handdator

Visa fullständig version : Foto-CD. Ta Back-up!


Peter
2006-07-20, 18:24
Jag fick en fråga om några bilder. Så jag rotade fram orginalCD:n för att skicka dessa. CD:n är inte ens två år gammal, men är totalt stendöd. Den är välvårdad, så den har "dött" av sig själv!

Oftast får man meddelande om att CD:n inte går att läsa, men då brukar man kunna "bryta" sig in i den bakvägen. Det har jag gjort vid ett flertal tillfällen. Men i det här fallet så känner inte ens drivern av att det ligger en CD i den. Och då är det ju liksom kört... __D Jag kan lämna in den och få den läst och kopierad men det kostar ju också...

Men jag misstänkte att jag hade lagt en kopia på disken i min gamle bärbara. Och det var en rysare att få igång den igen efter att den legat orörd i 1,5 år... Phuuu...! Jag ska ev återkomma till det i en annan tråd. Men där fanns bilderna i alla fall, så nu ska jag ta en totalback-up på allt på den disken. Men det var som sagt en "rysare"... snyft_drop

Det jag vill komma till är att jag skulle rekommendera alla att direkt ta minst en back-up på de CD som man får från fotoleverantörerna. Som jag ser det är tydligen kvaliteten på CD:n så undermålig att dessa kan "självdö" efter så kort tid som under två år. Den CD det gäller kommer från Fuji.

Jag ska nu så fort som möjligt kolla alla fotoCD för att se om det är fler som "självdött". Som väl är har jag nog alla inlaggda i den gamla eller nya datorn. Så det får bli lite jobb med att säkerhetskopiera och sammanställa allt, men det är det värt... :D

Peter

Chras
2006-07-20, 18:54
Har själv CD med bilder som är ca 7 till 8 år gamla. Har inga problem att öppna dem. En orsak att de inte går att öppna kan vara att ett brännarprogram saknas. har en gammal dator med endast CD-spelare. Det är lögn att öppna bilder i den men musik och program går bra. Ibland är det lönt att lägga till litet på priset av CD-skivor.
har idag allt både på CD och på extra hårddisk.

Peter
2006-07-20, 20:47
.En orsak att de inte går att öppna kan vara att ett brännarprogram saknas.

Brännarpgm? Du menar väl läspgm? Och jag har ett antal! Men drivern vägrar ju att accepera att det ens finns en CD i facket! Dessutom så är ju CD:n läst och kopierad i min gamle dator! Och då fungerade det ju! Men den vägrade igår när jag väl fick igång den... Jag är sur som en dubbelcitron.... snyft_drop __D

Nej, den CD:n är stendöd. Jag funderar allvarligt på att kontakta Fuji ang detta. Jag tycker man kan begära att en CD ska kunna läsas även efter två år...

Mutter, mutter...

Peter