handdator

Visa fullständig version : Fraan Amorgos


Yak
2006-07-18, 16:58
Hejsan alla daerhemma i den (forhoppningsvis) fina svenska sommaren!
Sitter i Katapola pa Amorgos, aer saa harligt att vara tillbaka pa favorit-on :)

Jag kom med Blue Star kl 02.30 i morse, tillsammans med myriarder av franska ungdomar som verkar vara pa nagon gruppresa. Trodde det skulle bli svart med rum, men det stod en ganska rejal skara folk (20-30 st) nere i hamnen. Det var dock mest rumsraggare fran Chora och Eigiali, vad jag kunde se. Jag hade redan stallt in mej pa att ta forsta natten pa campingen, sa det fick bli sa.
Tankte leta rum pa morgonen istallet nar det ar ljust och man ar nagorlunda pigg. Hittade ett fint rum med balkong pa Pension Amorgos, dock for 50 euro. Letade vidare och det blev till slut ett ganska fint, men utan balkong och utsikt, en bit upp i byn bredvid pension Sofia. Dock var priset lite mer ratt, 30 euro. Ingen balkong kan ju vara vaert en middag per dag :p
Nu hade jag val tankt stanna haer nagra dagar innan jag aker mot nasta mal, som nog blir Schinouissa. Om nagan aer intresserad av mina aventyr sa kan det val bli lite uppdateringar i den haer traden ocksa :rolleyes:

Brige
2006-07-18, 18:14
Det lät dyrt:( vilket dilemma, balkong eller middag:eek: Är det dyrare med boende på Amorgos än på andra öar, rent allmänt menar jag:confused: eller beror det på att det är juli och högsäsong:confused:
Berätta gärna mer under din resa. Det är alltid trevligt att få "hänga med" så här på avstånd.
Ha det fortsatt skönt o härligt:)flabb_flab önskar
/Birgitta, nyfiken på Amorgos

inkfish
2006-07-18, 21:36
Om nagan aer intresserad av mina aventyr sa kan det val bli lite uppdateringar i den haer traden ocksa :rolleyes:

Jaa tack:o

Chris
2006-07-18, 21:38
Jag saeger samma sak som Birgitta, det aer alltid mysigt att haenga med paa resan saa haer lite paa avstaand. Skriv gaerna mer om andan faller paa.

Ha en fortsatt trevlig resa klapp_klap

Chris
bye_bye

Eva L
2006-07-18, 21:42
Skriv gärna mer om din resa. 30 euro är väl ok för boende vid den här tiden.

Eva

Kalimera
2006-07-19, 15:06
Om nagan aer intresserad av mina aventyr sa kan det val bli lite uppdateringar i den haer traden ocksa
Är mycket intresserad, ska dit i höst! Så skriv mer! :)

Yak
2006-07-20, 21:43
Kul att nagon laste min trad :)

Efter 3 dagar pa Amorgos sa kan jag lugna alla Amorgosalskare - allt aer sej likt ;)
Ingen "blue village" i Katapola (angaende en annan trad).
Fortfarande har inte mycket haent med marinabygget langst in i viken.
Busstidtabellen ser ut som forra aret.
Express Skopelitis gar trots vinden.
Den gamla vakthunden "mestides" (tror jag han heter) pa Corner taverna (den framfor bageriet) i Katapola lever fortfarande, fast den stackars jycken ser gammal ut nu..

Det har blast en del de senaste dagarna, sa badbaten gar inte till Plakes tyvarr (bara till sandstranden), och snorklingen aer sadar pga ganska grumligt vatten. Men det verkar lugnare for var dag nu sa forhoppningsvis kan det bli bra. I morgon aker jag till Schinoussa :)
Ha det bra ni darhemma!

Kalimera
2006-07-21, 15:18
I morgon aker jag till SchinoussaOm du mot förmodan hittar en dator med internetuppkoppling på Schinoussa får du väldigt gärna skriva några rader. Jag är vädligt nyfiken på om det hänt något där. :)

Yak
2006-07-24, 17:55
Om du mot förmodan hittar en dator med internetuppkoppling på Schinoussa får du väldigt gärna skriva några rader. Jag är vädligt nyfiken på om det hänt något där. :)

Som du kanske forstar av min tystnad de senaste dagarna sa aer internet fortfarande en helt okand foreteelse pa Schinoussa!
Jag ar precis tillbaka pa Amorgos efter 3 riktigt skona dagar i en annan varld. Att kliva iland pa Schinoussa aer som att kliva tillbaka 30 ar i tiden. Jag trodde aldrig att jag skulle saega sa, men det aer skont att vara tillbaka i "nutid" ocksa flabb_flab
Jag fick t ex se folk som faktiskt fortfarande rider pa aasnor och anvander dom som transportmedel. Gar man 100 meter utanfor "stan" sa star man pa en dammig grusvag mellan en olivlund och en gard. Till och med korna tittar intresserat pa en, sa mycket folk ser dom pa en dag ;)
Det var ocksa riktigt skont att ha med sej kortvags-radion, en san kan rekommenderas. Det var en trevlig motvikt mot "isoleringen" att kunna lyssna pa svenska nyheter fran Radio Sweden :)
Hann over till Iraklia pa en dagstripp med Skopelitis ocksa, det var annu mindre att se daer, men en bra beach. Det kandes som att det var smart att ha Schinoussa som "bas".
Tur man inte aer lagd for sjosjuka, eftersom Skopelitis verkligen rullade i vagorna trots att det inte blaste alltfor mycket och "bara" en vaghojd pa 1-2 meter. Det aer dock bara mellan Koufonissi-Amorgos som det gar vagor, resten av tiden aer det skyddat mellan oarna.

Forresten for att svara pa din fraga, jo det byggs mycket pa Schinoussa. Jag sag flera hus, sarskilt nere vid Livadi-stranden, som verkade vara fardiga i ar. Daertill betongskelett och pagaende byggen i snart sagt varenda sluttning. Sa fragan har hur lange det kommer att vara kvar i "daatiden"... Men det mesta sag ut som privata semesterhus, sa det kanske inte leder till okning av turismen inom overskadlig framtid.

Forresten verkar sasongen komma igang nu. Ratt knapert med rumsraggade haer idag, jag fick tror jag sista rummet pa Eleni for 50euro.
Dock aer det nog vart det, Elenis rum aer jattefina med balkong mot bukten och en trevlig anlaggning i ovrigt!

Brige
2006-07-24, 18:13
Tack för den rapporten Yak, jättekul att ta del av och "följa med" på din resa:)flabb_flab Ha det fortsatt bra på alla vis:D
/Birgitta

inkfish
2006-07-24, 19:57
Det var gott om skelett på Schinoussa redan för några år sen... Skulle inte förvåna mig om det är precis samma oavslutade byggen;)

Yak
2006-07-26, 21:41
Kul att ni laser det jag skrivit :)

Det var gott om skelett på Schinoussa redan för några år sen... Skulle inte förvåna mig om det är precis samma oavslutade byggen;)

Ja, det ar kanske inte osannolikt. Det tycks vara en grekisk specialitet att dra igang ett stort bygge, och sen lagga allt i maalpase nar man fatt upp stommen :rolleyes:

Naja, nu aer det snart slut pa det roliga far den haer gangen snyft_drop
Om ca 1,5 timmar kommer (forhoppningsvis) baten som ska ta mej tillbaka till Aten, och om den kommer fram i tid (vilket man far anta aer osannolikt) sa har jag 6 timmar pa mej tills flyget gar :D

Det marks att hogsasongen haer pa Amorgos dragit igang jamfort for ca en och en halv vecka sen, mer folk overallt och det verkar vara fullt i de flesta hotell. Det har varit riktigt harligt, jag har faktiskt varit ute och vandrat en del, tack vare meltemi-vinden sa har det varit riktigt behagligt. Har bla gatt upp till bergstoppen soder om Katapola (vilken utsikt!) och gatt ut langs bukten anda till den dar lilla kyrkan.

Peter
2006-07-27, 04:25
Kul att ni laser det jag skrivit :)

Klart vi läser alla rapporter från Grekland! :D


Det tycks vara en grekisk specialitet att dra igang ett stort bygge, och sen lagga allt i maalpase nar man fatt upp stommen


Njae, det är så här. Man måste bebygga marken inom viss tid pga vissa regler. Annars riskerar man att bli av med marken! Men det räcker med ett "skelett" för att klara sig undan. Så då kan det ju stå ett tag... Men det kan vara för att man själv vill bo där och bygga i den takt ekonomin tillåter. Jag har följt flera "skelett" på tex Tinos som blev fina hus efter fem - sex år...

Eller så är det ren spekulation! Att tomten, och skelettet går att sälja med vinst. Det är inte alls ovanligt numera! Tvärtom!

Anledningen att jag känner till en del om detta är att jag för några år sedan hade i uppdrag att leta efter ett hus i Grekland för ett Svenskt företag, och hade rätt mycket kontakt med mäklare i Grekland. (Yes, de t o m betalade resan...:D )

De flesta "skelett" man ser idag kommer att vara färdiga hus om några år... Antingen av familjen som avstyckat marken till sonen/dottern, eller av den som köpt tomten med byggnationen... Och de som köper "skeletten" har gott om pengar....

I början av 80-talet blev jag erbjuden att köpa en liten jordplätt på Tinos där jag kunnat bygga ett litet hus. Jag hade fått tomten för en "spottstyver" då , och huset hade väl kostat några hundra tusen... Men jag var ung (OK, dummare....) och ville inte binda mig till en ö på det sättet då... Så jag tackade och sade att det var ett snällt erbjudande men, nej tack......

De hus som står där nu, exakt där jag var erbjuden tomt, säljs nu för ca 1,5 -2 miljoner...

När jag kommer att tänka på detta idag brukar jag ta fram den stora snickarhammaren och slå mig i huvudet med den i en timme ungefär... Sen brukar det lätta...

Peter

Yak
2006-07-28, 10:24
Njae, det är så här. Man måste bebygga marken inom viss tid pga vissa regler. Annars riskerar man att bli av med marken! Men det räcker med ett "skelett" för att klara sig undan. Så då kan det ju stå ett tag... Men det kan vara för att man själv vill bo där och bygga i den takt ekonomin tillåter. Jag har följt flera "skelett" på tex Tinos som blev fina hus efter fem - sex år...


Misstänkte att det var något i den stilen. Med det klimatet dom har så kan man ju låta betongen stå några år utan problem, det går ju inte i Sverige :)


I början av 80-talet blev jag erbjuden att köpa en liten jordplätt på Tinos där jag kunnat bygga ett litet hus. Jag hade fått tomten för en "spottstyver" då , och huset hade väl kostat några hundra tusen... Men jag var ung (OK, dummare....) och ville inte binda mig till en ö på det sättet då... Så jag tackade och sade att det var ett snällt erbjudande men, nej tack......

Ja, hade man haft en kristallkula för 20-25 år sen hade man nog köpt en hel ö direkt ;)


Men nu är jag hemma igen...
Resan gick smidigt, kan ni tänka er att GA Ferries kom in till kaj i Pireus endast 30 minuter efter tidtabellen. Snacka om tur :)
Båten var endast halvfull så jag sov gott på en egen soffa på akterdäck hela natten.
Så det blev tid för lite snabb-turistande i Aten också innan det var dags att dra ut till flygplatsen. All in all, en riktigt avkopplande och skön semester. Innan jag glömmer bort allt ska jag nog skriva en liten resedagbok för Kalimera också!