handdator

Visa fullständig version : Lite råd om Koufonissi, tack!


Maly
2006-07-17, 20:20
Japp så var det bara fåtalet dagar kvar till avresa.
Vi börjar med ngr dygn på Naxos för att sedan bege oss till Koufonissi, barnens ö, som Zeus gjorde platt för att barnen inte vill ha backar att gå i (härlig berättelse) flabb_flab .
Nu undrar jag följande: är det så att det förmodligen är helt knökfullt på Finikas om man inte bokar i förväg? Borde vi redan ha bokat kanske?
Vi försöker just nu i dagarna att boka Atlantidas två nätter för att sedan på plats ordna Finikas. Kanske borde vi prova med Poseidon som verkar få bra betyg här på Kalimera?
Tack!

Brige
2006-07-18, 13:14
Vi börjar med ngr dygn på Naxos för att sedan bege oss till Koufonissi, barnens ö, som Zeus gjorde platt för att barnen inte vill ha backar att gå i (härlig berättelse) flabb_flab .
Kanske borde vi prova med Poseidon som verkar få bra betyg här på Kalimera?
Tack!

"Barnens ö":) Kanske också "de rörelsebegränsades ö":confused: Även jag behöver veta mer. Avstånd hamnen-boende-stranden t.ex. Mäktar inte med någon längre sträcka, vill gärna bo väldigt strandnära men ej för stort avstånd till tavernor och hamnen heller. Någon liten backe kan jag klara, men nedför är värst och man måste ju ta sej både uppför o nedför.
Tacksam för svar!
Birgitta, (som blir utan resesällskap fr. 1 sept.)

Cecilia
2006-07-18, 13:51
Hej!

Det är många här på Forumet med småbarn som bott på Finikas och som bättre kan svara på om ni behöver förboka. Men det verkar vara mycket populärt bland småbarnsfamiljer, så min rekommendation är att slå en signal och kolla läget.

Men som "barnlösa", så valde vi att bo inne i byn och där finns det inga avstånd att tala om. Vi bodde helt perfekt - granne med nybyggda Poseidon - så vi vaknade och somnade till havsbruset! ;) Och så hade vi cirka 10 meter till den jättefina sandstranden mitt i byn. Så nöjer man sig med detta är det meteravstånd mellan boende-strand-tavernor. Visst sluttar vägen upp en liten bit mitt inne i byn, men det är också allt (som jag minns det i allafall). Sen så går det ju badbåt till de andra stränderna, liksom till grannön Kato Koufonissi.

Väljer man att bo på Finikas har man ju också bad, strand och en taverna precis bredvid, men får däremot gå en bit för att komma in till själva byn.

Elisabet
2006-07-18, 14:09
Som Cecilia säger är det inga avstånd och så gott som inga höjdskillnader i byn. Stranden är ovanligt fin för att vara en bystrand.

Till Finikas och stranden där är det ca 800 m från byn. Lättgånget. Om man bor där erbjuder de skjuts när de själva ska in, dvs i första hand när båtarna kommer.

Badbåtarna är ett bra alternativ men jag undrar om de går i september?

Maly: Vad gäller bokning, så när vi var där för sex år sedan i mitten av juni, fick vi de två sista rummen hos Finikas. Jag vet inte med säkerhet hur det är idag, men stället verkar ju inte ha sjunkit i popularitet, så om ni ska dit nu, i högsäsong, tror jag nog att ni bör boka, om det ens finns rum kvar med så kort varsel.

inkfish
2006-07-18, 16:31
Kanske också "de rörelsebegränsades ö":confused:



Tvärtom. Kouf är platt som en pannkaka och till stränderna knallar du på grusväg/stig. Extremt lättillgänglig ö.

Brige
2006-07-18, 17:48
Tvärtom. Kouf är platt som en pannkaka och till stränderna knallar du på grusväg/stig. Extremt lättillgänglig ö.
Alltså; en ö lämplig för rörelsebegränsade personerklapp_klapklapp_klap
Det var nämligen DET jag menadeflabb_flab Och ditt svar känns lugnande. Tack för det!!
Jag vill veta så mycket som möjligt, om jag nu väljer ett, för mej, nytt ställe. Men i sept. ska jag väl inte behöva förboka, eller:confused::confused:

Birgitta

Pling
2006-07-18, 20:11
Nyss hemkommen från Koufonissi känner jag att jag måste lägga mig i diskutionen lite här. Ner till hamnstranden är det helt ok att ta sig och den är lika fin som något annat på ön, ev också till Finikas inifrån lilla byn, men det är en liten promenad ändå. Upp i stora byn har man nog svårt att ta sig då det både är branta backar och hala stenläggningar både här och där.

Visst, ön är platt i den bemärkelsen att det inte finns några stora berg, men vem klättrar upp på dem på Naxos eller Paros ändå?

Ut till Pori ser jag det som rätt svårt att ta sig då det är steniga stigar, inte speciellt breda, som ibland går farligt nära klippkanten (överhäng också). Det går visserligen att ta sig på en grusväg rakt över ön (vi testade aldrig den) men det är i alla fall ca 3 km till Pori och om jag förstår rätt så går den bara dit utan avstickare till mer närbelägna stränder och vikar.

F ö måste jag invända emot beskrivningen att hela ön är en strand som det står i Kalimera-guiden. Det finns gott om branta klippor och en del är helt omöjliga att klättra ner för för att nå vattnet - särskilt för barn eller mindre våghalsiga personer.

Ville bara nyansera bilden lite så att inte någon åker dit med fel förespegligar.

Pling

inkfish
2006-07-18, 21:18
Ajdå, nu ställer vi till det för stackars Brige:o

Det är vägen längs med havet till Pori jag menar. Vägen tvärs över ön tror jag är jobbigare att gå. Men längs med havet kan man ju välja att stanna vid nån av de andra stränderna som ligger mycket närmare än Pori. Att man skulle gå farligt nära nån klippkant kan jag öht inte erinra mig:confused:

Det är lustigt att vi har så olika uppfattning. Av de öar jag varit på är Kouf den som varit i särklass lättast att ta sig runt på, både till stränderna och inne i byn. Inte ett trappsteg nån enda stans och inga branta backar heller, så vitt jag kan minnas.

Brige - du kanske får reda ut för oss exakt HUR rörelsebegränsad du är...