handdator

Visa fullständig version : Det är mycket snack om...


Elisabet
2006-07-18, 14:15
...gyros, men den godaste snabbmaten man kan äta i G är väl ändå de där små välkryddade souvlakispetten som ibland säljs i en "korvkiosk".

MEN det var längesedan jag såg något sådant ställe!!! Är de utdöda?

Och, vad heter småspetten egentligen?

ricky
2006-07-18, 14:36
:confused: Kanske är dom på utdöende?
Kan inte på rak arm påstå att jag sett något sådant stånd?

Ivi
2006-07-18, 15:01
Personligen så äter jag lika gärna en varm spenatpaj, mmm :p Perfekt snabbmat!

Ivi

Elisabet
2006-07-18, 15:07
Personligen så äter jag lika gärna en varm spenatpaj, mmm :p Perfekt snabbmat!Jo det är också gott! Men inte LIKA gott som små grillade spett :)

Frappe
2006-07-18, 17:55
...gyros, men den godaste snabbmaten man kan äta i G är väl ändå de där små välkryddade souvlakispetten som ibland säljs i en "korvkiosk".

MEN det var längesedan jag såg något sådant ställe!!! Är de utdöda?

Och, vad heter småspetten egentligen?

Jag antar du menar souvlaki? eller så säger man bara "xilarakia"som säljs i "Kantina" = kiosk tillsammas med en bröd bit? Finnes på fastlandet ialla fall lite här och där. gott klapp_klap

Camilla

Arne
2006-07-18, 20:02
Jodå!!! Dessa delikata spett med välkryddat kött finnes till avsalu både här och där på öarna!!!

Ofta i en glugg i väggen intill enkel taverna. Billiga äro dessa delikatesser därtill!!!

Vi hava funnit dessa gluggar på Naxos, Patmos, Samos, Rhodos samt ett antal andra öar.

Arne

Elisabet
2006-07-18, 21:18
Jo jag menar souvlaki, fast det lilla varianten utan tallrik. Xilarakia, alltså.

Så då finns de kvar! Härligt, det var skönt att höra!
De absolut godaste jag åt fanns i ett litet krypin vid torget i Apollonia, Sifnos. Om det stället finns kvar, så är det i sig värt en resa dit!! :)

kos44
2006-07-18, 21:23
Hej på Kos kallas dom souvlakistix kan fås med pita bröd

mvh.ulf
(Kos om 15 dagar) _B-anana _B-anana