handdator

Visa fullständig version : Köptips


Elisabet
2006-07-18, 22:01
Kryddor, oliver, ouzo... vanliga saker att köpa med sig hem från Grekland, men vad mer brukar ni köpa?

När vi hade knytis i våras hade Kajsa H med sig en burk dolmader av märket Zanae som var färdiga att äta och jättegoda!

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Dolmader.jpg

Jag skulle vilja ha tips på mer sådant som man kan ta hem och njuta av under hösten!

inkfish
2006-07-18, 22:07
Olivolja förstås! Den där goda i plastflaska med oliver på etiketten, namnet börjar på A om jag minns rätt. Finns i varje snabbköp.

Och så brukar jag köpa salt för det är så mysigt med grekisk text på burkarna under vintern:o

ulrikas
2006-07-18, 22:40
Olivolja förstås! Den där goda i plastflaska med oliver på etiketten, namnet börjar på A om jag minns rätt. Finns i varje snabbköp.

Och så brukar jag köpa salt för det är så mysigt med grekisk text på burkarna under vintern:o

Jag håller helt med, olivolja och salt! Jag köper salt som heter Kalas bara för att ha lite Greklandskänsla när jag lagar mat... :p Trodde jag var ensam om det, men icke.... bye_bye

inkfish
2006-07-18, 22:43
Jag köper salt som heter Kalas bara för att ha lite Greklandskänsla när jag lagar mat...

Kalas ja, alldeles riktigt. Kul att vara två dåbye_bye

anoula
2006-07-18, 22:52
*Timjanhonung.
*Färska mandlar om man kan köpa från någon odlare eller välsorterad frukthandlare - smaken är obeskrivlig och får ICA-mandlarna att smaka sågspån.
*Goda rödviner som inte finns hemma
*En trevlig grek att värma sig med under vinterhalvåret :D

Hena
2006-07-18, 23:18
Hahahaahaaa!

Hade några funderingar med några av dina inköp, men jag tror att jag håller mig lugn tills vidare och avvaktar ;) ....

Hena - som hoppas på att det finns andra oblyga :o

bon
2006-07-19, 00:16
Trodde jag var ensam om det, men icke....

På kalimera är man aldrig ensam, att salta med grekisk saltburk är en lisa på vintern. flabb_flab

Jag köper alltid en hink också, bl.a. en Wileda-hink med grekisk text. I år "ska" jag hitta en STOR olivoljeplåtburk, antar jag får ge bort oljan, men jag vill ha en burk att plantera blommor i.

birgitta

Elisabet
2006-07-19, 09:20
Tack för svaren!

Det jag hoppas på är framför allt fler tips på färdiglagat och livsmedel som inte finns här hemma.

Eva L
2006-07-19, 09:39
Jag köpte några påsar gula linser att göra fava av. Lättlagat och gott.
Burkgigantes har jag provat men hemlagat är mycket bättre.

Eva

ragnhild
2006-07-19, 11:28
Av forbruksvarer kjøper jeg olje, oliven, ost, vin, krydder, tomater, rødløk, Aspirin, olivensåpe, honning samt mye annet.
Ellers kjøper jeg alltid endel kunst av ulikt slag. Hellas har mange spennende unge kunstnere som er influert av både gamle og nye tradisjoner.
Og på høsten kjøper jeg som oftest en del klær. Gresk design er ikke ille.

CamillaN
2006-07-19, 11:36
Brukar ibland köpa fetaost och grekisk bondkorv som jag bara skivar o steker eller så kan man ju göra spetsofai på den. Förr köpte jag en del burkar med typ dolmades men det har jag slutat med (blir för mycke övervikt Ang_elx ) .

Gita
2006-07-19, 12:10
Köpte fetaost i bit, transporterade det i en mjuk kylväska med kylklamp (packades ner i resväskan) och så kokade jag nytt saltlag här hemma som jag la osten i. Himskans gott!

Köpte också vacuumpackad feta, men den som köps i lösvikt är ännu godare...

Honung förståss! Och valnötter, mycket billigare i Grekland. Att äta med joghurt och honung...

Hena
2006-07-19, 22:35
Hej hej!

Jag är fortfarande nyfiken och vill höra mer om Anoulas handlarlista... :)

(jag tycker att hennes "handlarlista" hade ett väldigt oväntat och roligt inslag)

Hena :)

anoula
2006-07-19, 23:02
Haha, jag missförstod det hela...
Elisabeth var ute efter konserverade greker och några sådana har ja inte sett i hyllorna :D .

Hena
2006-07-19, 23:12
Hihhihihihihiiiii...

Nä den affären skulle jag välja bort! :)

Hena

Klick
2006-07-25, 14:27
Olivolja, en flaska ouzo (som jag av ngn anledning ger bort till min grekgranne), ngn flaska / burk mythos, retzina.... Har nu bara 27 dgr kvar till Skiathos...

Mollan
2006-07-29, 14:36
Vilken rolig trådstart! Om exakt 120 timmar sitter (förhoppningsvis) jag och min sambo på någon mysig restaurang i Platanias - Kreta och njuter av en god lunch... eller så ligger vi i plurret_B-anana Har aldrig varit i Grekland tidigare så det är jätte kul att höra vad man kan handla med sig hem, har inte haft en tanke på det!!

TACKAR!klapp_klap

Ioslina
2006-07-29, 14:48
Ha en trevlig första greklands resa! Du kommer inte ångra dig! Ser att du kommer från Ängelholm! Var där på campingen i somras!