handdator

Visa fullständig version : Mete i Parga


MillaY
2006-07-17, 10:13
Vi ett medelålders par är på väg till Parga 28 augusti för andra gången.
Vi blev storförtjusta, verkligen härligt ställe.
Vi såg att ortsbefolkningen satt o meta i hamnen. Nu undrar jag om
någon vet om det är tillåtet att meta för en utlänning och vad kan man göra med fisken annat än slänga den tillbaka.(Mata katter?) Vi bor på hotell utan kokmöjligheter. Sambon är nämligen inte så förtjust i att sola vid stranden, han skulle mycket hellre sitta bakom metspöet.

Tacksam för tips.bye_bye

bon
2006-07-17, 11:26
Vi såg att ortsbefolkningen satt o meta i hamnen.

Det är helt OK att meta för alla, om du får fisk så ge hellre bort den till pir-grannen än kasta i den, de flesta metar för att få fisk. Gossen och jag har spenderat många met-timmar på piren och haft jättetrevligt. Vi åt inte fisken då deras favvo-föda var att äta toalettavfallet som kom ut i orginalskick kl. 04.00 25 meter norr om piren varje morgon. Men när gossen och jag var i Parga sommaren 2004 så installerades ett toa-reningsverk. Vid Piso Krioneri grävdes rör ner som skulle gå flera kilometer ut i havet med det nu renade "skiten". Jag vet dock inte om allt fungerar för Grekland är Grekland som vi alla älskar i alla former. Men fungerar det så betyder det att fisken är OK att äta samt att båda stadsbaden har renare vatten än i Valtos. Lichnosstranden har haft någon form av multitoa-system i många år så där ska vattnet alltid ha varit rent.

Tänk bara på att ta med egna jättesmå krokar, för de man köper i Parga har inga hål utan revet ska tvinnas på. Fiskarna vid piren vill ha vitt bröd med köttfärs eller ost och fiskarna borta vid P. Krioneri vill ha räkor, sniglar eller strömming. Fisken man får är av någon brax-sort. Jag tror att favvo-fiskarna hade lite gult på sidan inte bara silvriga.

Gossen och jag kommer troligtvis sitta på piren nästa vecka, vi kanske ses något annat år.

birgitta
7 dagar kvar till Parga

MillaY
2006-07-17, 12:01
HEJ

Tusen tack för tipset, sambon har inte varit så entusiastisk för resan,
men nu tror jag han ändrar åsikt då han läser ditt inlägg.

God fiskelycka
Milla