handdator

Visa fullständig version : Krigsmonument


Linkan
2006-07-20, 18:15
Åker till Kreta på torsdag den 27:e juli, har varit där fyra gånger tidigare.
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en vägbeskrivning till det krigsmonument som tyskarna reste till minne av fallskärmsjägarna som dog under invasionen ? Har sett flera här på sidan som har hittat det men inte lämnat utförlig platsanvisning. Tänkte även besöka några kyrkogårdar som finns på Kreta då jag har andra världskrigets historia som en liten "hobby".
Vi kommer att bo i Kato Stalos som vanligt. Nära nu. :)

Chras
2006-07-20, 18:58
Har själv besökt den troligtvis efterlysta kyrkogården. Om jag inte missminner mig ligger den väster om Platanias. Troligtvis i byn efter denna om Du kör den gamla kustvägen. Skylt upp till höger där ett litet museum och en tysk kyrkogård är belägen.
Om Du passerar en militärpostering på vänster hand har Du kört för lång. Mitt emot kyrkogården ligger ett gammalt flygfält där svåra strider ägde rum en kriget.

Linkan
2006-07-20, 19:38
Tack för tipset, ska absolut åka dit också men det monumentet jag söker efter ligger närmare Chania om jag förstått det rätt ? Alltså ingen kyrkogård.

Brige
2006-07-20, 21:33
Tack för tipset, ska absolut åka dit också men det monumentet jag söker efter ligger närmare Chania om jag förstått det rätt ? Alltså ingen kyrkogård.
Dom allierades kyrkogård ligger i Souga-bukten, öster om och nära Chania. Om jag minns rätt, (var där för flera år sedan), finns också ett monument där. Men, det ÄR en kyrkogård också, ligger fantastiskt vackert, man kan nästan känna historiens vingslag faktiskt. Väl värd ett besök för den som är intresserad, och det verkar du att vara.
Ett av de monument jag känner till, utan kyrkogård, ligger nära byn Vianoss utefter vägen som är huvudväg utefter SÖDRA Kreta. "Uppfarten" från lilla kustbyn Arvi kommer upp precis där. Också en fantastiskt vacker plats,som ligger högt upp över kusten, med en makalös utsikt över hela Libyska havet. Monumentet består av flera grova pelarblock i marmor, samt statyer i brons. Man har också byggt ett litet kapell i natursten på platsen, kapellet fanns inte 1983 då jag var där första gången. Hela platsen är mer, hur ska säja, synlig och "tillrättalagd" nu med plats för bilar o.s.v. Men.....det är ju långt ifrån Chania:mad:
Jag fundera på vilket monument du kan "vara ute efter":confused:
Det är de stupade tyskarnas kyrkogård som ligger väster om Chania, om dom striderna kan man läsa i boken:"Slaget om Kreta". Minns inte författarens namn tyvärr. Namnet på kullen och byn är detsamma, något på M.
Det finns många mer monument, på olika platser på ön, bl.a. i Kendaros som ligger på vägen ner mot Paleochora, där stod också hårda strider med motstånsmän inblandade. Kretensarna blev ju kända för att göra starkt motstånd och inte ge upp. Och priset var högt. Monumentet vid Vianoss är mera ett minne över de bybor som sköts ner av tyskarna därför att männen ansågs vara motståndsmän. Hela byn utplånades, även kvinnor och barn fick sätta livet till. Byn låg uppe i bergen, norr om den plats där monumentet är.
Hoppas att du finner det du söker.
/Birgitta

Hena
2006-07-20, 22:06
Hallå Linkan!

Jag ska kolla med min sambo som är otrooooligt intresserad och väldigt duktigt på historia :) . Dels andra världskriget men även medeltiden.

Vi var vid nån minnesplats vid Platanias, vi åkte nåt litet turisttåg (för sonens skull).

Har du läst boken Kreta av Antony Beevor? (kollade upp i bokhyllan :) )

Ska kolla vidare.

Tjing!

Hena - bye_bye

Chras
2006-07-21, 09:48
Den tyska kyrkogården och det lilla museet ligger för att vara någorlunda exakt 18 km väster Chania. Har kollat i mitt lilla "resebibliotek". Ortens namn är Melame och kyrkogården ligger på Kulle 107. Det var här vid flygfältet den stora invasionen av Kreta ägde rum. Omkring 4000 tyska soldater ligger begravda här.
Från kyrkogården är det en fantastisk utsikt över den gamla flygplatsen och havet norrut.
Chras

june
2006-07-21, 09:48
Byn heter Maleme. Skall man till kyrkogården och kommer från plataniashållet skall man ta upp till vänster närmare slutet av byn. Tror det skall finnas en skylt. Kommer du fram till en militäranläggning har du kört för långt! Hoppas du hittar för det är verkligen vackert där. Alla gravarna ligger på en sluttning så de har "havsutsikt".

Ypsilon
2006-07-21, 10:58
Bukten heter Souda. Där finns en skylt "Souda Bay Military Cemetery".
Ypsilon

Patrik S
2006-07-21, 11:38
Åker till Kreta på torsdag den 27:e juli, har varit där fyra gånger tidigare.
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en vägbeskrivning till det krigsmonument som tyskarna reste till minne av fallskärmsjägarna som dog under invasionen?. :)
Halloj!
Jag tror bestämt att du menar monumentet som finns i Chanias utkant, som vi hittade när vi var där i maj-05. Jag skrev lite om det i vår reseberättelse. (se länk; 7 maj, då vi även besökte Maleme) (http://sassersson.se/bb04_03a.htm)
På nästa sida finns även lite bilder från Souda Bay (http://sassersson.se/bb04_03b.htm)
http://sassersson.se/images/050505/010s.jpg (http://sassersson.se/images/050505/010.jpg)
(Klicka på bilden för förstoring)

Det är inte lätt att hitta och finns inte på några turistkartor (ligger vid vägen mot Platanias, någon km väster om Chania, Nya Kydonia tror jag att området heter). Anledningen är såklart att det restes av ockupationsmakten som en hyllning till "stortyskland" och som kanske kan bli ett vallfartsmål för folk som hyllar Adolf & Co. Olika manifestationer - senast vid den tyska krigskyrkogården i Maleme vid årsdagen av Operation Merkur, har också attackerats av antifascister och fallskärmsjägarmonumentet har undan för undan vandaliserats. Monumentet är tydligen så massivt byggt att det inte har gått att spränga. Hur som helst är det ett minne över krigets vanvett som tvingade massvis av unga män från båda sidor att offra sina liv.

anitaw
2006-07-22, 12:54
Hej! Germaniko Pouli kallas omradet. 3 km vaster om Chania. Pa toppen av monumentet var det en staty, en tysk orn fram till for nagra ar sen. Jag tror det var ett kraftigt ovader som forstorde tyska ornen.

Patrik S
2006-07-22, 14:00
Hej! Germaniko Pouli kallas omradet. 3 km vaster om Chania. Pa toppen av monumentet var det en staty, en tysk orn fram till for nagra ar sen. Jag tror det var ett kraftigt ovader som forstorde tyska ornen.
Det finns en tysk sida gjord av entusiasterna för detta monument: Länk (http://fallschirmjaeger-denkmal.de/English.htm)
Där kan man se örnen som Anitaw nämner. "Germaniko Pouli" låter för mej som inte kan så värst mycket grekiska som "den tyska kycklingen" - kanske ett bra namn på örnen :D
Hur som helst utgick jag från motorvägskorsningen vid Chanias västra utfast och gick någon km fram till en BP-mack på höger sida. På vänster sida fanns monumentet.
När man klev förbi carporten, hästen, hunden och kycklingarna så kändes det lite som att man egentligen inte hade där att göra.

june
2006-07-22, 15:18
Det som ligger i Souda är begravningsplatsen för amerikaner, nya zeeländare, australier m fl. Tyskarnas ligger i Maleme.

Patrik S
2006-07-22, 16:04
Det som ligger i Souda är begravningsplatsen för amerikaner, nya zeeländare, australier m fl. Tyskarnas ligger i Maleme.
De allra flesta är britter och resten från samväldet (Australien, N.Z. Kanada, Sydafrika). Däremot var inte amerikanerna inblandade i slaget om Kreta. De greker som stred på den allierade sidan är som regel begravda i sina respektive hemorter.

Linkan
2006-07-23, 03:04
Det som Patrik S har skrivit om är precis det jag frågade om, har fått en ganska bra beskrivning av vägen med, även om jag vill vara säker, vore tacksam för en kartbild med om det går att fixa ?

Patrik S
2006-07-23, 10:11
Det som Patrik S har skrivit om är precis det jag frågade om, har fått en ganska bra beskrivning av vägen med, även om jag vill vara säker, vore tacksam för en kartbild med om det går att fixa ?
Utgå från Chania och ta dej västerut på vägen mot Platanias. Passera motorvägskorsningen och fortsätt kanske 1-1,5 km. Leta efter BP-macken på höger sida och vrid skallen 180 grader så hittar du det säkert.
Någon karta tror jag som sagt inte finns men liiite sport ska det väl vara att ge sig ut på upptäcksfärd? :D
Lycka till!

Linkan
2006-07-23, 16:09
Tacksam för alla svar jag fått på den här sidan och i ett ganska "smalt" ämne. Åker som sagt till Kreta på torsdag då jag förmodligen kommer att besöka dessa platser jag har fått beskrivning på. (beror lite på sambon) :)

En liten undran bara, ni som varit ner i sommar, vad ligger priserna på, tänker mest på motorcyklar/bilar ?

Argyris
2006-07-28, 16:44
Hej,

jag har i några år varit på kreta i samband med "war memorial day" har träffat massor av engelska krigsveteraner och hört många spännande historier.
Datum för detta är omkring 14-18 Maj.
Jag bodde på Mikes place i Maleme där ca 30 veteraner bodde och festade i baren (trots sin höga ålder) Jag träffade en trevlig herre som var 86 och han kunde berätta historier och dricka.

Nico