handdator

Visa fullständig version : Boka hotell innan eller pruta på ön?


Lajsan
2006-07-20, 14:54
Hej!

Jag och min pojkvän ska iväg på en liten öluff till Naxos, Paros och Anti-Paros. Eftersom vi hade tänkt att inte åka på de värsta turistfällorna så har vi försökt förbereda oss lite och jämfört priser på Hotell och liknande. :)

Nu har vi hittat ett helt fantastiskt Hotell på Naxos som vi vill boka, men gärna så billigt som möjligt. :D Vi har fått priset 38 Euro/natt för två personer i en fin studio. Är det här ett bra pris eller bör man vara lite kall och vänta tills man kommer dit med båten och försöka pruta? Eller ska man kanske t.o.m. försöka pruta via email? :confused:

Det borde finnas prut-kurser egentligen! _B-anana

Meltemin
2006-07-20, 15:19
Du kommer säkert att få olika svar på det där, men jag tillhör dom som inte gillar förbokning. Dels för att hotell/pensionat som kan se väldigt bra ut på små bilder på webben kanske inte alls är lika bra i verkligheten, beskrivningen ger aldrig hela sanningen, och dels för att priset blir lägre om du bokar på plats.

Bland det roligaste med öluffandet är att komma till en ny ö, lämna väskan på en taverna eller resebyrå och leta upp sitt "drömboende". Vi brukar kolla efter balkonger i bra läge och därefter knacka på och be att få se just det rummet. Ibland faller det oss i smaken, ibland inte - då är det bara att leta vidare.

Att pruta är inte heller någon stor grej, när ni väl testat det en gång. Pensionatsägaren säger 35 euro, du säger 20 eller 25 och sedan samsas ni nånstans mittemellan :D.

Om ni reser under den absoluta högsäsongen till öar med begränsat utbud av rum, kan det kanske ändå vara läge att boka första natten i förväg, men på de tre öar du nämner ska det inte vara några problem. Framförallt på Naxos finns det extremt många turistbäddar och att hitta ett bra och billigt boende är lätt som en plätt flabb_flab. Se till att komma till Antiparos tidigt på dagen, så kommer ni inte att ha några problem där heller. Det finns riktigt bra pensionat med balkonger med havsutsikt direkt där färjan lägger till.

/Meltemin

Peter
2006-07-20, 15:43
Vi har fått priset 38 Euro/natt för två personer i en fin studio.

Om ni reser i slutet av Juli eller i Aug så är det är hyfsat pris om det är ett riktigt bra ställe. Om det är i Sept är det kanske lite för högt. Det går naturligtvis att hitta billigare, speciellt på plats, men om det passar er så tycker jag att ni ska slå till. Det blir ca 170 SEK per pers och natt. Vad gör en "tia" ner i det läget? Hotellägaren ska leva han med...


Eller ska man kanske t.o.m. försöka pruta via email? :confused:


Njae, det tycker jag inte. Speciellt som ni inte varit där tidigare. Om man är "återkommande" gäst går det kanske, men i det här läget skulle inte jag försöka i alla fall. Det är alltid lättare att pruta när man ser den andre i ögonen... Då kan man alltid säga att om vi inte möts på mitten så går vi till ett annat hotell..... Ang_elx :D Och då säger motparten snyft_drop snyft_drop snyft_drop


Det borde finnas prut-kurser egentligen! _B-anana


Den har ju just påbörjats...Ang_elx :D

Peter

Lajsan
2006-07-20, 16:46
Tack för svaret, mycket intressant snabb-kurs i prutning! klapp_klap

Nu är det ju så att vi ska åka i mitten på September vilket gör det hela lite knepigare. Har hört många säga att hotellägarna rusar ner till hamnen så fort färjorna kommer in, men det kanske inte gäller samtliga? Det hotell som vi vill ha ligger en bit ifrån hamnen och det vore ju rätt trevligt att bli hämtad nu när det ingår om man bokar innan.flabb_flab Ang_elx

Vad tror ni?

Lajsan

Elisabet
2006-07-20, 22:20
Om priset är det viktigaste finns det ingen anledning att förboka hotell i september. Det finns mycket att välja på, på de öarna då.

Jag skulle inte heller tro att det är nödvändigt att boka även om ni absolut vill bo på just det hotellet ni hittat på nätet. Dessutom, som Meltemin säger, så vet ni ju inte med säkerhet förrän ni har sett det, om det är så fantastiskt som det verkar. Kort sagt; jag skulle inte förboka i eran situation.

inkfish
2006-07-20, 22:56
Nu har vi hittat ett helt fantastiskt Hotell på Naxos som vi vill boka, men gärna så billigt som möjligt.

Utgångspunkten är inte den bästa;). Som jag ser det får man ALLTID billigare priser på plats - OM man inte redan bestämt sig för att på just det där stället vill jag bo. Då kan det ju vara fullt om man inte förbokat.

Utbudet på just Naxos är jättestort så jag tror säkert att ni kan hitta ett lika fint ställe även om det skulle vara fullt.

Fast visst kan du pruta via mail. Det KAN gå och du har ju inte förlorat nåt om svaret skulle bli nej.

Peter
2006-07-20, 22:59
Tack för svaret, mycket intressant snabb-kurs i prutning! klapp_klap

Det var bara ett smakprov. :p Hela kursen kostar en t o r flygbiljett ner... flabb_flab Det finns inga som är så djäkliga på att pruta som gamla säljare... Ang_elx Några av mina förra sambos brukade gå ut ur affären när det var dags att betala... Ang_elx Jag förstår fortfarande inte varför... :confused: :D


Nu är det ju så att vi ska åka i mitten på September vilket gör det hela lite knepigare.


Den tiden ställer det hela i en helt annan dager. Då är det pris ni fått alldeles för dyrt. Det rummet ska då inte kosta mer än mellan 25 - 30 €. Om det inte är extremt bra!


Har hört många säga att hotellägarna rusar ner till hamnen så fort färjorna kommer in


Du måste slå dig ut och förbi alla som vill att du ska bo på just deras hotell...


Det hotell som vi vill ha ligger en bit ifrån hamnen och det vore ju rätt trevligt att bli hämtad nu när det ingår om man bokar innan.flabb_flab Ang_elx


Var ligger det? Agios Georgios? Dit kan ni gå om ni inte har för mycket bagage. Prokopios/Agia Anna? Ta en taxi, eller bussen om det passar, och leta upp hotellet. På båda ställena finns det massor med hotell om ni inte kommer överens om ett bra pris där ni vill bo! OBS! Det finns massor med lediga hotellrum på Naxos i mitten av Sept. Uthyrarna slåss om er. Det är inte turisterna som slåss om hotellrummen... :eek:

I ert ställe hade jag åkt ner, tagit mig till stället jag vill bo på och förhandlat på plats. Blir ni inte överens så finns det ett precis lika bra ställe precis bredvid...

Peter

malou
2006-07-21, 00:29
Forboket via nettet for første gang, på Kalymnos. Pruttet ikke, var svært fornøyd med tilbudet/prisen for et tre ukers opphold i august. Alt virket så positivt, mail fra eieren som ønsket 'hjertelig velkommen' , med tilbud om henting i nærmeste havn. Har gledet meg i lang tid, en 'gulrot', sliten. Men hva skjer? Fikk vite av en annen på forumet at hotelleieren mente jeg ikke var booket inn......:confused: og eieren har ikke svart på mailen min om nok en bekreftelse på reservasjonen. Litt frustrende akkurat nå, bare et par travle uker til avreise.

Må ikke bo på nettopp det hotellet, men det er lite fristende å reise ned for å jakte på noe annet. Ønsket en base for en 'hvile'-ferie, late dager, kanskje kunne loffe over til en eller flere andre øyer, for så å vende tilbake til basen- 'hjem' til 'mitt' rom. Å lete opp overnattingssteder fra dag til dag i høysesongen er stress, særlig når jeg reiser alene. Urolig for om det ev. kan bli vanskelig å finne seg et annet hotell, el. en annen øy (Leros?) og ok bosted. Hva tror dere? Hjelp - noen gode forslag? Malou

Ella
2006-07-21, 08:24
För första gången någonsin funderar vi i år på att förboka boende för höstens resa till Karpathos. Vi åker bara en vecka och hade först tänkt att vara riktigt lata och boka hela resan via Apollo, men eftersom deras paketpriser till Karpathos är helt vansinnigt höga struntade vi i det. Genom att boka flyget via Apollo och sedan kontakta ett Apollohotell direkt sparar vi genast en 1000-lapp per person - och då vill hotellet ändå ha 40 euro per natt i september! Så mycket har vi aldrig betalat för ett rum i Grekland, så det bär oss ändå emot.

Om det inte var så att detta är vår enda semestervecka ihop i år och vi gärna därför vill bo på ett hotell som känns lite extra fint och har pool, så skulle vi aldrig ens ha övervägt att förboka. Nu får vi se hur det blir.

En sak är i alla fall klar - Apollos vinstmarginaler på Karpathos måste vara helt enorma.

Meltemin
2006-07-21, 09:37
En sak är i alla fall klar - Apollos vinstmarginaler på Karpathos måste vara helt enorma.

Jag har också funderat över det där. Det känns som att charterresor till grekiska övärlden måste vara en guldgruva för resebolagen. En kollega till mig var i våras på väg att boka en veckas charter till Naxos för 7000 kronor per person:eek:. Efter att jag berättat hur enkelt det är att ta sig dit på egen hand och hur billiga rummen är, så fick dom sig en tankeställare. Nu slutade det iofs med att de stannade i Sverige på semestern, men ändå ;)

/Meltemin

Ella
2006-07-21, 10:20
Om man kollar på Apollos hemsida kostar en vecka på Zephyros Village 7200 kr per person med avresa 14/9! Flyget kostar 3200 om man bara köper det - alltså kostar ett dubbelrum 8000 kronor för en vecka. Nog må Zephyros vara ett trevligt hotell, men 1150 kr per natt!? Och ändå är det fullt den veckan. Bisarrt.

Jonas E
2006-07-21, 10:46
En sak är i alla fall klar - Apollos vinstmarginaler på Karpathos måste vara helt enorma.
Håller fullständigt med!

Jag ringde till Apollo och tänkte att man kanske kunde få ett bra pris på Atlantis hotell genom dom, men dom ville ha 12000 kr för 7 dagar i ett 4-bädds rum, dvs 184 euro/natt.
När jag kontaktade hotellet själv fick jag ett pris på 71 euro/natt, sen är det ju frågan om hur mycket apollo själva betalar för rummet. Jag kan tänka mig att det är betydligt mindre än vad jag betalar.

/Jonas

inkfish
2006-07-21, 11:38
Men jag undrar varför ni bara frågar på charterhotellen? De är ju alltid dyrare, enligt min erfarenhet, oavsett om man går via Apollo eller inte. Enda sättet att få ett vettigt pris på ett charterhotell är ju att kliva in utan förbokning - eller att köpa "endast hotell" som Ving börjat med, det kan också vara billigt.

De billigare hotellen ligger oftast helt utanför charterprogrammen.

Elisabet
2006-07-21, 12:44
De billigare hotellen ligger oftast helt utanför charterprogrammen.Och har ingen hemsida och är inte ansluten till någon bokningssajt.

Angående funderingarna på charterbolagens förtjänst på hotellen, så förstår jag inte riktigt att någon är förvånad eller förundrad över det. De driver ju sin verksamhet affärsmässigt och har inte bara möjlighet till vinster som privatresenärer inte har, de har även en massa utgifter som vi andra inte har.

Det är inte alltid det blir en vinst i slutändan, vilket ju resebolagshistorien har gett många exempel på.

Meltemin
2006-07-21, 13:48
Angående funderingarna på charterbolagens förtjänst på hotellen, så förstår jag inte riktigt att någon är förvånad eller förundrad över det. De driver ju sin verksamhet affärsmässigt och har inte bara möjlighet till vinster som privatresenärer inte har, de har även en massa utgifter som vi andra inte har.

Tror att jag var lite otydlig i mitt inlägg. Jag är inte det minsta förvånad över att resebolagen gör en förtjänst på att paketera resor, det är ju liksom hela affärsidén ;)

Vad jag syftade på var att det, för mig, känns som att grekiska öar borde vara ett tacksamt mål för charterbolagen, eftersom jag vet hur billigt det går att fixa bra boende på egen hand.

Jämför man paketresor till Grekland med exempelvis paketresor till storstäder blir skillnaden markant. Väljer du att köpa en färdigpaketerad resa till Grekland tycks det alltid bli onödigt dyrt jämfört med att boka själv. Köper du däremot en paketresa till exempelvis London, Paris eller New York brukar priset ligga väldigt nära det pris du får om du själv fixar flyg och hotell. Det har till och med hänt mig att det blivit billigare att köpa paketresan... Så ligger det knappast till om man betalar 7000 kronor för en vecka på Naxos flabb_flab

tramp
2006-07-21, 19:46
Hej!
Är det här ett bra pris eller bör man vara lite kall och vänta tills man kommer dit med båten och försöka pruta?
På Naxos och speciellt Paros står dom som vill kränga rum i stora klungor i hamnen när varje färja anländer och skriker och tjoar. Det spelar ingen roll om det är på morgonen eller mitt i natten. Ibland får hamnpolisen säga åt dom att lugna ner sig och flytta utanför avspärrningarna. Enligt min erfarenhet så är det lätt att få tag på rum särskilt på Paros och Naxos. På Paros har jag till och med upplevt det hela som lite osmakligt, dom hänger nästan på en och ibland blir man lurad, dvs dom lovar guld och gröna skogar men man får kanske ett rum med sämre kvalitet så se upp på Paros! Sen när man fått ett rum och knallar omkring i stan så ser man att det finns lediga rum överallt så en variant är ju att strunta i gaphalsarna i hamnen och istället själv leta upp var man vill bo.

Som jag ser det är enda anledningen att förhandsboka härhemma när man anländer från Sverige och snabbt vill få tak över huvudet den första natten, då kan man få ett gott första intryck av landet så att man inte blir sur första natten för det kan ju lämna avtryck resten av resan! Om man dessutom är lite orolig av sig och inte är van vid öarna så kan man ju förhandsboka om inte annat så bara för att lugna nerverna!

Ella
2006-07-22, 18:23
Det är klart att man inte bara kollar med charterhotellen, men just där blir ju jämförelsen så uppenbar. Man betalar ju liksom för exakt samma sak. Vill man dessutom ha ett hotell med pool på Karpathos blir det inte så många hotell kvar om man ska utesluta charterhotellen.
i

ragnhild
2006-07-25, 20:40
Man må bare være klar over at enkelte hoteller kun selger rom via agenter.
Hotellene selger ikke rom direkte til kunden på plassen.
Det kan være nyttig å sjekke ut dette hvis man finner et hotell på nettet som man ønsker å bo på.

Peter
2006-07-26, 14:29
Hotellene selger ikke rom direkte til kunden på plassen.

Menar du att de inte är i hamnen och jagar gäster, eller att de inte skulle hyra ut rum om jag kommer dit och frågar?

Jag har MYCKET svårt att tänka mig att det senare alternativet i alla fall! Finns det lediga rum hyrs nog dessa ut även om man, som många hotell gör idag, gör reklam för sig på olika hotellsiter eller via agenter. Då slipper de ju dessutom att betala provision till dessa!

Förtydliga gärna vad du menar.

Peter

inkfish
2006-07-26, 14:33
Jodå, det finns allt hotell som under högsäsong säger att Sorry, vi kan inte hyra ut, hela hotellet är Apollo (eller nåt)

Men däremot tvivlar jag, precis som du, på att svaret skulle bli det samma om man stod i receptionen och Apollo inte hade lyckats fylla alla rum just den veckan.;) Däremot måste ju en samvetsgrann hotellägare svara så om man vill boka långt i förväg. Apollo måste ha kvar SIN möjlighet att fylla hotellet fram till sista sista minuten-platsen.

Peter
2006-07-26, 16:09
Nu svarar du lite "vid sidan av" Ragnhilds påstående. Och mitt.

Jodå, det finns allt hotell som under högsäsong säger att Sorry, vi kan inte hyra ut, hela hotellet är Apollo (eller nåt)

Naturligtvis. Då finns det ju inga lediga rum i det ögonblicket. Det är ju bokat av Apollo, även om de inte lyckats sälja det vidare ännu.


Det kan være nyttig å sjekke ut dette hvis man finner et hotell på nettet som man ønsker å bo på.


Nej, det hade jag aldrig frågat. Då finns risken att hotellet bara säger att det inte går att hyra rum på plats för att nu vet de att man är intresserad, och de kan då ta ett högre pris och får en "garanterad" bokning om man nu bokar över nätet. Vilket i o f s är smart.

Vilket hotell nekar att hyra ut om det finns lediga rum?

Men jag kanske tolkar Ragnhilds påståenden lite för bokstavligt?

Peter

ragnhild
2006-07-26, 22:48
Det er faktisk slikt som skjer. Det kan være en lokat booking byrå som tar hånd om alt. Og da får man faktisk til svar at sorry, vi tar ingen gjester på direkten.
Så isetedet for å diskutere dette videre, vær obs.

Peter
2006-07-27, 02:26
Det er faktisk slikt som skjer. Det kan være en lokat booking byrå som tar hånd om alt. Og da får man faktisk til svar at sorry, vi tar ingen gjester på direkten.

Ragnhild, jag misstänker att du har missförstått hur det fungerar när man kliver av färjan i hamnen. På de flesta öar står hotellägarna på varandra för övertyga dig om att just du ska få "special price only for you" för att få dig till just deras hotell...

På vissa öar, ytterst få och då tämligen små, så finns det en "Kommunal kiosk" i hamnen där man kan titta på utbudet av boende. När du hittat något som passar dig så ringer man efter den som hämtar... Man tittar på rummet och kommer överens om priset...

Men berätta var, och hur, du råkat ut för detta! Vilken ö, vilket hotell? Jag har aldrig varit med om, eller hört talas om, detta fenomen att ett Grekiskt hotell inte skulle ta emot gäster som kommer in och frågar efter rum...... ?

Peter

Elisabet
2006-07-27, 08:43
Jag tror säkert att det Ragnhild beskriver förekommer även i Grekland, alltså att hotell enbart tar emot gäster som bokats via någon agent.

Däremot är jag rätt övertygad om att det inte förekommer överhuvudtaget bland de hotellkategorier som båtluffare och andra 'bokar själv-resenärer' vanligen bor på, oavsett krav på hotellstandard. Vanliga pensionat och mindre familjehotell är ju sällan ens anslutna till någon hotellbokningsförmedling (som ju med internet annars har blivit mycket vanligt) och/eller har inte ens hemsida.

Om man letar hotell på internet i den prisklass som enbart anlitar hotellagenter, tycker jag också att man ska boka i förväg. Om man däremot letar hotell av den standard som de allra flesta önskar, finns det ingen anledning att befara att de inte upplåter ett rum på plats.

Har de dessutom enligt hemsidan ett bokningsförfarande via internet, telefon eller fax, så är ju risken att man bara kan boka via agent lika med noll.

Eva L
2006-07-27, 09:13
Varför boka via agent? Vad tillför agenten som man inte kan ordna själv? Har vänner som rest och bott på fina hotell i flera världsdelar som vid en snabb koll uppger att de aldrig nekats att boka in sig på något lyxhotell någonstans. Varför boka via en agent som kanske går i konkurs, är ohederlig eller sysslar med något annat skumt.__D

I en annan tråd verkar ju någon resenär drabbats av att agenten gått i konkurs.

Eva

inkfish
2006-07-27, 11:45
Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet:o. Ett hotell som enbart kan bokas via en förmedling har ju förmedlaren som kontakt på hemsidan. Eller så är det där man hamnar när man ringer.

Och skulle det nu inte vara så, så är ju det den första upplysning man får när man kontaktar hotellet: "du kan inte boka direkt utan måste kontakta förmedlare si och så".

Peter
2006-07-27, 17:14
Man ska lära sig något nytt varje dag... Men detta är ju sanslöst!

Om jag har ett hotell, oavsett i världen, och har lediga rum när någon kommer in och vill hyra, ska jag då hänvisa till min agent för att boka? Det är ju så dumt och osmidigt att jag rodnar vid blotta tanken!

Nä, jag tror att detta är sprunget av något missförstånd eller lurendrejeri som Ragnhild råkat ut för...

Jag har rest halva världen runt men aldrig hört talas om att någon blivit hänvisad till någon agent när man velat ta in på ett hotell. Oavsett prisklass!

Peter