttade hit och endast besökte länder runt medelhavet så fick jag otroliga reaktioner vid bett/stick men nu efter 7 år reagerar jag nästan inte alls. Däremot så har jag fått kraftigare reaktion på stick av svenska myggor nu.

Agda