handdator

Visa fullständig version : Egen segelbåt


kickimoj
2006-07-20, 12:09
Vi är lite sugna på att segla själva i Grekland nästa sommar. Någon här som gjort det och har lite tips

// Kicki

Yak
2006-07-20, 21:35
Hej,
ska ni segla ner eran egna bat fran Sverige eller ska ni hyra bat?
Var hade ni tankt segla? Joniska oarna eller egeiska havet?
Har sjalv seglat hyrbat i Grekland och kan ge lite tips (aven om jag inte aer nat proffs ;))

kickimoj
2006-07-21, 08:08
Vi hade tänkt hyra båt isåfall. Vi har inte satt oss så väl in i det än men vi funderar på de saroniska öarna. Min man är en mycket van seglare och har alltid drömt om att segla i Medelhavet. Vi har två småbarn med oss 7 och 9 år så det måste vara "snäll" segling. Har du tips om var vi kan hitta det och var man kan hyra en bra båt.

Elisabet
2006-07-21, 09:46
Det finns många uthyrare i Grekland, av olika nationaliteter, även ett antal svenska. Använd sökfunktionen här i forumet så hittar du några gamla trådar som kanske innehåller tips och googla så hittar du flera sajter med uthyrare.

Lycka till och hoppas du återkommer med rapporter om hur det går! :)

Yak
2006-07-24, 18:08
Hejsan,
Klart ni ska segla i Grekland, det aer underbart!
Om ni har barn (som kanske inte alltid aer sa sjovana och gillar nar det gar hart) sa aer Saroniska oarna nog ett bra val. Jag tror ocksa att Joniska oarna (Lefkas/Kefalonia/Ithaka/Zakhyntos) kan passa er. Daer utgar man i allmanhet fran Lefkada. I de Saroniska oarna och Egeiska havet aer det Pireus som brukar vara utgangshamn.
Det som skiljer ost och vast aer ju framst Meltemi-vinden som blaser i Egeiska havet under sommaren och kan stoka till det lite om man inte aer van vid segling pa havet langa strackor och med sjogang (kan latt ga 2-meters vagor).
Jag kan skriva lite mer praktiska saker nar jag kommer hem, men i allmanhet aer batarna ganska stora och sjovardiga (40-55 fotsklassen). Det finns aven "normala" batar med svenska matt, men om det finns mojlighet, sa skulle jag rekommendera att ni gar ihop med lite vaenner och hyr tex en 45-fots bat tillsammans, en sadan kan man latt bo 8 personer i. De aer stadigare att segla och bekvamare att bo i. Det aer ocksa bra med flera som kan hantera baten, sarskilt naer man lagger till i marinorna.

kickimoj
2006-07-24, 19:26
Du får jättegärna skriva mer senare. Glad för varje uppslag och råd vi kan få.

Kicki

jopo
2006-09-15, 12:56
Ta chansen att segla i medelhavet! Det är en underbar semester, med segling, sol, bad, nya hamnar/öar varje kväll. Själva ska vi ge oss iväg på den tredje medelhavsseglignen om två veckor. Så jag tänkte sammanfatta några råd till er och alla andra som funderar på att segla.

Är man en van seglare från den svenska skärgården är navigeringen busenkel. Öarna där nere är få och höga, vattnet klart och djupt. Under en veckas segling i saroniska övärlden såg vi ett enda sjömärke (och det var utanför hamnen i Kalamaki) Vinden är ganska stadig men kan vara lite hård mitt i sommaren.

Bästa tiden att segla är nog just nu i september-oktober. Meltemin har lagt sig för säsongen, luften är varm men inte het, vattnet håller fortfarande behaglig värme och den största turistsäsongen har lagt sig. Ekonomiskt är det också mer fördelaktigt att segla i mellansäsongen, kolla prislistorna över vilka veckor ni funderar, det kan skilja mycket från en vecka till en annan. I år är vi 8 stycken som delar på en 44-fots segelbåt (13,5m) och det kostar knappt 2500 per person för båthyran i en vecka.

När man checkar ut båten går man igenom allt med uthyraren. Här är det väldigt viktigt att påpeka alla skråmor och defekter man hittar, att kontrollera att den utrustning som finns upptagen verkligen finns i båten och fungerar. Vi har råkat ut för att man "hittat" märken efter en vecka som bevisligen inte kunnat uppkomma under vår vecka och som man ville ha ersättning för. Båtarna är försäkrade men man lägger en deposition som täcker självrisken och skador. Depositionen läggs med kreditkort och brukar vara över 10 000 SEK, många företag erbjuder eleminering av självrisken för en mindre summa men andra erbjuder det inte då man tycker att kunderna blir allt för slarviga och inte tar ansvar för båten i samma utsträckning.

När man lämnar tillbaka båten går man igenom allt på samma sätt som vid utcheckningen en dykare brukar kontrollera köl och roder. Är allt ok rivs slippen med depositionen.

Charterbåtar är större än vad vi är vana vid i Skandinavien, båtar under 40 fot är sällsynta. Båtarna är också välutrustade och har allt man behöver för att leva ombord. Varmvatten och dusch är inte ovanligt och nödvändigt då marinor inte är vanliga och hamnarnas service inte den bästa. Där finns nästan aldrig el/toaletter/dusch.

På traditionellt vis lägger man alltid till med aktern mot kajen vilket är ganska ovanligt för oss skandinaver. Det är också denna manöver som är svårast med segling i medelhavet, att backa in i en trång öppning mellan andra båtar, att få i ankaret tillräckligt långt ut utan att det ligger över någon av grannarnas kättingar, och att sedan snyggt backa båten in mot kajen. Den kalla ölen på serveringen några meter upp på kajen är välförtjänt.

Det blev ett ganska långt inlägg, hoppas att det kan vara till nytta för någon. Jag rekommenderar varmt alla att ta chansen, om man inte själv är van seglare är det bara att sälja in idén till någon som är det, själva resan behöver inte bli mycket dyrare än en vanlig båtluff/charter och upplevelsen är garanterat annorlunda.


/Peter