handdator

Visa fullständig version : Tips för att lära in alfabetet


Tingstad
2006-07-16, 08:28
Hej alla,

här kommer ett tips för oss verkliga nybörjare, som inte kan skilja på alfa, beta, etha och theta.

Det lilla gratisprogrammet Paidagos är busenkelt och kul! Det är lätt att fastna ett par timmar eller så, till man klarar slutprovet.

Egentligen är det till för astt underlätta vid studiet av klassisk grekiska (exempelorden är från Nya testamentet för att göra det lite enklare för teologistudenter...) men bokstäverna är ju desamma som i modern grekiska.

Prova gärna och berätta sedan vad ni tycker!

/Daniel A

http://www.cling.gu.se/~cl8tlars/greek/ped/Ped.html

bon
2006-07-16, 15:34
Vad roligt, var inne direkt och ville prova, men jag ska vänta till lite senare när solen närmare sig nedgång.

birgitta

ramses
2006-07-16, 16:53
Tack för detta tips. Helt jättebra, pedagogiskt och kul. har letat länge efter nåt sånt. köpte för något år sedan en bok och band, men det var helt obegripligt. Detta var däremot helt suveränt. Äntligen kan man kanske få kläm på dessa fina "krumelurer" .

Hena
2006-07-17, 13:48
Jättekul och väldigt lätt att fastna vid... :o

Får prova mer när jag inte sitter på jobbet.

Hena - som visst inte jobbar hela tiden :)

Tingstad
2006-07-17, 17:19
Själv fastnade jag tre timmar på jobbet, vilket kanske inte var så bra...
Å andra sidan blev jag ju mer allmänbildad, vilket ju borde förbättra min arbetsprestation på sikt...eller?
/Daniel A

Flickan
2006-08-26, 14:32
Jättebra;D
Nu kan ja äntligen läsa alla dessa bokstäver^^ Nu e de bara o träna på själva grekiskan också:p

Zina
2006-09-15, 03:28
Husk at dette er den "antikke" måten å uttale ordene på... "b" er jo "b" i dette programmet og ikke "v".

*SoFiA*
2006-10-24, 23:08
kanonbra sida!!
precis vad jag har letat efter.
då gäller det bara att börja plugga nu då!! :)
så sitter det snart
tack för tipset.
fler bra ideer på lager kanske??
sofia

Admirala
2006-10-25, 08:18
Denne siden har noen tipset om på Kalimera før, men jeg husker ikke hvem som skal ha æren:
http://www.xanthi.ilsp.gr/filog/uk_menu.htm

Det er et lite språkkurs som gir deg basiskunnskaper i gresk.