handdator

Visa fullständig version : Ska till Parga på lördag- Lite frågor


bianca_
2006-07-18, 22:26
Hej!
På lördag (22/7) åker jag till Parga, ska bli jättekul! Jag har aldrig varit i Grekland förut.

Jag åker med Airtours och ska bo på lägenhetshotellet Alexis,
någon som vet nått om detta hotell?

Det står att lägenheterna har "enkel köksutrustning" vad brukar detta innebära?

Nån som vet någon bra matbutik i Parga? Vi tänkte inhandla vår frukost på egenhand...

Kan man göra en dagsutflykt till Meteora?? Eller är detta för långt?
Läste att det var cirka 20 mil.

Tacksam för alla svar! :)

Bianca

Hena
2006-07-18, 23:33
Hej Bianca!

Min första Greklandsresa som "vuxen" var till Parga, vilket var helt suveränt! Jag har bara glada tankar om den resan och resemålet :) . Vi bodde bara i en enkel lägenhet men det var ok.

Jag har aldrig saknat något när jag har rest till ett ställe med "enkel köksutrustning". Det brukar finnas kastruller, slevar, stekpanna o sånt. Vi brukar ha med oss kaffefilter och kaffe, för säkerhets skull. Men sen beror det ju förstås på er, om du vill ha färskpressad juice osv... :o Om du/ni är galen i ost, så ska du nog ta med dig en osthyvel... :) Annars blir det till att skära bitarna... vilket inte är fel.. om man nu älskar ost... Ang_elx

De hade ett underbart bageri i backen upp till vår lägenhet....

Vi gillade Parga väldigt mycket och jag hoppas att du också kommer att göra det.

Vill du fråga nåt så gör det, men det är många år sen jag var där, så det har säkert ändrat sig sen sist... snyft_drop

Bra val! flabb_flab

Hena - 24 dar till Samos... _B-anana

bon
2006-07-19, 00:02
Alexis ligger en bit bort men är jättefint, om du går "stora" vägen mot stranden c:a 100-150 m så finns det en bra Minimarket där du kan köpa till din frukost.

Enklare köksgrejor kan vara enkla, jag brukar ta med mig en stekpanna, brukar finnas för hundralappen hemma, som jag sedan lämnar kvar och en vattenkokare.

Om du åker taxi/hyrbil så går det att göra dagsutflykt till Meteora, annars är det 2 dagar som gäller. Det har byggts en fin väg till Ioninna, men jag vet inte hur mycket tid den sparar.

Jag och gossen kommer ner 24:e och bor på Bacoli (Ving) en vecka, jag kan Parga ganska väl så vill du ha mer info där nere så kom till hotellet eller privat-maila ditt mobilnummer så Messar jag när vi kommer fram.

birgitta
6 dagar kvar till Parga

bon
2006-07-19, 00:05
, så det har säkert ändrat sig sen sist...

Du skulle nog inte känna igen Valtos-stranden idag. snyft_drop

birgitta
6 dagar kvar till Parga

Hena
2006-07-19, 00:19
Va? Är det sant? snyft_drop

På vilket sätt har Valtos ändrats???

Det var den stranden vi gillade mest när vi var i Parga, vi tog badbåten runt udden... flabb_flab Det var såååå bra, inte så mycket fin sand, som fastnar i handduken.

Undrar om Blue Bar finns kvar? :rolleyes: Upp mot borgen?

Hena- gillar Parga.. kändes som en ö.. ;)

bon
2006-07-19, 00:24
Blue bar fanns kvar år 2004 och jag antar även i år. På Valtos finns nu även ett stort Café med pool som gossen och jag gillade att åka till. Men i år slår vi på stort en vecka och bor på Bacoli med egen pool.

birgitta
6 dagar kvar till Parga

Hena
2006-07-19, 01:06
Mhmm... när vi var där... *funderar på årtal*... well... -97 kanske??? så var det inte många ställen som hade pool, vi kollade åren efter... ;) För när vi åkte tog vi en sista minuten dit.... Har aldrig ångrat det! Jädrans vad vackert! Och bra utflyktsmöjligheter, vi var bl a till Ioannina (rättstavat?).

Hena med snart 23 dar kvar till Samos :)

Eva L
2006-07-19, 08:02
Visst är Valtosstranden ok och det tar inte många minuter att promenera dit. Betydligt vackrare och med bra tavernor är dock Lichnosstranden som ligger på promenadavstånd. Kort bit genom olivlundarna och sista sträckan på vägen. Tar ca 20-30 min att gå dit. Du kan ta badbåten hem eller båda vägarna. Även till Sarakinikostranden som ligger ca en mil från Parga går det badbåtar. Den högt belägna tavernan blev min favorit. Här serverades bra grekisk husmanskost. Vid en liten vandring gick jag ungefär halva sträckan mellan Parga och Sarakiniko för att titta på naturen naturligtvis kan du gå ända fram till stranden men båtturen är trevlig och gör stopp vid mindre stränder efter vägen.

Om du läser gamla resebrev hittar du ett författat av Tommy Adamsson om en vandring som han, jag, Ingrid i forumet samt en annan norsk dam gjorde vid Acheron. Här finns även möjlighet till längre vandringar som då kräver lite mer förberedelser och bra vandringskängor. Vår vandring var inressant och här finns också några bilder som vi tog den dagen.

Jag besökte inte Meteora den här gången men enligt alla uppgifter är den resan för jobbig att göra på en dag då du inte hinner se allt du vill.

Eva

bianca_
2006-07-19, 21:50
Tack för alla svar!

Jag antar att det finns "grundporslin" i lägenhetrna oxå,
bestick, glas, tallrikar o sånt.
Typ diskmedel, toapapper antar jag att det finns?..
(kanske dumma frågor men jag måste fråga ändå för att vara säker :rolleyes:)

Bianca

Eva L
2006-07-19, 22:40
Toalettpapper finns alltid. Diskmedel ibland om förgående gäst lämnat eller boendet är osedvanligt välutrustat. Ibland finns det tvål men duschcreme bör ni ta med själva.

Eva

Hena
2006-07-19, 22:59
Jag var så inne på att allt det här "vanliga" med tallrikar, bestick och sånt så det svarade jag aldrig på. Däremot så är ett bra tips att ta med både diskmedel (som Eva L skrev), men kanske en diskborste el nåt. Trasa och klädnypor tycker jag är bra att ha. Hör görna av dig igen el läs i tidigare trådar/inför resan :) där finns (fanns?) en packningslista, men kom ihåg att inte ta med allt... :D

Å du, det finns inga dumma frågor! Möjligtvis dumma svar... :o

Ha en riktigt härlig semester nu (om jag inte skriver nåt mer till dig de här dagarna).

Hena - som gärna återvänder till Parga............ flabb_flab

bianca_
2006-07-20, 14:38
okej då vet jag :)

Jag ska åka med Airtours och flygbolaget Nordic Leisure,
kan man handla alkohol och dyl. på planet när man åker med dem?
Någon som vet?

Bianca

mary
2006-07-27, 14:56
Åkte till Samos i början av juni m Airtours och Nordic Leisure och då kunde man göra en taxfreebeställning till hemresan. De delade då ut "katalog" och beställningsforumlär på planet ner. Visserligen bokade vi vår resa bara några veckor innan så det kan hända att man, om man är ute i god tid, även kan beställa till nerresan.....:confused: Har plöjt igenom Airtours katalog utan att hitta ngt om just taxfreen dock... Åker själv till Parga för 5:e gången i slutet av augusti.
klapp_klap _B-anana

bon
2006-09-30, 20:33
Hur blev din Parga-resa, blev du nöjd? Gossen och jag var där samtidigt och vi hade det bra.

birgitta