handdator

Visa fullständig version : Kalimera-tröjan


JanssonJunior
2005-04-25, 12:43
Efter lång tids funderande och grubblande, har jag fortfarande inte förstått grejen med dessa kalimeratröjor? Varför är de så omåttligt populära?
Jag måste verkligen ha missat något stort.
Tacksam för svar!
Mvh

Eva L
2005-04-25, 13:22
Efter lång tids funderande och grubblande, har jag fortfarande inte förstått grejen med dessa kalimeratröjor? Varför är de så omåttligt populära?
Jag måste verkligen ha missat något stort.
Tacksam för svar!
Mvh

Hej!

Det är väl mest en kul grej och ett sätt att stödja Janne. Jag använder min som sovplagg och drömmer härliga drömmar i den om sol och hav. ;)

Den enda gången tröjan används utomhus är kanske en tidig morgon på balkongen eller när det obligatoriska "Kalimera Was Here fotot" ska tas.
Den senaste gula tröjan gillar jag mer äm tidigare varianter, eftersom jag inhandlat den i centilongstorlek vilket passar mig bättre. Tidigare tröjor var alldeles för stora och så är gult en sån härlig färg.

Om det fanns ett kalimeralinne skulle jag gärna använda det ex till och från stranden.

Eva :)

JanssonJunior
2005-04-25, 13:50
Aha, okej, så det är en tröja att köpa härifrån som stödjer Janne i hans verksamhet, alltså?
Kanske börjar hänga med..
Kändes bara så märkligt med alla som ränner runt i de där tröjorna. Jag funderade över om det var för att man ville känna igen sina landsmän eller något.
En skön t-shirt är ju aldrig fel annars!

Calle
2005-04-25, 15:02
Efter lång tids funderande och grubblande, har jag fortfarande inte förstått grejen med dessa kalimeratröjor? Varför är de så omåttligt populära?
Jag måste verkligen ha missat något stort.
Tacksam för svar!
Mvh

Hej!
Det är väl mest en kul grej! Jag har två gråa Kalimera-tröjor och jag hade ofta på mig en när vi spelade med bandet på barer/hotell i Rethymno-området förra säsongen. Det gav alltid upphov till att skandinaver kom fram och ville prata med mig efter spelningen! Och det är ju kul!
Tröjorna börjar bli lite slitna nu, så jag får väl slå till och beställa en ny! Fast jag "klär" inte så bra i gult ;-)

Calle!

annlind
2005-04-25, 17:07
Ang Kalimera tröjan. Har nyligen köpt en gul snygg mjuk och jätteskön,den är verkligen värt sitt pris 99kr. Så testa en du kommer inte att ångra dig, jag lovar? ha det skönt i nya tröjan.

JanssonJunior
2005-04-25, 17:15
Jag ska inte ha någon kalimeratröja. Det är så sant som det va sagt. Jag är intresserad i varför den är så populär.
Men jag hoppas den är skön!
Mvh

karinafp
2005-04-25, 17:27
Om det fanns ett kalimeralinne skulle jag gärna använda det ex till och från stranden.


Själv sydde jag om min gula tröja till ett linne förra sommaren. ;)

Karin

Hasse
2005-04-25, 20:04
Själv sydde jag om min gula tröja till ett linne förra sommaren. ;)

Karin




Mmmmm, Fiffiga Fia minnsan !



Hasse (vit, grå och gul tröja + keps)

epiros
2005-04-25, 20:23
Jag är intresserad i varför den är så populär.
Men jag hoppas den är skön!
Mvh

Är du mode-designer eller nå´t sånt ;) :confused:

:) epiros

Eva L
2005-04-25, 21:00
Själv sydde jag om min gula tröja till ett linne förra sommaren. ;)

Karin

Har funderat på det men jag måste erkänna att jag inte är något vidare på att sy så då är det kanske lättare att försöka övertala Janne att börja sälja linnen. Jag har som Hasse alla tröjorna och även en keps som väckte viss uppmärksamhet i Thailand i vintras. Snygg keps men jag passar tyvärr inte i keps så jag tror inte den får följa med till Parga. När jag var på Koh Poda kom två greker fram och frågade var kepsen kom ifrån så då berättade jag om Kalimera och att Janne fått pris för sin fina hemsida. :)

Eva

Riitta
2005-04-26, 07:57
Har man tröja eller keps så kan man du deltaga i den trevliga fototävlingen:cool:
(som Janne fixar i år också, förhoppningsvis:) )

Det är ju också trevligt att träffa någon annan med samma tröja på öarna och ha en trevlig pratstund:)

Riitta, 51 dagar kvar tills tröjan skall på:)

JanssonJunior
2005-04-26, 11:34
Det är ju detta fenomen jag är så fascinerad av!
Att vilja träffa andra nordbor som varit inne på samma sajt.
Det handlar inte mina resor om. Jag tycker det är intressant att få en annan bild av resandet, men kan inte riktigt förstå ivern över att träffa andra över en kalimeratröja.
Kontakt kan tas på tusen olika vis..

Mvh

ciakoohler
2005-04-26, 11:47
Det är ju detta fenomen jag är så fascinerad av!
Att vilja träffa andra nordbor som varit inne på samma sajt.
Det handlar inte mina resor om. Jag tycker det är intressant att få en annan bild av resandet, men kan inte riktigt förstå ivern över att träffa andra över en kalimeratröja.
Kontakt kan tas på tusen olika vis..

Mvh Förstår ditt tänkande till 100 % men faktum är att mina två bästa väninnor har jag träffat via Kalimera en av dem pga att hon hade Kalimeratröja på.Jag har verkligen inte sett många andra med tröja på Cia

PO
2005-04-26, 12:36
Jag sällar mig till junior, vi håller en låg profil på semestern, åker visserligen ofta charter men undviker sedan "gänget" så långt det går. Känslan att helt bestämma över vår tid är nog vår definition på semester. En tröja som flaggar 'medlemsskap' riskerar den illusionen en smula.

Ett stilla sms från en och annan Kalimera med rapport om väder och vind i andra delar av övärlden är för mig alldeles lagom.

Tur är att vi är olika dock. :)

//PO

Kallithea
2005-04-26, 12:54
Jag sällar mig till junior, vi håller en låg profil på semestern, åker visserligen ofta charter men undviker sedan "gänget" så långt det går. Känslan att helt bestämma över vår tid är nog vår definition på semester. En tröja som flaggar 'medlemsskap' riskerar den illusionen en smula.

Ett stilla sms från en och annan Kalimera med rapport om väder och vind i andra delar av övärlden är för mig alldeles lagom.

Tur är att vi är olika dock. :)

//PO

Åker man inte charter är det ändå sällan man träffar på resenärer med Kalimera-tröjor. Det är färre som bär tröjorna än att de riskerar att "fylla" Greklands alla små originella öar. Själv skulle jag bara tycka att det var kul att få stöta på någon som också gillar Grekland och Kalimera. Generellt umgås jag sällan med turister på Greklands semestrarna.

Kallithea

Bossew
2005-04-26, 12:54
Det är ju detta fenomen jag är så fascinerad av!
Att vilja träffa andra nordbor som varit inne på samma sajt.
Det handlar inte mina resor om. Jag tycker det är intressant att få en annan bild av resandet, men kan inte riktigt förstå ivern över att träffa andra över en kalimeratröja.
Kontakt kan tas på tusen olika vis..

Mvh

Hej Linn! Detta är väl lite av det speciella med Grekland att vi alla kan få det vi vill. Några av oss gillar solstolar, att äta "turistmat" och att umgås med landsmän. Andra gillar att utforska öarna på egen hand och gärna hitta egna stränder å smultronställen samt komma i kontakt med lokalbefolkningen. Jag tillhör de senare men kan under en lång ensamluffning tycka om att prata lite svenska då och då.

När det gäller tröjan använder jag den ibland för att jag tycker den är snygg och samtidigt gör jag reklam för en sajt jag inte kan vara utan.

bosse 22+

Ruby
2005-04-26, 13:37
Det är ju detta fenomen jag är så fascinerad av!
Att vilja träffa andra nordbor som varit inne på samma sajt.
Det handlar inte mina resor om. Jag tycker det är intressant att få en annan bild av resandet, men kan inte riktigt förstå ivern över att träffa andra över en kalimeratröja.
Kontakt kan tas på tusen olika vis..Jag har inte heller någon Kalimera-tröja och tänkte inte skaffa någon heller (eftersom jag varken trivs i gult eller i den sortens t-shirt), men jag har ändå inga problem att förstå varför andra köper dem. Det är väl inte det minsta konstigt?

För mig skulle det vara en helt annan sak att se någon med Kalimera-tröja än att höra vem som helst prata svenska i Grekland. Är man aktiv här på Kalimera så är man med ganska stor sannolikhet mer intressant att prata med än en vanlig svensk turist som kanske bara "råkat" hamna i Grekland. Jag är verkligen inte en sån som brukar vilja ha kontakt med andra svenskar utomlands, men såg jag en Kalimera-tröja i Grekland så skulle jag definitivt gå fram och prata, trots att jag inte är det minsta social. :rolleyes:

Ruby

PO
2005-04-26, 14:34
men såg jag en Kalimera-tröja i Grekland så skulle jag definitivt gå fram och prata, trots att jag inte är det minsta social. :rolleyes:

Ruby

Det är just därför jag inte vill ha nå´n, eftersom jag förmodligen skulle göra precis likadant. Kanske är det att driva det lite långt men jag skulle känna det lite som en skylt "Jag är väldigt greklandsintresserad, bra påläst, har karta och vet var käket är bra, kom och prata!"

Men vad andra vill ha på sig har jag inga synpunkter på alls.

//PO
-bortsett från orangea strumpor.

nilam
2005-04-26, 15:38
Vilken underbart underhållande tråd! jag tycker verkligen det är fantastiskt att en gul t-shirt får en massa människor sitta framför datorn och skriva in sina argument för eller emot.....verklig entusiasm!

Det är väl så att vi svenskar älskar att visa upp att vi har någon "tillhörighet". Supporterprylar av alla dess slag, dekaler från fackförbundet, pins från rotary etc etc. Det ger väl nån samhörighet på nåt sätt...?

Fast jag har väldigt svårt att förstå resonemanget om att man skulle vara mer intressant att prata med om man "hänger" på saiten Kalimera? Nu är jag ju ganska ny här så jag kanske inte har förstått mitt fulla värde:rolleyes: Om jag nu kan en hel del om Grekland så tycker jag det är mest intressant att tala med människor som kan delge mig helt andra upplevelser från andra delar av världen och de människorna träffar jag ofta i grekland....(eller turkiet, eller gran canaria, eller italien....etc, etc), men de bär sällan eller aldrig en Kalimera T-shirt;)
Nej, jag ska nog inte gå fram och ge mig till känna som en kalimerare (eller vad det nu kallas)om jag ser någon isommar.....det skulle va om nån samtidigt hade en Färjestad keps då...:D

inkfish
2005-04-26, 15:56
Jag gillar mina kalimeratröjor - allihop:rolleyes:

Ändå använder jag dem mycket lite när jag är i Grekland. Visserligen tycker jag att det är kul att göra reklam för den här utmärkta sajten, och det är kul när greker hajar till och frågar "vad har du på tröjan???" - men ändå låter jag oftast bli.

Det är bara på icke svenskifierade öar som jag går i k-tröja. Mitt behov av att i alla lägen bli identifierad som svensk av andra svenskar är inte så stort.:o

Eva L
2005-04-26, 16:03
Hej!

För mig är det naturligt både här hemma och utomlands att umgås med människor jag möter och i vars sällskap jag trivs oavsett var personerna kommer ifrån. Nationalitet, klädsel etc saknar egentligen betydelse utan det är mötet med andra som räknas. Talar man som jag ingen grekiska och förstår mycket lite är det kanske lättare att umgås med engelsktalande eller skandinavier men visst har det under årens lopp blivit många trevliga stunder med den grekiska lokalbefolkningen. Dottern som talar grekiska har betydligt lättare att komma i kontakt med greker men åldersskillnanden gör säkert en del också. Ungdomar och yngre personer är kanske mer nyfikna på varandra och har lättare att hitta naturliga mötesplatser än vi som är lite äldre.

Jag gillar mindre öar där massturismen inte satt sina spår allt för mycket men kan även roa mig på orter med många turister. Har heller inget behov av att vara exklusiv och det skulle kännas väldigt fånigt att undvika att umgås med en trevlig svensk bara för att jag befinner mig utomlands eller för att den personen bär en kalimeratröja.

För mig är kalimerahemsidan inte som vilken hemsida som helst utan en möjlighet att odla mitt intresse för Grekland och jag har via hemsidan fått vänner och bekanta som kommit att betyda mer för mig än att vi läser samma sidor på internet. Kontakterna ger mig glädje, små pratstunder, skojiga middagar, rara små sms och email från människor jag annars aldrig skulle ha träffat. Jag tillhör dom som sett sidan utvecklas under många år och kan inte låta bli att förundras över allas engagemang och intresse för ett annat land och dess kultur.

Eva :)

epiros
2005-04-26, 16:09
Hej!

För mig är det naturligt både här hemma och utomlands att umgås med människor jag möter och i vars sällskap jag trivs oavsett var personerna kommer ifrån. Nationalitet, klädsel etc saknar egentligen betydelse utan det är mötet med andra som räknas. Talar man som jag ingen grekiska och förstår mycket lite är det kanske lättare att umgås med engelsktalande eller skandinavier men visst har det under årens lopp blivit många trevliga stunder med den grekiska lokalbefolkningen. Dottern som talar grekiska har betydligt lättare att komma i kontakt med greker men åldersskillnanden gör säkert en del också. Ungdomar och yngre personer är kanske mer nyfikna på varandra och har lättare att hitta naturliga mötesplatser än vi som är lite äldre.

Jag gillar mindre öar där massturismen inte satt sina spår allt för mycket men kan även roa mig på orter med många turister. Har heller inget behov av att vara exklusiv och det skulle kännas väldigt fånigt att undvika att umgås med en trevlig svensk bara för att jag befinner mig utomlands eller för att den personen bär en kalimeratröja.

För mig är kalimerahemsidan inte som vilken hemsida som helst utan en möjlighet att odla mitt intresse för Grekland och jag har via hemsidan fått vänner och bekanta som kommit att betyda mer för mig än att vi läser samma sidor på internet. Kontakterna ger mig glädje, små pratstunder, skojiga middagar, rara små sms och email från människor jag annars aldrig skulle ha träffat. Jag tillhör dom som sett sidan utvecklas under många år och kan inte låta bli att förundras över allas engagemang och intresse för ett annat land och dess kultur.

Eva :)


Ungefär så går mina tankar oxå ikring det här med tröjeriet och kalimera.

:) epiros

ciakoohler
2005-04-26, 16:41
Ja när nån grek reagerar då är det kul,iövrigt tycker jag att den är alldeles för varm för det grekiska klimatet.Kepsen användet jag däremot gärna

Riitta
2005-04-26, 19:50
Det ,är verkligen inte ofta man stöter på någon med Kalimeratröja på så att det går knappast att säga att man vill bara ungås med dom. Jag såg en enda på Karpathos förra året och någon annan har jag inte sett, utom på Kalimerafesten på Kalymnos förstås.

Vi brukar umgås med våra Grekiska vänner och alla andra trevliga människor som man träffar på under resorna.

Riitta

Kyy
2005-04-26, 19:57
Som ni vet är det sällan denna "orm" hugger. Men nu vaknade moderskänslorna.
Inga påhopp på orangea strumpor tack!
Junior blev överlycklig när denna modemedvetna moder plockade fram orangea strumpor i morse.
I akt och mening att harmonisera med sonens fräcka tröja med orangea inslag.
Fy på sig PO!!!!!

Harmsna Huggis

P.S. Anar ej ugglor i mossan men en och annan abborre i vassen.

PO
2005-04-26, 21:20
Eftersom gossen uppenbarligen ännu inte kan försvara sig så utgår jag från att han hellre läser Fantomen än Kalimera.
Orangea sockor är och förblir i mina ögon en vederstyggelse, denna färg är ju till för apelsiner och solnedgångar! Bärande av dessa plagg kan endast leda till färgdyslexi och dålig andedräkt. Förmodligen beror min aversion på att jag var med på 70talet, förra gången färgen var modern och orangea köksluckor, plaststolar mm. dominerade. Sedan dess totalvägrar jag.

//PO
-Kulörtaliban upa. ;) ;)

Zanét
2005-04-26, 21:29
Oj, här var det livat :D med en i mitt tycke roande och givande diskussion.

Jag trivs med mina Kalimeratröjor :) Använder dem inte sådär superofta, men de följer alltid med på mina Greklandsresor. Jag tycker att tröjorna håller mycket bra kvalitet, är dessutom sköna och behagliga att ha på sig.

Har upplevt många gånger att det väckt nyfikenhet hos lokalbefolkningen som gärna undrar vad det hela handlar om. Alla jag berättat för har uttryckt sig positiva över att Kalimera diskuterar allt som har med Grekland att göra :D

Jag åker inte till Grekland för att träffa andra skandinaver, har inget behov av att identifiera mig för att trivas, utan reser dit för atmosfären, naturen, historia och att få möta ortsbefolkningen på deras villkor. Tror att jag endast vid ett enda tillfälle sett någon annan med tröja och då var det på långt håll, men om det hade varit tillfälle hade i varje fall jag hälsat och om man därefter inte önskar mer kontakt är det ju upp till var och en ;)

Däremot, tack vare Kalimera, har jag träffat några på "plats" och dessutom fått några jättefina vänner vilka gett och fortsätter ge mig både glädje och många trevliga stunder även utanför forumet :)

//Zanét

Smithan
2005-04-26, 21:41
För mig skulle det vara en helt annan sak att se någon med Kalimera-tröja än att höra vem som helst prata svenska i Grekland. Är man aktiv här på Kalimera så är man med ganska stor sannolikhet mer intressant att prata med än en vanlig svensk turist som kanske bara "råkat" hamna i Grekland. Jag är verkligen inte en sån som brukar vilja ha kontakt med andra svenskar utomlands, men såg jag en Kalimera-tröja i Grekland så skulle jag definitivt gå fram och prata, trots att jag inte är det minsta social. :rolleyes:

Så känner jag också. Jag har under mina ö-turer sett en enda person med kalimeratröja (gul) på en restaurang på Amorgos i somras. Innan jag tog kontakt höll jag ögon och öron öppna en stund och fann att mannen var italienare. Så det blev inget samtal. Vid det tillfället hade jag inte på mig min tröja.
Anita

JanssonJunior
2005-04-26, 21:59
Het debatt på kalimera..
Härligt att höra alla svar, tycken och tänkanden.
Tröja eller inte, något har vi ju gemensamt i alla fall!

Mvh

Eva L
2005-04-26, 22:01
För mig skulle det vara en helt annan sak att se någon med Kalimera-tröja än att höra vem som helst prata svenska i Grekland. Är man aktiv här på Kalimera så är man med ganska stor sannolikhet mer intressant att prata med än en vanlig svensk turist som kanske bara "råkat" hamna i Grekland. Jag är verkligen inte en sån som brukar vilja ha kontakt med andra svenskar utomlands, men såg jag en Kalimera-tröja i Grekland så skulle jag definitivt gå fram och prata, trots att jag inte är det minsta social. :rolleyes:

Så känner jag också. Jag har under mina ö-turer en enda person med kalimeratröja (gul) på en restaurang på Amorgos i somras. Innan jag tog kontakt höll jag ögon och öron öppna en stund och fann att mannen var italienare. Så det blev inget samtal. Vid det tillfället hade jag inte på mig min tröja.
Anita

Blev du inte nyfiken på hur han kommit över tröjan. Kanske en italienare som bor i Sverige eller varför inte en svensk som pratar italienska ;) eller så hade han fått den i present. Min fantasi skulle nog skenat iväg lite.

Det här är ju en ganska rolig tråd egentligen och kanske är fenomenet kalimera ett möjligt ämne för en sociologi eller etnologi uppsats med kvalitativ eller kvantitaiv inrktning.

Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.

Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.

KANSKE jANNE JUST NU PACKAR TRÖJOR OCH SÄLJER SLUT PÅ SITT LILLA LAGER. VINST HOPPAS JAG ATT HAN GÖR MEN DET ÄR NOG TVEKSAMT MED DEN HÖGA KVALITE SOM TRÖJORNA HÅLLER.

Eva

Riitta
2005-04-26, 22:05
Jag hade nog inte kunnat och låta bli och fråga Italienaren hur det kom sig att han hade en kalimeratröja:)


Riitta

JanssonJunior
2005-04-26, 22:21
Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.

Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.

Eva

Intressant, så har jag också tänkt. Att det ofta är antingen eller.
För mig är det enklast att inte ha någon plan för vad som är min "grej", eller vilket som är mitt revir att markera. Jag reser för att det är trevligt, träffar de jag träffar. Men Kos eller Mallis till exempel känns lite FÖR exploaterat. Även om alla ställen har sina pärlor är det, enligt min mening, drygt att stöta på för mycket tillrättalagda scener.
Det äkta är alltid det mest minnesvärda och njutbara.
Och helst slipper jag Expressen och Köttbullar på min utlandsvistelse.
En å annan svensk kan det ju va skönt att snacka av sig med.
Man tar ju varje situation när den kommer.
Mvh

kari
2005-04-26, 22:28
Blev du inte nyfiken på hur han kommit över tröjan. Kanske en italienare som bor i Sverige eller varför inte en svensk som pratar italienska ;) eller så hade han fått den i present. Min fantasi skulle nog skenat iväg lite.

Eva

Jovisst kunne det ha vekket nysgjerrigheten - ITALIENER med Kalimeratrøye :confused:

Løsningen KAN jo være at Janne har Italienske venner :)

:) Kari
- som var på Sifnos i 2000 ;)

Ruby
2005-04-26, 22:59
Fast jag har väldigt svårt att förstå resonemanget om att man skulle vara mer intressant att prata med om man "hänger" på saiten Kalimera? Nu är jag ju ganska ny här så jag kanske inte har förstått mitt fulla värde:rolleyes: Om jag nu kan en hel del om Grekland så tycker jag det är mest intressant att tala med människor som kan delge mig helt andra upplevelser från andra delar av världen och de människorna träffar jag ofta i grekland....(eller turkiet, eller gran canaria, eller italien....etc, etc), men de bär sällan eller aldrig en Kalimera T-shirt;)Bara att du hänger här på Kalimera visar väl att du tycker att vi som också gör det är åtminstone ganska så intressanta att prata med? :)

För min egen del skulle jag dessutom bli nyfiken på vem (den eventuella) personen i Kalimera-tröjan var - kanske är det någon man redan känner (virtuellt)? :rolleyes:

Ruby

inkfish
2005-04-26, 23:07
Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.


Tack för passningen ;) - men nej. Självklart umgås jag hellre med andra än svenskar på semestern eftersom andra än svenskar är berikande just för att de inte är svenskar. Svenskheten kan jag studera på nära håll här hemma.

Dessutom är jag ganska enstörig. I regel har jag fullt upp med min Greklandsupplevelse - antingen alldeles för mig själv, med mitt ressällskap eller med folk jag träffar längs vägen. Och för att träffa sådant folk behöver jag ingen kalimeratröja.

Zanét
2005-04-27, 00:46
Det här är ju en ganska rolig tråd egentligen och kanske är fenomenet kalimera ett möjligt ämne för en sociologi eller etnologi uppsats med kvalitativ eller kvantitaiv inrktning.Eva
Anser inte att Kalimera är något speciellt fenomen. Det finns många intresseforum av olika karaktär, bl a ett grekiskt musikforum som jag själv är medlem i - de har också tröjor ;)

Att göra en vetenskapligt analyserande uppsats om Kalimera - Vad skulle det tjäna till egentligen?? Personligen är jag inte intresserad av att allt i detta avlånga land ska plockas ner i atomer, ältas fram och tillbaka och sedan ska det sättas någon "stämpel" på oss, d v s fenomenen för att de råkar gilla Grekland :rolleyes:

Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.Eva

Om man varit med länge och skaffat sig vänner är det nog inte konstigt att på skoj kalla sig Kalimeran eller annat som associerar med Kalimera.

Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.Eva
Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.

//Zanét

Eva L
2005-04-27, 07:27
Anser inte att Kalimera är något speciellt fenomen. Det finns många intresseforum av olika karaktär, bl a ett grekiskt musikforum som jag själv är medlem i - de har också tröjor ;)

Att göra en vetenskapligt analyserande uppsats om Kalimera - Vad skulle det tjäna till egentligen?? Personligen är jag inte intresserad av att allt i detta avlånga land ska plockas ner i atomer, ältas fram och tillbaka och sedan ska det sättas någon "stämpel" på oss, d v s fenomenen för att de råkar gilla Grekland :rolleyes:



Om man varit med länge och skaffat sig vänner är det nog inte konstigt att på skoj kalla sig Kalimeran eller annat som associerar med Kalimera.


Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.

//Zanét

Inte tror jag någon tänker kollektivt bara för att det är semester och inte heller köper någon tröjor för att umgås med andra. Jag tror faktiskt att dom fletsa bara tar det som en kul grej och ett stöd till Janne och några gillar säkert bara en skön tshirt med en logo som inte är så skandalomsusad som vissa andra varumärken. ;)

Det med uppsats var mest menat som en skämt men jag tror trots allt att det skulle kunna vara lite intressant :cool: Om jag tänker vilka uppsatser jag sett genom åren så varför inte. Det radioprogram som intervjuade Arne en gång i världen om äldres datavanor var ju en ganska intressant infallsvinkel.

Eva

Ruby
2005-04-27, 11:29
Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.
Jag håller nog inte med dig. Det finns ju en massa människor som inte söker det du beskriver när de åker på semester. Ett exempel är alla de ungdomar som åker till t.ex. Laganas för att festa med andra skandinaver. Sen finns det väl också en massa vanliga vuxna människor, antingen med eller utan barn, som gärna umgås med andra skandinaver på semestern. Följer man med på t.ex. Apollos organiserade utflykter så betyder det väl i alla fall att man inte har något emot att umgås med andra skandinaver?

Jag tror att det finns många olika typer av resenärer; vissa vill träffa landsmän på semestern, andra inte. Gränserna mellan de olika typerna behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med andra gränser - alla som åker charter behöver inte vilja umgås med landsmän, alla som har Kalimera-tröja behöver inte avsky att ligga på en fullpackad sandstrand och alla som åker med ryggsäck i stället för resväska behöver inte uppleva mer av det genuina Grekland...

Ruby

Athanasia
2005-04-27, 11:39
Ja,och det är ju tur att vi är olika vi människor,lite tråkigt om ALLA skandinaver gick omkring i Kalimera-tröjor;)

PO
2005-04-27, 12:10
Ja,och det är ju tur att vi är olika vi människor,lite tråkigt om ALLA skandinaver gick omkring i Kalimera-tröjor;)

Vilken tanke..

Ett sorts Nord-Kalimera, en enforumsstat under ledning av kultpersonen "Kim il Janne II". Skolorna undervisar i färjeturlistor, ryggsäckspackning och diskbänksproppar. Alla medborgare har minst ett exemplar av "Jannes lilla blåa" en CD med vår ledares tankar och visioner. Oliktänkande, tröjvägrare och andra greklandsförrädare skickas till Gran Canaria, Mallorca eller andra blygruvor för omprogramering.

Neeh, ingen bra tanke.

//PO
-o-kult :)

Athanasia
2005-04-27, 12:40
:D ja,vilken tanke.

Hasse
2005-04-27, 15:14
Vilken tanke..

Ett sorts Nord-Kalimera, en enforumsstat under ledning av kultpersonen "Kim il Janne II". Skolorna undervisar i färjeturlistor, ryggsäckspackning och diskbänksproppar. Alla medborgare har minst ett exemplar av "Jannes lilla blåa" en CD med vår ledares tankar och visioner. Oliktänkande, tröjvägrare och andra greklandsförrädare skickas till Gran Canaria, Mallorca eller andra blygruvor för omprogramering.

Neeh, ingen bra tanke.

//PO
-o-kult :)



Vem ska vara general för "Aktionsgruppen-för-fler-plastflaske-skruvkorkar-i blått-att-lägga-på-den-vassa-piggen-i-balkongdörren" ?




Hasse (utflippad)

epiros
2005-04-27, 16:10
Efter lång tids funderande och grubblande, har jag fortfarande inte förstått grejen med dessa kalimeratröjor? Varför är de så omåttligt populära?
Jag måste verkligen ha missat något stort.
Tacksam för svar!
Mvh

Tröja eller inte tröja
Det är frågan

Jag fattar fortfarande ingenting:o

:) epiros

Mikke
2005-04-28, 23:01
.....min Kalimera-troja fick inte plats denna gang...:)Far ga runt med en Pelagos-troja istaellet.....
Mikke

Brige
2005-04-28, 23:02
Mitt behov av att i alla lägen bli identifierad som svensk av andra svenskar är inte så stort.:o

Nää, det är bra mycket roligare om "folk" tror att man är grekiska, eller kommer från England:confused::rolleyes::):D

//Birigtta 41+

Brige
2005-04-28, 23:35
Jag tror att det finns många olika typer av resenärer; vissa vill träffa landsmän på semestern, andra inte. Gränserna mellan de olika typerna behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med andra gränser - alla som åker charter behöver inte vilja umgås med landsmän, alla som har Kalimera-tröja behöver inte avsky att ligga på en fullpackad sandstrand och alla som åker med ryggsäck i stället för resväska behöver inte uppleva mer av det genuina Grekland...
Ruby

Jag kan faktiskt vilja olika saker, olika dagar under min greklandsvistelse. Vissa dagar "drar" jag, då jag hör svenska talas. Andra dagar söker jag kanske kontakt. Ibland vill jag ha det ultimata lugnet och vissa gånger vill jag ha mer livligt. Dock, fysisk trängsel undviker jag "som pesten":eek:
Angående Evas skrivande/hänvisande till åldersskillnader, så påverkar det sällan "mitt val" av semesterkontakter. Tvärtom, så har jag själv upplevt mej bli "vald" av unga människor, från andra länder, där kontakten ibland sedan fortsatt efter avslutad semester:) Vad gäller K-tröjan så träffade vi en kvartett på Paros i sept. förra året. Vi gick fram o hälsade, fick lite tips samt bytte lite erfarenheter. Vi, maken o jag, tyckte det var väldigt trevligt:)
VÄNNER via Kalimera; har även vi fått som vi har kontinuerlig kontakt med. Dessa personer räknar jag i dag som verkliga VÄNNER och dom är viktiga för mej, oavsett resa eller inte resa till Grekland.
-Birgitta 41+:D

Goliat
2005-04-29, 00:01
Jag håller med dig Ruby!

Jag skulle förmodligen också gå fram och presentera mig för en person som går omkring med en kalimera-tröja (har dock ingen för egen del) eftersom det skulle vara roligt och träffa någon av de som jag brukar diskutera med på plats i Grekland.

Sedan behöver det ju inte tilläggas att jag åker till Kreta för att uppleva den grekiska kulturen, äta den goda grekiska maten och njuta av den härliga grekiska musiken.

Det skulle vara hemskt och åka till grekland om det var som på spanska solkusten, där det har bildats områden med enbart svenska skolor, svenska butiker med knäckebröd och kaviar och man inte behöver kunna spanska överhuvud taget.

Men nu kom jag ifrån ämnet.. Jag kanske skulle köpa en Kalimera-tröja om det fanns studentrabatt på den :D.

Göran
"Galen i Makri Gialos"

inkfish
2005-04-29, 14:57
Nää, det är bra mycket roligare om "folk" tror att man är grekiska, eller kommer från England



Skyltar man inte med sin nationalitet behöver "folk" inte tro nånting:)

Ruby
2005-04-29, 18:56
Skyltar man inte med sin nationalitet behöver "folk" inte tro nånting:) Fast "folk" drar ju slutsatser ändå, t.ex. baserat på vad man har för hårfärg och ögonfärg och annat som man själv inte kan göra så mycket åt. Jag brukar bli tagen för fransyska i södra Europa. :rolleyes: När jag säger att jag är från Sverige tror de mig knappt. :eek: Och jag är ändå bara mörkblond med grönblå ögon.

Ruby

epiros
2005-04-29, 20:24
Fast "folk" drar ju slutsatser ändå, t.ex. baserat på vad man har för hårfärg och ögonfärg och annat som man själv inte kan göra så mycket åt. Jag brukar bli tagen för fransyska i södra Europa. :rolleyes: När jag säger att jag är från Sverige tror de mig knappt. :eek: Och jag är ändå bara mörkblond med grönblå ögon.

Ruby

JA, och det står ju ändå "turist" så att säga stämplat i pannan. Så vad spelar det för roll vilken nationalitet du "skyltar" med ? Kalamerian-nationaliteten är det väl inget fel på ? Om nu någon vill skylta med något ?

Fattar fortfarande ingenting av den här debatten:o

:) epiros

inkfish
2005-04-29, 20:41
Jo, fast jag har inte skrikit ut till andra svenskar att jag är svensk. Jag har inget behov av att göra det. Det är det jag försöker förklara fast det verkar gå trögt:D

epiros
2005-04-29, 21:49
Jo, fast jag har inte skrikit ut till andra svenskar att jag är svensk. Jag har inget behov av att göra det. Det är det jag försöker förklara fast det verkar gå trögt:D

Vem har behov av det ? Trodde den här tråden handlade om kalimera-tröjan ? Vad har det med nationalitet att göra ?

Ha det gott
:) epiros

inkfish
2005-04-29, 23:44
Vad tröjan har med nationalitet att göra? Tja, med stor sannolikhet är du svensk om du bär en. Typ;)

Zanét
2005-04-30, 00:18
Jag håller nog inte med dig. Det finns ju en massa människor som inte söker det du beskriver när de åker på semester. Ett exempel är alla de ungdomar som åker till t.ex. Laganas för att festa med andra skandinaver. Sen finns det väl också en massa vanliga vuxna människor, antingen med eller utan barn, som gärna umgås med andra skandinaver på semestern. Följer man med på t.ex. Apollos organiserade utflykter så betyder det väl i alla fall att man inte har något emot att umgås med andra skandinaver?
Ruby
Du behöver inte hålla med mig heller. Det är min uppfattning och jag vet många med mig som tycker likadant. Att jag inte föredrar att umgås med övriga skandinaver innebär inte att alla ska göra som jag. Att följa med på dagsutflykter har heller inte med att göra om jag tycker om att umgås med andra skandinaver eller inte - Det kan ju faktiskt också bero på ren bekvämlighet eller att det resesällskap man ev åker med önskar en sådan tur...

Jag tror att det finns många olika typer av resenärer; vissa vill träffa landsmän på semestern, andra inte. Gränserna mellan de olika typerna behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med andra gränser - alla som åker charter behöver inte vilja umgås med landsmän, alla som har Kalimera-tröja behöver inte avsky att ligga på en fullpackad sandstrand och alla som åker med ryggsäck i stället för resväska behöver inte uppleva mer av det genuina Grekland...Ruby
Visst är det så - har nog inte påstått något annat :cool:

//Zanét

Ruby
2005-04-30, 00:46
Du behöver inte hålla med mig heller. Det är min uppfattning och jag vet många med mig som tycker likadant. Att jag inte föredrar att umgås med övriga skandinaver innebär inte att alla ska göra som jag. Att följa med på dagsutflykter har heller inte med att göra om jag tycker om att umgås med andra skandinaver eller inte - Det kan ju faktiskt också bero på ren bekvämlighet eller att det resesällskap man ev åker med önskar en sådan tur...
Det jag inte höll med om var nog bara att inte "alla" eftersträvar en sådan semester som du beskrev. Vad jag eller du eller någon annan här på Kalmera eftersträvar har jag inte uttalat mig om. Det jag försökte säga var väl typ att alla är olika och att vi här på Kalimera troligen inte är representativa för semestrande svenskar i allmänhet - men vad vet jag... :rolleyes:

Ruby

epiros
2005-04-30, 11:24
Vad tröjan har med nationalitet att göra? Tja, med stor sannolikhet är du svensk om du bär en. Typ;)


Det finns många andra detaljer som oxå kan avslöja vilken nationalitet den och den turisten har. Jag brukar inte springa omkring med min kalimera-tröja på mig så ofta, men det är absolut inte av skälet att jag vill dölja min nationalitet för omgivningen som jag inte gör det. Med Kalimera-tröja på kan jag väl för övrigt också ev. vara av annat skandinaviskt ursprung. Sen finns det för övrigt säkert fortfarande andra skandinaviska turister som inte ens känner till Kalimeras existens. Mer "världsberömda" än så är vi väl inte ?

Mig tycka turist icke vara trist;)

:) epiros

Eva L
2005-04-30, 14:02
Ja det är väl det som är hela poängen. Turist inte trist ;) betydligt tristare på hemmaplan för visst är det kul att "turista" det är väl därför vi så gärna åker till Grekland. Hur det skulle gå för oss om vi hemma levde samma liv som i Grekland vågar jag knappast tänka på. För min personliga del skulle Retsinakonsumtionen om den skedde året runt leda till klippkort på närmaste kirurgavdelning med specialistinriktning dålig lever.

Eva

inkfish
2005-04-30, 14:17
Mig tycka turist icke vara trist;)

:) epiros

Och för säkerhets skull får jag väl påpeka att det gör inte jag heller. Turister är vi allihop, jag lägger ingen värdering i det.

Marianne
2005-04-30, 22:57
Den här tråden får mig att tänka på något jag läste av en resejournalist på Berlingske Tidende för ett par veckor sen. Han hade varit ute att resa, i Asien tror jag det var, och som så ofta förr hade han tilltalats på tyska. "Varför tror de att jag är tysk?" tänkte han. "Visserligen är jag en ganska stor man och väl rund om magen, men jag har ju ingen lust att bli tagen för att vara tysk i alla fall."
Men det fanns dock en sak som var värre för journalisten, "… och det är när jag blir tagen för att vara svensk", skrev han. Och så filosoferede han lite över det.

AVSLUTNINGSVIS konstaterade han dock, att det ALLRA VÄRSTA AV ALLT, det var när folk på LÅNGT HÅLL kunde se att han var…… dansk!!!:D

Är det inte just det, som det handlar om, för några av oss? "Dom" ska helst inte genomskåda mig så lätt, de får gärna tro att jag är en annan än jag är!;)

…… och detta får mig sen att tänka på hur "smickrad" man känner sig i Grekland om/när man blir tilltalad på GREKISKA, i en affär t.ex. Då LYSER det inte direkt, att man är TURIST, och visst är det väl trevligt. :) Detta händer kanske inte så ofta på öarna om sommaren, när vi kommer i våra shorts och T-shirts (Kalimera eller ej!!!) – men det kan hända någon enstaka gång i Aten om vintern, när vi klär oss som grekerna gör. Ungefär.;)

Marianne – turist för evigt

inkfish
2005-05-01, 12:07
Men det fanns dock en sak som var värre för journalisten, "… och det är när jag blir tagen för att vara svensk", skrev han.

Det var tur att historien inte slutade där:D :D

Marianne
2005-05-01, 20:16
Det var tur att historien inte slutade där:D :D

Ja, då hade det nog varit klokt att hitta ett annat forum till historien! :cool: :o :D

Marianne

stenake
2005-05-02, 13:23
Kul att se så många synpunkter på bärande av kalimeratröja. Själv är jag ägare till en av de ursprungliga vita som nu tyvärr efter otaliga timmar i solen och ett digert antal tvättar krullats sig på kragen så att den ser ut som en babytröja, men i övrigt har den hållit formen bra, så kvaliten är god.
Själv har jag nog mest tyckt att det är en kul grej och att jag gärna velat hjälpa Janne att göra reklam för Kalimera sajten. Jag har f.ö. burit den inte bara i Grekland utan i flera länder förutom här hemma. Att bära tröjan har givit ett antal blickar och kommentarer, men inga kontakter med andra kalimeror.
Det roligaste som hänt vid bärande av tröjan var i Ierapetra på Kreta där en servitör på en taverna kommenterade texten kalimera.nu Jag förklarade att det var en svensk internetsajt, varvid han övergick till att tala svenska. Han hade bott i Sverige i 5 år men just flyttat tillbaka till Kreta. Vi blev bjudna på ett par extra drinkar och han rekommenderade ett bra och billigt boende.
Bara vid ett tillfälle har jag stött på några andra bärare av kalimeratröjor, och det var egentligen hustrun som såg dom. Det var på flygplatsen i Kavala på väg hem från Thassos som ett par kom med anländande flyg och vid närmare efterforskning i detta forum visade det sig vara Hasse med fru.

Sten-Åke

Hasse
2005-05-02, 15:42
Bara vid ett tillfälle har jag stött på några andra bärare av kalimeratröjor, och det var egentligen hustrun som såg dom. Det var på flygplatsen i Kavala på väg hem från Thassos som ett par kom med anländande flyg och vid närmare efterforskning i detta forum visade det sig vara Hasse med fru.

Sten-Åke[/QUOTE]



Känner mig återigen hedrad av denna "händelse". Men du Sten-Åke, vi har ännu aldrig mötts i verkliga livet och fått skaka tass (Thass ?).

Jag har själv haft flera tillfällen då jag mött människor som har undrat vad tröjan och dess text betyder. En engelsk man (förmodligen inte nykter) kom fram på bilfärjan mellan just Kavala och Limenas/Thassos och började prata. Han hade väldigt svårt att förstå vad .nu betydde fast jag förklarade noggrannt. På samma färja fanns en svensk familj med tonåringar som var från Gävle. Dessa umgicks vi med hela veckan på Thassos då de blev balkonggrannar på hotellet !

I fjol på Karpathos såg jag en man och kvinna på en taverna. Mannen hade den vita tröjan och jag kom fram då jag för dagen bar Kalimera-kepsen. Så vi fick en skojig pratstund, jag kan inte hejda mig och mitt spontana inre när jag ges tillfälle som detta. Paret var för övrigt från Skåne men inte "medlemmar" i forumet.



Hasse

Kalimera
2005-05-04, 10:10
Själv har jag Kalimera-tröja bara ibland, oftast inte. Det beror på vilken ö jag är på. Under alla mina resor har jag mött ytterst få med Kalimera-tröja på. Kanske fem sex stycken.

Nu är tröjorna slut, nya är beställda och levereras senare i sommar. Årets kollektion skiljer sig markant från tidigare tröjor: ny färg, ny "typ", ny design. Den som bär denna nya tröja kommer definitivt att bli uppmärksammad i Grekland. Av nyfikna greker. ;)

Janne / KALIMERA

karinafp
2005-05-04, 10:12
Årets kollektion skiljer sig markant från tidigare tröjor: ny färg, ny "typ", ny design. Den som bär denna nya tröja kommer definitivt att bli uppmärksammad i Grekland. Av nyfikna greker. ;)

Uj, det låter spännande!!!:D

Karin
förväntansfull

ciakoohler
2005-05-04, 12:23
Men Janne då .Berätta nu hur de ska se ut!!!!!!!!!!!!

Kalimera
2005-05-04, 12:30
Men Janne då .Berätta nu hur de ska se ut!!!!!!!!!!!!
Vill inte berätta förrän jag själv sett tröjorna "live". :)

Janne / KALIMERA

Elisabet
2005-05-04, 12:34
...tröjorna "live" :) LEVER DOM?????? :eek:
Ja DÅ lär de väcka uppmärksamhet :D

Kalimera
2005-05-04, 12:42
LEVER DOM?????? :eek:
Ja DÅ lär de väcka uppmärksamhet :D
Visst! Varje ärm har en cikada insydd i en liten "kudde". De är tränade att "låta" när man druckit för många ouzo, annars är de helt tysta. Testade en beta-version i höstas och det funkade kanon. Och så billig resan blev! Tröjan var intjänad redan första veckan. När man reser hem kryper de ut ur kudden och återgår till friheten. Nya cikador växer upp vid en ev ny resa (redan på planet ner).

;)

Janne / KALIMERA

Elisabet
2005-05-04, 13:12
Varje ärm har en cikada insydd i en liten "kudde". De är tränade att "låta" när man druckit för många ouzo, annars är de helt tysta.Vicket jävvla oväsen de kommer att bli..


... man kankse skulle börja kränga öronproppar till alla som köpt kalimeratröjor... :rolleyes:

inkfish
2005-05-04, 13:15
Varför berättar du inte om den fina korsstygnsbroderade bläckfisken som pryder hela magen?:mad:

Du är väl rädd att det ska bli rusning efter tröjor, förstår jag.

Kalimera
2005-05-04, 13:41
Varför berättar du inte om den fina korsstygnsbroderade bläckfisken som pryder hela magen?:mad:

:D Inte heller skrev jag något om texten: ...egen bläckfisk är mer än bläck värd...På grekiska förstås.


Du är väl rädd att det ska bli rusning efter tröjor, förstår jag.

Eller tvärtom. Hrm...;)

Janne / KALIMERA

inkfish
2005-05-04, 14:17
egen bläckfisk är mer än bläck värd...På grekiska förstås.


Får du ihop den texten så stödköper jag hela lagret:p

Riitta
2005-05-04, 19:25
Själv har jag Kalimera-tröja bara ibland, oftast inte. Det beror på vilken ö jag är på. Under alla mina resor har jag mött ytterst få med Kalimera-tröja på. Kanske fem sex stycken.

Nu är tröjorna slut, nya är beställda och levereras senare i sommar. Årets kollektion skiljer sig markant från tidigare tröjor: ny färg, ny "typ", ny design. Den som bär denna nya tröja kommer definitivt att bli uppmärksammad i Grekland. Av nyfikna greker. ;)

Janne / KALIMERA

Man börjar undra vad folk har alla tröjorna till. Nu är dom slut hos
Janne och nästan ingen har tröja på sig när man reser till Grekland:D

Riitta

pawik
2005-05-04, 20:14
Man börjar undra vad folk har alla tröjorna till. Nu är dom slut hos
Janne och nästan ingen har tröja på sig när man reser till Grekland:D

Riitta

Tycker precis samma Riitta!
Jag köper kläder för att använda dom både hemma och på andra ställen.

/pawik

karinafp
2005-05-04, 20:15
Man börjar undra vad folk har alla tröjorna till. Nu är dom slut hos
Janne och nästan ingen har tröja på sig när man reser till Grekland:D


Putsa fönster med?:confused::confused::confused:

Karin
också nyfiken

epiros
2005-05-04, 20:58
Man börjar undra vad folk har alla tröjorna till. Nu är dom slut hos
Janne och nästan ingen har tröja på sig när man reser till Grekland:D

Riitta



Tjaa, de kanske är utslitna innan folk kommit fram:confused:

:) epiros

Riitta
2005-05-04, 21:00
Putsa fönster med?:confused::confused::confused:

Karin
också nyfiken

Dom är ju mjuka och fina, så varför inte:D

Riitta

pawik
2005-05-04, 21:08
Tvättade bilen idag. Då var det näääära!

/pawik

inkfish
2005-05-04, 23:20
Man börjar undra vad folk har alla tröjorna till. Nu är dom slut hos
Janne och nästan ingen har tröja på sig när man reser till Grekland:D

Riitta

Jag har mina här hemma! Utomhus på sommaren och hemma, som "myströja" på vintern. Har tre stycken och använder dem tills de går i tvättkorgen. Det är nämligen perfekt kvalité på dem som just "slappetröjor". Och så tänker jag på Grekland varje gång jag tar mig på dem:)

Chris
2005-05-05, 18:09
Nu är tröjorna slut, nya är beställda och levereras senare i sommar. Årets kollektion skiljer sig markant från tidigare tröjor: ny färg, ny "typ", ny design. Den som bär denna nya tröja kommer definitivt att bli uppmärksammad i Grekland. Av nyfikna greker. ;)

Janne / KALIMERA[/QUOTE]


Verkligen uppmärksammas skriver Janne. 70-talet är ju tillbaka .... kan det möjligen vara orange botten som blir årets kollektion? Så de matchar strumporna ... :D :D :D

Orange som en grekisk apelsin.

Chris
:) :) :)

Brige
2005-05-06, 19:54
Putsa fönster med?:confused::confused::confused:

Karin
också nyfiken

Nä, men jösses vilket helgerån:eek::eek:
//Birgitta, som tänker använda sin så snart kylan viker

Eva L
2005-05-06, 20:02
Själv har jag Kalimera-tröja bara ibland, oftast inte. Det beror på vilken ö jag är på. Under alla mina resor har jag mött ytterst få med Kalimera-tröja på. Kanske fem sex stycken.

Nu är tröjorna slut, nya är beställda och levereras senare i sommar. Årets kollektion skiljer sig markant från tidigare tröjor: ny färg, ny "typ", ny design. Den som bär denna nya tröja kommer definitivt att bli uppmärksammad i Grekland. Av nyfikna greker. ;)

Janne / KALIMERA

Blir det någon tröjtävling i år? Kommer tröjorna före sommaren?

Eva

kalamari
2005-05-07, 00:42
Spännande med nya tröjor! Men jag skulle önska att det oxå gick att beställa linnen.Ofta för varmt med T-shirt. Är det månne på gång? Kalamari undrar.

Kalimera
2005-05-09, 18:42
Blir det någon tröjtävling i år? Kommer tröjorna före sommaren?

Eva
Det blir en tröjtävling även i år. Jag hoppas att de nya tröjorna kommer innan sommaren.

Janne / KALIMERA

Kalimera
2005-05-09, 18:43
Spännande med nya tröjor! Men jag skulle önska att det oxå gick att beställa linnen.Ofta för varmt med T-shirt. Är det månne på gång? Kalamari undrar.
Jag har begärt en offert på både linnen och toppar. Får se vad priset blir och om det blir lönt att beställa.

Janne / KALIMERA

nilam
2005-06-12, 18:41
Man börjar undra vad folk har alla tröjorna till. Nu är dom slut hos
Janne och nästan ingen har tröja på sig när man reser till Grekland:D

Riitta


Ha ha ha, jag vet vad folk har sina tröjor till nu.....har just kommit hem från en riktig "sällskapsresa" i Turkiet, bodde på ett sånt där härligt "familjehotell" där allt är så tillrättalagt...svenska drinkar, barnklubbar mm mm, och där kom den plötsligt...min första åsyn av en livs levande man med en gul Kalimera-tröjaklapp_klap
Helt fantastiskt vilken syn att se...jag som trodde att dessa tröjor endast bars av belevade öluffare i grekiska övärlden, men ack så fel jag hade. Jag höll vad jag tidigare lovat...jag tittade och smålog i smyg när "tröjan" spatserade runt poolområdet hela veckan och gav mej inte tillkänna...han såg faktiskt inte mer intressant ut än nån annan...;)
Nu måste ju oddsen vara stora att jag dessutom träffar på några tröjor under mina 14 dagar på Kreta snart....:cool:

karinafp
2005-06-12, 18:47
han såg faktiskt inte mer intressant ut än nån annan...;)


Nej, de flesta av oss gör inte det. ;) Men det är när man börjar lära känna varandra som man upptäcker hur många trevliga och intressanta människor det finns! :) Allt syns inte utanpå...:cool: Nu kanske du gick miste om en jättetrevlig bekantskap! :(

Karin

Riitta
2005-06-12, 18:48
Jaså, så dom har tröjorna med sig till Turkiet.Borde strängt förbjudas;)

Vad skall man i Turkiet och göra, när man har Grekland:rolleyes: ;)

Riitta

inkfish
2005-06-12, 21:41
Strålande nyheter! Kalimera erövrar även Turkiet:D

nilam
2005-06-13, 22:19
Nu kanske du gick miste om en jättetrevlig bekantskap! :(

Karin

Ja, det kanske jag gjorde...börjar ångra mig nu när jag hunnit bli nyfiken på vem det var. Hade naturligtvis hoppats på att "turk-kalimeran" skulle ge sig tillkänna efter att ha läst att han var uppmärksammad;) , men det kanske kommer om jag har tur:)