handdator

Visa fullständig version : Grekiskt telefonkort.


Arne
2005-04-25, 16:56
Vi erhöllo från vår mobiloperatör Telia nyligt besked att nya SMS-taxor gälla för sms från utlandet och hem till riket.

Grekland hade hamnat i zon Europa-2 och begåvats med ett fast pril på tre kronor per sms!!!! Detta oavsett val av grekoperatör!!! Hustru Birgitta införde genast hårda restriktioner för min mobil inför vårens resa till öarna....


Så besynnerligt. Jag som endast brukar förstöra någon tusenlapp eller så på en månads idogt sms-ande. Eljest skulle Retsinan och den goda ölen till måltiderna ersättas med taffligt bordsvatten. Inför detta hot, och då jag ej särskilt hett åtrår att få dricka vatten till måltiderna i övärlden, måste jag genast få veta vad som gäller med grekiska refillkort.
Några spörsmål:

Är det bara att gå in å närmaste kiosk att grekkort inhandla??

Blir det grekisk text i mobilen??

Vad kostar sms från Grekland till Sverige ??

Undrar vetgirig

Arne

Calle
2005-04-25, 17:42
Vi erhöllo från vår mobiloperatör Telia nyligt besked att nya SMS-taxor gälla för sms från utlandet och hem till riket.

Är det bara att gå in å närmaste kiosk att grekkort inhandla??

Blir det grekisk text i mobilen??

Vad kostar sms från Grekland till Sverige ??

Undrar vetgirig

Arne

Hej!
Från min svenska nalle (Comviq abonnemang) kostar det 0.13 Euro per SMS till Sverige.
I vår grekiska nalle kör vi med Vodafone kontant-kort (själva kortet kan inhandlas i en av de otaliga mobiltelefon-shopparna som finns här nere). Sedan kan man köpa kredit-koder i vilken kiosk som helst (Vodafone har valörerna 6 respektive 20 Euro). Vi brukar ladda med 20 Euro och det räcker länge, trots att vi förutom att skicka SMS även ringer en hel del med den (fast mest till grekiska telefoner/mobiler förstås).
För att kolla hur mycket saldo man har innestående i luren så ringer man 1252 och trycker sedan 1. När man har skrapat laddningskortet så ringer man likaledes 1252 och trycker 2 för att ladda. Detta gäller för Vodafone.
Se till att er adressbok är sparad i telefonen och inte på det svenska sim-kortet när ni byter till grekiskt kort.
Man kan välja vilket språk man vill ha i menyer/text, vi kör svenska med bibehållna svenska tecken såsom å, ä, ö.
Vad jag gjorde var att köpa en operatörsbunden ny lur i Sverige (Comviq, fast det hade jag ju redan, så det var bara att flytta över mitt gamla kort till den subventionerade, läs i princip gratis, nyinköpta mobilen). Sedan skaffade jag ett grekkort här nere och tryckte in i min gamla mobil!

Calle!

JanssonJunior
2005-04-26, 07:55
Det är alltså bara att köpa ett sådant kort i någon av affärerna och knappa in lite på mobilen, så har man ett grekiskt nummer och ringer billigare inom Grekland?
Om jag förstått det hela rätt..?

nilam
2005-04-26, 12:17
Det är alltså bara att köpa ett sådant kort i någon av affärerna och knappa in lite på mobilen, så har man ett grekiskt nummer och ringer billigare inom Grekland?
Om jag förstått det hela rätt..?


Tänk på att om du har en mobil som är operatörslåst till ett visst bolag, exempelvis telia, så funkar inte den med ett utländskt kort. De flesta köper ju sina mobiler billigt idag och då är de låsta, detta kan gälla både kontantkorts telefoner och de man köper med abonnemang. Ett enkelt sätt att kolla detta ,om man inte vet, är ju att sätta i ett kort från annan operatör i Sverige . Funkar det så funkar det troligtvis utomlands oxå!:)

JanssonJunior
2005-04-26, 22:02
Tack för tipset!
Skulle helst vara utan mobilen, men vissa samtal blir det ju ändå. Om inte annat till andra grekiska telefoner.
Verkar som om det ska funka i min telefon då.
Mvh