handdator

Visa fullständig version : VIN???


Laban1234
2006-07-15, 20:39
Hej alla Glada Greklandsdyrkare =)

Grekland är inte så kända för sitt vin men det är något som jag tycker är fel, jag tycker nämligen att grekiska viner ska sättas på kartan.

Jag undrar vad ni föredrar för viner (röda) , vilka tips har ni? vilka viner är bäst helt enkelt?

MVH Jan Eriksson --> Korfu 19/7 2006

Tom
2006-07-15, 21:23
Du har helt rätt !
Dom grekiska vinerna är helt godkända.

Retzinerade vinet är för många pest.... men dessa "unga" viner är ett måste för oss, vi föredrar "Retzina Kourtaki " som serveras i 0.50 l flaskor.

Fisförnäma Tavernor tillhandahåller ej dessa drycker !

Viner till att sitta och smutta på altanen/balkongen, föredrar vi "Apellia/Mavrou dark label" en höjdare på 1.5 lit flaska till en ringa kostnad (runt 3-4 eoru)

Vill vi sen ha ett vin med ngt högre "klass" väljer vi " Calliga/Ruby (ca: 5 euro i affären) . Ett superpt vin från Nemea-dalen.

Mvh Tom

Hasse
2006-07-16, 01:01
Hej Laban 1234 !

Du skriver Korfu 19/7, 2006........och jag skriver Skiathos/Skopelos 17/7, 2006.

Mitt i packningen och ett jäkla sug i att komma iväg (10:e resan på 7 år) !

Visst ska Grekland viner lyftas fram mera och jag gjorde ett (bra ?) försök att skriva tidigare i kväll. Men på grund av på tok för mycket text och för många och långa pauser fick jag inte in ett långt inlägg då jag loggades ut under skrivandet.

Jag har skrivit mycket om grekiska viner genom åren på Kalimera och är för tillfället ringrostig i intresset vin i allmänhet så jag begränsar mig. Ingenting jag skriver om vin här är annat än högst personliga vinklingar och åsikter.

Grekiska viner har svårt att nu åt i en mer än stenhård internationell konkurrens. Systembolagets monopolställnig gör att jag själv inte visar var jag står i frågan "monopol-eller-annat" men i nuvarande form kommer Greklands export till Sverige mycket långt ner i listan. Jag har favoritland Frankrike (av många skäl) men tycker om viner från ex.vis Sydafrika, Australien, Italien, Chile, Argentina.

Greklands viner görs antingen av lokala druvsorter som inte finns någon annanstans och/eller tillsammans med internationellt gångbar och odlingståliga sorter som t.ex Cabernet Sauvignon, Merlot och Syrah/Shiraz. Bara detta gör att det skapas svårigheter i lanseringen/tillgängligheten av dessa viner beroende av vad tillverkarna väljer. Högkvalitativ vintillverkning tar ofta mycket lång tid och det faktum att Grekland för drygt 35 år sedan var "offer" för både politiska och inbördes krigsrelaterade problem gjorde att det skapades svårigheter för ekonomiska investeringar osv. Sådant tar tid att reparera och där har vin kommit en aning i skymundan trots landets rent historiskt sett goda renommé av vintillverkning.

Att vi flitiga resenärer tar Greklands vin till vårt hjärta har förstås sina orsaker. Jag själv ser mycket av mitt vinintresse som rent analytiskt, katalogiserande och kritiskt bedömande, än de "motsvarande mer allmänt Greklandsintresserade" personer som många andra är här. Just nu finns i Systembolagets ordinarie sortiment, endast 10 vita och bara 7 röda viner att tillgå. Kanske finns något annat vin lokalt någonstans men de är i så fall på utgående.

De ljuspunkter som finns i Sverige just nu är få så jag nämner de två röda Tsantali Syrah och Tsantali Xinomavro/Cabernet Sauvignon som är nyinkomna kraftiga röda viner som jag tycker visar mycket av Grekland - "nytänkande" - kraftig, fruktig karaktär som inte gör någon besviken. Hyggligt bra personlighet, varken för sträva eller för dålig smakrikedom, rekommenderas väl !

Av de vita viner som finns är det stora flertalet slutlevererade från importören, dvs. de finns i ett fåtal butiker ännu och tar snart helt slut eller reas ut slutligen. Dock är Domaine Biblia Chora tillgänglig på många orter.

Många andra som dricker viner i Grekland har kanske avvikande åsikter än mina angående kvalitet osv. Förståeligt, annat vore att förneka men vi tycker som sagt olika vilket är tur. Människans alla sinnen ska spela en roll vid valet av både mat och dryck, så förstås och naturligt självklart vin - en så central företeelse särskilt i Greklands historia. Därför blir mitt sätt att bedöma Greklands viner, som sagt mer av analytisk, katalogiserande och kritiskt bedömande än den person som "bara tycker om" kanske samma viner.

Slutligen tror jag att grekiska viner i sitt eget land ofta får ett något negativt betyg. Tavernor, hur trevliga och bra de än kanske är av många skäl så har de inte alltid kunskapen att varken förvara eller få fram kunskap om vinerna i sig till just oss turister som förväntar sig så mycket annat av taverna-vistelsen än just det specifika vinets kvaliteter. Köper vi dem i mini-, eller supermarkets är de ofta ditställda av många orsaker än kunskaper om innehåll, ursprung och krav. De står för länge, samlar damm, står på tok för varmt och ofta i solexponering (rent skadliga förhållanden för kvaliteten) och blir då dåliga exemplar vilket drar ned totalintrycket.

Jag ska försöka lämna fler tips om bra viner men börja gärna med de två stora producenterna Tsantali och Boutari som gör ett flertal riktigt bra viner, både vita och röda.

(erkänner vissa kunskapsluckor.......)



Hasse :cool:

Admirala
2006-07-16, 09:55
Vi hadde omvisning på Boutaris vingård på Kreta i juni. Guiden kunne fortelle at deres rødvin Skalani, oppkalt etter stedet vingården ligger, nylig hadde vunnet gull på en internasjonal vinmesse, foran 3000 andre viner klapp_klap
Tipper man ikke får fatt på denne vinen verken i Norge eller Sverige, men i Hellas kan man jo lete den opp. For den er nyyydelig, og kostet, iallfall på vingården, 12,50 euro. Billig for en kvalitetsvin!

myssa
2006-07-16, 13:12
hej
ville bara nämna några underbara viner som tyvärr inte går att få tag på i sverige men jag inhandlar dessa i den välsorterade spritbutiken i platanias.
ett rött topp vin (enligt min smak) är xatzimixalis cabernet sauvignon och den vita xatzimixalis sauvignon fumé blanc. sen en annan röd som är fin är merxonri. riktigt högklassiga viner. prisklass runt 12-13 €.
myssa....

yannis
2006-07-16, 19:38
Toppeninlägg, Hasse. Jag läser och lär. Tack!

Fast jag erkänner att vi dricker nästan bara husets billiga vita vin när vi är i Grekland. Ett krus är ett krus! Och Retsina är Retsina.

Ha en trevlig resa!

Birgitta.
(Vin-gourme hemma)

anoula
2006-07-17, 08:53
Jag hänvisar gärna till den här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2468) tråden som jag startade för en tid sedan. Jag bor halva året i Grekland och har ett stort intresse för grekiska viner. Tycker inte att de har något vidare sortiment av just grekiskt på Systembolaget, så jag föreslår att ni läser min tråd för lite äkta grekiska tips! ;)

ragnhild
2006-07-18, 12:09
Jeg anbefaler viner fra Drama fra to produsenter som heter Lazaridis. Kostas og Nikos.
Assyrtico fra Santorini er også nydelig vin.
Nemea Grand Cuveé fra Domaine Skouras er en helt vidunderlig rødvin.
Sjekk først ut super`n på hjørnet. Det er ikke skjelden at de har de gode vinene også. Deretter finner du en vinhandel.
God tur.