Lola
2006-07-17, 08:55
(Klipp -och klistrat från mitt resebrev)
Lefkos
Byn är som sagt liten men har inte alltid varit det, lärde jag mig. Bergen strax ovanför fiskelägret och stranden, var förr bebodda och totala folkmängden var som mest 22 000, enligt en man som arbetat som guide i Lefkos. Nu står nästan alla gamla stenhus och grottor tomma (fungerar mest som logi för grisar och getter) tack vare plundringar och pirater.
Stränder
Lefkos har 4 stränder och jag räknar upp dem i den ordningen som bussen passerar dem på ditresan: Potali, Lefkos, Fragkolimiwnas samt en liten vik (namnet okänt för mig) mellan de två sistnämnda.
Potali är en stenstrand, medan de tre andra (som ligger tätt efter varandra i ”centrum”) består av sand, där Lefkos är mest finkornig och långgrund och dessutom mest befriad från tång och skyddad från höga vågor. Den är också mest befolkad. Stolar och parasoller finns på alla 4 stränder och kostar 5 euro för två stolar + ett parasoll, vilket verkar vara standardpris på ön. Dusch finns på Lefkos-stranden.
Affärer
I Lefkos centrum finns två ”mini markets”, strategiskt utplacerade i var ände. Priserna i butikerna är likvärdiga och utbudet mycket begränsat. Färskt bröd kommer kl 8:30 Greek Maybe Time, vilket ibland även kan innebära 11:30. Hårt bröd och skorpor finns. Frukost går att ordna själv utan problem om man nöjer sig med marmelad och ost som pålägg. Juicer, yoghurt och honung finns naturligtvis också. Utbudet av färsk frukt och grönsaker är begränsat. För övrigt kunde jag mest se att de hade kakor, snask, chips, toalettpapper och liknande, några konserver, olivolja (även i tvålform), strandmadrasser, solkrämer och alkohol. Dvs sådant som brukar finnas i turistanpassade affärer. Kartan jag nämnt tidigare finns även här. Mitt i byn finns en kiosk och en mini market/souvenirshop som rymmer 2 personer och som borde kallas mikro market, då den är mindre än mitt badrum. Här inne har vi bara handlat cigaretter och croissanter (sådana med fyllning) och två flygbilder över Lefkos stränder tagna för 20 år sedan, då området mest bestod av åkrar. Mycket har hänt sedan dess!
I området kring Potali Bay såg vi en mini market, förmodligen finns det åtminstone en till. Min rekommendation är att man hyr bil och åker till Pigadia och handlar det man behöver på Super Market Dias (det blir dessutom billigare).
Tavernor
Kring Potali (promenad på 10-40 minuter beroende på hur långt man vill komma från Lefkos ”centrum”) finns ungefär 10 tavernor, kanske någon färre, men jag rekommenderar att man tar sig denna promenad (det finns genvägar över berget för den som packar ned sin ficklampa) och besöker åtminstone taverna Small Paradise (ligger nära Apollos stopp i Potali) och provar deras utsökta fyllda zucchiniblommor och dolmades. Billigt och trevligt!
Nästan i början av vägen till Potali/Lefkos (rask promenadtid från centrum: på bilväg 40-45 min, på stig ca 25-30 min), ligger Taverna O Nikos, en ganska folktom resturang som ligger lite utanför, och där vi blev bjudna att smaka på ett underbart hembakat karpatiskt bröd, hemgjord getost och fick med oss en flaska olivolja, som gåva. Menyn är begränsad, men det går bra att beställa maten dagen innan så ”I’ll make you anyting!” Hunden Leon och åsnan Anoula vaktar utanför och ägarparet bor i huset som även har rum till uthyrning. Detsamma gäller Small Paradise, med den skillnaden att där vaktar en fisförnäm siameskatt.
Jag uppskattar antalet tavernor i Lefkos centrum till ca 10 st. Priserna är likvärdiga. Turistställe nummer 1, Le Grand Blue, ligger i det gula huset mitt på stranden Lefkos. Maten var god (de friterade auberginerna var mer än goda!), men stämningen var trist och ointressant och vi besökte dem bara en gång. Här ska det visst finnas tillgång till Internetuppkoppling. I huset intill ligger turistställe nr 2, Sun Light, som var ensamma med att ha förvånansvärt höga priser på allt. Vår nota slutade på över 10 euro mer än på andra ställen och enda gången som stället var fullt var när det visades fotboll på storbildsskärmen. Maten var dock ok, men inte mer än så.
Längre bort på stranden ligger Blue Sea som har betydligt trevligare atmosfär och personal. Bra lunchställe, då de även serverar snacks (typ gyro i pitabröd och pizzor som hela familjen kan dela på). Deras mousaka är fenomenal! Varning för den som inte gillar ouzo, eftersom de alltid bjuder på detta efter maten ;-) Längre ut mot udden ligger ett café som vi tyvärr aldrig besökte, men det såg härligt grekiskt och äkta ut, men iskall ljusrörsbelysning om kvällarna. Längst ut på udden ligger Dramoundana och en fiskresturang med en övre terass där utsikten över havet torde vara fantastisk! Personalen på Dramoundana är mån om sina gäster och har tid för alla, trots att det alltid var fullt hus. Den utsökta maten väljs ut i köket. När månen stiger upp över bergen släcks lamporna ned så att man kan njuta av den spektakulära vyn.
Dramoundana har ett systerkafenion (serverar även mat) i Messochori, ett ställe som jag varmt vill rekommendera. Dramountana ligger strax bredvid kyrkan och har den godaste yoghurt jag smakat och erbjuder dessutom första parkett när solen går ner. Få turister hittar hit, eftersom de flesta verkar stanna på tavernorna längre upp i byn, strax nedanför parkeringen. Byn är helt bilfri.
Bakom Dramoundana ligger O Mikhalis, ett ställe som verkar ha bra rykte och där maten väljs ut i köket. Vi var tyvärr aldrig där. Vid parkeringen ligger hotellkrogen Three Dolphins, där vi endast var inne och vände. Nu får jag kanske på moppo, men vi upplevde det som att där hamnar trötta turister som bor på stället och som inte orkar gå längre. Trots att flera bord var upptagna, var stämningen i det närmaste död.
Livligare var det då på Golden Sand, granne med Georgina&Sofia på vägen upp mot Hotell Sarris, officiell ändstation i Lefkos. Maten på Golden Sand var även den helt ok, men personalen var oerhört stressad och det tog 40 minuter innan maten kom. Vi gick aldrig tillbaka dit. Jag känner på mig att Hotell Sarris har någon slags matservering men vi hade ingen lust att ta reda på det, så jag låter det vara osagt.
Biluthyrning
Liksom de flesta andra män i Lefkos heter ägaren på Lefkos Rent-a-car, Nikos (han accepterar betalning med kort!). En rak och hjälpsam man med fru Maria som bjuder på fruktkaka. Vi hyrde en Fiat Punto med servo och ac som kostade 42 euro/dygn och 38 euro/dygn vid hyra i minst 3 dagar. Jeepen kostade 60 euro/dygn vid hyra i minst 2 dagar, annars 65 euro/dygn. Här fanns även mopeder och bortanför Potali (innan Taverna O Nikos) finns motorcykeluthyrning. Fordon lämnas alltid senast 20:30 på kvällen. Man blir erbjuden karta när man hyr bil och det är väldigt lätt att hitta på ön eftersom det inte finns så många vägar. Det är också bra skyltat.
Lefkos
Byn är som sagt liten men har inte alltid varit det, lärde jag mig. Bergen strax ovanför fiskelägret och stranden, var förr bebodda och totala folkmängden var som mest 22 000, enligt en man som arbetat som guide i Lefkos. Nu står nästan alla gamla stenhus och grottor tomma (fungerar mest som logi för grisar och getter) tack vare plundringar och pirater.
Stränder
Lefkos har 4 stränder och jag räknar upp dem i den ordningen som bussen passerar dem på ditresan: Potali, Lefkos, Fragkolimiwnas samt en liten vik (namnet okänt för mig) mellan de två sistnämnda.
Potali är en stenstrand, medan de tre andra (som ligger tätt efter varandra i ”centrum”) består av sand, där Lefkos är mest finkornig och långgrund och dessutom mest befriad från tång och skyddad från höga vågor. Den är också mest befolkad. Stolar och parasoller finns på alla 4 stränder och kostar 5 euro för två stolar + ett parasoll, vilket verkar vara standardpris på ön. Dusch finns på Lefkos-stranden.
Affärer
I Lefkos centrum finns två ”mini markets”, strategiskt utplacerade i var ände. Priserna i butikerna är likvärdiga och utbudet mycket begränsat. Färskt bröd kommer kl 8:30 Greek Maybe Time, vilket ibland även kan innebära 11:30. Hårt bröd och skorpor finns. Frukost går att ordna själv utan problem om man nöjer sig med marmelad och ost som pålägg. Juicer, yoghurt och honung finns naturligtvis också. Utbudet av färsk frukt och grönsaker är begränsat. För övrigt kunde jag mest se att de hade kakor, snask, chips, toalettpapper och liknande, några konserver, olivolja (även i tvålform), strandmadrasser, solkrämer och alkohol. Dvs sådant som brukar finnas i turistanpassade affärer. Kartan jag nämnt tidigare finns även här. Mitt i byn finns en kiosk och en mini market/souvenirshop som rymmer 2 personer och som borde kallas mikro market, då den är mindre än mitt badrum. Här inne har vi bara handlat cigaretter och croissanter (sådana med fyllning) och två flygbilder över Lefkos stränder tagna för 20 år sedan, då området mest bestod av åkrar. Mycket har hänt sedan dess!
I området kring Potali Bay såg vi en mini market, förmodligen finns det åtminstone en till. Min rekommendation är att man hyr bil och åker till Pigadia och handlar det man behöver på Super Market Dias (det blir dessutom billigare).
Tavernor
Kring Potali (promenad på 10-40 minuter beroende på hur långt man vill komma från Lefkos ”centrum”) finns ungefär 10 tavernor, kanske någon färre, men jag rekommenderar att man tar sig denna promenad (det finns genvägar över berget för den som packar ned sin ficklampa) och besöker åtminstone taverna Small Paradise (ligger nära Apollos stopp i Potali) och provar deras utsökta fyllda zucchiniblommor och dolmades. Billigt och trevligt!
Nästan i början av vägen till Potali/Lefkos (rask promenadtid från centrum: på bilväg 40-45 min, på stig ca 25-30 min), ligger Taverna O Nikos, en ganska folktom resturang som ligger lite utanför, och där vi blev bjudna att smaka på ett underbart hembakat karpatiskt bröd, hemgjord getost och fick med oss en flaska olivolja, som gåva. Menyn är begränsad, men det går bra att beställa maten dagen innan så ”I’ll make you anyting!” Hunden Leon och åsnan Anoula vaktar utanför och ägarparet bor i huset som även har rum till uthyrning. Detsamma gäller Small Paradise, med den skillnaden att där vaktar en fisförnäm siameskatt.
Jag uppskattar antalet tavernor i Lefkos centrum till ca 10 st. Priserna är likvärdiga. Turistställe nummer 1, Le Grand Blue, ligger i det gula huset mitt på stranden Lefkos. Maten var god (de friterade auberginerna var mer än goda!), men stämningen var trist och ointressant och vi besökte dem bara en gång. Här ska det visst finnas tillgång till Internetuppkoppling. I huset intill ligger turistställe nr 2, Sun Light, som var ensamma med att ha förvånansvärt höga priser på allt. Vår nota slutade på över 10 euro mer än på andra ställen och enda gången som stället var fullt var när det visades fotboll på storbildsskärmen. Maten var dock ok, men inte mer än så.
Längre bort på stranden ligger Blue Sea som har betydligt trevligare atmosfär och personal. Bra lunchställe, då de även serverar snacks (typ gyro i pitabröd och pizzor som hela familjen kan dela på). Deras mousaka är fenomenal! Varning för den som inte gillar ouzo, eftersom de alltid bjuder på detta efter maten ;-) Längre ut mot udden ligger ett café som vi tyvärr aldrig besökte, men det såg härligt grekiskt och äkta ut, men iskall ljusrörsbelysning om kvällarna. Längst ut på udden ligger Dramoundana och en fiskresturang med en övre terass där utsikten över havet torde vara fantastisk! Personalen på Dramoundana är mån om sina gäster och har tid för alla, trots att det alltid var fullt hus. Den utsökta maten väljs ut i köket. När månen stiger upp över bergen släcks lamporna ned så att man kan njuta av den spektakulära vyn.
Dramoundana har ett systerkafenion (serverar även mat) i Messochori, ett ställe som jag varmt vill rekommendera. Dramountana ligger strax bredvid kyrkan och har den godaste yoghurt jag smakat och erbjuder dessutom första parkett när solen går ner. Få turister hittar hit, eftersom de flesta verkar stanna på tavernorna längre upp i byn, strax nedanför parkeringen. Byn är helt bilfri.
Bakom Dramoundana ligger O Mikhalis, ett ställe som verkar ha bra rykte och där maten väljs ut i köket. Vi var tyvärr aldrig där. Vid parkeringen ligger hotellkrogen Three Dolphins, där vi endast var inne och vände. Nu får jag kanske på moppo, men vi upplevde det som att där hamnar trötta turister som bor på stället och som inte orkar gå längre. Trots att flera bord var upptagna, var stämningen i det närmaste död.
Livligare var det då på Golden Sand, granne med Georgina&Sofia på vägen upp mot Hotell Sarris, officiell ändstation i Lefkos. Maten på Golden Sand var även den helt ok, men personalen var oerhört stressad och det tog 40 minuter innan maten kom. Vi gick aldrig tillbaka dit. Jag känner på mig att Hotell Sarris har någon slags matservering men vi hade ingen lust att ta reda på det, så jag låter det vara osagt.
Biluthyrning
Liksom de flesta andra män i Lefkos heter ägaren på Lefkos Rent-a-car, Nikos (han accepterar betalning med kort!). En rak och hjälpsam man med fru Maria som bjuder på fruktkaka. Vi hyrde en Fiat Punto med servo och ac som kostade 42 euro/dygn och 38 euro/dygn vid hyra i minst 3 dagar. Jeepen kostade 60 euro/dygn vid hyra i minst 2 dagar, annars 65 euro/dygn. Här fanns även mopeder och bortanför Potali (innan Taverna O Nikos) finns motorcykeluthyrning. Fordon lämnas alltid senast 20:30 på kvällen. Man blir erbjuden karta när man hyr bil och det är väldigt lätt att hitta på ön eftersom det inte finns så många vägar. Det är också bra skyltat.