handdator

Visa fullständig version : Vad hände den 28 oktober på Rhodos?


Mysan
2006-07-18, 09:29
Efter vår Rhodos-vistelse är vi lite nyfikna. Vad hände den 28 oktober? :o Vilket år det rör sig om vet vi inte. Vid en port i gamla stan står en staty av två figurer och den statyn är uppförd 28 oktober (1945 tror jag att det var). Sedan finns det ju en hel gata som heter 28 oktober-gatan (fritt översatt).

Något måste det ju vara som har betytt mycket för ön (eller för Grekland). Är det någon här på forumet som kan sprida lite ljus över detta mysterium?:rolleyes:

/Mia

Elisabet
2006-07-18, 09:54
Den 28 oktober 1940 invaderades Grekland av Italien. Det var så att säga Greklands inträde i andra världskriget.

28 oktober är helgdag i Grekland till åminnelse av den händelsen. Den kallas Nej-dagen, men jag vet inte om/hur den firas. Det kan säkert någon annan berätta.

Eva L
2006-07-18, 10:15
28 oktober är helgdag i Grekland till åminnelse av den händelsen. Den kallas Nej-dagen, men jag vet inte om/hur den firas. Det kan säkert någon annan berätta.

Den firas som alla andra högtider i Grekland med massor av god mat, trevlig samvaro och ett rejält "grekiskt party".:)

Eva

inkfish
2006-07-18, 11:22
Den kallas nejdagen, som Elisabet säger, alltså ochi-dagen, för att Mussolini hade bett att få transportera trupp genom Grekland. Men till detta sade general Metaxa NEJ - alltså OCHI.

Den är alltså en högtidsdag i hela Grekland, inte bara på Rodos. Och 28-oktobergatan finns på fler ställen, t ex på Karpathos. Dessutom är 25 mars-gatan heller inte ovanlig, 25 mars är Greklands nationaldag jämte Ochi-dagen.

Mysan
2006-07-18, 14:37
Tack alla, för svaren! Nu kan jag stilla familjens nyfikenhet! _B-anana _B-anana klapp_klap

Frappe
2006-07-18, 17:58
Man har parader i stort sett varje by, flaggor viftas och musik spelas. Den 28/10 är en av Greklands 2 nationaldagar.


Camilla

IRSA
2012-09-29, 19:50
Den kallas nejdagen, som Elisabet säger, alltså ochi-dagen, för att Mussolini hade bett att få transportera trupp genom Grekland. Men till detta sade general Metaxa NEJ - alltså OCHI.

Den är alltså en högtidsdag i hela Grekland, inte bara på Rodos. Och 28-oktobergatan finns på fler ställen, t ex på Karpathos. Dessutom är 25 mars-gatan heller inte ovanlig, 25 mars är Greklands nationaldag jämte Ochi-dagen.


VET att det att det var länge sedan denna frågan skrevs, men måste bara tala om en lite rolig sak om 28 oktobergatan inne i Rh. stad. Den börjar på västra sidan av staden, nere vid rondellen med Diagoras-statyn går tvärs över stan ner mot Mandraki. Ungefär i mitten så ligger ett litet torg, efter torget o hela vägen ner till hamnen har gatan plötsligt bytt namn till 25 mars gatan. Därav min undran: Är det vanligt att dessa gator ligger så till på andra ställen i Grekland?

Irene